5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miccamaaike

Berichten: 8689
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:49

Ook ik schrik nogal van je spoorgebruik. fijn om te lezen dat je niet iedere keer met sporen rijdt.
Ik zou eerst gaan werken aan je beenhouding / voethouding (hak niet optrekken) voordat ik ze weer om zou doen. Je prikt nu denk ik onbedoeld best wel vaak bij en dat toont op de foto's niet erg vriendelijk.

Verder heb je wel een ontzettend mooie pony onder je kont! Lekker verder trainen, gaat vast helemaal goed komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:52

Fennee schreef:
Zweep is bij deze pony helaas niet mogelijk, daardoor wordt ze zo gespannen dat ze gaat steigeren en steeds bijna achterover klapt.


Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit echt de grootste onzin. Als jij jaren lange ervaring hebt met groene paarden rijden en springgericht rijden (waar ik mijn vraagtekens even bij zet en met een korreltje zout neem) weet je ook dat je met een dier wat dan blijkbaar ergens geen al te beste start heeft gemaakt je deze toch echt eerst op eigen benen moet leren lopen en actief maken voor jouw been; en dat doe je niet met een spoor erom. Als deze bang is voor een zweep, moet je hier de tijd voor nemen om te leren dat dit niet eng is. En ja, achteroverklappen is niet leuk, maar voor mij zou dat betekenen dat je dus een stapje te hard gaat, dus weer even een stapje terug doen.

Niet zoeken naar 'ja maar' of 'excuses' maar leren rijden en voelen. Je sporen aan de kant, want op dit moment doen ze meer kwaad dan goed, en als je een instructrice hebt die je daar nog steeds niet op wijst zou ik een deurtje verder kijken.

Maar goed, als je daar ook op alles 'ja maar dat is zo en zo' reageert, blijf je in een eigen cirkeltje hangen. Alleen jammer dat je hier ook nog met een paard te maken heeft. Het steigeren is eng, maar dat doet dit dier niet voor niets; ze maken je wat duidelijk. Vervolgens reageer je erop door dan maar met sporen te rijden. Dat lost het probleem niet op, maar over een tijd heb je er wel een boel problemen bij.

Wat vreselijk zonde is, want het is een leuke pony. Maar het dier is pas 5, dus iets rustiger aan doen mag best. Begin maar eens met ervoor zorgen dat je dier die zweep niet eng vind, en daar mag je best iets langer over doen dan 3 dagen. Dier heeft nog heel lang de tijd om te starten ;)

cursebreaker

Berichten: 11593
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:53

Ook ik vind het geen superfijn beeld geven
Op elke foto zie ik de sporen in de buik prikken..

Ik ben zelf altijd een voorstander geweest van zo min mogelijk hulpmiddelen..
Sporen ga je imo pas gebruiken op hoger niveau als het gewenst is als extra hulpmiddel voor de meer verfijnde hulpen te kunnen geven.

Zelf zou ik mijn paard ten alle tijde eerst willen kunnen rijden zonder bv. sporen nodig te hebben.
Zeker als je zelf nog aan je houding moet werken bv. en misschien niet in de gaten hebt of je onnodig met die sporen zit te prikken, waardoor je paard straks misschien nergens meer op gaat reageren.

Zweep gebruikte ik wel eens om te corrigeren, maar dat was ook nauwelijks en dan ook echt maar een tikje. Maar die had ik meer voor de show bij me als wat anders.

Iedereen moet natuurlijk doen wat hij/zij wilt, maar ik geef alleen aan wat ik voor een beeld krijg bij je foto's en dan heb ik ook altijd maar een B niveautje gereden.

Zoals ik in de reacties begrijp was dit ook meer om te testen hoe het met de dressuur ging, omdat je ze normaal alleen bij springen gebruikt.
Fijn dat je er wel mee bezig bent en over nagedacht hebt na de reacties :)

Ik ben wel erg benieuwd naar nieuwe foto's!
Het blijft ook lastig voor mensen om iets af te kunnen lezen van foto's omdat het moment opnames zijn. Of je hebt er gelijk een goed beeld bij of een slecht beeld, maar het is moeilijk om er tussendoor te kijken als je snapt wat ik bedoel, omdat je gewoon niet ziet hoe je echt aan't rijden bent. Dan zou een filmpje bv. meer uitkomst bieden als je echt meer gerichte tips zou willen krijgen van Bokt. Want nu gaan gewoon heel veel mensen vallen over het sporengebruik denk ik, want dat viel mij bv. ook al gelijk op.

