Waterpret met Hesther :D

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Waterpret met Hesther :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 16:01

Nadat ik me gisterochtend had verslapen voor de les (echt hoe stom :') ) dacht ik, moet ik maar even een lekkere buitenrit maken met dit lekkere weer! En het was zo lekker, ik dacht ik ga even kijken hoe de waterbak erbij staat. Helaas niet heel veel water, maar Hes vond het leuk :)) . Hierbij de foto's en filmpjes

1. Moet ik dáár in >;) ?
Afbeelding


2. Braaf paard :D




3. Oeeeh water :))

Afbeelding

4. Oortjes naar voren :D
Afbeelding


5. Trek je knie op :')
Afbeelding

6. Ze was echt bijna niet te houden :+
Afbeelding



7. En Actie!




Al met al heerlijk dagje :D

Babsie_Flash

Berichten: 4745
Geregistreerd: 12-06-03

Re: Waterpret met Hesther :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:08

Leuke foto's! :D Leuk rondje om doorheen te crossen!

Plaisir

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:10

Leuk Ruth!

Hes heeft in het water haar oren strak naar voren, geweldig om te zien :D

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:12

Als eerste: Wat een pracht beest :)
En als tweede: Leuk dat jullie er zoveel plezier in hadden.
Zou dit ook zo willen doen met mijn paardje, binnenkort maar even het bos in en dan het water in haha.
Nog een vraagje: Heb je nou 2 teugels aan je bit? Waarom precies...?

_Irene11_

Berichten: 2160
Geregistreerd: 16-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:19

Leuke foto's en filmpjes :j
Je vond dat rondje zo te zien wel leuk (1382472 keer er doorheen :') ).

Roomz

Berichten: 1565
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Bonaire

Re: Waterpret met Hesther :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:27

Super leuke foto's :D
Zo te zien had je er ook mooi weer bij :D

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:28

leuke foto's!

en zelfde vraag als hierboven..wrom 2 teugels?

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 16:35

PrimaDonna_ schreef:
Als eerste: Wat een pracht beest :)
En als tweede: Leuk dat jullie er zoveel plezier in hadden.
Zou dit ook zo willen doen met mijn paardje, binnenkort maar even het bos in en dan het water in haha.
Nog een vraagje: Heb je nou 2 teugels aan je bit? Waarom precies...?

Ja klopt :j dat oranje paar, dat zijn van die grip biothane teugels, heerlijke dingen. Van die teugels krijg ik geen blaren omdat ze lekker zacht zijn,
in tegen stelling tot die gewone teugels met nopjes. Ik rijd dus gewoon met de oranje teugels, alleen ze werd eruugg heet dus dan pak ik die andere er ook bij, anders is ze gewoonweg niet te houden :') ik rij haar op een dubbelgebroken zacht trensje, dus dan is het wel fijn als je even wat extra kan vastpakken, ik weet niet, misschien misschien is het ook wel iets psychologisch :j (dat ik dénk dat ik meer te vertellen heb)

Iedereen bedankt voor de reacties en het was idd lekker weer :D .

moniiquee

Berichten: 1056
Geregistreerd: 01-07-07
Woonplaats: Boxmeer

Re: Waterpret met Hesther :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:01

Leuke foto's, Hester is echt een plaatje :+:
Ze heeft er echt lol in zo te zien!

Tineke8
Berichten: 11
Geregistreerd: 14-05-09
Woonplaats: Hurdegaryp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:19

He,

Super leuk die filmpjes en foto's.

Wil niet nieuwsgierig doen maar waar is dat?

Grtn,
Tineke

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Re: Waterpret met Hesther :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:14

Stoere Hestherrrrrr :D :+:
Volgende keer gaa je niet vergeten te vragen of ik mee wil he _O-

@ Tineke; in Bergum naast die manege daar :j

wennie19

Berichten: 1250
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: zwaag

Re: Waterpret met Hesther :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:23

ruth leuke foto's van hes

InezFlip

Berichten: 2342
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Overijssel

Re: Waterpret met Hesther :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:28

Hes heeft er zeker plezier in, wat een leuke filmpjes!

ch_ntii123
Berichten: 2012
Geregistreerd: 11-12-08
Woonplaats: Hilversum

Re: Waterpret met Hesther :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:25

Wat is het nut van die twee teugels? Ik lees dat je de tweede eraan heb gehangen als ze niet te houden is, maar ze zitten aan hetzelfde bit?

