another movie of me and bonte Cooper

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

another movie of me and bonte Cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 21:59

Hoi,

Cooper heeft alweer 2 jar geleden een blessure aan de knie opgelopen
en loopt sindsdien niet zuiver meer. (rechts achteraan)
De eerste 2 da's die passeerden zagen het nooit meer goed komen en misschien
zelfs niet meer rijdbaar. |(
Een jaar geleden kwam er dan een SUPER da die hem (bijna helemaal)
weer heeft opgelapt.
Zo zijn we op dit punt beland, en eigenlijk ben ik daar best trots op. <3
Ik geef zelf aan en toe dat ik GEEN topruiter ben.
Dat hoeft ook helemaal niet zo. Ik rijd puur recratief en heb het zo naar mijn zin.

xxx


http://www.youtube.com/watch?v=nejHaWnRX04

http://www.youtube.com/watch?v=HPzEnKDKCOY

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: another movie of me and bonte Cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:05

Knappe bonte zeg, die is heel leuk getekend!

Wat was er precies met hem aan de hand? Want ik denk op filmpje toch nog steeds geen correct paard te zien?

vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 22:09

klopt hoor!
Hij zal nooit meer zuiver lopen. Hij loopt rond de 90% ongeveer.
Maar hij heeft geen last hiervan.
Ben daarom blij dat ik momenteel op dit "niveau" zit.

xxx

Rhinoooow
Berichten: 334
Geregistreerd: 16-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:10

die is idd mank rechs achter. als je op het eerste filmpje kijkt, de eerste keer dat jullie de persoon die filmt dicht passeren, dan zie je, wanneer je weg gaat (langs achter dus), dat de sprong niet even hoog opgetild wordt. vind hem ook heel erg kort draven. mss wat lengte in de teugels laten de volgende keer dat je gaat rijden zodat hij wat meer op z'n eigen benen gaat lopen...
hopelijk komt het goed. wat heeft hij juist gehad?

vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 22:25

Hij is wss uitgeschoven op de wei en heeft zijn kruisbanden/ligamenten verokken.
Dit komt nooit meer goed.
Hij loopt idd nog beetje "mank" maar dat is zijn loopje nu dus...
Volgens de Da moet ik hem "ondersteunen" en neem ik de teugels hierdoor
korter. Hij loopt beter zo, dan dat ik de teugels langer laat.
xxx

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: another movie of me and bonte Cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:33

Hmm, ik zou met zo een paard geen dressuurmatig werk meer verrichten... Als hij met zekerheid geen pijn heeft lijkt buitenrijden nog wel een optie, maar dit ziet er eerder uit alsof hij pijn heeft.

vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 07:08

ik denk dat ik zelf wel weet wat kan en niet kan met mijn eigen paard.
Daar heb ik nu niets aan om commentaar over te geven.
Typisch bokt zeker...

helaas, jammer dat er niemand positief is.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: another movie of me and bonte Cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 07:12

Maar hij heeft er dus geen last van?
Ik vind hem namelijk in beide achterbenen wel kort lopen, maar of dat een slappe achterhand is of dat hij kreupel loopt?

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 07:36

Hoi,
Mijn merrie heeft iets vergelijkbaars gehad. Die heeft met rechter achterbeen over een tussenschot gezeten en heel hard getrokken. Zelfde blessure. Ik heb maanden op de weg gestapt, daarna heel rustig in de bak weer begonnen. Eerst alleen maar rechtsom en rechtdoor wat draven en linksom stappen, en dat heel rustig opgebouwd. Dat ging zo goed, dat ik d'r tot mijn verbazing een paar maanden na het stappen in twee maanden tijd het M2 en het Z1 door reed. Maar wel met heel voorzichtig en gedoseerd rijden. Ik ree d'r voornamelijk rechtsom omdat de knie dan aan de binnenkant zit en dus meer moet dragen {en dus sterker wordt}. Linksom vond ze zelf lastiger, omdat dan de knie aan de buitenkant zit en een grotere "boog" moet maken. Ik ree d'r drie keer in de week in de bak dressuurmatig en vier keer in de week alleen maar rechtdoor stappen. Nog een tip: een goede hoefsmid kan wonderen doen met zo'n blessure. En eventueel een suplement waardoor ze sneller spier aan zetten. Hoe meer spier, hoe minder druk op de banden. En het belangrijkste, echt goed naar je paard kijken en luisteren, je doet nl al snel te veel en dan ben je weer terug bij af.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: another movie of me and bonte Cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:28

Ook ik vind het er neit prettig uitzien, die van mij loopt niet altijd 100% maar hij ontspant zich wel. Het lijkt net of dit paard zich niet kan ontspannen misschien van pijn oid.

Zoals vele voor mij zou ik hier ook geen dressuur meer mee rijden, enkel buiten. Ik merk ook aan mijn eigen paard dat dressuur niet fijn is voor hem. Korte wendingen, veel overgangen, wijken, voltes en dergelijke kost hem teveel van de pezen.

Ik zou je streng adviseren toch iets rustiger aan te doen. ;) Niet rot bedoeld maar ik neem aan dat het de bedoeling is dat je nog lang plezier van t paard hebt.

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:40

vickyP schreef:
ik denk dat ik zelf wel weet wat kan en niet kan met mijn eigen paard.
Daar heb ik nu niets aan om commentaar over te geven.
Typisch bokt zeker...

helaas, jammer dat er niemand positief is.

