Eindelijk weer eens @ dressuur! (Met bloopers)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Eindelijk weer eens @ dressuur! (Met bloopers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 19:33

Nou, daar komen we, op weg naar de bak:

"oliebol man, dressuurzadel, dressuurhoofdstel, geen martingaal, foto-mens... Kan niet missen, ik ben de l*l."
Afbeelding

Chiel is een nrps van ik geloof inmiddels 16. Ik verzorg hem nu bijna een jaar. Het gaat altijd met ups en downs, 1 stap vooruit, 2 achteruit. :Y)
We zijn na een kleine pauze op het moment weer een beetje bij af. Chiel is namelijk echt een paard wat je een beetje bij moet houden, een week niets doen en dan zomaar weer wegrijden is er echt niet bij! Bovendien kun je op flink wat protest rekenen, want waarom gaan we vandaag niets leuks doen?
Ja omdat het iedere dag Michiel dag is, het is wel weer eens goed met je! }>

Ik weet dat mijn houding bagger is, heeft er mee te maken dat ik gewoon ontzettend intensief met Chiel bezig ben. We zijn gewoon aan het losrijden geweest, niets spannends. Als ik hem weer fijn voor mekaar heb dan komt dat wel weer. (Eigenaar heeft hem fijn voor elkaar in 20 minuten, maarja... :Y) )
Wat ik doe is op de volte werken, en daar overgangen maken, soms een heel klein beetje uitschuiven, en lekker overdreven rijden. Handhouding doe ik expres. Met mijn binnenhand wijs ik als het ware waar ik hem hebben wil, af en toe vraag ik wat. Maar ik doe het voornamelijk op mijn been. Buitenteugel houd ik er gewoon netjes bij. (Voor jullie gaan roepen dat ik mijn handen vastzet ofzo..)
Want met statisch netjes zitten kom ik er gewoon niet. Ik moet echt rijden, en durven rijden.
Je ziet ook dat mijn houding op de laatste foto's alweer beter word. ;)

Oja, spoorriempje was gebroken, dus even iets met strotouw geknutseld. Geweldig spul, waar dat al niet goed voor is! *D

Allereerste onderdeel van het trainingsprogramma (Ja ik heb hem al zo vaak opnieuw op moeten pakken dat er nu structuur in zit...) : Rechtsom loswerken in stap.
Afbeelding

Dan linksom loswerken in stap. Linksom pakt hij in het begin errug graag vast. Dus nog meer als rechtsom, binnenbeen, buitenteugel, en smeken. :Y)


Nog een stukje rechtsom, teugels op maat maken maar toch, kun je zien dat ik het echt met mijn benen doe.
Afbeelding

Oké, rechtsom gaan draven, nog niks spectaculairs.
Afbeelding

Hij komt wel wat omhoog tijdens de overgang, maar zakt daarna toch vanzelf wel terug. :)


Weer wat meer zakken.
Afbeelding

En dan komt het moeilijke gedeelte... Linksom draven.
Eerst maar rustig stappen, en als het goed voelt draven we wel een keer aan.
Afbeelding

Weer stappen, hij vind het niet leuk... Maar even bikkelen en dan komen we er wel doorheen!
Afbeelding

Ik ben blij met iedere centimeter die hij zakt. Is een kwestie van tijd, we komen er wel.
Afbeelding

Oké hier is het echt dag activiteit, maar dat komt wel, nu eerst ontspannen.
Afbeelding

En dan nu de beloning voor mijn, nee ONS!, harde werken linksom, want rechtsom gaat het dan opeens een stuk beter!
Afbeelding

Nee maar, bespeur ik daar enige activiteit? :wow:
(Naast een streng binnenhand die paard dat over de buitenschouder wegloopt probeert te corrigeren maar dat gaat zo natuurlijk niet... Schop onder je kont Ciska, foei!)
Afbeelding

En zelfs nog een heel klein galopje, aan meer zijn we niet echt toegekomen, het was goed, en dan moet je stoppen. 't ziet er niet uit dat weet ik, dus dat komt zondag wie weet aan de beurt. ;)
Afbeelding

