Geen combi, geen vriendschap meer, vaarwel meisje!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllisL

Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-01-10

Geen combi, geen vriendschap meer, vaarwel meisje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 17:18

Afbeelding
Lieve allemaal,

Ruim 3 jaar geleden ben ik begonnen met het verzorgen van een friese merrie genaamd Floor. Misschien kennen jullie haar wel van de topics die ik van haar gemaakt heb. Voordat ik Floor ging verzorg had ik een jaar of 9 gereden op een manege. Het was een grote stap, van kleine pony's naar opeens een groot paard, van de braafste manegepony's, naar wat pittiger, naar helemaal geen manegepaard meer.

Zeker met mijn handicap was dit een uitdaging. Het is namelijk echt niet, makkelijk, maar ik ging graag moeilijke uitdagingen aan, dat was hoe ik in elkaar zit, hoe ik met het leven omging.

Afbeelding

Ik ging me steeds meer hechten aan haar. Samen konden we alles aan, iedere barrière zouden we kunnen doorbreken. Ik leerde mijn grootste angsten opzij te zetten en me steeds veiliger te voelen op jouw rug.

Afbeelding

Kilometers maken en veel met elkaar bezig zijn,dat was het geheim. Ik genoot van iedere seconde en iedere minuut die ik maar bij je kon zijn. Ik leerde heel veel. Ik werd zelfverzekerder. En iedere keer dat ik je zag genoot ik. We konden uren buitenritten maken, daarbij genieten van elkaar en van de mooie polder om ons heen en dan ook nog af en toe hard gaan.
Afbeelding



Ook hebben we in die jaren hard getraind, we zijn vooral hard aan het werken geweest aan mijn houding en hoe ik jou het beste kon rijden. Dat was nog een hele uitdaging. En aangezien we vaak geen bak tot onze beschikking hadden, oefenden we in de wei en op buitenrit.

Afbeelding

Met ons als combi ging het steeds beter. Helaas kwam daar de tijd dat het met mij langzaamaan bergaf ging. Ik onderging 2x een operatie. Ik heb een progressieve handicap, dus ik wist dat mijn hele paardendroom in een keer in elkaar zou vallen. Om dat te voorkomen is mijn vriendin een keer meegeweest naar de paarden en heeft ze erg mooie foto's gemaakt.

Afbeelding

2013 bracht een bewogen jaar, ik slaagde voor mijn HAVO examen en kreeg van mezelf een fotoshoot met mijn maatje cadeau van Veronique van Duvero.com. Hier zijn prachtige foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Ook bij ons ging de raceknop wel eens aan :Y)



Voor het eerst in mijn leven won ik eens iets. Een regenboogtouwhalster met touwteugels van HorseCharms. Van nu af aan kon ik je van de zomerwei aan de dijk naar stal stappen om je daar op te zadelen en samen een lekkere buitenrit te gaan maken. Ook heb ik eens de stoute schoenen aangetrokken en gedurfd om te springen met touwhalster. Wat deed je dat goed!!

Ik durfde meer en meer. De eerste keer na het rijden dat ik je uitstapje zonder zadel, alleen met touwhalster en touwteugels ging er een wereld voor me open. Hoewel het met mijzelf steeds bergafwaarts bleef gaan, volgde er een shoot zonder zadel.

Afbeelding

Knap meisje

Helaas bleef het bij mij allemaal niet zonder pijn gaan. Na het rijden kreeg ik bij elke beweging die ik maakte ongelofelijke pijn. Ik ging hiermee naar de huisarts, hij zei: "het hoort bij je beperking". Met andere woorden, deal with it. Ik kreeg steeds meer het gevoel, dat dit het einde werd van mijn paardendroom en niets was minder waar. Ik voelde me steeds beroerder na een paardendagje en op een gegeven moment kon ik niet meer zitten, staan of liggen zonder pijn te hebben. Ik kreeg van mijn fysiotherapeut het dringende advies om te stoppen met paardrijden en dat het wellicht helemaal klaar zou zijn met rijden. Dat nieuws sloeg in als een bom...

Het was klaar... Ik heb gehuild, heel hard gehuild. Ik had zoveel met Floor opgebouwd in die drie jaar, wat moest ik nu? Door privéredenen ben ik meteen helemaal gestopt...