Je kan moeilijk verwachten dat mensen blij en positief reageren als ze denken een paard met pijn te zien :) De commentaar die gegeven wordt is bedoeld om te helpen. Als je liever doorrijdt met een paard wat er misschien niet meer voor geschikt is moet je dat gewoon doen, maar als je filmpjes plaatst dan kan je reactie verwachten.

natuurlijk is het allemaal heel rot, zo een zware blessure wens je niemand toe :n Maar ik zie gewoon geen paard wat los door zijn lijf kan bewegen, hij houdt die achterhand in het geheel heel erg vast op de filmpjes en dat komt op mij over als pijn. Dit ziet eruit als een paard met een heel leuk karakter, maar waarschijnlijk is het ook daardoor dat hij zo braaf de pijn verbijt, maar hij is écht niet rad :(:)

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:04

Mag ik vragen wat de dierenarts die hem "opgelapt" heeft dan gedaan heeft? Mijn dierenarts heeft toen {zie verhaaltje een paar berichtjes terug} nl helemaal niks gedaan, alleen het advies gegeven om d'r rechtsachter enorm binnendoor te laten zetten door de smid en verder gewoon heel veel stappen op de weg. En verder elke 6 weken terug naar de veearts ter controle. Door het {tijdelijke} extreem binnendoor zetten van de hoef en het stappen op de straat, is de knie lange tijd ontlast. Binnendoor zetten en in de bak gaan rijden heeft nauwelijks effect omdat de correctie voor een groot deel wegvalt door het zand. Ik heb de filmpjes nog eens bekeken en volgens mij loopt Cooper in het eerste filmpje wat beter dan in het tweede. Het lijkt erop dat ie in het tweede filmpje al wat vermoeider is. En dan gaan ze fouten maken wat zich uit in het wegzakken van zo'n achterbeen. En bij dat wegzakken komt er ineens weer heel veel druk op die banden. En dat moet je nou net niet hebben. Ik denk zelf dat je paard veel beter kan gaan lopen, maar dan zou ik niet zo door rijden als wat je nu doet. Begin met de hoefsmid en minimaal 3 maanden alleen rechtdoor stappen {op de straat, niet op een zachte bodem}. Daarna heel voorzichtig {liefst alleen rechtdoor} wat draven op gaan bouwen {beginnen met 1 lange zijde en voor de wending weer stappen}. Zoals ie nu loopt zou ik er geen voltes mee rijden en al helemaal niet galopperen of zijgangen. Na een paar maanden het draven wat opgebouwd te hebben {nog steeds rechtuit, kun je wat voltes gaan rijden en wat meer buiging en stelling gaan vragen. En daarbij goed les nemen! Van een instructeur die nooit over de grens van je paard heen gaat! Geef het nog een half jaar tot een jaar de tijd {klinkt lang maar je hoeft hem niet helemaal stil te zetten} en ik denk dat je dan weer een heel ander paard hebt {tenzij er inmiddels ook atrose gevormt is door het afwijkende loopje}. Mocht je vragen hebben, pb me gerust.

vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 09:34

ik begrijp zeker goed dat er reacties komen dat mijn paard niet goed loopt.
Daar ben ik me zeker van bewust. Ik geef het namelijk zelf al aan wanneer
ik de filmpjes plaats.
Het is alleen niet fijn dat daar enkel reacties op komen, maar bon...

Maar zoals ik daarvoor al zei, zal ik wel weten wat m'n paard aankan en wat niet.
Ik beslis dit niet alleen. Mijn DA geeft me dit zo aan en ook mijn lesgever.
Die geven beide hetzelfde aan, wat niet onbelangrijk is, want die kennen dit paard
vanaf zijn blessure.
Cooper heeft een jaar geleden een inspuiting gekregen met hyaluone zuur (of zoiets).
Dit moet het genezingsproces versnellen of behelpen wanneer het nodig is.
En bij Coop was dit nodig.

Buitenrijden is jammer genoeg geen optie, want verkeersmak is hij niet echt...

Je moet weten dat ik al een jaar bezig ben om zoals "dit" te rijden.
Uiteraard zal je dan nog steeds zijn handicap zien.

Last of pijn heeft dit paard nauwelijks, je zou hem eens moeten bezig zien op de wei
en tijdens het longeren. Geloof me, een paard met pijn doet zo niet. Die kennen hun
grens wel!
Het filmpje dat je ziet is ongeveer wat, zo een 5 min? Ik rijd dan ook maar 10 min
elke 2 dagen. Ik stap/draaf ongeveer 10 min in en weer 10min uit.
Dit komt op het totaal van 30min. Langer hoeft ook niet en kan ook niet.

Ik wil in geen 100jaar mijn paard verprutsen hoor! Wees daar maar zeker van!
Het is mits advies van mijn Da dat ik hem zo rijd.
Hopelijk kunnen jullie dit aanvaarden.

xxx

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: another movie of me and bonte Cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:23

Even terug komen op het stukje een paard kent zijn grijns wel, paard van ons had een pees helemaal door en die deed ook nog gek in de wei of met longeren, we kwamen erachter doordat zijn pees dik en warm was.. Dus dat zegt niet alles.

Het is goed dat je er zo boven op blijft zitten, hopelijk heeft je paard echt geen pijn en zal dit een spieren kwestie zijn of iets dergelijks.

Kellywyf
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:35

Wat een leukerd, ik doe positief en zeg dat hij super leuk is, ik wil niet graag negatief denken. :o

vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 14:07

dankwjewel.

Het is zeker niet zo dat jullie niets negatiefs mogen zeggen hoor.
Dat begrijp ik wel. Maar ik ken mijn grenzen en die van Cooper ook.
Ik wil deze lieverd nog lang bijhouden hoor!!!

xxx