BA Aram M2 startgerechtigd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeniiSee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: s'-Gravenzande

BA Aram M2 startgerechtigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 20:55

Na een heeeele lange tijd weer eens een topic van ons :)
Heb mn lieve vriend zover gekregen om foto's te komen maken.

BA Aram
Arabische volbloed (Amalfi x Aroussa monpelou x Mir khan)
6 jaar
M1+10, dus M2 startgerechtigd
ongeveer 2,5 jaar bij mij <3

Geen onderdelen foto's, vandaag was les en waren meer met krachtraining bezig vandaag.
Toch wil ik jullie m'n knappert laten zien.
Hij heeft immers toch wat meer spierballen gekweekt afgelopen tijd :+:
Zijn in training al licht bezig met de wissels (eenvoudig en vliegend) appyuementen in draf en galop, travers, keertwendigen, en licht bezig voor de pirouetten. Nog begin werk dus mogen blij zijn met een werkpirouette haha!
Kortom, mijn topper op z'n 6e doet het super en gaat binnenkort ook welverdiend even met vakantie!
Na de vakantie pakken we hem weer op en gaan we M2 starten *\o/*
Nu lekker doortrainen en bevestigen.

Slof hangt er eigenlijk aan maar word zoals je kan zien niet gebruikt. Hoef hier dan ook geen verdere reacties op waarom het eraan hangt. :o

Bijna alle zijn linksom, omdat hij er dan goed voor kon blijven zitten op zn stoel hihi

Mijn eigen puntje waar ik me heel bewust van ben is dat ik goed recht moet blijven zitten, schouders naar achter. Af en toe denk ik ohja! maar daar ben ik dus hard mee bezig

Nou geniet :+:

1.
Afbeelding

2. Lekker naar voren los rijden
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Wat meer sluiten en bijrijden, en daar gaan we,voetjes van de vloer en dansss *\o/*
Afbeelding

7. Beetje meer eraan rijden
Afbeelding

8. Al wat meer power erin
Afbeelding

9. Power verzamelen, teugels te lang
Afbeelding

10.Wat meer doorsluiten
Afbeelding

11.
Afbeelding

Moschino

Berichten: 329
Geregistreerd: 26-07-10

Re: BA Aram M2 startgerechtigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:37

De combinatie slof en M2 snap ik in z'n geheel niet.
Ik vind zijn halshouding in bijna alle foto's ook niet echt lekker. Te diep, achter de teugel of tegen de hand.
Het is wel echt een schoonheid en hij ziet er goed voorwaarts uit, vind ook dat je er netjes op zit.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: BA Aram M2 startgerechtigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:41

2 tips:
- voor je uit kijken ipv naar t paard :-)
- halshouding meer ontspannen; loopt achter de teugel

Succes!

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: BA Aram M2 startgerechtigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:49

bedoel je met recht zitten rechtop zitten? of letterlijk recht? want ik zie op sommige foto's dat je wat naar binnen hangt. vooral op 2&6 valt me dat op, dat je bovenlichaam wat naar links hangt.

verder veel succes in de m2 straks :)

_Fer_
Berichten: 558
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: Munnekezijl

Re: BA Aram M2 startgerechtigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:16

Hele mooie foto s meis !!
Ziet er erg fijn uit en jullie zijn gewoon een prachtige combinatie ! Vind t niet gek dat jullie steeds van die monsterscores rijden

Lekker doortrainen zo hoor , weet zeker dat we nog veel van jullie gaan horen ! ( en hopelijk ook zien op bokt of fb )

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:02

Slof ga ik niets van zeggen want die hangt op iedere foto los dus zo kan hij geen kwaad. Helaas zie ik wel een paard dat veel te kort in de hals gereden wordt. Je zou veel winst kunnen behalen door met meer lengte te rijden, dan kan het achterbeen ook beter ondertreden.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: BA Aram M2 startgerechtigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 15:12

Eens met Horseware Wel een leuk paardje om te zien maar het neusje mag er meer uit

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10403
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: BA Aram M2 startgerechtigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:23

Zijn neusje mag er van mij veel meer uit en op de eerste foto's lijkt het of hij heel erg op de voorhand loopt..

