Anne aan het werk (Fries)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsieslii
Berichten: 3518
Geregistreerd: 08-02-06

Anne aan het werk (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:54

Heb 18 Juni nog les gehad, en daarvan zijn nog foto's gemaakt!
Die wil ik graag met juillie delen want ze liep goed!! behalve de galop dan, ze speelt een spelletje met mij met de galop. Ik bereid me heel goed voor, en toch springt ze verkeerd aan, en daarna springt ze weer goed aan en dan weer fout en zo gaat het door.. Dus nu gaan we volgende les met een spoortje proberen alleen voor de galop!
En verder over te diep lopen, hier werken we aan! en mijn hakken uitdrukken en op me houding letten.

Geen losrij foto's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

horse12
Berichten: 25
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:06

Ziet er verder netjes uit vind ik. alleen ja, je zegt het zelf al, je hakken, maar dat komt vast goed. Succes verder nog.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Anne aan het werk (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:36

aaaaaaaah i love your fries. :+:
zoo'n mooi plaatje!
Het ziet er verder super netjes uit!
Alleen het hakken uitdrukken ja.
maar daar werk je dus al aan ;)
als je dat goed hebt is het super!
Let alleen wel op dat je soms geen bolle rug maakt .
heb ik zelf oook altijd last van :o
hihihi.

ik vind je fries nogmaals. SUPER! :+:

Delaja

Berichten: 3556
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Anne aan het werk (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:40

Ik vind het heel erg meevallen met dat te diep lopen hoor! Op de meeste van de foto's loopt ze toch erg netjes met haar hoofd! (zijn natuurlijk moment opnames maar dat beeld zie ik nu)
Je houding zeg je zelf al maar verder vind ik het ook een mooi plaatje!

Wennii

Berichten: 2311
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:42

Ik vind dat je een hele mooie fries hebt, en je eigen commentaar over ja hakken is om even spreekwoordelijk te gaan: best zacht 'uitgedrukt' :+ Je staat bijna op je tenen hihi... Hard aan werken inderdaad, en dan komt dat wel goed.

Ik heb, als ik hem zo zie lopen, wel een beetje het idee dat hij wel een ronde houding in zijn hals heeft, maar dat hij niet écht loslaat en nageeft. zoals het lijkt voor mij is de teugeldruk toch nog aan de hoge kant en werkt hij er nog wat tegenin... Ik denk dat je over het geheel meer moet ontspannen, zodat Anne dat ook kan doen :) en dat is hard oefenen, kan het weten hihi!!

Succes verder!!

edit: met loslaten bedoel ik dat ik denk hij zijn rug niet loslaat :)

__karin__

Berichten: 234
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Zwolle

Re: Anne aan het werk (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:56

Ziet er leuk uit!

Denk ook aan je handen, je bent niet aan het piano spelen. Handen rechtop ;) en hakken naar onder..

Probeer ook naar voren te kijken ipv naar de grond ;)

xxtesssss

Berichten: 1393
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: Enkhuizen (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:19

Springt je paard echt alleen verkeerd aan of springt hij ook over?
Dit is nml. puur balans en komt volgens mij wel vaker voor bij friese paarden, zeker jonge paarden.

Wanneer hij alleen verkeerd aanspringt, springt hij altijd aan op de hand waarin hij het makkelijkst gallopeerd.
Rijd je dus op de 'moeilijke' hand, geef hem dan tijdens het aanspringen een flinke tik achter je kuit. Ze springen dan 9 van de 10 keer wel goed aan.
Je paard doet namenlijk altijd wat hij zelf het makkelijkst vind, aanspringen op de hand die hij het makkelijkst vind dus. Ik geef ze groot gelijk. :D

Overspringen tijdens de galop doen ze ook omdat ze nog niet genoeg balans hebben. Vaak gallopeer je dan ook veel te hard, een spoortje zal je waarschijnlijk dus ook niet echt helpen. Tenzij je een hele stille zit en beenligging hebt.

Ik vind zoiezo dat je paard over het algemeen, en van in hoeverre ik dat op foto's kan beoordelen, rennerig is.
En dit komt omdat jij VEEL te veel druk in je hand hebt. Ik zie constante druk, en geen paard wat ontspannen is in de kaak/hals lijn.
Zo kun je dus ook nooit geen ophoudingen maken.
Probeer dus vw-nw te rijden, niet gelijk je teugels los gooien maar netjes actief rijden op jouw eigen been (en dus niet omdat je paard wil rennen) en dan vanuit dat actief naar voren rijden op jouw been je paard gaan vragen van voren. Met beide handen (ik zie nml. ook op sommige foto's dat je met je binnenhand aan het trekken bent) niet doen, gewoon teugels gelijk op maat en met je beide handen druk geven op het bit, naar voren rijden met je been en zodra je paard naar beneden gaat meegeven in je hand. (niet in een keer helemaal naar voren doen maar gewoon de druk eraf zeg maar, je houd dus nog wel contact).
Met je buitenteugel houd je constant contact, met je binnenteugel kun je evt. stelling etc. vragen. Je moet je binnenhand naar voren kunnen doen, en daarbij met de buitenhand contact houden, zonder dat je paard omhoog komt.

