Eindelijk weer eens @ dressuur! (Met bloopers)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:55

Wij zijn er hier allemaal om je te helpen, maar je zult wel een knopje bij jezelf moeten omzetten.
Kritiek en tips liggen dicht bij elkaar.

Men kan geen tips geven zonder kritiek te geven, je moet toch immers weten wat er verbeterd dient te worden?

Als je alleen maar hoort wat je wel goed doet, dan leer je nooit wat !

Voor de pony zou ik zeggen, misschien eens een a twee keer per week longeren met bijzet of passoa, zodat ie meer over de rug komt te lopen.
Daarnaast deze foto's boven je bed hangen en kritisch naar je eigen houding kijken. Besef dat als je zelf nog niet helemaal goed zit, pony nooit goed kan gaan lopen. Ruiter dient in balans te zitten. Jij zit net uit balans, en ik denk voornamelijk omdat je teveel met dat krulletje bezig bent, je fixeerd je daarop, waardoor je voorover gaat hangen en je armen teveel strekt.

Ik denk dat als je wat meer lalala gaat rijden van voor ( dus even niet op dat krulletje letten) en eerst eens een tijdje de pony op eigen benen leer lopen, dat je zelf vanzelf veel netter gaat zitten. De ruiterfouten die jij nu maakt hangen allemaal samen als ik het zo zie, dus zo verschrikkelijk is het ook weer niet.

Maar, zoals ik al zei, paar keer goed diep inademen, commentaar wat er gegeven word nog een keer lezen, en dan pas reageren.
Ik ken je wel, je voelt je snel persoonlijk aangevallen, en dat hoeft helemaal niet!
Wij zullen ons commentaar goed onderbouwen, en jij even rustig nogmaals lezen voor je boos word of jezelf aangevallen voelt. Want heus, iedereen wil je alleen maar helpen hoor. Oke een enkele zeikerd hou je er altijd wel tussen hoor :D

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Eindelijk weer eens @ dressuur! (Met bloopers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:00

Afbeelding

oke foto van het kammen en de positie waarin paard de rug stretcht. Oke paard is op de voorhand, maar laat wel de volledig bovenlijn los en spant de onderlijn. Houding ruiter vind ik ook niet alles, maar wat ik graag zie is een paard met een ontspannen onderhals en open kaak, vanuit hier achterhand activeren en paard zal beter onder kunnen gaan brengen, maar dat zal wel tijd gaan kosten....

zoek maar eens op google bij combing the reins er zijn een paar sites waar het een beetje wordt uitgelegd.....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 21:07

Smokey17: Sorry, maar wat denk je hier precies mee te bereiken? Dat ik vriendelijk ga reageren ofzo?

@HannaFrouk:
Stretchen doe ik ook zeker, juist in stap gaat dat makkelijk. Zijn alleen geen foto's van.

@Kim1207: Waar staat dat hij dat niet kan? Hij is er gewoon op dit punt nog niet aan toe.
En ik snap wat je bedoelt, maar dat is er gewoon nog even niet bij nu. Pas als hij echt los is kan ik zo gaan uitschuiven. Voorlopig enkel kleine stukjes. En ja, als hij loskomt, eerst lekker galoperen, en als je daarna de teugels voorzichtig langer maakt wil hij inderdaad zakken, en dat vind hij heerlijk. :j
Edit: En dit ook linksom. ;)

@crossmonster:
Dat komt ook wel, maar op het moment dat hij met zijn kop in de lucht loopt krijg ik dan enkel protest. Ik schiet er gewoon niets meer op. Het werkt gewoon niet zo voor dit paard.
Op het moment dat hij los is kan ik idd de eerst aan een lange teugel lekker overgangen rijden, en dan ga ik ze voorzichtig korter maken en alles wat nog van achter komt opvangen.

