19 jarige Fjord Aron @ Work

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aronneke

Berichten: 914
Geregistreerd: 13-12-07
Woonplaats: Roosendaal

19 jarige Fjord Aron @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 14:00

Hier mijn 19 jarige fjord Aron. Hij is op dit moment herstellende van een hele slechte periode. Heel erg kort in de passen en stijf in de voorbenen. Hij heeft 5 dagen pijnstillers gekregen en dit ging wel iets beter, maar niet compleet. Het is de leeftijd dusi k probeer het nu zo soepel mogelijk te krijgen. Het is echt een knol met een eigen wil, hij is voorwaarts als een gek :+ en niet rustig te krijgen. Ontspanning is soms dan ook ver te zoeken.
Vooral de stelling wil nog niet echt lukken, voornamelijk in de nek.
Ik rij met stang, dat klopt. Ik probeer geen strenge hand te hebben en dat lukt goed, Aron reageerd er ook op. Voordat ik hem kreeg reed hij er al mee. Heb wel eens een gewone trens geprobeerd maar daar werd hij zeer onrustig van. Ik ga het komende jaar eens bitloos proberen, hij loopt ook voor de kar dus reageert goed op de teugeldruk.
Maar goed, hier wat fotos. Ik zal vooral toch wat opbouwend commentaar willen op mijn houding. Daar sukkel ik soms nog wat mee!
Afbeelding
De mooiste foto, beestje is nog erg kort in zijn passen helaas.

Afbeelding
Hier probeer ik stelling te vragen, maar mijn linkerhand komt niet goed genoeg mee, dus ik krijg het ook niet helaas

Afbeelding
Oortjes erop, allebei vrolijk

Afbeelding
Een van de weinige momenten dat de achterhand goed mee komt.

Afbeelding
Houding?

Afbeelding
Dit is een van die momenten dat hij onverwachts heel veel vaart maakt, mijn handen gaan automatisch omhoog, niet goed .. :o

Helaas geen gallop foto's, dat gaat nog niet van harte dus daar wachten we nog even mee..

Brand maar los!

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: 19 jarige Fjord Aron @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:30

Op de 1 na laatste foto is duidelijk te zien dat je je onderbenen te ver naar voren legt. probeer daar aan te werken.
Verder lijken me je beugels eigenlijk iets té lang.. Verder zou je je handen wat meer gelijk kunnen houden. en met stelling vragen dus niet de ene teugel in een boogje laten hangen..

Het zadel lijkt me niet alles om mee te rijden, en wat ik me af vroeg; waar is je keelriem? :+

Wat is er precies met hem aan de hand? atrose ofzo?

DeniesRosJarig
Berichten: 2334
Geregistreerd: 26-10-07

Re: 19 jarige Fjord Aron @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:35

Ik vind dat je beugels wel een gaatje korter mogen.
Ook handen hoger dragen en je ellebogen mag je maar aansluiten aan je lichaam.
Je zadel ziet er idd niet echt goed uit...
Wat heeft Aron dan?

aronneke

Berichten: 914
Geregistreerd: 13-12-07
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 16:38

Die keelriem ja, die is afgebroken ;)
Handen gelijk houden, dat valt me nu ook pas op ja. Maar mijn lange beugels zitten zo lekker :+ Ik zal het eens proberen morgen. Wat is er mis met mijn zadel dan?
Het probleem zit hem waarschijnlijk in de voorhoeven volgens de vee arts. Binnenkort gaan we toch even een paar rontgenfoto's laten maken. Hij is altijd al wel stram geweest maar ik moet het wat meer op gaan bouwen ja!

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: 19 jarige Fjord Aron @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:41

Snap niet dat je het fijn vind zitten, lange beugels.. :+
Maar wat er dan gebeurt, je legt je benen naar voren neer, waardoor je stijgbeugel ook naar voren gaat en je daar makkelijker druk op kunt zetten. Grote kans dus dat als je ze korter doet je beenhouding ook stukken beter word.. :)

aronneke

Berichten: 914
Geregistreerd: 13-12-07
Woonplaats: Roosendaal

Re: 19 jarige Fjord Aron @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 16:42

Ik snap wat je bedoelt ja. Vooral in stap en gallop, ik zit zo heerlijk ontspannen met mn benen dan!

