5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 23:40

Hallo!

Na lange tijd is het weer tijd voor een topic van Golden Jewel. Julia, zoals haar naam eigenlijk is, is een 5 jarige NRPS nakomeling van de hengst Le Matsjo uit de merrie Rosita (v. Apollo). Op 3-jarige leeftijd heeft ze het sterpredicaat behaald en ondertussen zijn we hard aan het trainen om begin volgend jaar ons wedstrijddebuut te maken, ook al zijn er bij mij nog heel erg de twijfels of we er klaar voor zijn. Sinds mei vorig jaar is ze in mijn bezit, maar ik ken haar al vanaf haar geboorte.

Genoeg gepraat, tijd voor foto's. Helaas is de timing van mijn moeder voor draffoto's verschrikkelijk..


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wees vooral niet te lief voor mij (ik zeg expres niet ons omdat IK degene ben die ervoor zorgt hoe het beeld eruit ziet), ik wil graag leren hoe ik nog meer uit ons kan halen.

Tot een volgend topic! :wave:

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:21

Ik vind het een erg leuk paard /pony. Wel vraag ik me af waarom je sporen om hebt. Ik zie dat je best lange sporen om hebt, maar je trekt je hak zover op dat je haar steeds raakt. Ik zou als ik jou was de sporen eraf doen en zweepje erbij pakken. Verder zou je wat meer op je billen mogen zitten. Beetje meer je zwaartekracht naar achteren verplaatsen zodat je meer trotser zit! Ik vind jullie erg leuk bij elkaar passen en ben maar zuinig op haar! Succes

MerleSimone

Berichten: 5732
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:29

Wat een lekker kleurtje!

Ik vind je pony heel 'zwaar' ogen, alsof ze erg in je handen hangt. Komt ook omdat ze wat op de voorhand loopt doordat jij niet op je billen zit, überhaupt niet echt zit. Duw je kont eens in dat zadel en trek je rug niet hol. Daar gaat je pony echt een stuk beter van lopen. Benen lang en gassen. Lekker van je hand af en van daaruit naar de ontspanning rijden. Verder heb je een beetje de neiging om pianohandjes te hebben, draag ze iets meer en hou je duimen bovenop.
Druk je hakken goed uit en gebruik beter even een zweepje zodat je je hak niet op hoeft te trekken voor je spoor. Jullie zijn een leuke combi en er is nog genoeg om aan te werken, komt vast goed! :j

Anomien

Berichten: 7410
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:30

Persoonlijk denk ik dat jij veel winst kan behalen door eerst aan jezelf te werken. Je zit scheef en niet in balans, je lijkt zelfs steun te zoeken bij je paard. Je paard lijkt hier erg op te reageren. Kantelt hoofd en valt enorm op voorhand. Wees bewust van je eigen bewegingen en handelingen. Ga dan weer samen aan de slag.

Anomien

Berichten: 7410
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:34

En je zadel, is die kamer niet wat te groot? Ik twijfel, kan hetnog niet plaatsen. Sorry.

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 00:46

Zweep is bij deze pony helaas niet mogelijk, daardoor wordt ze zo gespannen dat ze gaat steigeren en steeds bijna achterover klapt.
Over mijn rug klopt, maar ik zat eerst veeelste bol waardoor ik nu van mijn instructrice voor mijn gevoel hol moet zitten, maar ik zit nu inderdaad te hol.
Ik zit inderdaad ook snel scheef, helaas is dit bij mijn vorige instructrice erin geslopen: want van haar moest ik voor me gevoel heeel scheef zitten, maar helaas zit ik nu dus ook echt scheef..
De pony was absoluut niet zwaar in de hand, voor mijn gevoel had ik niks in mijn handen. Ze schuift alleen heel snel teveel uit waardoor het wel zo oogt. Het bij elkaar rijden vind ze lastig en ze valt dan ook inderdaad op haar voorhand.. Op dat moment zal ik eigenlijk opnieuw moeten beginnen maar ik heb liever dat ze eerst bij elkaar is en vanuit daar weer van de voorhand af, anders blijft dit zo denk ik.
Voor mijn gevoel zit ik wel heel erg in het zadel, soms zelf te veel. Maar ik moet zeggen dat ik bij veel van deze foto's wat vooruit reed en daarin wil ik haar dan nog wat te veel begeleiden. Ik moet even weer af van het willen helpen bij alles, zo jong is ze niet meer dus ze kan het nu best met wat minder begeleiding, maarja als je alleen maar op jong spul rijdt wat wel die begeleiding nodig heeft sluipt het er nog wel eens in.. Maar dat is natuurlijk geen excuus om niet goed te zitten, ik moet inderdaad gewoon zitten en alleen begeleiden waar nodig..
Het zadel is gewoon inorde, al lijkt het op de foto's inderdaad wel zo; viel mij ook al op haha.
Desondanks ben ik ontzettend trots en blij dat ze zo loopt, iets langer als een jaar geleden raakte ze al in paniek zodra ik stelling, buiging etc. vroeg. :)
Nu nog even de puntjes op de i en dan hoop ik dat ik volgend jaar mezelf op wedstrijd durf te sturen, haha.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:08