Ik zou inderdaad de oorzaak van het steigeren achterhalen (indd misschien even een stap terug doen) en eens even van voor af aan beginnen.
Denk zelf ook dat je te snel te veel wilt van je paardje, misschien heeft je paard net wat langer nodig nu (ze is ook nog jong) en geeft ze zo aan jou aan dat het even te veel is wat je vraagt

Je hebt wel echt een mooi paardje onder je kont! :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110899
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:16

Niniane schreef:
Citaat:
Mijn eigen houding klopt hoor, zijn we nu ook hard mee bezig

Sorry, maar nee. Je eigen houding heeft echt de nodige verbeterpunten.


Volgens mij zegt ze juist dat ze het ermee eens is dat haar houding nog verbeterpunten heeft :P

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:20

Het klinkt juist alsof ze zegt dat haar eigen houding klopt en dan daarna zichzelf tegenspreekt. :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110899
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:27

Lijkt mij niet, want dan had ze het tweede gedeelte van haar zin 'zijn we nu hard mee bezig' niet erachter gezet, denk ik.

Wwijk23
Berichten: 342
Geregistreerd: 15-06-14

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:53

Op bokt lezen mensen altijd wat ze willen lezen en interpeteren het lekker op hun eigen manier zodat ze er tegen in kunnen gaan. Maar ze zegt duidelijk meerdere keren dat de kritiek over haar houding KLOPT. En dat ze hier nog flink aan moet werken.

Daarbij komt dat jullie elkaar allemaal na lopen te papegaaien. Als 1 iets over die sporen zegt hoeven de andere 10 dat toch niet ook te zeggen met een schepje er boven op en dingen als "ik heb men vraagtekens bij je ervaring" kom op zeg lekker makkelijk om dat te zeggen bij het zien van een paar foto's maar iedereen die intensief jonge paarden rijd weet dat momet opnames bij jonge dieren niet altijd even goed zijn. En het zijn moment opnames waar je echt NIET op kan zien of het been gebruik goed en snel is. Zoiets zien je op een filmpje. Zelfs over het op de voorhand lopen en zwaar lijken kan je niets zeggen. Zwaar lijken is totaal iets anders dan zwaar zijn of voelen. En dit kan je dus vanaf de zijlijn niet beoordelen laat staan vanaf een foto. Daarbij kan dit net een wat mindere rit zijn weten jullie veel of foto's die net op t verkeerde moment genomen. Ik vind die bergen kritiek vanachter de computer dus een beetje makkelijke banketstaaf. Kom met TIPS maar meld geen dingen die al 15x gezegd zijn.. Lees topics voordat je commentaar geeft.. Geef alleen commentaar als je echt kan helpen en niet alleen omdat je t leuk vind commentaar te geven en discussies uit te lokken.. Maakt het voor de plaatser van het topic ook een stuk leuker en leerzamer. Of denk je dat behalve irritatie ze iets heeft aan termen als "je prikt je paard constant" "ik twijfel aan je ervaring" "je roept alleen maar ja maar" en ga zo maar door. Klinkt niet erg leerzaam is het wel. En een TSer begint pas met ja maar op het moment dat er dingen worden gezegd die niet kloppen. Alleen omdat jullie zo overtuigd zijn van je commentaar op een foto gaan jullie er over door en moet TS maar leren luisteren... Maar wie zal het beter weten denk je.. TS vanaf de rug van het paard die kan voelen en zien. Of jullie vanaf die paar foto's waar je alleen op inschatting iets over kan zeggen. Nou dat lijkt me wel duidelijk he.

upendo

Berichten: 22314
Geregistreerd: 19-02-08

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:54

Iemand moest duidelijk zijn ei kwijt. :=

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:32

Doe even normaal Wwijk23.
Heb jij alle reacties gelezen?
Oké die over geen ervaring slaat ook nergens op. Maar je moet poep in je ogen hebben wil jij niet zien dat dit paard niet goed met spoor gereden wordt.
Mag ik daar een tip over geven? Ja, vraagt ze toch om. Dus als een tip al een x is gegeven moeten andere mensen hun mond houden. Dan wordt het rustig op bokt. Waarom ik er over door ga? Omdat TS steeds alles met 'ja maar' goed praat. Ze vraagt zelf in haar OP of we kritisch willen zijn. En dan gaat ze er in om banketstaaf. Waarom stijgert het paard niet op de zweep foto? Wij vragen alleen verduidelijking zodat we snappen waarom ze zo rijdt.

Maar fijn, ik ben blij dat je de wereld weer een stukje verbeterď hebt Wwijk23. Hopelijk ziet de TS wel in dat we haar goed bedoeld alleen ergens op willen wijzen zodat ze weer verder kan.