En de fotograaf even uitstappen... Wat is het toch een schatje, zolang je maar niks van hem vraagt. :D
Afbeelding

Nouja, en zoals belooft, hier de bloopers. Want dit ritje ging niet zonder slag of stoot. :+
Werken is stom, en degene die prikkers heeft uitgevonden moet hangen! }>

"JE PRIKT MUTS!"
"JA OMDAT JIJ BOKT OEN!"
http://i213.photobucket.com/albums/cc158/Cisiiie/Dressuur%203%20juli/IMG_1332.jpg

Oké, dit is weer het andere uiteinde.. Lekker met je hoofd schudden, da's leuk, maar rollkür niet hoor!
http://i213.photobucket.com/albums/cc158/Cisiiie/Dressuur%203%20juli/IMG_1340.jpg

"IK DOE HET NIET!!!!"
"Oké oké sorry hoor..." ;(
http://i213.photobucket.com/albums/cc158/Cisiiie/Dressuur%203%20juli/IMG_1323.jpg

Gewoon wat miscommunicatie's dus, zoals iedereen wel eens heeft haha. :P

Bedankt voor het kijken, dat in elk geval!
Tips mogen, maar eigenlijk is dit gewoon een herhaal sessie. Heb het namelijk al vaker zo gedaan. :Y)
Maar ik sta altijd open voor voor verbetering!

Wat ik niet wil horen is wat ik allemaal fout doe. Daar heb ik niks aan.
Ik wil wel horen wat beter kan! En hoe! :)

Als het volgende week alweer wat beter gaat, plaats ik wie weet nog een vervolgje, laat de opbouw nog wat beter zien. Doeg doeg! :evaw:

Edit: En na het harde werken... Lol met je knol: Miss_Malfoy @ [ITP] Tuigloos paardzitten, maar wel dikke lol!

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:44

Ik vind het jammer dat jij zijn hoofdhouding belangrijker vind dan activiteit van achteruit..
Ontspanning en nageeflijkheid komt vanuit een actieve achterhand en gelijk contact van voor, niet vanuit dwingende handen zo laag... want waar is de ontspanning dan?

Ik zou eerst eens aan de activiteit gaan werken, zorgen dat hij op de achterhand komt, dat is zoveel belangrijker dan de voorkant, een zakkend hoofd van voor moet voort komen uit een actieve achterhand, niet andersom.

Ik begrijp dus dat hij met linksom veel moeite heeft?
Dan zou ik ook eens bezig gaan met rechtrichten, paard is scheef, kan er dus ook niks aan doen dat hij linksom problemen heeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 19:50

Thx!
Goed opgemerkt, je hebt gelijk.

Ik rijd dus ook constant overgangen. ;)
Maar dit is dus opstarten, later word het allemaal nog spannender. Op het moment dat ik dit basiswerk niet doe en alleen maar hard hard wil krijg ik enkel protest. Ik hoop dus volgende keer daar meer mee aan de slag te kunnen.

En ik heb heel duidelijk uitgelegd dat ik niet dwing, maar vraag. ;)

Het rechtrichten is ook een kwestie van losmaken. Ik ben nu al een poosje niet echt met dressuur bezig geweest. Dat kan ik merken. Als hij wat lossiger word, dan merk je eigenlijk bijna niks meer van die scheefheid. :)

En nee dit is niet een gevalletje voor alleen een smoes, ik probeer gewoon uit te leggen waar ik mee bezig ben/denk te zijn. ;)

laura1987

Berichten: 7141
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:52

Ik ben het met x_marr eens, eerst activiteit dan de voorkant.
Bovendien zou ik ook als ik jou was mijn sporen af doen, in mijn ogen gebruik je deze veelste veel (zie bijv het filmpje).
Misschien hou je je benen ook wel stiller als je je beugels een gaatje korter doe, dan heb je misschien ook minder het probleem dat je je hakken optrekt.