En nogmaals, ik vraag om tips, niet om hulp of wat dan ook.
Ik weet echt wel waar ik mee bezig ben, ik heb dit meerdere keren zo gedaan. ;)

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Eindelijk weer eens @ dressuur! (Met bloopers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:11

Het is niet erg om je ogen te openen en eens naar andere methode's te kijken... bij paardrijden moet je dat nou eenmaal doen.

En voel je niet zo aangevallen, vlieg je je instructie ook zo aan als ze op iets commentaar geeft? :=

Heb je een foto van dit paard waar jij op rijd en goed dressuurmatig bezig bent ipv. dit? Aangezien je zegt het vaker met dit paard gedaan te hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 21:17

x_Marr schreef:
Het is niet erg om je ogen te openen en eens naar andere methode's te kijken... bij paardrijden moet je dat nou eenmaal doen.

En voel je niet zo aangevallen, vlieg je je instructie ook zo aan als ze op iets commentaar geeft? :=

Heb je een foto van dit paard waar jij op rijd en goed dressuurmatig bezig bent ipv. dit? Aangezien je zegt het vaker met dit paard gedaan te hebben.


Euh nee, want daar werk ik nu naar toe. :Y)
En helaas hebben we niet allemaal altijd de luxe niet altijd een fotograaf voorhanden te hebben...

Mijn instructrice verteld me wat goed is, en wat beter kan, en hoe dat dan beter kan. Zij houd rekening met ons niveau.

Ik heb de meest idiote dingen geprobeerd, ik heb bv. een paar weken enkel met losse teugels gereden. Maakt me niet uit hoe het gaat, als het maar gaat.
Uiteindelijk kwam dit eruit.

Heel veel galoperen kan trouwens ook, maar hij vind dat niet fijn als hij in draf en stap al niet los is, en dat laat hij merken door regelmatig te bokken. Niet erg fijn als je rugproblemen hebt. :n
Het gaat dan wel 10 keer zo snel, maar ik heb geen haast dus liever zo, ik hoef geen pijn.
Bovendien geeft hij niet voor niets aan dat het niet fijn is.

Damelza

Berichten: 4682
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:17

Commentaar & tips:

Teugels mogen ietsjes korter. Je legt je been soms ver naar achter en je prikt met je sporen. Iemand bij mij op stal moest eens van haar instructrice strobaal touwtjes aan haar beugel en haar
singel vastmaken, hierdoor leer je netjes je benen op 1 plek te houden. Het werkt best goed, misschien een idee? Ook denk ik dat het beter is als je even zonder sporen gaat rijden, want als je hem maar blijft prikken reageert hij er op het laatst niet meer op. Eerst zou ik werken aan het tenen naar binnen en hakken omlaag en het aandrijven met je hakken (en dan niet met je hakken aan hem blijven plakken maar gelijk loslaten als je snapt wat ik bedoel, want je blijft nu een beetje aan hem plakken..)
Probeer ook je handen meer te dragen en beter naast elkaar te houden en die knik te houden in je ellebogen.

Verder ga ik ook mee met meerdere commentaren van anderen maar dat heb je volgens mij al genoeg gehoord.

Ik hoop dat je wat aan mijn commentaar en tips hebt! En veel plezier nog met het rijden en trainen.
Je hoeft namelijk niet gelijk Anky te zijn :P Maarja met commentaar en tips kan je natuurlijk altijd wel wat toch?

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:19

Nog een tip: misschien kan je, je paard eens na laten kijken door een osteopaat of fysio. Het ziet eruit alsof ie inderdaad niet los is en misschien heeft ie ergens last van.

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:19

smokey17 schreef:
Doe alsjeblieft die sporen eraf. Ze zitten constant tussen het arme paard zijn ribben.

Een spoor is om je hulp te verfijnen als de beenhulp al goed is. Niet om de beenhulp er door te rammen.

Tja flink les zou niet misstaan

Aan die reactie heeft ze ook lekker wat aan! 8)7

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Eindelijk weer eens @ dressuur! (Met bloopers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:23

Een spoor is om je hulp te verfijnen als de beenhulp al goed is. Niet om de beenhulp er door te rammen.