Als jij je paard in een nette aanleuning hebt, zonder getrek. En jij dus een ontspannen hand hebt, kun jij ook ophoudingen maken, anders kan dat simpelweg niet. Wanneer je paard onstpannen in aanleuning is, en dán te snel gaat of gaat rennen zet jij dus weer druk op de beide teugels maar laat je daarna direct weer los (dit is een ophouding, gaat natuurlijk gepaard met je zit).
Wanneer je paard op het tempo loopt dat jij dan dus aangeeft, en dan aanspringt in de galop, en in de galop dus ook in een normaal tempo loopt. Weet ik vrijwel zeker dat je paard niet meer zal overspringen!

Succes en ik hoop dat je er wat mee doet ;) als je vragen hebt of het niet snapt moet je me maar even vragen..

Naoom_

Berichten: 1979
Geregistreerd: 06-02-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: Anne aan het werk (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:04

Mooie foto's Lins, Anne :+:
Het commentaar geef je zelf al, ziet er verder netjes uit. :)

racheeel_

Berichten: 1283
Geregistreerd: 05-03-07
Woonplaats: Einighausen

Re: Anne aan het werk (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:36

Ik ben het met xxtesssss eens, heb zelf het probleem dat mn friese ruin niet wil aanspringen (linksom). xxtesssss geeft de goede uitleg, probeer hier iets mee te doen. En indd werken aan je houding. Verder is het een prachtig paard om te zien! :D Heb trouwens hetzelfde zadel op mn friese merrie liggen hihi.

RobinandBart

Berichten: 96
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Anne aan het werk (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:47

Wat een leuke Fries! Hij is mooi zeg! :+:
Het ziet er volgens mij ook goed uit als je idd je hakken goed hebt.
Voorderest weet ik niet veel van dressuur. ;)

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Re: Anne aan het werk (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:56

Leuk dier zeg! Alleen ik stoor me erg aan je hakken.

horsieslii
Berichten: 3518
Geregistreerd: 08-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 21:18

Dankjuilliewel allemaal ;)
Ik ben heel zacht met mn handen, heb echt geen harde hand. ;) Op sommige foto's lijkt het, omdat ik dan stelling of iets vraag.verder de galop, ze springt niet over. Maar ze spring verkeerd aan, ook als ik een flinke tik geef, en me instructrice stond er van te kijken van hoe ik me eigen voor bereiden, dat ik me zó goed voorbereide voor de galop, maar dat ze dan nog verkeerd aansprong..En als ik dan terug in draf ging, en dan weer aangaloppeerde zat ze weer goed en daarna weer fout en zo ging het telkens door.Maar ze weet ook áltijd wanneer we gaan galopperen, dat weet ze altijd, en doordat ze het weet springt ze ook verkeerd aan.Verder is ze wel ontspannen geweest vorige week in die les ;)

Maar ik snap juillie reacties en voor mijn fouten heb ik ook les :) Zal eraan werken!

Saaarr

Berichten: 1055
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:15

Ziet er erg leuk uit Lins !
Commentaar is eigenlijk al gegeven maar ja
Ik stoor me ook wel aan je hakken :o

Als anne precies weet wanneer jullie gaan galloperen waarom doe je het dan niet een keer als ze het niet verwacht?

Verder leuk hoor :) !

horsieslii
Berichten: 3518
Geregistreerd: 08-02-06

Re: Anne aan het werk (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 17:49

Dit doen we ook, als ze het niet verwacht, dan springt ze goed aan maar daarna is het weer fout.
Vandaag deed ze het wel goed, ze was 1x verkeerd aangesprongen en verder goed :)
Ben benieuwd hoe ze het morgen in de les doet..

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Anne aan het werk (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:58

Wat een leuke fries.
Misschien kun je je beugels een gaatje korter doen. Dan is het wat makkelijker om je hak uit te drukken.

Roquen

Berichten: 1605
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:28

Mooie fries heb je daar! Het ziet er over het algemeen netjes uit, ze loopt af en toe iets te diep. Maar dat kun je er wel uit rijden door haar goed naar voren te rijden, en actief te houden.
Je trekt je hak enorm op, dus misschien je beugels inderdaad een gaatje korter doen.

Veel Friezen hebben moeite met de galop. Gaat ze hard, of galoppeerd ze in een normaal tempo? Want het heeft vaak met balans te maken, en dan hoeven ze niet perse over te springen. Wat je kunt doen is vanuit een hele rustige (bijna stap) maar actieve draf aan te springen.
Wat je verder zou kunnen is in de hoek een volte 10 meter rijden, en daarna direct aanspringen. Buitenstelling wil ook nog wel eens helpen.

Ik raad een spoortje toch af, aangezien je je hakken nogal optrekt. Ik denk ook niet dat een spoortje het verschil zal maken, dit is alleen om de hulp te verfijnen. Maar als je je hulp zo goed voorbereid, dan heb je die verfijning niet nodig.

SarahLynn

Berichten: 1545
Geregistreerd: 13-08-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Anne aan het werk (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:20

Leuke foto's! :D
Commentaar geef je zelf al!