Nog een tip is om je teugels korter te pakken en handen hoger te houden, af en toe zit je bijna op het zadel met je handen.

Heb je ook les met hem? Misschien helpt dat jullie wel erg vooruit.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:54

Hmm vragen... de pony heeft inderdaad een keus.. hij KAN hoog blijven..... maar is dat zo fijn als er op je lagen gedrukt wordt?

Je kan wel veel figuren ed rijden, maar als je paard dan toch telkens op of over de schouder valt blijft hij scheef.. Dat is dus geen rechtrichten..

Aanvoeging op Laura1987: Handen hoger is ook vriendelijker voor het paard: je werkt meer in op de mondhoeken dan op de lagen.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:58

De bak lijkt erg stoffig...is er geen mogelijkheid tot sproeien of op een stuk weide rijden? Ik heb een pony gehad met luchtwegproblemen dus ben er sowieso huiverig voor...
Houd je je handen expres zo laag? Ik weet niet of je op deze manier wilt ''vragen'', maar het lijkt alsof je je handen erg vastzet. Vastzetten is dwingen en dat moet je niet doen. :)
Probeer ontspannen rechtop te zitten en je benen mooi lang te maken.
Je hebt een leuke rijbroek. :)

edit; ik lees nu dat je vindt dat je niet dwingt. Ik geef toch deze reactie omdat ik zie dat je je armen erg strak naar beneden houdt. Het ziet er vanuit deze foto's gezien erg moeizaam uit. Als jij je armen lekker losjes langs je lichaam laat hangen hangt bovendien je bovenlichaam waarschijnlijk ook minder naar voren.
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 03-07-09 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 20:01

Ik houd enkel contact, in deze houding kan een mens niet eens trekken, krijg je binnen enkele seconden kramp. ;)
Daarom doe ik het dus ook niet eens onbewust, kan gewoon niet. Ik wijs waar ik naartoe wil, kan wel statisch blijven zitten maar daar bereik je niks mee.

Handjes netjes naast elkaar komt in het M of Z wel, maar aangezien we nu nog niet eens B zijn...

En ik ben nu dus ook nog niet met rechtrichten bezig. Dat komt volgende keer wel weer, alles op z'n tijd, en alles in stapjes. :)

Thx Iessie!
Ja het is dus wachten op een buitje, of spoeien... Maar daar ga ik niet over. ;)
Handen heb ik uitgelegd, dus daar stop ik nu over als jullie het niet erg vinden. Ik weet dat we allemaal het Anky-ideaalbeeld in ons hoofd hebben, maar zover was ik daar nog niet. Zoals je ziet komt dat op de laatste foto's allemaal weer goed.

Ik heb het ook niet voor niets hier gezet, het is gewoon nog maar een beginnetje. :Y)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:04

Ook ik ga met de rest mee, dit is geen "vragen" maar gewoon hand vast zetten..

Op elke foto kijk je ook naar beneden, je bent zo met dat zogenaamde krulletje bezig, en dat is zonde.

Werk eerst eens aan de activiteit, op alle foto's valt de pony echt heel erg op de voorhand,hij gebruikt zelfs de teugels als 5e been.

Laat de teugels eens wat losser, ga aan je eigen houding werken en probeer de pony op eigen benen te laten lopen, met een licht contact teugeltje veel overgangen en schijnovergangen rijden zodat ie alerter word op de kuit en van voor wat losser laat.
Dwingen gaat nooit werken..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:06

Miss_Malfoy schreef:
Ik houd enkel contact, in deze houding kan een mens niet eens trekken, krijg je binnen enkele seconden kramp. ;)
Daarom doe ik het dus ook niet eens onbewust, kan gewoon niet. Ik wijs waar ik naartoe wil, kan wel statisch blijven zitten maar daar bereik je niks mee.