..misschien wist ze dit nog niet!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 21:26

Def schreef:
Nog een tip: misschien kan je, je paard eens na laten kijken door een osteopaat of fysio. Het ziet eruit alsof ie inderdaad niet los is en misschien heeft ie ergens last van.


Hij heeft van zichzelf al een holle rug, dus dat werkt zowiezo niet mee.
Ik heb het al eens eerder voorgelegd, maar zij hebben er geen last van dusja. Het is nu eenmaal niet mijn paard. Het ligt ook gewoon aan het feit dat ik nu al behoorlijk lang niks dressuurmatigs heb gedaan. Van geen wonder dat hij niet los is dan. :Y)

@XxDamelzaxX:
Thx, je hebt helemaal gelijk hoor, maar het heeft er gewoon mee te maken dat ik me meer op chiel concentreer. Zodra hij weer lekker loopt krijg ik ook weer de kans om om mijn houding te denken.
Vind dat gewoon lastig, dus ja...
Niet dat ik er niet aan werk, integendeel, maar echt helpen kan ik het ook niet.
Chiel is prettiger te rijden met sporen. Hij reageert er fijner op. Oké als ik echt een keer goed inkom omdat hij het te bont maakt is hij niet blij met me, maar hij heeft liever een klein prikje als direct die hele hak. Ook vind ik het handig, zeker met dit zadel zijn mijn benen behoorlijk lang, en met spoortjes van deze lengte kom ik net ietsje makkelijker bij dat buikje. ;)

@Def: Ik ben de eerste om dat te roepen, maar ik doe het over het algemeen op een beleefde manier... :o

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:27

Def schreef:
Nog een tip: misschien kan je, je paard eens na laten kijken door een osteopaat of fysio. Het ziet eruit alsof ie inderdaad niet los is en misschien heeft ie ergens last van.


Hier ben ik het helemaal mee eens, mijn paard zat ook erg vast en nu ze los is gemaakt door een fysio kan ze wel loslaten en fijn lopen.
Ik zou idd even een fysio oid er naar laten kijken dan weet je zeker dat je paardje lichamelijk goed is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 21:28

MissJeanny schreef:
Def schreef:
Nog een tip: misschien kan je, je paard eens na laten kijken door een osteopaat of fysio. Het ziet eruit alsof ie inderdaad niet los is en misschien heeft ie ergens last van.


Hier ben ik het helemaal mee eens, mijn paard zat ook erg vast en nu ze los is gemaakt door een fysio kan ze wel loslaten en fijn lopen.
Ik zou idd even een fysio oid er naar laten kijken dan weet je zeker dat je paardje lichamelijk goed is.


Zie bovenstaande reactie. ;)

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:30

Ik vind jullie een leuke combi. En dat komt wel goed :j
Ik ben benieuwd naar foto's over een paar weken.

Jouw houding herken ik heel erg van wat ik deed. Meer met de voorkant bezig zijn dan de andere kant. Nou was mijn pony ook nog eens loperig, waardoor ik nog strakker van voren vast hield.
Wat bij mij heeft geholpen is simpel met een langere teugel rijden, zodat ik niet vast kon zetten. Makkelijker gezegd dan gedaan hoor, want hoe vaak ik niet die teugels erbij pakte als hij onder me vandaan liep :+
Maar door dit vol te houden en telkens tegen mezelf te zeggen los te laten ging mijn pony ook loslaten.
Want op die manier moet je wel van achteren naar voren werken, zonder dat krulletje. En natuurlijk liep hij in het begin lekker met zijn neus eruit. Maar daardoor loopt hij nu wel op eigen benen, van achter naar voren. We zijn er nog niet, maar al met al merkte ik na 4 weken een gigantische verbetering.
Misschien is dit ook iets voor jou :)

