Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kritegirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Boornbergum

Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:12

Hier mijn haflinger Staron voor het eerst op bokt.
Hij is nu 3 jaar en net onder het zadel.
We hebben nu drie echt keer los in de bak gereden, en ik moet zeggen dat gaat super!!
Voor de verwarring, wij rijden al dik 3 maand...maar meer om ervaring op te brengen en de basis er in te stoppen.
Hij heeft een heel fijn karakter, ontzettende lieve knuffelkont.
Met rijden heeft hij, op 1 bokje na, nog nooit wat verkeerd gedaan.
Op de laatste foto’s rijdt ik met chambon, ik vind het vooral in het begin wat fijner rijden.
Ook heb ik de beugels wat korter, omdat ik met jonge paarden het wat prettiger vind rijden.
Voor mensen die denken dat ik te veel vraag, hij slooft zich graag uit onder het zadel.


1e keer erop aan de longe
Afbeelding

Paar weken later
Afbeelding

En nu los in de bak
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kritegirl op 24-11-08 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:14

Waarom vind je een chambon fijner? Omdat het voor jezelf makkelijker is?

Als ik de foto´s zo zie, vind ik dat je teveel vraagt voor een paardje wat net onder zadel is.
Laat hem lekker op zijn eigen benen lopen.
Die nageeflijkheid komt vanzelf wel. Je rijd er net op, dat hoeft er toch niet perfect uit te zien lijkt me?

Lafayette

Berichten: 649
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Someren

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:16

Silence schreef:
Waarom vind je een chambon fijner? Omdat het voor jezelf makkelijker is?

Als ik de foto´s zo zie, vind ik dat je teveel vraagt voor een paardje wat net onder zadel is.
Laat hem lekker op zijn eigen benen lopen.
Die nageeflijkheid komt vanzelf wel. Je rijd er net op, dat hoeft er toch niet perfect uit te zien lijkt me?


Dat was het eerste wat ik ook dacht, ben het volledig met jou mening eens

kritegirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Boornbergum

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:18

Silence schreef:
Waarom vind je een chambon fijner? Omdat het voor jezelf makkelijker is?

Als ik de foto´s zo zie, vind ik dat je teveel vraagt voor een paardje wat net onder zadel is.
Laat hem lekker op zijn eigen benen lopen.
Die nageeflijkheid komt vanzelf wel. Je rijd er net op, dat hoeft er toch niet perfect uit te zien lijkt me?


Ik laat hem ook zelf lopen, hij loopt uit zich zelf zo.
Chambon heb ik er meer om, omdat hij in het begin zijn hoofd wel eens om hoog wou gooien.
We rijden zo'n 2 maand, maar dat was alleen aan de longe.

kritegirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Boornbergum

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:19

Dit is trouwens de 3e keer dat we echt rijden in de bak.
Hij is al dik 3 maand onder het zadel.

kritegirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Boornbergum

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:23

Heb de tekst aangepast!!

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:23

Dan loopt hij toch helemaal niet vanzelf zo?
Hij wordt nu gedwongen om deze houding aan te nemen omdat hij door de chambon geen keuze heeft.
Hoofd omhoog gooien is toch vrij logisch voor zo´n jong paard.
Dat moet je niet onderdrukken, maar dat komt rijtechnisch vanzelf wel goed.

kritegirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Boornbergum

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:25

Silence schreef:
Dan loopt hij toch helemaal niet vanzelf zo?
Hij wordt nu gedwongen om deze houding aan te nemen omdat hij door de chambon geen keuze heeft.
Hoofd omhoog gooien is toch vrij logisch voor zo´n jong paard.
Dat moet je niet onderdrukken, maar dat komt rijtechnisch vanzelf wel goed.



Die chambon zit ook niet strak, zo zijn hoofd zit, zit de chambon niet.
Hij heeft nog genoeg vrijheid.
Hij is gewoon een uitslover onder het zadel, zoals ik al zei.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:26

Toch ben ik er niet over te spreken.
Hoop niet dat dit een paardje wordt dat zijn leven lang met hulpteugels gereden gaat worden.
Als je nu al met de makkelijke manier begint, vraag ik me wel een beetje af hoe dat later gaat.