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 23:28

ch_ntii123 schreef:
Wat is het nut van die twee teugels? Ik lees dat je de tweede eraan heb gehangen als ze niet te houden is, maar ze zitten aan hetzelfde bit?

je kan toch lezen of niet? Er staat toch al een grote uitleg? En ik zet dit toch niet voor niks niét bij Rijtechnisch neer..

En als ik er een hulpteugel aan zou hangen zou het niet goed zijn := en een scherper bit óók niet volgens bokt. En dat wil ik ook absoluut niet! Ik vind dit persoonlijk gewoon fijner rijden! Ik rijd haar altijd op een losse teugel op buitenrit maar soms wordt ze zó hyper van zichzelf dat ik haar gewoon niet hou.

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Waterpret met Hesther :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:34

Leuke foto's maar ik snap het hele idee achter 2 teugels aan hetzelfde bit ook niet zo :+ Op deze manier maakt het geen reet uit, het heeft alleen zin als je meerdere bitringen hebt zoals bijv een pessoabit.
Maar goed als jij zo lekker rijd :Y)

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Re: Waterpret met Hesther :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 23:37

Nee daarom staat het er ook, dat het voor mezelf toch beter voelt? Dat het is iets psychologisch is misschien? En nee lekker ik hang er wel een pessoa in :=
En ja ik rijd zo lekker, het is gewoon fijner als haar zo iets beter kan houden zonder allerlei gekke fratsen als in andere bitten/ hulpteugels oid :)

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Re: Waterpret met Hesther :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 00:08

Zalig zo rijden. Ik ging dat vaak doen met mijn paard op een motorcrossparcour in de buurt (wat nu een visrustplaats of zoiets geworden is?), achter de quads aan enzo.
Heeeeel leuk.
Tot mijn paard eens ergens een keertje vast stak in een beek, en sindsdien schrik heeft van water :(.

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 00:38

Nou jullie hebben me toch wel aan het denken gezet dus ik heb heel bokt even doorgespit wat er te vinden is over een dubbele teugel aan een simpel trensje. Er zijn meerdere reacties te vinden, vanuit de verschillende hoeken. De één vindt het fijn om te rijden oom alvast te oefenen voor S&T, de ander vindt het fijn omdat hij/zij het gevoel heeft meer ''vast te houden''. Weer een ander vindt het gewoon simpelweg fijner rijden.


Hier een aantal reacties die ik heb kunnen vinden (allen over de vraag waarom men met een dubbele teugel aan een trens zou rijden):


Citaat:
Ik heb het vorige week ook op een wedstrijd gezien toen ik aan het schrijven was. Het jurulid zei toen dat hij het zelf ook altijd deed: om een zachte hand te houden.



Citaat:
Ze zeggen dat ze daardoor een betere en stillere aanleuning van krijgen.

En het paard zijn hoofd mooi stilhoudt en beter op de hulpen reageerd.

1 iemand uit de manegelessen doet dit namelijk ook, en heb het toen aan haar gevraagd waarom en kreeg dit antwoord.


Citaat:
Ik blijf het onzinnig vinden.
Sterker inwerken??? Ik denk niet dat als je meer teugels hebt dat je sterker bent en meer kracht kan zetten. Ik bedoel, dan hang je er bij een sterk paard 10 paar teugels aan, maar je krijgt zelf echt niet meer kracht(daarnaast hoor je niet met kracht te rijden).

Ik denk zelf dat je je handen voller hebt. De een houdt zijn hand dan stiller, maar het kan dus ook zo zijn dat je dan toch onrustiger bent door volle handen en daardoor constant inwerkt en daardoor meer i.p.v. sterker inwerkt.