Onderbouwd met foto's, voor de verduidelijking.
Dit is oktober vorig jaar. Strak van voren, op de voorhand, niet voldoende van achteren. Hij hangt hier ook echt op mijn hand en steunt op mij in plaats van op zijn eigen benen.
http://img300.imageshack.us/img300/8697/img0005ea8.jpg

Foto's van april. Hier nog steeds wat straks van voren, maar wel actief van achteren, horizontaal ipv op de voorhand en mooi in balans.
http://img66.imageshack.us/img66/4053/img0027m.jpg

Foto van een paar weken terug. Je ziet hier duidelijk minder kracht van voren bij mij. Mijn armen zijn minder strak. Jim drukt hier nog wel zijn neusje eruit, maar hij loopt constant in tempo, goed van achteren naar voren. Zoals ik al zei, we zijn er nog niet. Maar ik ben zo blij met dit ontspannen beeld!
http://img31.imageshack.us/img31/5162/jim33.jpg

Het is een hele omschakeling. Omdat je gewoontes moet veranderen. En niets zo lastig als gewoontes te veranderen :D

Wil niet zeggen dat dit dé oplossing is. Maar misschien kun je er dingen van gebruiken :)

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:31

Jammer dat het jou paard niet is, want ik zou dit toch eerst uitsluiten. Mijn net 5 jarige merrie ( de we zelf beleerd hebben) hebben we laatst voor de zekerheid naar de fysio gedaan. We merkten geen grote problemen maar 1 kant stelling wou ze erg slecht aannemen.
Ze had de schouder vastzitten en nu is ze op de pinken te rijden.

Heel veel paarden zitten ergens vast en hoe langer dat blijft zitten hoe erger het word.
Want in principe kan elk paard nageven of er is iets lichamelijks mis of de ruiter vraagt het verkeerd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Eindelijk weer eens @ dressuur! (Met bloopers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 21:41

Thx Amanda! Dat doet me weer goed. :)
Ik snap wel wat je bedoelt, en als ik hem goed voor elkaar heb rijd ik ook zo los, maar nu gaat dat gewoon nog even niet.

Damelza

Berichten: 4682
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:41

Miss_Malfoy schreef:
Def schreef:
Nog een tip: misschien kan je, je paard eens na laten kijken door een osteopaat of fysio. Het ziet eruit alsof ie inderdaad niet los is en misschien heeft ie ergens last van.


Hij heeft van zichzelf al een holle rug, dus dat werkt zowiezo niet mee.
Ik heb het al eens eerder voorgelegd, maar zij hebben er geen last van dusja. Het is nu eenmaal niet mijn paard. Het ligt ook gewoon aan het feit dat ik nu al behoorlijk lang niks dressuurmatigs heb gedaan. Van geen wonder dat hij niet los is dan. :Y)

@XxDamelzaxX:
Thx, je hebt helemaal gelijk hoor, maar het heeft er gewoon mee te maken dat ik me meer op chiel concentreer. Zodra hij weer lekker loopt krijg ik ook weer de kans om om mijn houding te denken.
Vind dat gewoon lastig, dus ja...
Niet dat ik er niet aan werk, integendeel, maar echt helpen kan ik het ook niet.
Chiel is prettiger te rijden met sporen. Hij reageert er fijner op. Oké als ik echt een keer goed inkom omdat hij het te bont maakt is hij niet blij met me, maar hij heeft liever een klein prikje als direct die hele hak. Ook vind ik het handig, zeker met dit zadel zijn mijn benen behoorlijk lang, en met spoortjes van deze lengte kom ik net ietsje makkelijker bij dat buikje. ;)

@Def: Ik ben de eerste om dat te roepen, maar ik doe het over het algemeen op een beleefde manier... :o


De hele hak hoeft natuurlijk niet, alleen ff aanraken met je hak. Je kan dit ook doen met sporen dat je eerst aandrukt met je hak(niet met je spoor) en als hij daarop niet reageert het spoortje er achteraan. Want hij moet natuurlijk reageren op je been en niet op je spoortje. Het spoortje is er alleen voor: als hij niet reageert om het hem ff iets duidelijker te zeggen.