Gewoon starten joh!

Als je het gevoel hebt dat je 'niks' in je handen hebt dan moet je meer voorwaarts gaan rijden, het betekend eigenlijk dat je pony dat net niet zijn rugspieren op de goede manier aanspant. Heb dit zelf ook een tijd gehad met Bosco, het kost tijd voordat het wat beter word maar dat gaat jou zeker lukken!

Ik zou zeggen: gewoon blijven lessen en starten, er kan niks mis gaan! Het enige wat kan gebeuren is dat je geen winstpunt rijd; boeien! Je verbeterd jezelf steeds meer en dan is het alleen maar leuk om te zien hoe je punten elke keer weer omhoog schieten!

Jullie zijn 'n leuk stel, ik kom echt nog een keertje langs! :j

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:44

Mijn (goedbedoelde) tips:

1. Kijk goed naar je spoorgebruik. Je prikt hem bijna op iedere foto in zijn buik. Sporen zijn er voor verfijning. Niet om standaard druk mee uit te oefenen.
2. Werk aan je eigen houding.
2.1 Houd je ellebogen langs je lichaam.
2.2 Bekken meer kantelen waardoor je niet meer met je schouders voorover 'valt'.
2.3 Let op pianohandjes.
3. Let er met het wijken op dat je je been niet (te ver) naar achteren plaats. Alleen bij de travers mag je been iets verder naar achteren. Bij het wijken moet hij eigenlijk gewoon op dezelfde plek blijven liggen en dan druk uitoefenen.
4. Weet je zeker dat het zadel (nog) goed ligt? Zeker bij jonge paarden veranderd dit snel he. Daarnaast vind ik ondanks dat het zo 'lijkt' ook nog een indicatie dat het paardje op bijna iedere foto met zijn staart aan het zwiepen is. Vaak ook een indicatie dat er iets niet fijn zit.
5. De laatste tip. Probeer veel te schakelen in hoofd/hals houding. Je moet zijn hals overal neer kunnen zetten. Het plaatje is zo goed maar zet hem ook eens wat lager en daarna weer wat hoger. Erg belangrijk voor jonge paarden om niet in hun 'eigen' houding te leren lopen.

Succes met trainen :D Je bent zelf kritisch genoeg dus dat zal vast goed komen.
Ik zou gewoon gaan starten en zien wat de jury er van zegt. Leer je alleen maar van.
Je hebt echt een schitterend beestje, daar zit nog veel meer in ;)

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:57

Arm paard, bij elke foto zit het spoor in zijn buik. Hij zal daar wel helemaal beurs zijn,
dat moet je toch niet willen?

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 00:43

pvdbosch schreef:
Arm paard, bij elke foto zit het spoor in zijn buik. Hij zal daar wel helemaal beurs zijn,
dat moet je toch niet willen?

Overdrijven is natuurlijk ook een kunst ;). Pony vind het nog moeilijk om door te blijven springen, en dan valt ze snel naar binnen in de wendingen. En aangezien dit alleen maar foto's zijn in wendingen of tijdens het verruimen is het logisch dat ik wat bijprik.