Je zit juist te statisch :)

Vanuit je elleboog moet er een rechte lijn via de teugel naar de mond vormen, die is er nu niet, alle andere houdingen van de arm betekend blokkeren van de hand en dus geen zachte meegaande ruiterhand ;)

Citaat:
Handjes netjes naast elkaar komt in het M of Z wel, maar aangezien we nu nog niet eens B zijn...

En ik ben nu dus ook nog niet met rechtrichten bezig. Dat komt volgende keer wel weer, alles op z'n tijd, en alles in stapjes. :)


Handen breed heb ik geen moeite mee :)
Maar rechtrichten komt voor nageeflijkheid , zorg dat ie eerst op eigen benen loopt .



Neem goede instructie in de hand, dan komt het vast wel goed !

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:11

Je wou tips over hoe je dingen kunt verbeteren. Ik ben het eigenlijk wel met een paar anderen eens, dat je paard waarschijnlijk wat scheef is. En als dat het geval is, dan zul je toch echt daar moeten beginnen. Want doe je dat niet, dan blijft het altijd "wringen". Je bereikt dan niet echt ontspanning, je doet dan wat je kunt (dat doe je waarschijnlijk ook) en er zit dan na een uur rijden wel WAT verbetering in, maar de volgende keer dat je gaat rijden begin je weer precies zo. Dat haal ik ook wel een beetje uit je tekst en je ziet het bv goed op de foto waar je bijschrijft "Oké hier is het echt dag activiteit". Ben trouwens met je eens dat daar ontspanning EERST moet komen. Maar ja, hoe bereik je dat en dat er ook echt vooruitgang in komt.

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is de les beginnen door met name op de linkerhand eerst rondjes te stappen (1 rondje rechtsom, 3 rondjes linksom), heel rustig. Waarbij je voorkomt dat hij over de schouder naar binnen of naar buiten valt maar niet naar beneden dwingen met de teugels. Alleen maar stelling vragen naar binnen en als hij (logischerwijs) naar binnen valt, binnenbeen er goed bij zodat je hem weer naar buiten drukt. In het begin gaat dat heel moeilijk, maar er komt altijd een moment dat hij loslaat en dat hoofd uitschuift. Als je maar blijft vragen en rijden in stap op de volte. Hij moet de rechterkant van z'n lijf echt een beetje meer stretchen anders KAN hij het ook niet geven. En dat doet zeer natuurlijk. Nodig hem uit om los te laten. Na een 15-20 minuutjes stappen (dat is best lang) pas gewoon beginnen.

Als je zelf gaat hardlopen en je bent stijf dan ga je ook eerst stretchen. Anders blijft het zeer doen en worden je spieren hard en stijf. Zou ik bij m'n paard ook zorg aan besteden, je zult na een tijdje echt merken dat het werkt en dat hij dan veel beter los zal kunnen laten in draf.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 20:17

crossmonster schreef:
Ook ik ga met de rest mee, dit is geen "vragen" maar gewoon hand vast zetten..

Op elke foto kijk je ook naar beneden, je bent zo met dat zogenaamde krulletje bezig, en dat is zonde.

Werk eerst eens aan de activiteit, op alle foto's valt de pony echt heel erg op de voorhand,hij gebruikt zelfs de teugels als 5e been.

Laat de teugels eens wat losser, ga aan je eigen houding werken en probeer de pony op eigen benen te laten lopen, met een licht contact teugeltje veel overgangen en schijnovergangen rijden zodat ie alerter word op de kuit en van voor wat losser laat.
Dwingen gaat nooit werken..


Oei oei ik dacht al, daar komt cross monster... :D

Jammer dat ook jij doorgaat over het vastzetten. Op de filmpjes kun je zien dat mijn binnenteugel gewoon bijna loshangt...
Ik ga er dus ook niet verder over door, als mijn teugels nog losser moeten kan ik namelijk net zo goed western gaan rijden.
Ik heb het ook niet voor niets hier gezet, ik weet dat het geen niveau is, dus probeer me ook zo te beoordelen. ;) Salinero loopt toch ook niet direct een wedstrijd na een maand lanterfanteren?