En je handen stiller, niet meer zo laag, niet meer zo hoog, niet kantelen etc.?
Dat is gewoon een kwestie van leren rijden. Rij dan met zo'n zadelriempje dat je daar houvast aan hebt. Heeft in mijn ogen meer nut dan zo'n tweede teugel.


De oorsprong:
Citaat:
Zoals het mij vroeger is verteld is het een overblijfsel uit de tijd van de cavellerie.
Zij reden met dubbele teugel voor het geval er in de strijd eentje kapot ging.


Citaat:
onzin niet, als mensen dat prettig vinden rijden is het geen onzin!
ik rij er niet mee maariemand die ik ken vind het prettig, nou fijn voor haar toch?


Citaat:
je hebt meer in je handen, en daardoor werk je vaak wat sterker in. Sommige mensen hebben hierdoor meer grip op hun teugels zodat ze niet uit hun hand glijden, ik vind het zelf voor geen ene kant werken..


Citaat:
Meerdere conclusies bij jullie luiden dus:
"Het is dus inderdaad onzin"

Waar kun je dit in hemelsnaam uit concluderen
Geef een ruiter met harde handen eens drie maanden een dubbele teugel in de hand, en kijk eens of hij/zij meer gevoel heeft weten opbouwen.... Het is een prima methode om mensen in ieder geval een beetje te leren voelen, als ze dat van nature niet doen.
Mensen die bereid zijn iets te proberen (en dus te leren), kunnen een dubbele teugel proberen.

Mensen die niet willen of kunnen leren, brullen meteen dat alles wat afwijkt van hun eigen gewoontes onzin is..... }>


Citaat:
Er zijn verschillende verklaringen voor te vinden:
- druk verdelen en zo meer pak/controle hebben
- oefenen op met stang en trens rijden
- safety voor als er één breekt ( )


Citaat:
Als je dus met 4 ( ) teugels rijd wordt de druk ook beter verdeeld over het bit.


Citaat:
Ik vind dat echt pure onzin. Met stang en trens rijden is heel iets anders dan gewoon een extra teugel erbij hangen. En als het is voor paarden die zwaar op de hand zijn zodat ze makkelijker te rijden zijn: Waarom hangen we er dan geen 10 aan? Dan had ik het allang gedaan. Slechte argumenten. Alleen in degene die zeggen dat ze het prettig vinden kan ik me vinden


Citaat:
Vroeger, ja sorry ik ben van de bejaardenclub, was het mode om met dubbele teugel te rijden, Ik heb zelfs nog wel eens achttal gereden met dubbele teugel. Gelukkig zie je het nu bijna nooit meer. Het schijnt dat als je paard erg zwaar is dat de druk wat meer verdeeld wordt in je handen, maar gelukkig heb ik het daarvoor nooit nodig gehad. Waarschijnlijk was het in dit geval een oefening voor de stang en trens. Geen slecht idee trouwens, want als ik met stang en trens zou gaan starten moeten ze de proeven langer maken, zo lang heb ik nodig om alles na het groeten weer in de gewenste positie te krijgen!!! Daarom blijf ik ook in de Z maar gewoon met trensje rijden.


Citaat:
Nee hoor, er zit een heel logische, rijtechnische verklaring aan vast:
een ruiter met een te harde hand, wordt vaak wat gevoeliger als je hem twee teugels in de hand geeft, omdat hij dan meer gevoel met de mond heeft en de teugeldruk beter over de bitring verdeeld wordt.
Het is dus niet bepaald stoer om er mee te rijden: het is eerder een teken dat je een vrij harde hand hebt!
De "betere" instructeurs raden dit hun leerlingen nogal eens aan, om de ruiterhand vriendelijker te krijgen zodat het voor het paard prettiger wordt!


Citaat:
Ik ken een meisje die dat deed omdat ze haar paard te sterk vond, maar niet met een ander bit wilde rijden ivm de gevoelige mond van het paard. Daarom reed ze met 2 teugel, zodat ze meer inbreng had (zo heeft ze het mij tenminste verteld)


Citaat:
Ik rijdt zelf ook met twee teugels aan een trens.Dat doe ik omdat als ik met 1 teugel rijdt steeds verpakt en dat is ook niet zo fijn voor je paard.En met twee teugels doe ik dat niet.Dus dat is een reden misschien waarom meer mensen met twee teugels rijden.En niet zo zeer dat je denkt als meerde doen dat je sterken ben .Want met kracht win je toch niet van een paard .