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 12:57

Het was een middendraf ;) Zweep overdrijf ik niet, komt denk ik door hoe ze vroeger is gereden voordat ik haar ging rijden.
Over mijn eigen houding zeg ik juist dat het verbeterd moet worden. Sporen zijn nu ook af en pony is nog steeds perfect aan het been. Wijken gaat nu ook beter nadat ik 1000x tegen mezelf heb gezegd: been naar voren!!
Ik zal even kijken of heb deze week gefilmd kan worden, geeft inderdaad net een beter en eerlijker beeld. :j

Jonge pony's rijd ik bijna alleen maar, maar die rijd ik natuurlijk niet met sporen.
Tempo gaat absoluut niet te snel, ze biedt juist nog meer aan.
Steigeren doet ze zodra ik bijtik met zweep of zweep erbij pak, pure spanning en angst. Want zodra ik me zweep dan weggooi is het ook weer goed en is ze weer ontspannen.

Wwijk23, adem in, adem uit. Ze bedoelen het goed. En juist door de aandachtspunten kan ik ook zelf nadenken wat een mogelijke oplossing is. :)

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 13:41

Top. :j Ben benieuwd naar een filmpje.

Lynnepinny

Berichten: 2709
Geregistreerd: 14-03-10

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:10

Super leuk paard! :j
Ik ga niet herhalen wat anderen zeggen, maar wil toch nog een klein dingetje/tip toevoegen. Ik ben namelijk van mening dat je een paard dat angstig is van de zweep er gewend aan kan laten raken. O.a. met de oefeningen van Parelli zou je heel ver kunnen komen!
Bij mij op de manege hebben we ook best wat paarden die zeker niet de snelste zijn (zeg maar gerust langzaam..), maar dan krijgen we juist de opdracht om het betreffende paard goed aan het been te hebben tegen het einde van de les. Dit gebeurd altijd zonder sporen, maar wel vaak met licht zweep gebruik. Eigenlijk lossen we het altijd op door veel overgangen te maken, figuren te rijden, en zodra het paard niet op het been reageert, een tikje achter je been te geven zodat het doorloopt. Ik denk dat je er eerst goed aan moet proberen te werken om de heftige reactie voor de zweep eruit te krijgen, zodat je de sporen niet meer hoeft te gebruiken. Ze worden inderdaad een beetje overbruikt op deze foto's. ;)

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:15

Top Fennee! Fijn dat het wijken al beter gaat :) Ik ben ook benieuwd naar je filmpje.

BigOne
Berichten: 38556
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:20

Ik ben ook heel benieuwd naar je filmpje, je neemt kritiek zeer positief op. Ik zie op de foto's een jong dier, zoekend naar balans, geen happy pony, te diep lopend en kantelend. Een ruiter die nog niet helemaal goed zit, teveel beengebruik icm de sporen en ik hoop dat het filmpje dit allemaal gaat tegenspreken, succes. Zet alles maar op de film, losrijden en trainen, ik wil daar wel een half uur of langer naar kijken.

Wwijk23
Berichten: 342
Geregistreerd: 15-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:26

Lisaapee schreef:
Doe even normaal Wwijk23.
Heb jij alle reacties gelezen?
Oké die over geen ervaring slaat ook nergens op. Maar je moet poep in je ogen hebben wil jij niet zien dat dit paard niet goed met spoor gereden wordt.
Mag ik daar een tip over geven? Ja, vraagt ze toch om. Dus als een tip al een x is gegeven moeten andere mensen hun mond houden. Dan wordt het rustig op bokt. Waarom ik er over door ga? Omdat TS steeds alles met 'ja maar' goed praat. Ze vraagt zelf in haar OP of we kritisch willen zijn. En dan gaat ze er in om banketstaaf. Waarom stijgert het paard niet op de zweep foto? Wij vragen alleen verduidelijking zodat we snappen waarom ze zo rijdt.

Maar fijn, ik ben blij dat je de wereld weer een stukje verbeterď hebt Wwijk23. Hopelijk ziet de TS wel in dat we haar goed bedoeld alleen ergens op willen wijzen zodat ze weer verder kan.


Ik moet normaal doen? Lees je reactie eens haha. Eerlijk gezegd is het de moeite niet waard om er op in te gaan en ik hou het dan ook kort. Ik heb geen poep in men ogen ik vind het alleen niet nodig om na te papegaaien. En als je toevoegende tips hebt kan je iets herhalen ja maar als je reactie geen toevoegende tips hebben zie ik idd het nut niet. Wel grappig jij voelt je duidelijk gelijk aangesproken dat zegt al genoeg.