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:46

Miss_Malfoy schreef:
Thx Amanda! Dat doet me weer goed. :)
Ik snap wel wat je bedoelt, en als ik hem goed voor elkaar heb rijd ik ook zo los, maar nu gaat dat gewoon nog even niet.


Ja, maar juist nu kun je dat beter wel doen met je losrijden.
Wat ik momenteel doe is een minuut of 5-10 wat met wat lossere teugel rijden. Even op eigen benen warm draaien. Wel gewoon stelling vragen, zowel binnenstelling als contra (is ook goed om recht te richten :j), figuren rijden, overgangen maken, enz. Alleen zonder druk op de teugels.
En daarna gewoon oppakken en wat meer aanvragen.
Het scheelt maar 1-2 stops op mijn teugels hoor, niet helemaal los.

En frustrerend dat het een ander wel lukt hè :D
Kun je niet eens een lesje doen bij de eigenaar? Dat ze je handvaten kan geven hoe zij dingen oplost?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 21:49

Dan raak je hem toch ook met je hele hak? :+
Bovendien resulteert dat in mijn geval in watertrappelen. Ik kom gewoon niet bij die buik. En die twee centimeter extra is net wat ik nodig heb om een normale hulp te kunnen geven. Dat watertrappelen ziet er gewoon niet uit.
In stap gaat het nog wel, maar draf, lichtrijden... :n

@Amanda: Ja maar het resultaat, als ik nu doorzet, is gewoon een enkeltje hek en daar heb ik geen behoefte aan, dank u zeer...
Lijkt me dat een paard daar iets duidelijk mee wil maken. ;)

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Eindelijk weer eens @ dressuur! (Met bloopers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:55

Je zegt dat z'n eigenaar 'm in 20 minuten lekker voor elkaar heeft. Is dat dan niet de aangewezen persoon om eens goed advies en tips aan te vragen. Hoe rijdt zij hem? Ga eens een keertje kijken hoe zij het doet, en vraag ook waar ze mee bezig is.

Misschien dat dat beter werkt dan hier een paar losse foto's op HAW zetten. Ik zie hier namelijk ook weinig goeds gebeuren. Veel tegenhouden aan de voorkant en weinig van achteruit naar voren gereden. Je zegt dat je nog geen niveau hebt en ook zo 'beoordeelt' wil worden. Da's helemaal niet erg dat het niveau nog niet zo hoog is, maar zoals je nu rijdt is het niet de weg naar verbetering.

Tip: Lees 'Ruiters en Rechters' (voor iedereen een aanrader).

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Eindelijk weer eens @ dressuur! (Met bloopers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:59

Nee, veiligheid gaat voor :j
Maakt ook wel een verschil dat mijn pony nog maar 4 is en nog om te vormen is. Een paard wat al zo lang onder het zadel is maakt dat lastiger.

Maar blijft dat je veel spanning op je armen hebt en ze te laag houdt. Is het niet een idee om je teugels iets korter te nemen? Zie dat je stops hebt, dat werkt wel fijn.
En dan je hand boven de schoft houden?

Hoe lang heb je hem eigenlijk niet gereden? Ik lees wel een pauze, maar hoe lang was deze pauze?

Damelza

Berichten: 4682
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:02

Miss_Malfoy schreef:
Dan raak je hem toch ook met je hele hak? :+
Bovendien resulteert dat in mijn geval in watertrappelen. Ik kom gewoon niet bij die buik. En die twee centimeter extra is net wat ik nodig heb om een normale hulp te kunnen geven. Dat watertrappelen ziet er gewoon niet uit.
In stap gaat het nog wel, maar draf, lichtrijden... :n

@Amanda: Ja maar het resultaat, als ik nu doorzet, is gewoon een enkeltje hek en daar heb ik geen behoefte aan, dank u zeer...
Lijkt me dat een paard daar iets duidelijk mee wil maken. ;)


Ik bedoel het eigenlijk een beetje met de zijkant van de hak. Beetje moeilijk uit te leggen :P Dus als je je tenen naar binnen hebt en je hakken omlaag en je benen netjes aangesloten dat je hem dan aanraakt met de zijkant van je hak.