Inmiddels zijn we 8 maanden verder, nu kan ik de laatste foto's bekijken zonder al te veel verdriet, eerder voelde het nog niet goed om een topic te maken. Ik heb rond november/december een half uurtje op een ander paard geprobeerd, maar ook dat ging niet. Inmiddels mag ik langzaam weer oppakken, maar het gaat nog niet. Ik kan mijn meisje niet meer rijden een ander paard heb ik nog niet gevonden, het voornaamste is dat het paard vlakke gangen heeft.

Ik mis je meisje, ik mis je. Ik heb geen paard gekend waar ik zo gek op was als jij. Ik denk nog steeds aan je... Het gaat je goed, vaarwel!

Afbeelding
Afbeelding

Dag lieve meid, be the star you always were to me!


Een van mijn laatste ritjes zonder zadel na één van de laatste buitenritten. Het ging puur om de lol

othelloster

Berichten: 2309
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Geen combi, geen vriendschap meer, vaarwel meisje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:25

Wat een mooi en liefdevol verhaal..
Wat voor handicap heb je als ik vragen mag.. Maar wauw zo mooi.. Sterkte nogmaals... Jullie waren schitterend samen!

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:28

Was er geen mogelijkheid te gaan mennen met haar? Dat zou een mooie oplossing zijn geweest!

Zertab

Berichten: 12211
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:29

Wauw....wat een aangrijpend verhaal...erg mooi.

EmeseS
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Klein dorpje;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:30

Wauw.... Geen woorden voor, alleen RESPECT! Je hebt doorgezet, ondanks dat je wist, dat het een keer op moest houden. Super!

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:30

Wat mooi beschreven, erg aangrijpend, ik hoop dat je weer een paardje vind, of dit meisje terugvind <3

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:32

Ga mee met beide bovenstaande.
Kun je haar nog wel opzoeken etc.
Ik vind het een prachtig verhaal :)

LvdO

Berichten: 421
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:33

Jeetje... Zelf ook een beperking en dit komt dus echt wel even heel hard binnen... Heb je wel het idee dat je op een andere manier verder wil met paarden? Zoals hierboven mennen genoemd werd of zoiets?

Sterkte, want dit is toch iets dat je moet verwerken..

sunnybellami

Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:36

wouw wat een prachtig verhaal!
echt geen woorde voor.

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:38

Heel veel sterkte gewenst....wat moet het vreselijk zijn om door een ziekte te moeten stoppen met rijden en heel jammer dat je Floor helemaal moet missen....
Hopelijk vind je een paard waar je toch wat mee kunt gaan doen.......

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: Geen combi, geen vriendschap meer, vaarwel meisje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:48

even gespiekt in je profiel wat je hebt, diep respect dat je dit überhaupt allemaal hebt gedaan met floor, denk maar zo, dat pakt niemand je meer af!!
hopelijk kun je nog op een andere manier een beetje met paarden bezig blijven

maj0

Berichten: 6587
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Geen combi, geen vriendschap meer, vaarwel meisje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:52

Heel veel sterkte,

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Geen combi, geen vriendschap meer, vaarwel meisje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:56

Pfoe.. wat een verhaal...
Maar je zegt: een paard met vlakke gangen. Heb je al wel eens een ijslander geprobeerd?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110668
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Geen combi, geen vriendschap meer, vaarwel meisje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:01

Wat jammer zeg :\

Kun je niet met haar gaan mennen?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Geen combi, geen vriendschap meer, vaarwel meisje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:06

Ben ook erg benieuwd naar je handicap! Als fysio ben ik hier erg benieuwd naar omdat ik me niet goed kan voorstellen dat ik iemand zou adviseren met zijn of haar hobby te stoppen...

LastDream

Berichten: 2108
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:21

jeetje, echt aangrijpend dit! :(:) diep respect!
maar 1 ding, uit het oog, maar nooit uit het hart! Y;(

Selina

Berichten: 14285
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:22

In haar onderschrift staat dat ze Cerebrale Parese heeft ^

Jammer :( Heel veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:27

Rindin schreef:
Ben ook erg benieuwd naar je handicap! Als fysio ben ik hier erg benieuwd naar omdat ik me niet goed kan voorstellen dat ik iemand zou adviseren met zijn of haar hobby te stoppen...