Mag ik dan vragen wat jullie van de 4e foto vanaf onder vinden?
Want dit uurtje heeft namelijk als resultaat dat ik hem volgende keer na 10 minuten alweer daar kan oppakken. In plaats van na drie kwartier.
En vanaf daar wat actiever gaan rijden.

Over je laatste bericht:

Instructie heb ik, maar dat helpt geen moer als ik toch weer bij af ben. Ik moet hem gewoon opnieuw oppakken. Daar heb ik alle tijd voor, dus dat gaat op het gemakje. Als ik nu opeens gigantisch veel van hem wil, is het enige wat ik krijg protest. En gelijk heeft hij, jij gaat toch ook niet opeens een marathon lopen?

@HannahFrouk: Het klopt ook grotendeels wel. Ja hij vind links moeilijker in het begin, ja hij is dus scheef, en ja mijn handhouding is een vijf waard.

Maar wat ik altijd ondervonden heb (echt al meerdere keren dus) is dat dit gewoon werkt.
Volgende keer pak ik hem dus op zoals op de 4e foto vanaf onderen. En dan gaan we lekker verder werken. En dan hoe ik alles al veeeel minder overdreven te doen met mijn handen.
Dan gaan we lekker uitschuiven, veruimen, wat pasjes wegrijden.
Maar dat lukt simpelweg niet als hij niet los en ontspannen is. Zo werkt dat gewoon niet. Je mag het zelf komen proberen, maar pas wel op voor het hek. Heb ik ook al eens in gelegen namelijk. ;)

Daphaan

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:20

Even off topic: op die locatie heb ik een nieuw paard gekocht paar week terug :P

On-topic:
Vind het wel een leuke combinatie. Wel krijg ook ik het idee dat je je handen vastzet.
Ik denk dat je je paard eerst eens lekker actief moet laten lopen, en je buitenhand er wat beter aan, denk dat je dan al een heel eind kan komen. :)

Zoals bij de foto: weer stappen, even bikkelen etc
Je hebt je handen daar heel ver naar achteren, laat je paard eerst lekker actief lopen, hou je handen ergens ten hoogte van de schoft en vraag subtiel of hij zn hoofd wil laten zakken. Eerst voorwaarts, dan koppie naar benenden :)

Veel succes! Hoop dat je wat met de tips kunt :)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:21

Het gaat er niet om hoe los je de teugels hebt hangen, maar wel hoe je je armen houd.

Kijk eens goed naar de foto's , zie jij ergens een foto waar je netjes vanuit de elleboog met de onderarm en teugel een rechte lijn vormt naar het bit?
Zolang dat niet is, staan de handen hoe dan ook vast , dat is anatomisch zo bepaald, de scharnier moet in de schouder zitten, is je arm recht dan scharniert ie niet . En kunnen je handen en armen dus niet de beweging van de mond volgen.
Een paard beweegt immers zijn hoofd op en neer en wij dienen dat ten alle tijde te kunnen volgen met ontspannen hand en arm :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 20:28

crossmonster schreef:
Het gaat er niet om hoe los je de teugels hebt hangen, maar wel hoe je je armen houd.

Kijk eens goed naar de foto's , zie jij ergens een foto waar je netjes vanuit de elleboog met de onderarm en teugel een rechte lijn vormt naar het bit?
Zolang dat niet is, staan de handen hoe dan ook vast , dat is anatomisch zo bepaald, de scharnier moet in de schouder zitten, is je arm recht dan scharniert ie niet . En kunnen je handen en armen dus niet de beweging van de mond volgen.
Een paard beweegt immers zijn hoofd op en neer en wij dienen dat ten alle tijde te kunnen volgen met ontspannen hand en arm :)


Oké nou vooruit daar heb je me wel ja. Ik weet dat ik het hier wat overdrijf.
Dus daar ga ik dan zondag op letten.