_Marianne
Berichten: 1705
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:28

Ik ben het helemaal eens met Silence.

Bovendien vraag ik me af waarom je doorzit, het lijkt me beter om licht te rijden, zeker voor zo'n jong paard!

Het is wel een heel mooie haflinger Lachen

kritegirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Boornbergum

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:29

Silence schreef:
Toch ben ik er niet over te spreken.
Hoop niet dat dit een paardje wordt dat zijn leven lang met hulpteugels gereden gaat worden.
Als je nu al met de makkelijke manier begint, vraag ik me wel een beetje af hoe dat later gaat.


Ik blijf er echt niet lang meer rijden, gaat binnen 1 a 2 weken eraf.
Hij loopt ook niet lang met de chambon.
Had hem meer voor ondersteuning.
En nogmaals ik heb hem egt niet zo strak dat het dwingt zijn hoofd naar beneden te houden.
Zelf ben ik ook niet iemand die graag met hulpteugels rijdt.

kritegirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Boornbergum

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:30

_Marianne schreef:
Ik ben het helemaal eens met Silence.

Bovendien vraag ik me af waarom je doorzit, het lijkt me beter om licht te rijden, zeker voor zo'n jong paard!

Het is wel een heel mooie haflinger Lachen


Ik weet niet waaraan je kunt zien dat ik doorzit, want dat doe ik absoluut niet bij jonge paarden!!
Nogmaals hij rijdt niet lang met chambon, en zit vrij los!!!

Bon_Bon
Berichten: 1476
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Offline

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:37

_Marianne schreef:
Ik ben het helemaal eens met Silence.

Bovendien vraag ik me af waarom je doorzit, het lijkt me beter om licht te rijden, zeker voor zo'n jong paard!

Het is wel een heel mooie haflinger Lachen


Ik zit ook vaak geneog door op mijn fjord omdat ze dan een rustiger tempo aanneemt ga ik lichtrijden gaat ze zo hard racen dat ik het niet eens meer bij hou met lichtrijden :p
Met doorzitten zit ik hele rustig met lichtrijden wisselt ze heel vaak van tempo waardoor ik dus moeit ehbe met in de maat lichtrijden zeg maar :p wat is dan lekkerder voor ene jong paard iemand die af en toe pe rongeluk terug bonkt in het zadel of iemand die rustig doorzit.


On Topic: Mooie foto's ik ken de chambon niet heb nog nooit iemand dat zien gebruiken maar neem aan dat je weet waar je mee bezig bent...

kritegirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Boornbergum

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:42

Bon_Bon schreef:
_Marianne schreef:
Ik ben het helemaal eens met Silence.

Bovendien vraag ik me af waarom je doorzit, het lijkt me beter om licht te rijden, zeker voor zo'n jong paard!

Het is wel een heel mooie haflinger Lachen


Ik zit ook vaak geneog door op mijn fjord omdat ze dan een rustiger tempo aanneemt ga ik lichtrijden gaat ze zo hard racen dat ik het niet eens meer bij hou met lichtrijden :p
Met doorzitten zit ik hele rustig met lichtrijden wisselt ze heel vaak van tempo waardoor ik dus moeit ehbe met in de maat lichtrijden zeg maar :p wat is dan lekkerder voor ene jong paard iemand die af en toe pe rongeluk terug bonkt in het zadel of iemand die rustig doorzit.


On Topic: Mooie foto's ik ken de chambon niet heb nog nooit iemand dat zien gebruiken maar neem aan dat je weet waar je mee bezig bent...