Verder vind ik hem wel echt een plaatje

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:11

Je paard loopt erg achter de teugel op sommige foto's, ik vind het een beetje gek dat je nog een slof nodig hebt als je M2 mag starten, dan zou de basis (nageeflijkheid en ontspanning) al lang bevestigd moeten zijn. Bij foto 6 zeg je dat je hem wat meer gaat sluiten, hier ben ik het mee eens, de achterhand mag daar iets meer onder zijn lijf 'kantelen' zeg maar. Dan gaat hij natuurlijk ook meer dragen en kan je dat van voor opvangen met wat oprichting. Op foto 9 lijkt hij me wat vast te zitten in de mond, of is dit maar een idee?

Het lijkt mij ook dat je erg terugrijdt met je handen, terwijl dit eens zo goed met de zit kan gebeuren.

DeniiSee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: s'-Gravenzande

Re: BA Aram M2 startgerechtigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 19:41

Even over de slof. Wat ik trouwens jammer vind dat daar toch op in gegaan word.
Een jaar geleden had ik die echt nodig. Tegenwoordig zit dat meer tussen mijn oren dat ik hem om heb. Hij hangt altijd los en ik heb er ook geen problemen mee als hij eraf is. Echter voel ik me daar wat veiliger bij omdat ik weet hoe het knopje bij hem om kan gaan als het te moeilijk word. Dit was bijv met het aan galopperen. Slof werd toen gebruikt om de opwaartse beweging van zijn hoofd te begrenzen niet om zijn hoofd naar beneden te trekken. Ik zit de laatste tijd ook te denken om zonder slof te rijden maar vind het jammer dat mensen dit gelijk aan het m2 koppelen we zijn daar niet voor niks..

Betreft zijn hals houding, wanneer hij Door dat bolle stuk is laat hij fijn los in zijn lijf, en trekt hij fijn over de rug mee. Echter rij ik niet iedere dag zo. Vaak zet ik hem wat boven in en schuift zijn neusje meer uit. Maar ik vind dat hij ook dagen mag hebben dat hij iets verder erin Door gaat en meer compacter loopt. Ik heb namelijk al snel de neiging om hem te lang te laten worden.

Dat hij meer moet kantelen in zijn bekken is waar. Daar wil ik wel aan toegeven dat hij dat ècht heeel lastig vind omdat net zoals bij veel Arabieren zijn kontje iets hoger zit. Niet hoger dan zijn schoft maar ook niet veel lager dus dit is al voor hem heel lastig. Ik wil best straks thuis wat foto's erop zetten hoe het een jaar geleden was.

Recht zitten is inderdaad meer op mijn rechter zitbeenknobbel gaan zitten. Ik ben snel geneigd om meer op links te zitten daar werken we ook hard aan en is sinds de aanschaf van een danny kroetch zadel al flink verbeterd.
Daar niet gelaten dat ik best mn schouders meer naar achter moet houden :o

Heleennn: ik rij juist niet met mijn handen terug. Ik vang hem op maar geef verder het ritme met mijn zit door. Hoe kom je daarzo op? :)

Verder bedankt voor de tips! Een aantal ga ik ook zeker meenemen :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:50

Dat probleem los je beter op met een martingaal dan met een slof. Ik begrijp wel waarom de slof erbij gehaald wordt kwa niveau gezien op de foto's een paard te zien is dat zijn lichaam maar heel beperkt correct gebruikt. Hij loopt wel met een krulletje maar wel achter de teugel en met een valse knik. Hij loopt niet compact, hij loopt opgekropt. Een arabieren-bouw maakt kantelen in het bekken en het aanspannen van de buikspieren inderdaad moeilijker maar juist daarom is het zo belangrijk om ze vaker daarheen te rijden. Dat opgerichte in die hals kunnen ze net heel makkelijk, maar omdat deze amper buikspieren heeft, doet ie vanaf de schoft nog maar heel weinig in deze houding. Ik zou je de tip geven om thuis vooral laag en rond te trainen. "uitschuiven" en hem daarin rond houden en schakelen. Dat hij die buikspieren en rugspieren kan ontwikkelen zoals ze moeten zijn om makkelijker te kunnen lopen. Dat is zeker voor dit type paard erg belangrijk. Die opgerichte halshouding heb je er in een vingerknip weer in als dat nodig is en als die spieren juist ontwikkeld zijn, kan hij ook in die oprichting wat meer ruimte in de hals nemen waardoor hij correct kan blijven bewegen en ook daadwerkelijk nageeflijk is.