En op de foto's waarvan ik aangeef (op het eind) dat ik er wel tevreden over ben is dat wel zo. En dat is dus waar ik hem volgende keer gewoon weer op kan pakken. Dus dat probleem is zowiezo al verholpen. :)

Heb al bijna weer spijt van dit topic, maar toch even zeggen waarvoor ik het neergezet heb...
Ik kan Chiel nu (voor onze maatstaven) zo snel weer oppakken dat het erg interessant is om de vooruitgang te zien.
Dus nu niet denken dat ik niet kan rijden, wacht eerst het volgende topic even af. ;)

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:30

Op de 4e foto van onderen zie ik een paard wat op de voorhand loopt en in een valse knik, geen ontspanning te zien..

En ik zie nergens een loshangende binnenteugel.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Eindelijk weer eens @ dressuur! (Met bloopers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:35

Natuurlijk moet je geen spijt hebben van het plaatsen van dit topic.

Maar je moet wel ervanuit gaan dat je kritiek krijgt op die armen.
Ik ben heus geen zeikerd hoor, al mijn commentaar geef ik goed onderbouwt,en haal ik uit mijn vergaarde kennis en ervaring, dus niet een pennyreactie ;)

Armhouding is gewoon heel erg belangrijk, en hoort bij de basis van de ruiter, als de basis van de ruiter niet in orde is, word het voor paard/pony nog moeilijker om aan zijn of haar basis te voldoen :)

En waarom zou je willen laten denken dat je perfect rijd?
Niemand rijd perfect, en op deze foto's valt gewoon nog eea op te merken.
Laat ze gewoon staan en plaats over een paar weken weer foto's zodat mensen de verbetering kunnen zien !

Daphaan

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-08
Woonplaats: Leiden

Re: Eindelijk weer eens @ dressuur! (Met bloopers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:36

dat lijkt mij ook heel leuk om de verbetering te zien!

Jasmijn159

Berichten: 4434
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:38

Kijk zelf eens naar het filmpje van de overgang: ik heb daar toch echt het idee dat je buitenteugel los hangt en je binnenteugel strak.
Net als 'eerst krul en dan tempo' is dat verkeerd om naar mijn idee.
Ik zou die voorkant voorlopig even laten en vooral aan activiteit en rechtheid werken. Bijvoorbeeld door hem heel scherp op je binnenbeen te laten reageren qua buiging. Kleine stukjes SB, wijken, stellingen. En hem daarin allemaal actief houden. Daarna komt die voorkant ook een stuk makkelijker denk ik.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 20:44

x_Marr schreef:
Op de 4e foto van onderen zie ik een paard wat op de voorhand loopt en in een valse knik, geen ontspanning te zien..

En ik zie nergens een loshangende binnenteugel.


En daarom zet ik het ook hier, en hoop ik daar rekening mee word gehouden....

Commentaar krijgen vind niemand leuk, is menselijk, dus vinden jullie het erg als ik vraag om me niet tot de grond toe af te kraken? Als ik dat wou zette ik het wel op haw.
Ik vraag herhaaldelijk om niet te streng te zijn.
Vinden jullie het vreemd dat mensen in de verdediging schieten?

Ik zet er toch ook niet bij dat ik morgen in de L1 ga starten omdat ik het zo faaaantaaastisch vind gaan?
Ik zeg dat het nu nog nergenst op lijkt, maar dat dat wel goed komt.

@ Crossmonster: Ik weet dondersgoed dat jij weet waar je het over hebt. Maar ik vraag heeeel duidelijk om tips, niet om wat ik allemaal verkeerd doe.
Er word hier met rechtrichten, valse knik, en weet ik het wat gesmeten maar ik zie nergenst iemand zeggen van goh, wat bij mijn paard altijd goed hielp, was om zus en zo te doen. Mischien moet je dat eens proberen.
Moet ik het dan spellen ofzo?

@Lotte1990: Ik heb al een keer uitgelegd dat dat niet werkt. En na meerdere keren op deze manier de dressuur weer opgepakt te hebben, ben ik op deze "methode" gekomen.
Maar wat jij zegt aan oefeneningen is goed. Zodra we er weer klaar voor zijn gaan we zowiezo weer aan de slag met de sb, voor de achterhand.