Toch gebeurt dit regelmatig. Ik moest ook maar stoppen met paardrijden volgens de fysio en de huisarts. Gelukkig dacht de reumatoloog daar toch anders over.

TS heel veel sterkte. Zie je haar nog wel? Kun je geen grondwerk gaan doen of is dat voor jou ook niet mogelijk?

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:31

Rindin schreef:
Ben ook erg benieuwd naar je handicap! Als fysio ben ik hier erg benieuwd naar omdat ik me niet goed kan voorstellen dat ik iemand zou adviseren met zijn of haar hobby te stoppen...

Ik mag officieel ook niet rijden, zowel geadviseerd door de fysio en later ook door de orthopeed.

TS jammer dat je haar niet meer kan/mag rijden.

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:34

Jeetje,, Vreselijk veel sterkte, kun je niet op andere manier met haar om gaan, zo doe nu ook namelijk als niet gaat doe k wat anders,.

EllisL

Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 18:38

Wat een reacties allemaal al zeg, ben er helemaal ondersteboven van. :o

Ik heb inderdaad Cerebrale Parese, veroorzaakt door een 4 tal herseninfarcten tijdens de zwangerschap van mijn moeder. Dit heb ik in de ergste variant met spastische component (bilateraal aangedaan, echter zie en merk ik het links niet) Ik voel ook bijna geen pijn, dus wanneer ik de pijn begin te voelen is het dus al erg heftig. Ook heb ik een dubbele scoliose in mijn rug (onderrug en net onder nek).

Ik wil inderdaad graag nog op een andere manier met paarden bezig blijven, ben nu de opties allemaal aan het bekijken en ik ga binnenkort een keer mee op de kar. Met haar mennen wordt hem niet, naar mijn weten is ze niet voor de kar beleerd

@liezel1, daar heb ik wel naar gekeken, ik kan hier in de buurt alleen niemand vinden
@Rindin, mijn fysiotherapeute wilde dat ook liever niet aanraden omdat zij weet hoeveel de paarden voor mij betekenen. Echter voel ik sinds ik niet meer rijd wel pijn vermindering en heb ik wat meer vrijheid in mijn rug. Hoe het komt is een raadsel. Dat weet niemand. Tijdje geleden had ik 1x een vervangster, mijn fysio was op vakantie. De vervangster schrok enorm en heeft de plekken niet kunnen behandelen zoals mijn vaste fysiotherapeute wel kan.

Helaas is het van mij naar haar ook een vrij grote afstand. Op de fiets red ik het op het moment niet om naar haar toe te gaan. Ook met mijn studie is het gewoon heel zwaar (4u reizen op 1 dag) en moet ik in het weekend en op mijn vrije dagen echt bijtanken van mijn studie

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:38

Wat een verhaal zeg Echt heel veel sterkte!
Kan je niet met haar gaan mennen en door een ander laten beleren voor de kar?
En kwa vlakke gangen als je een ander paard wilt kan je een ijslander proberen ;)

ilangok

Berichten: 507
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Geen combi, geen vriendschap meer, vaarwel meisje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:42

mooi verhaal en fotos en heel veel sterkte !

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Geen combi, geen vriendschap meer, vaarwel meisje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:43

Ik heb getemd voor uitgelicht :)

Kan je haar ook niet af en toe op gaan zoeken, gewoon even langs om te knuffelen?

Die ene op één na laatste foto is echt gaaf trouwens! Rijd je daar nou helemaal zonder tuig?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Geen combi, geen vriendschap meer, vaarwel meisje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 19:03

Je gaat je toch niet door je beperkingen buiten spel laten zetten? Kom op - ga mennen!!
Een men cursus is leuk om te doen, en je kunt het paard laten beleren voor de kar.
Denk je dat je met mennen minder plezier van haar zult hebben? Mennen is moeilijker dan je denkt, dat vereist gevoel en concentratie - juist omdat je geen rechtstreeks contact hebt, is goed mennen een uitdaging!
Omdat je al zo'n goede band hebt met dit paard zou ik er vol voor gaan!
Doen!!!