Eindelijk weer eens @ dressuur! (Met bloopers)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bolzak23
Berichten: 474
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:27

Miss_Malfoy schreef:
kim1207 schreef:
aanvulling op x_marr ik zie ook een erg gespannen onderhals en een stuwend achterbeen. ga slingerlijnen rijden dus omzeetn met je been, als je voelt dat hij mooi het achterbeen meeneemt dan weer een pas of drie de andere kant op en als dan t achterbeen weer mooi meekomt (en je paard NIET over de buitenschouder wegvalt) weer ombuigen en de andere kant op slingeren. Vooral beginnen op zijn moeilijke had, want waarschijnlijk is dat de kant waaraan de buitenspieren verkort zijn: deze moeten juist opgerekt worden. Ik zou je paard liever met veel meer stretch zien lopen in zijn rug: neus over de grond zeg maar! eerst maar eens die lange rugspieren oprekken en jij moet lern voor je uit te kijken en om je heen in plaats van in zijn oren want ook dan blokkeer jij zelf in je lijf en dus je paardje ook. Zodra jij spanning maakt in je lijf zal je dat terug zien in de houding van je paardje. Het is vaak zelfs zo erg dat het paardje loopt zoals zijn ruiter erop zit, met spanning in / op dezelfde plaatsen!!

Ik hoop dat je er wat aan hebt:
ontspannen en stretchen voor je paard en centered riding voor jezelf en je zou denk ik al een heel stuk verbeteren!!!!


Ik snap je idee, maar dat zou dan over een paar weken worden, dat is nu nog veels te veel gevraagd.
Simpel rijden is bij Chiel de sleutel.
Mischien heb je op basis daarvan nog een idee? :o


Simpel rijden:

Beginnen met voorwaarts stappen, draven, galloperen.
(Als hij protest geeft is hij niet voorwaarts en moet je hem onmiddelijk naar voren laten gaan, desnoods met een strengere hulp)
Hand voor en blijven meeveren zoals hier al gezegd is.
Binnenhoefslag rijden.
Veel van hand veranderen. Benen omleggen schouder meedraaien en opvangen op je buitenhand.
In elke overgang activiteit eisen.
Beetje lief paard komt in de zelfde sessie rond en over de rug.

Dit werkt voor ieder paard. voorwaarts is de sleutel tot een tevreden ruiter en een happy paard.

Als het paard een keer goed aan het been staat en lekker doorloopt mag je hem weer een keer wat opvangen en schijnovergangen rijden. maar zodra de activiteit wegvalt weer voorwaarts rijden. De motor mag niet uit!!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 16:56

Wat je nu zegt komt bekend voor. :D
Zeker het van hand veranderen, soms rijd ik aan een stuk door achtjes, met overgangen erin, net zolang totdat het goed voelt.

Binnenhoefslag deed ik nog niet, zou denk ik wel goed zijn voor het rechtrichten. Ik moet toegeven dat ik goed op moet letten of ik wel voldoende op m'n buitenteugel rij, doe ik dat niet gooit 'ie lekker zijn achterhand naar binnen.
Dus die binnenhoefslag ga ik zeker meepakken. :j

Thx voor je tips, hier kan ik wat mee.
Zal het volgende topic dan nog wel wat uitgebreider vertellen waar we mee bezig zijn, dat we wat sneller "to the point" komen. :)