Ik zou deze combinatie eerlijk gezegd ook geen M geven kwa niveau als ik naar bespiering en manier van lopen kijk. :)

Verder vind ik je wel een fijne manier van rijden hebben in de zin dat je imo gewoon functioneel zit en rustig en zacht lijkt (voor zover dat te zien is op foto's in die handen. Maar ik persoonlijk zou deze een flinke tijd alleen maar laag en rond met ruimte in die hals rijden zodat die bovenlijn wat "oprekt" en dat ie die buikspieren gaat ontwikkelen. :) Krijg je een veel fijner bewegend paard voor in de plek! :)

Overigens heb ik het idé dat je zadel niet zo fijn ligt om eerlijk te zijn... Het kan vertekenen door het dek maar het lijkt zo ver naar voren te liggen.. Maar zoals ik al zei: het dek verward mij een beetje.. :) Dus kan het mis zien ook.

Edit; en begrijp me niet verkeerd, ik weet hoe moeilijk dat met dit type paard is. :) Heb zelf ook een driftkikker met dit type bouw... Zowel hun temperament als hun bouw vereisen dat je er aan "blijft" werken. :) En dan gaat het goed thuis, bij het losrijden, kom je in de ring en hoppaké... Daar gaan ze weer, koppie derop en showen.. heel licht op de hand (te licht) en ze geven je snel een vals gevoel van ruimte in de hals! ;) Maar door dat je thuis die spieren juister hebt ontwikkeld blijven ze beter door hun lichaam. ;) Maar het vergt tijd en veel, veel geduld en voelen... ;)

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:16

Wat een knap dier! :j

Ik zie een paard wat kantelt, niet los laat en wat in de houding loopt, waar de basis niet helemaal van bevestigd is.
Ik zou je paard wat meer voorwaarts neerwaarts rijden en dan wat dieper instellen zodat die wat meer over de rug komt en proberen zijn hals te laten vallen.

Die slof is nog helemaal zo gek nog niet! Die kan je fijn helpen met het laag en rond rijden. :)

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: BA Aram M2 startgerechtigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:29

Laat ze maar zeuren over die slof, ik vind dat je hem keurig gebruikt! Soms voel je je daar gewoon net wat prettiger bij, dat snap ik wel. Slof en m2 koppelen dat slaat inderdaad nergens op.
Ik zou wel iets meer ontspanning willen zien, lekker het neusje er iets meer uit.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:08

DeniiSee schreef:
Heleennn: ik rij juist niet met mijn handen terug. Ik vang hem op maar geef verder het ritme met mijn zit door. Hoe kom je daarzo op? :)


Als je hem zoals op foto 9 bijvoorbeeld wat meer gaat terug rijden span je je buik- en armspieren op en komt je kont wat uit het zadel, dat kan natuurlijk een moment opname zijn. Dat is het nadeel van foto's, dat zie je niet. Je uitleg over dat hij beter loopt nadat hij wat ronder is gereden begrijp ik. Ik durf mijn paard ook wel eens 'flexen'. Dadelijk krijg ik heel bokt over me heen omdat ik het woord flexen gebruik :') Maar het is wel zo. Het helpt bij mij idd ook om de spieren in de rug even op te rekken zodat ze losser gaan lopen en meer schwung hebben in hun lijf en voorbeen.

lvdgraaff

Berichten: 46
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: Bussum

Re: BA Aram M2 startgerechtigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:13

Precies wat Supervixen zegt! Als dat neusje er meer uit komt geeft dat een nog fijner beeld :)!

mavantos

Berichten: 3587
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: BA Aram M2 startgerechtigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:47

Wat een gezeur over de slof zeg. Ik start ZZL en rij ook gewoon met slofje erbij op trens.