----

Over mijn houding klopt helemaal, helaas. Ik moet zeggen dat het wel al verbeterd is. Mijn bekken kantelen doe ik al vrij veel, alleen zo nu en dan vallen die schouders weer naar voren.. Allemaal dingetjes die er naar jaren springgericht rijden en groene pony's (in)rijden bij in zijn geslopen..
Het zadel is nog wel prima in orde ja.
Wisselen in houding doen we veel ja, maar deze foto's zijn allemaal binnen 5 minuten geschoten aan het eind van de training dus laten niet zien hoe we normaal gesproken trainen.
Over het wijken klopt, is nog in het leerproces dus dan wil ik uit automatisme haar achterhand ook mee naar buiten drukken als die achterblijft. Normaal gezien zou het kunnen met zweepje maar dat is bij deze pony niet mogelijk.
Over haar staart; dit zag ik inderdaad tijdens de foto's ook. Tijdens het rijden zelf geen last van gehad. Ze was juist superontspannen etc. :)

Elysa, dankjewel! Ja, ik bedoelde er meer mee dat het gewoon licht in de hand was, dus weinig druk om het gevraagde te krijgen. Uitleggen is niet mijn sterkste punt op zo'n tijdstip :')
Jaa, we moeten maar binnenkort even samen rijden! Wie weet volgend jaar op cc? ;)

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 06:39

Maar je spoor is ook niet om te verruimen. En naar binnen vallen heeft met lenigheid te maken. Niet aanvallend bedoeld maar let echt op je spoorgebruik. Zo zonde als hij straks dood wordt voor je been. En met het wijken, direct goed aanleren. Straks denkt ze dat de hulp been naar achteren wijken is. Wijken is wijken voor beendruk, niet voor een zweepje. Dan zou ik het eerst aan de hand oefenen :P Aanleren is makkelijker dan afleren ;)

HannahEvi
Berichten: 75
Geregistreerd: 17-10-13

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:31

Ik vind je spoorgebruik niet erg vriendelijk. Je ben haar contstant aan het prikken en met aandrijven lijkt het wel of je haar buik probeert te doorboren..

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:57

Overdrijven?
Hoe bedoel je?
Jij plaatst de foto's en op elke foto zit het spoor in zijn buik.
Daarbij zwaait ie met z'n staart en heeft ie op bijna alle foto's zijn oren naar achteren.
Ik zie wat ik zie en ik ben dus duidelijk niet de enige.
Misschien moet je zelf toch nog eens kritisch naar de foto's kijken en was je je gewoon er niet van bewust.
Maar he, mijn probleem is het niet, het is jouw paard, dus doe wat je wilt met t beest.
Maar ik mag rustig zeggen dat ik dat heel zielig vind en voor het geval je je er dus niet van bewust was zou dit een eyeopener moeten zijn.

Niniane

Berichten: 6444
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:20

Je eigen houding heeft echt werk nodig. Ik zie pianohandjes, een holle rug, een scheve zit en op iedere foto ben je aan het aansporen. Heb je ook moeite om te blijven zitten? Dit kunnen moment opnames zijn maar écht in het zadel zitten doe je niet hier.

Verder vind ik jouw spoorgebruik ook niet zoals het hoort te zijn. Je spoort veels te veel en dan mag het paard wel in een wending of iets dergelijks zijn, dit laat niet weg dat je nog steeds continu met die spoor te hoog in de buik zit te prikken. Hakken laag. Een paard moet wijken op je zit en lichte beendruk, niet op die spoor. Het is niet de bedoeling dat je je been gaat verleggen.

Ook vind ik het paard zwaar in de hand lijken.

Het is overigens wel een leuk dier. Je bent zo te lezen bewust van je eigen foutjes dus blijf vooral lessen en wees attent op hoe je die sporen gebruikt. Als je er niet goed mee kan rijden, vind ik eigenlijk dat je ze af moet doen.

PrinceAmos
Berichten: 2757
Geregistreerd: 26-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:45

Ik ga helemaal mee met het bovenstaande commentaar.. En let op je spoorgebruik, arme pony..

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:49

Als je paard naar binnen valt betekend dat dat het verticale evenwicht niet goed is. Zoek een instructeur die je kan helpen met het balanceren van je paard dan gaat dat snel veel beter.