Eindelijk iemand die het begrijpt.
Doorzitten doe ik eigenlijk nooit met hem, alleen als ik een overgang maak naar de stap bijv.
En idd met de chambon weet ik wel waar ik mee bezig.
Vrijheid heeft hij nog genoed, maar omdat hij constant zijn hoofd echt een eind in de lucht smeet, heb ik in overleg met instructrice een chambon er aan gedaan.
Nagevelijk lopen doet hij ook wel uit zichzelf, dus daarvoor heb ik de chambon er niet aan.

dees21
Berichten: 121
Geregistreerd: 01-11-06
Woonplaats: noord brabant

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:52

Er zijn natuurlijk altijd mensen die het liever anders zien! Maar de beste stuurlui staan altijd aan wal, zeggen ze niet voor niks@! Ik vind het een mooie haflinger! Gewoon lekker voorwaarts neerwaarts mee rijden en dan komt het vanzelf goed! 3 mnd vind ik ook nog wel een erg korte tijd. Misschien is het dan slimmer om hem eventueel met dat chambon te longeren ipv onder de man te gebruiken. Hij zal toch nog zijn balans end moeten vinden.? Jij zal zelf het beste weten wara je mee bezig bent toch! Leuke Haf@!

M__
Berichten: 274
Geregistreerd: 17-06-08

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:03

Een chambon isdat hetzelfde als een gogue?
Op de fotos te zien wel en als dit zo is, is het van elastiek dus het paard KAN zijn hoofd hoog houden maar wordt uitgenodigd te zakken door met je been naar voor te rijden dus gewoon het principe van achter naar voor rijden.

GaitMonster

Berichten: 3180
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:07

Ik vind het paard lekker lopen. En van dat Chambongezeur. Je kunt bij de 2e foto heel goed zien dat hij zonder ook zo'n houding aanneemt.. Dus nou ik zie er niks op tegen Lachen
Ik vind het een leuke haflinger Lachen En vind hem lekker lopen Haha! Ik ben benieuwd naar de evt. volgende topics Lachen

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:11

Je zegt dat ie nog weleens met zijn hoofd omhoog wil lopen..goh gek he voor een jong paard??? Waarom moet ie al met zijn kop tussen zijn voorbenen lopen? Wat is daar de meerwaarde van?

Ik zie nu een paard dat verschrikkelijk op de voorhand wordt gedwongen en ach de rest laat ik maar aan anderen over..dit zijn altijd vd nutteloze discussies want er wordt toch niks mee gedaan!


Je kunt bij de 2e foto heel goed zien dat hij zonder ook zo'n houding aanneemt..
Paard weet toch niet beter, hij wordt toch in die houding gedwongen!!

Je komt jezelf nog wel tegen als ie wat langer onder het zadel is, dan zit je paard zo vast in zijn lichaam dat ie straks in de wei ook nog met zijn hoofd tussen zijn benen loopt!

cp112

Berichten: 14752
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:14

GaitMonster schreef:
Ik vind het paard lekker lopen. En van dat Chambongezeur. Je kunt bij de 2e foto heel goed zien dat hij zonder ook zo'n houding aanneemt.. Dus nou ik zie er niks op tegen Lachen
Ik vind het een leuke haflinger Lachen En vind hem lekker lopen Haha! Ik ben benieuwd naar de evt. volgende topics Lachen


Bij welke 2e foto? op de 2e foto zit dat ding er geloof ik niet aan maar zie je een longeerlijn zwabberen
Die chambon zie ik op alle foto's strak zitten, doe dit toch alsjeblieft niet met een jong paard. Het is nogal logisch dat hij zijn hoofd omhoog gooit, een jong paard moet zijn evenwicht vinden, als hij weinig balans heeft gaat hij met het hoofd omhoog. Het meest nare wat je dan kan doen is er iets om knopen Sorry maar dit kan ik echt niet bevatten, zo een jong diertje nog, laat het beestje het toch allemaal eerst even zelf uitzoeken, als jij goed leid zal hij jou vanzelf volgen en constanter in de aanleuning worden ZONDER HULPTEUGELS

kritegirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Boornbergum

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 23:15

Jeanine84 schreef:
Je zegt dat ie nog weleens met zijn hoofd omhoog wil lopen..goh gek he voor een jong paard??? Waarom moet ie al met zijn kop tussen zijn voorbenen lopen? Wat is daar de meerwaarde van?

Ik zie nu een paard dat verschrikkelijk op de voorhand wordt gedwongen en ach de rest laat ik maar aan anderen over..dit zijn altijd vd nutteloze discussies want er wordt toch niks mee gedaan!