Ziet er netjes uit! Gaafdat wit erbij!
Aanleuning moet nog wel wat verbeteren, maar verder is het best netjes! Succes

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:43

Dat zegt meer over jouw rijden dan over het gezeur imo.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: BA Aram M2 startgerechtigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:16

Nou nee hoor. Een slof is een fijn hulp middel en zo als de TS hem gebruikt kun je hem net zo goed wegdenken. Jammer dat een slof zoveel negatief commentaar veroorzaakt, als je hem goed gebruikt heeft de slof écht wel meerwaarde in de training.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: BA Aram M2 startgerechtigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:18

Welke meerwaarde heeft ie op deze foto's? Welke in jouw trainingen?

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:29

Op de foto's niks. Alleen als hij TDH zou komen.
Hoe ik de slof gebruik in mijn training is moeilijk uit te leggen, als hij vast houd kan ik hem nét wat meer doorvragen zodat die toch los laat. Hij blijft ook een beetje in z'n eigen houding lopen en met slof kan ik hem dat stukje wat ik zonder slof niet voor elkaar krijg toch voor elkaar krijgen waardoor die fijn z'n hals laat vallen, over de rug gaat lopen, recht is en meer swung in zijn bewegingen krijgt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: BA Aram M2 startgerechtigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:53

Dus de slof is een compensatie van jouw tekortkomingen...
Een lesgever die jou beter kan africhten is wellicht duurder dan de slof maar op lange termijn wel voordeliger.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: BA Aram M2 startgerechtigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:38

Als jij het zo wil zien prima ;) ik weet iig dat ik goed bezig ben. Mijn instructrice geeft top les hoor, dat kun jij niet bepalen vanaf een beeldscherm met wat woorden.

Maargoed. Dit is geen topic om het hier over te hebben, weer ontopic dus.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: BA Aram M2 startgerechtigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:41

zo lang je hulpteugels nodig hebt voor iets wat het gevolg moet zijn van correct rijden, is er simpelweg niet genoeg sprake van correct rijden... :) Dat kan ik ook niet helpen.
Ik hoopte eigenlijk een mooie onderbouwing te krijgen wb het nut van de slofteugel in trainingen maar deze is voor mij simpelweg niet overtuigend. :)

Nikkay

Berichten: 506
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:46

Een passende compensatie van eigen tekortkomingen vinden is eigenlijk toch ook goed? Zolang dat op een goede manier gebeurt, is het juist goed om in te zien dat je iets zelf misschien niet goed kan en je daar hulpmiddelen bij nodig hebt. Sommige mensen zijn nou eenmaal niet goed in alles en komen in dingen tekort. Al zou ik dat niet eens zou noemen, want het klinkt meteen weer zo lekker negatief. Ik begrijp wel wat er bedoeld wordt, maar zolang een hulpmiddel echt hélpt op de juiste manier gebruikt wordt en iets toevoegt, lijkt het mij geen probleem. Is het dan meteen niet correct? het moet dus perfect zijn om correct te zijn? Ik denk dat het ook correct kan zijn mét slof. De ruiter rijdt hier naar mijn inziens gewoon correct, de slof wordt namelijk eigenlijk niet gebruikt. Zoals ze zelf aangeeft is het meer voor het emotionele deel.

Verder vind ik de foto's er leuk uitzien, super gaaf paard heb je en voor de rest is denk ik alles al wel gezegd. Leuke witte benen heeft hij ook :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:49

Integendeel, liever minder perfect maar op een correcte manier bewerkstelligd, dan een "perfect plaatje" bewerkstelligd op een incorrecte manier. :)

En ik zie het probleem niet van "tekort schieten."
ik schiet ook nog regelmatig te kort. Daar heb ik een lesgever voor. Als ik alles al perfect kon had ik geen lesgeefmens nodig.