Zo :)

Denk wat je er van wilt denken, ik vind het persoonlijk fijn rijden voor op buitenrit, alleen in het geval als ze zichzelf loopt op te fokken en druk te maken. Ik weet dus niet of het ook daadwerkelijk sterker inwerkt, maar het voelt gewoon fijner.

ch_ntii123
Berichten: 2012
Geregistreerd: 11-12-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:04

Elmira schreef:
ch_ntii123 schreef:
Wat is het nut van die twee teugels? Ik lees dat je de tweede eraan heb gehangen als ze niet te houden is, maar ze zitten aan hetzelfde bit?

je kan toch lezen of niet? Er staat toch al een grote uitleg? En ik zet dit toch niet voor niks niét bij Rijtechnisch neer..

En als ik er een hulpteugel aan zou hangen zou het niet goed zijn := en een scherper bit óók niet volgens bokt. En dat wil ik ook absoluut niet! Ik vind dit persoonlijk gewoon fijner rijden! Ik rijd haar altijd op een losse teugel op buitenrit maar soms wordt ze zó hyper van zichzelf dat ik haar gewoon niet hou.


Sorry, Maar ik heb het hele verhaal gelezen, en het is niet me bedoeling om hetzelfde of iets te vragen hoor. Ik snapte alleen niet waarom je twee teugels aan hetzelfde bit heb hangen, mijn idee is dat het niet gaat werken. Ik snap nu wel wat je bedoeld, ik ken de endurance teugels en die hebben inderdaad meer grip, Als jij deze eraan hangt omdat je bang bent dat je haar niet kan houden, en meer grip met deze teugels heb, snap ik dat best.

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Waterpret met Hesther :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:46

De meest belachelijke reden vind ik toch wel die van safety. Voor mocht de ander kapot gaan. ja logisch dat dat bij veldslagen kon, maar nu? Als dat nu zou gebeuren dan zijn je teugels waarschijnlijk al helemaal versleten. Een teugel zegt niet ineens: KNAP

Maar goed, ik vind het leuk dat je al die quotes hebt opgezocht, maar ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat het daadwerkelijk zou helpen.
Zoals ik al eerder zei als jij het prettig vind moet je het vooral doen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Waterpret met Hesther :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:02

Nou IndianLady, ik hebtoch de ervaring dat een teugel wel ineens KNAP kan zeggen, 2 maal zelfs, dit waren trouwens beide springteugels.


Leuke foto's Tuut :D

Bellissima_

Berichten: 1643
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: N-B

Re: Waterpret met Hesther :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:53

Wat Sanne zegt, mijn teugel zei ook ineens knap, en die waren nog gloednieuw ook := En dat tijdens een sprong :')

Wat een leuk lekker paard is Hes toch ook Ruth :+:

WildChild

Berichten: 2520
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:38

Vind het nergens voor nodig dat er zo agressief wordt gereageerd op het gebruik van de dubbele teugels. TS zet het topic bewust bij ITP en doet daarnaast ook nog eens erg haar best door de quotes op te zoeken. Zo laat ze zien dat ze ook best accepteerd dat er mensen tegen haar methode zijn, maar ze zegt duidelijk dat je er zelf van mag vinden wat je wil. Dan zie ik geen reden om nog steeds je mening door te drukken.

@TS: Ziet er heel ongedwongen uit, gezellig. Mijn paard vind dat raggen door het water ook ontzettend leuk. Mooi dekje ook, en mooie laarzen natuurlijk! ( ;))

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Re: Waterpret met Hesther :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 21:42

Bedankt voor je reactie Fleur :) . Vind het ook jammer dat er steeds over door moest worden gegaan, want ik vind het een fijne en vriendelijke oplossing voor een erg heet paard. Ben overigens erg blij met je laarzen, zitten heerlijk en rijden fijn!