Je kunt bij de 2e foto heel goed zien dat hij zonder ook zo'n houding aanneemt..
Paard weet toch niet beter, hij wordt toch in die houding gedwongen!!

Je komt jezelf nog wel tegen als ie wat langer onder het zadel is, dan zit je paard zo vast in zijn lichaam dat ie straks in de wei ook nog met zijn hoofd tussen zijn benen loopt!


Hij heeft die houdig altijd al gehad, en heb hem nog maar net om.
Hij kan zijn hoofd nog makkelijk omhoog krijgen, maar niet meer zo hoog dat ik hem tegen mijn hoofd aan krijg.
Vanaf het begin liep hij al uit zich zelf in de houding.
En lang houd ik die chambon egt niet om.

Ladygiroc

Berichten: 5096
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:16

chambon of niet..

Ik vind dat het er leuk uitziet voor een paard dat minimaal een jaar onder het zadel is. Echter is deze dat niet dus zie ik hem hem veel liever wat langer in de hals.

kritegirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Boornbergum

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 23:18

cp112 schreef:
GaitMonster schreef:
Ik vind het paard lekker lopen. En van dat Chambongezeur. Je kunt bij de 2e foto heel goed zien dat hij zonder ook zo'n houding aanneemt.. Dus nou ik zie er niks op tegen Lachen
Ik vind het een leuke haflinger Lachen En vind hem lekker lopen Haha! Ik ben benieuwd naar de evt. volgende topics Lachen


Bij welke 2e foto? op de 2e foto zit dat ding er geloof ik niet aan maar zie je een longeerlijn zwabberen
Die chambon zie ik op alle foto's strak zitten, doe dit toch alsjeblieft niet met een jong paard. Het is nogal logisch dat hij zijn hoofd omhoog gooit, een jong paard moet zijn evenwicht vinden, als hij weinig balans heeft gaat hij met het hoofd omhoog. Het meest nare wat je dan kan doen is er iets om knopen Sorry maar dit kan ik echt niet bevatten, zo een jong diertje nog, laat het beestje het toch allemaal eerst even zelf uitzoeken, als jij goed leid zal hij jou vanzelf volgen en constanter in de aanleuning worden ZONDER HULPTEUGELS


Ik zou zeggen kom langs..en kijk zelf hoe die chambon zit.
Zit dus echt niet strak.
Ik weet heus wel wat ik doe.

In het begin liep hij erg diep uit zich zelf.
Gooide zijn hoofd zo erg omhoog dat ik hem een paar keer tegen mijn hoofd heb gehad.
En ik moet zelf zeggen dat hij met chambon meer lengte heeft dan zonder.

_Marianne
Berichten: 1705
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:20

kritegirl schreef:
Ik zou zeggen kom langs..en kijk zelf hoe die chambon zit.
Zit dus echt niet strak.
Ik weet heus wel wat ik doe.

In het begin liep hij erg diep uit zich zelf.
Gooide zijn hoofd zo erg omhoog dat ik hem een paar keer tegen mijn hoofd heb gehad.
En ik moet zelf zeggen dat hij met chambon meer lengte heeft dan zonder.


Die 3 keer dat je los in de bak hebt gereden? (begintekst)

Echt, als ik jou was zou ik die chambon er onmiddelijk afhalen en eraf houden. Veel te vast.
Als hij dan echt zijn hoofd zo hoog doet, kun je aan een martingaal denken. Maar geen chambon

cp112

Berichten: 14752
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:21

Wat is het nou? loopt hij uitzichzelf in die houding of met zijn hoofd in de lucht?
Als hij meestal in zo'n houding loopt en eigenlijk 'uit het niets' met zijn hoofd gooit kan dat wijzen op rugklachten maar ook gewoon op balansproblemen. Het stomste (ja sorry maar zo is het) wat je dan kan doen is proberen dit op te lossen door hem vast te knopen

cp112

Berichten: 14752
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Haffer Staron voor het eerst ITP op bokt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:22

Martingaal lijkt mij inderdaad dan nog een betere oplossing.... ook niet perfect maar werkt verder niet in.