Mistral @ work.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
deniece

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Mistral @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:24

Als je de slof erom doet om haar buiten te kunnen houden is nog tot daaraan toe, maar waarom gebruik je hem dan ook bij wat simpel los stappen? Dan had je hem eraf kunnen halen of volledig los kunnen laten hangen. Ik sta iig niet van de reacties hier te kijken met deze foto's.

Verder is rijtechnisch commentaar bij deze foto's vrijwel onmogelijk, alleen wat stap foto's en over de hoefslag.. Volgende keer misschien rijlaarzen dragen Lachen

Juut

Berichten: 6909
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Mistral @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:40

Sientje schreef:
Juut schreef:
Als je rustig stapt in de bak, en kijkt waar je rijdt kan het niet zo heel veel kwaad.

Ik denk dat vooral het paard moet kunnen kijken waar het loopt... en dat kan niet als het hoofd zo wordt vastgesnoerd...
De paarden bij ons op stal die op het land lopen, houden continu hun hoofd laag bij de grond en in een wisselende houding, zodat ze goed kunnen zien waar ze hun benen wel en niet neerzetten. Leg mij eens uit hoe het paard op de foto's dát zou kunnen doen...

Dit is niet een ideale houding nee, maar het paard is nu echt niet gelijk blind Knipoog
Mijn opmerking was over rijden in een bevroren bak in het algemeen. De houding zou ook op gelijke ondergrond niet op zn best zijn.

Las net pas waarom de slof er aan hangt. Ook dat is eerder opgemerkt; het is geen goede oplossing voor een sterke pony! Maak overgangen, als je het niet vertrouwd ga dan met een ander op stap, en neem idd les met deze pony. Je zou ook eerst in de bak dressuurmatig kunnen rijden, en daarna buiten kort uitstappen. Dan is de joligheid er al vanaf. Nu lijkt het alsof je de pony kunt houden dankzij de slof, maar je maakt de pony steeds harder in de mond die onderhals zal er steeds meer opkomen doordat ze in een nepkrul gereden wordt, en dan is ze ook in de bak niet meer fatsoenlijk te rijden...

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Mistral @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:52

Juut schreef:
Dit is niet een ideale houding nee, maar het paard is nu echt niet gelijk blind Knipoog
Mijn opmerking was over rijden in een bevroren bak in het algemeen. De houding zou ook op gelijke ondergrond niet op zn best zijn.

Las net pas waarom de slof er aan hangt. Ook dat is eerder opgemerkt; het is geen goede oplossing voor een sterke pony! Maak overgangen, als je het niet vertrouwd ga dan met een ander op stap, en neem idd les met deze pony. Je zou ook eerst in de bak dressuurmatig kunnen rijden, en daarna buiten kort uitstappen. Dan is de joligheid er al vanaf. Nu lijkt het alsof je de pony kunt houden dankzij de slof, maar je maakt de pony steeds harder in de mond die onderhals zal er steeds meer opkomen doordat ze in een nepkrul gereden wordt, en dan is ze ook in de bak niet meer fatsoenlijk te rijden...

Ik ben het wat betreft het verkeerde slofgebruik met je eens hoor, maar dat had ik al geschreven Knipoog
En nee, helemaal blind is een paard niet, maar vlakbij op de grond kunnen ze vaak alleen maar goed kijken als ze hun hoofd een beetje scheef houden. Bedenk je bijvoorbeeld maar hoe een paard reageert als ze iets engs zien op de grond, dan houden ze het hoofd scheef, of gaan scheef lopen om het beter te kunnen zien. En juist dat kan nu niet, terwijl juist in zo'n bevroren bak het paard zelf moet kijken waar 'ie het best kan lopen.
Dus vind ik dat die slof er nu met deze ondergrond helemaal niet om had moeten hangen, hoewel ik er de rest van de tijd ook ernstige twijfels over heb... Knipoog

TS, ga je iets doen met de tips die je hier krijgt om het sterk worden tegen te gaan? Behalve dan dat je het nu rijtechnisch alleen maar erger maakt, is het ook van belang voor het behoud van je paardje, want verkeerd slofgebruik kan een boel stuk maken in een paardenlichaam.