TS ik weet dat velen het goed bedoelen maar er zitten een paar tussen die alleen maar uitlokken (ik noem verder geen namen) en dan slaat het topic de plank mis! Ik hoop dat je met de bruikbare tips die ook gegeven zijn aan de slag kan!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:34

Complimenten hoe de TS het commentaar wat gegeven wordt, oppakt. :j

Ondanks dat iedereen tips wil geven, vind ik sommige commentaar wel bot overkomen. Ze vraagt om tips, maar bot is weer anders.

Lekker bezig zo TS. Sporen alert op blijven en lekker voorwaarts met de pony en op eigen benen. Gaat goed komen +:)+

Anoniem

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:39

Is Julia nou zo licht geworden of ligt dat aan mij? Ik dacht altijd dat haar kleur veel 'goudkleuriger/intenser' was...

Leuke foto's, Fenne :). Voor de rest is het meeste al gezegd en ga ik geen commentaar meer geven.

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:41

Haha Wwijk23 wederom weer een volwassen reactie gelukkig. En ja, jij moet normaal doen. Een meer dan telefoon vullende post om 'ons' bokkers de les te lezen?!? Ik word daar zo moe van. Of ik me nu aangesproken voel of niet. Nee, ik was gelukkig niet een van de eersten in dit topic die reageerde ;) Nee hoor, echt niet. Was ook echt niet vriendelijk enzo. Altijd maar van die mensen die het voor de TS opnemen terwijl ze prima zelf kan typen want ze vind. Ga mijn naam maar 'noemen'. Als jij je dan weer de wereldverbeteraar voelt is jouw dag ook weer goed.

Ik blijf dit topic gewoon volgen hoor TS :)
Ben benieuwd naar je vorderingen want je paardje is echt leuk.

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 23:01

Yezzi, klopt. Het winterkleurtje begint helaas weer te komen.. Dankjewel!

Wwijk23, ze bedoelen het allemaa goed. En in de paardenwereld moet je hier tegen kunnen want het is gewoon een harde wereld. En ik heb meer aan de posts van hun als die van jou. Want daar staan al helemaal geen tips of kritiek in ;)

Filmpje zal er binnenkort zeker komen! Dit weekend komt er waarschijnlijk ook een vriendin die haar op de foto wilt zetten onder t zadel!

Dankjewel iedereen! Hier heb ik meer aan als: leuke pony maar en moet nog veel verbeterd worden! :j Dus dank daarvoor want een mens kan niet kritisch genoeg zijn voor zichzelf. :)

Ik weet niet of er belang bij is maar anders wil ik dit topic wel eens in de zoveel tijd updaten? Vind ik zelf ook wel leuk, veranderingen zien en delen. :)

Over het kritiek, ik vraag er zelf om dus dan moet ik het ook accepteren vind ik. Zolang als ik nog leef kan ik alleen maar leren, dus ook van jullie! :D

BigOne
Berichten: 38556
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:45

Paardrijden mag dan nog voor verbetering vatbaar zijn, jouw mentaliteit is geweldig.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:37

Helemaal mee eens!! :j _/-\o_

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:46

bigone schreef:
Paardrijden mag dan nog voor verbetering vatbaar zijn, jouw mentaliteit is geweldig.

Inderdaad. Groot compliment, TS!

Voor je eigen zit is het misschien een idee om zitlessen te volgen - aan de longe, zodat je je niet met je pony bezig hoeft te houden maar alleen met je zit. Op een 'zitles'-paard, want ik denk dat je pony nog bezig is met haar eigen balans vinden. Met een paar (goede!) lessen zou je je houding en zit al veel kunnen verbeteren. Dan kun je je pony ook beter ondersteunen.

Ik ben benieuwd naar je vorderingen, ik denk dat als je je verbeterpunten aanpakt, we een geweldige pony te zien krijgen.

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 15:00

bigone schreef:
Paardrijden mag dan nog voor verbetering vatbaar zijn, jouw mentaliteit is geweldig.

Dankjewel, maar ik vind het redelijk vanzelfsprekend! Die wie zijn paard moet verbeteren moet eerst zichzelf verbeteren. Ponylief reageert op mij en mijn houding dus wil ik haar houding veranderen moet ik eerst mijn houding veranderen. Kan er wel moeilijk overdoen en dingen verzinnen maar zo simpel is het gewoon haha.

Zitles is inderdaad wel handig, weet iemand een goede instructeur daarvoor in de omgeving van Groningen, Friesland/Drenthe? :)