En een nieuw topic komt er ook wel, want dan kan ik laten zien dat het gewoon tijd nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:44

ik wil niet herhalen maar ik ga met Crossmonster mee.. je zet idd je handen vast, ik vind het er niet vriendelijk uitzien, sorry.. laat hem idd lekker van achter naar voren lopen, en laat die teugels eerst wat losser, licht contact en veel minder druk erop.. als hij lekker ontspannen loopt dan zakt hij vanzelf wel, een paard moet zelf nageeflijk gaan lopen, dat kan je niet afdwingen ;)
spijt van dit topic zou ik juist niet hebben, je moet het ook niet opvatten als commentaar/kritiek maar als tips, en daar kan je weer verder mee werken, en jezelf verbeteren.

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:45

aanvulling op x_marr ik zie ook een erg gespannen onderhals en een stuwend achterbeen. ga slingerlijnen rijden dus omzeetn met je been, als je voelt dat hij mooi het achterbeen meeneemt dan weer een pas of drie de andere kant op en als dan t achterbeen weer mooi meekomt (en je paard NIET over de buitenschouder wegvalt) weer ombuigen en de andere kant op slingeren. Vooral beginnen op zijn moeilijke had, want waarschijnlijk is dat de kant waaraan de buitenspieren verkort zijn: deze moeten juist opgerekt worden. Ik zou je paard liever met veel meer stretch zien lopen in zijn rug: neus over de grond zeg maar! eerst maar eens die lange rugspieren oprekken en jij moet leren voor je uit te kijken en om je heen in plaats van in zijn oren want ook dan blokkeer jij zelf in je lijf en dus je paardje ook.

Zodra jij spanning maakt in je lijf zal je dat terug zien in de houding van je paardje. Het is vaak zelfs zo erg dat het paardje loopt zoals zijn ruiter erop zit, met spanning in / op dezelfde plaatsen!! paarden hebben nogal eens de neiging de ruiter te spiegelen, vaak zie je ij valse knik ook de ruiter in de oren kijken of met opgetrokken schouders of een bolle bovenrug zitten!

laat die voorkant lekker voor wat het is en begin bij de achterkan, schouder voor in stap, slingeren en dan achterhand steeds goed omzetten, buitenhand de buitenschouder laten begrenzen etc

Ik hoop dat je er wat aan hebt:
ontspannen en stretchen voor je paard en centered riding voor jezelf en je zou denk ik al een heel stuk verbeteren!!!!
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 03-07-09 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 20:46

kim1207 schreef:
aanvulling op x_marr ik zie ook een erg gespannen onderhals en een stuwend achterbeen. ga slingerlijnen rijden dus omzeetn met je been, als je voelt dat hij mooi het achterbeen meeneemt dan weer een pas of drie de andere kant op en als dan t achterbeen weer mooi meekomt (en je paard NIET over de buitenschouder wegvalt) weer ombuigen en de andere kant op slingeren. Vooral beginnen op zijn moeilijke had, want waarschijnlijk is dat de kant waaraan de buitenspieren verkort zijn: deze moeten juist opgerekt worden. Ik zou je paard liever met veel meer stretch zien lopen in zijn rug: neus over de grond zeg maar! eerst maar eens die lange rugspieren oprekken en jij moet lern voor je uit te kijken en om je heen in plaats van in zijn oren want ook dan blokkeer jij zelf in je lijf en dus je paardje ook. Zodra jij spanning maakt in je lijf zal je dat terug zien in de houding van je paardje. Het is vaak zelfs zo erg dat het paardje loopt zoals zijn ruiter erop zit, met spanning in / op dezelfde plaatsen!!

Ik hoop dat je er wat aan hebt:
ontspannen en stretchen voor je paard en centered riding voor jezelf en je zou denk ik al een heel stuk verbeteren!!!!