Eva_D

Berichten: 1018
Geregistreerd: 12-02-09
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:46

Mij is juist altijd geleerd te lange beugels kan bijna niet (tenzij je niet meer kan lichtrijden) verder vind ik dat je netjes rijdt en mijn complimenten over je zachte hand ! Je ziet door de hefboomwerking van het bit altijd heel goed of iemand trekt.

ismy

Berichten: 3949
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:56

benen naar achteren , beugels 2 a 1 gaat(jes) korter, bovenarmen gelijk aan je lichaam,
geen piano handjes duss handen mooi rechtop, en handen meer naar boven neer zetten. :+
hakken naar beneden, tenen naar binnen. :Y)
verder zit je mooi rechtop en heb je je schouders naar achteren :Y)

aronneke

Berichten: 914
Geregistreerd: 13-12-07
Woonplaats: Roosendaal

Re: 19 jarige Fjord Aron @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 17:30

Ik heb schuine blokjes in mijn beugels. Mijn beugels staan mooi recht naar voren alleen de punten van mijn voeten staan er scheef in, altijd en ik krijg dit niet opgelost. Zou dis opgelost kunnen worden met platte blokjes?
En mijn hakken komt door die langere beugels inderdaad.

Askor_Djarne

Berichten: 211
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Dronten

Re: 19 jarige Fjord Aron @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:01

Wat een leuke fjord zeg!! Ziet er goed uit voor zijn leeftijd :)

Als ik het zo bekijk op de foto's ligt je zadel zoiezo te ver naar voren. De schouder moet helemaal vrij zijn, en dat is op de foto's iig niet het geval.

En zoals al meerdere zeggen beugels iets korter, handen wat meer dragen en je ellebogen mooi naast je lichaam houden. Let ook goed op je tenen, die mogen iets meer naar binnen :)

Groetjes Kirsten

Frosti

Berichten: 221
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:50

Waarom beugels korter? Ik rijd ook altijd lang op mijn IJslanders. ;)
Zo krijg je een betere zit, houding en been aanlegging.
Ik zie dit liever dan iemand die met zijn knieen in zijn eigen nek zit wat je tegenwoordig veel ziet :Z
Ennuhh..keelriem is ook niet echt noodzakelijk, rij ik ook niet mee en meerdere niet dus zo gek vind ik het er niet uitzien :n
Zadel mag voor het fijne wel een stukje naar achteren maar zie dat je paardje lekker rond is (grasbuikje, welk paard nu niet :Y) ) dus het glijdt waarschijnlijk ook wel naar voren tijdens het draven ect.
Probeer je knieen wat meer aan te sluiten en je hakken uit te drukken.

Voor wat dit fjordje allemaal heeft meegemaakt kwa periode vind ik het er verder netjes uitzien.
Paard heeft geen bespiering en moet weer op conditie komen maar dat lijkt mij wel iets waar topicstarter mee bezig is.
Leuke fjord om te zien, beide hebben jullie lol en dat geeft een mooi beeld vind ik.
Succes en veel sterkte verders met je fjordje ;)

aronneke

Berichten: 914
Geregistreerd: 13-12-07
Woonplaats: Roosendaal

Re: 19 jarige Fjord Aron @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 15:20

Bedankt Frosti!
Is op de foto's niet zo goed te zien maar hij zit zeker goed in zijn spieren, enkel wat vetjes er over de laatste tijd ;) Ik zit inderdaad héérlijk met die langere beugels, soms idd wel moelijk om je hakken uit te drukken dan. Het gaat zeker al weer beter met hem.. En tja, een duur hoofdstel voor een nieuwe keelriem, ach ik ben het gewend ;)
Door het dikke buikje glijdt het zadel altijd wel ietsje naar voren, zijn rug is ook niet helemaal mooi recht meer, maar dat de leeftijd.. Komt goed!
Dankjewel

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: 19 jarige Fjord Aron @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:47

Frosti@ in dit geval vind ik dat dat niet zo is. Haar houding word er niet beter op. Hakken niet uitgedrukt en benen te ver naar voren, hierdoor verplaats je je gewicht ook verder naar achter, wat weer zwaarder is voor het paard. Nee, ik zou gewoon je beugels iets korter doen en zorgen dat je beenhouding netjes is. :)

Anoniem

Re: 19 jarige Fjord Aron @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:50

leuke pony! Zou alleen niet teveel bezig zijn met de voorkant (las dat je stelling probeerde te vragen). Zolang de achterhand nog niet goed meekomt gaat het ook niet lukken denk ik.
Vind verder wel dat je echt een leuke pony hebt. :)

aronneke

Berichten: 914
Geregistreerd: 13-12-07
Woonplaats: Roosendaal

Re: 19 jarige Fjord Aron @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 16:26

Stelling is gewoon nodig bij iedere bocht die je maakt lijkt me... Heb sinds het plaatsen nog niet gereden, het is te warm voor het beestje zo overdag. Het losgooien in de avond gaat beter, ik zie hem steeds lekkerder lopen. Dus de kortere beugels heb ik nog niet geprobeerd.

Bedankt voor de complimentjes toch!