Maar waarom moet je dan zo watertrappelen? Is hij te dun? (volgens mij niet) Ben jij te groot? (ook niet :P)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 22:06

Je hebt pb Anoeska. ;)

@Amanda: Ja hij weet dondersgoed hoe het werkt.
Gewoon nog een paar keer bokken als ik in galop door wil pakken en na de eerste wat scheef zit.
Want wie weet houd ze wel op na wat gezond zandhappen.

Over die armen heb ik al gezegd, dat is idd een fout die erin geslopen is, zal er op gaan letten.
Handen boven de schoft houden geeft gewoon niet voldoende duidelijkheid over waar hij heen moet.

Nou we hebben even kijken, zeker een maan alleen maar 3 dagen in de week gesprongen, buitenritten gedaan, en meer van dat soort lol met je knol.

Maar al doe ik een week of twee weken niets dressuurmatigs, dat is al te lang. Ik moet het echt iedere week bijhouden, liefst 2 keer in de week een uurtje, dat is echt het minimale.

XxDamelzaxX: Voor de zijkant moet ik ook "watertrappelen."
Dat buikje is slank, paard is niet bijzonder groot, maar ik ben wel mooi 1.75, ik kan er gewoon niet lekker bij. En juist voor dat nageven is dat belangrijk.
Het past gewoon niet lekker, ik voel me veel beter thuis op een paard van 1.80.
Maar daarom heb ik dat spoortje als "oplossing".
Op die manier werkt het wel. En Chiel is blij dat ik zo kleinere hulpen kan geven.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Eindelijk weer eens @ dressuur! (Met bloopers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:42

Ik ben van mening dat een paard je er echt niet expres probeert af te krijgen, ook niet dat een paard bokt of steigert om je te pesten.
Een paard bokt of steiger om iets duidelijk te maken, vaak pijn.
Tuurlijk, er zijn uitzonderingen, maar dat zijn toch meestal de pubers.

Trouwens, springen bevorderd de losheid in de rug, aangezien ze de rug dan wel lang moeten maken en moeten buigen... of hij moet zn rug dan ook wegdrukken..
Dus wat betreft de rug zou die toch los moeten zijn.


Waarom probeer je niet aan te drijven met je kuiten? :)
Ik denk dat dat al beter zal gaan :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Eindelijk weer eens @ dressuur! (Met bloopers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 22:51

Nou het is niet fijn als hij "er door heen moet".
En Chiel is dan niet subtiel haha.
Hij weet dat ik wel een stootje kan hebben. Tegen een oudere dame die er ook op rijd is hij poeslief. Keurig 1 rondje galoperen, en dan weer in draf.
Maarja, zodra hij er doorheen is, is er niks meer aan de hand.

Springles heb ik nu 2 keer gedaan, hij lijkt er inderdaad flink voor te moeten strekken. (Gaat gepaard met hier en daar een hum en wat briesen.)
Maar dat doe ik dus ook niet dagelijks.

Nou dat prikken is zodat hij gaat nageven. Als ik hem wat actiever heb, dan kan ik inderdaad weer overstappen op mijn kuiten.
Tja, het is omgekeerde wereld, ik weet het. :P

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Eindelijk weer eens @ dressuur! (Met bloopers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:38

briesen is voor een paard altijd een teken om aan te geven dat het fijn is, en dat hij recht is! Een briesend paard is een gelukkig paard, ik ben zelf scheef, als ik heel erg bewust op mijn eigne houdeing focus krijg ik het per direct als ik zelf midden en recht boven mijn paard zit... dat is altijd mijn controlemiddel, als valan briest doe ik het goed!