Ik snap je idee, maar dat zou dan over een paar weken worden, dat is nu nog veels te veel gevraagd.
Simpel rijden is bij Chiel de sleutel.
Mischien heb je op basis daarvan nog een idee? :o

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:46

IK denk helemaal niet dat je niet kunt rijden hoor.
Maar tis wel zo dat als je paard wat scheef is (en dat is in principe elk paard en elk mens), het wel handig is om voordat je echt gaat draven, dat wat op te rekken, zodat hij makkelijker kan geven wat je vraagt. Daarmee zeg ik dus JUIST: goh doe dat eens eerst VOOR je gaat rijden, je zult merken na een keer of vijf dat het echt helpt.

NB ik weet waar ik het over heb, de plaatjes komen me namelijk heul bekend voor, vooral die op de linkerhand. En ik weet ook heel goed hoe't voelt als je daar doorheen wilt. Alleen het is prettiger om op een paard te rijden wat het wat makkelijker GEEFT. Je moet wel bedenken dat als hij die moeilijke kant LOS moet laten, het bijna eng aanvoelt voor zo'n paard. Hij moet die spieren loslaten, maar ondertussen zit er wel iemand aan die teugels. Doe dat maar eens na!

Dus m.i. beter eerst in stap zachtjes stretchen en loswerken (valt ook onder simpel rijden :D )

Tis maar een tip

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:51

Doe alsjeblieft die sporen eraf. Ze zitten constant tussen het arme paard zijn ribben.

Een spoor is om je hulp te verfijnen als de beenhulp al goed is. Niet om de beenhulp er door te rammen.

Tja flink les zou niet misstaan

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:51

Miss_Malfoy schreef:
kim1207 schreef:
aanvulling op x_marr ik zie ook een erg gespannen onderhals en een stuwend achterbeen. ga slingerlijnen rijden dus omzeetn met je been, als je voelt dat hij mooi het achterbeen meeneemt dan weer een pas of drie de andere kant op en als dan t achterbeen weer mooi meekomt (en je paard NIET over de buitenschouder wegvalt) weer ombuigen en de andere kant op slingeren. Vooral beginnen op zijn moeilijke had, want waarschijnlijk is dat de kant waaraan de buitenspieren verkort zijn: deze moeten juist opgerekt worden. Ik zou je paard liever met veel meer stretch zien lopen in zijn rug: neus over de grond zeg maar! eerst maar eens die lange rugspieren oprekken en jij moet lern voor je uit te kijken en om je heen in plaats van in zijn oren want ook dan blokkeer jij zelf in je lijf en dus je paardje ook. Zodra jij spanning maakt in je lijf zal je dat terug zien in de houding van je paardje. Het is vaak zelfs zo erg dat het paardje loopt zoals zijn ruiter erop zit, met spanning in / op dezelfde plaatsen!!

Ik hoop dat je er wat aan hebt:
ontspannen en stretchen voor je paard en centered riding voor jezelf en je zou denk ik al een heel stuk verbeteren!!!!


Ik snap je idee, maar dat zou dan over een paar weken worden, dat is nu nog veels te veel gevraagd.
Simpel rijden is bij Chiel de sleutel.
Mischien heb je op basis daarvan nog een idee? :o



nee juist niet over een paar weken, juist nu want hij moet nu leren zijn rug los te laten en te leren stretchen. Ik heb een super oefening hiervoor: de teugels kammen, maar ik weet nooit goed hoe ik m uit moet leggen, als je gewend bent met druk te rijden dan is het ok een lastige. je pakt de binnenteugel en gaat deze kammen, en ja zonder het voor te doen vind ik het heel lastig. M ijn paard liep ook altijd het liefste met zijn kop omhoog en met de rug weggedrukt puur en alleen omdat de spieren niet op lengte waren. ik ga even kijken of ik wat kan vinden, ik heb ook geen geschikte fot's van mezelf ... moet ik toch een s maken om dat kamen te verduidelijken... ik ga ff zoeken voor je