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 00:33

Omdat ze heus niet beurs is, dit zijn 10 foto's van 45 minuten rijden. Pony is zo snel aan been als het maar kan, ontzettend licht in de hand etc.
Mijn eigen houding klopt hoor, zijn we nu ook hard mee bezig. Oren kunnen ook moeilijk naar voren staan als ik ook stemcommando's geef ;)
Zitten op deze pony is juist ontzettend belangrijk dus dat word wel gedaan ja, alleen tijdens het verruimen ga ik wat lichter zitten zodat ze ook daadwerkelijk naar voren kan.
Over het wijken klopt, ze vind de achterhand meenemen alleen onwijs moeilijk. Dus dan doe ik uit automatisme mijn been naar achter omdat ik ook geen zweepje bij hem. Dom, dom, dom..
Ik zal even werken met de tips die zijn gegeven. Dus als iemand ook nog een tip heeft om te zorgen dat de aandachtpuntjes ook daadwerkelijk verbeterd worden; graag. Want mijn fouten wel, alle oplossingen die kunnen helpen niet. :)
Edit: dit zijn trouwens hele stompe sporen, dus niet met een recht uiteinde, lengte is 1,5cm meende ik. Ik heb nog kortere liggen maar die hebben wel een scherp uiteinde, dus dit is de fijnste spoor die ik heb liggen. En voor die ene keer in de week/2week met spoortje ook ideaal dus, normaal gebruik ik de spoor alleen met springen. Maar aangezien ze tijdens het warmrijden voor het springen telkens zoooveel fijner was (geen zweep) besloot ik een paar keer te dressuren met spoortje. Nu zijn ze ook weer af. Als het goed is worden er dit weekend weer foto's gemaakt dus dan kan ik het verschil wel even laten zien. :)

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 01:16

Kijk dat vind ik nou eens fijn om te horen (van die sporen), dat je in ieder geval toch er even over na hebt gedacht en als ze zo lekker snel is aan het been zoals je zegt heb je ze ook niet nodig.
Het is een prachtige pony verder, wees er maar trots op en ik wens je veel succes met de wedstrijden.

Daphne__
Berichten: 12478
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 03:57

Fennee schreef:
Zweep is bij deze pony helaas niet mogelijk, daardoor wordt ze zo gespannen dat ze gaat steigeren en steeds bijna achterover klapt.


Maar wat heb je dan in je hand op de laatste foto?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110745
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 04:34

Fennee schreef:
Zweep is bij deze pony helaas niet mogelijk, daardoor wordt ze zo gespannen dat ze gaat steigeren en steeds bijna achterover klapt.


Op de laatste foto zie ik toch duidelijk een zweep..?
Verder: je sporen en je houding, maar dat weet je ondertussen zelf ook wel, denk ik. Maar meid, je wilde zelf kritiek. Nu krijg je het en dan geef je steeds overal een 'ja, maar' antwoord op. Misschien nog eens kritisch naar je eigen foto's kijken? Desnoods met een instructeur? Laat je eens filmen :)

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 07:41

Dat was tijdens het losrijden, dan vraag ik niks van haar en kan het. Zodra we echt aan het werk gaan dan blokkeert ze volledig op de zweep. Het zal wel iets tussen haar oren zijn of een nare ervaring want longeren met zweep is ook onmogelijk. Zodra de zweep in zicht komt is het gewoon 1 stuk spanning en tikkend tijdbommetje.

PrinceAmos
Berichten: 2757
Geregistreerd: 26-02-06

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:33

Nouja op de laatste foto zie ik toch dat je nageefelijkheid en verruiming van haar vraagt.. Zoals al eerder werd gezegd , kijk eens goed naar jezelf (qua houding) en verdedig jezelf niet bij elke tip!

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: 5 jarige Golden Jewel zet haar beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:57

Ik vind ook dat je jezelf tegenspreekt. Wel/geen zweep. Foto's zijn maar korte momentopnames van een klein stukje rijden. En nu is dat een foto van het losrijden (dus niet 1 moment) en mét zweep.
Ik blijf bij mijn commentaar en ga geen tips meer geven omdat jij ze niet als tips wilt opvatten. Laat die laatste zin maar uit je OP. Kritiek op jezelf blijft lastig ;)

Niniane

Berichten: 6444
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:39

Je spreekt jezelf tegen en zo te zien heb jij op ieder gegeven tip ene 'ja maar..' antwoord klaarstaan. Volgens mij was jij degene die tips en commentaar wou hebben. ;)

Citaat:
Mijn eigen houding klopt hoor, zijn we nu ook hard mee bezig

Sorry, maar nee. Je eigen houding heeft echt de nodige verbeterpunten.

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:46

Jij pakt dus tijdens het inrijden een opgerichte uitgestrekte draf mee?

Sorry, maar ik ga mee met mijn voorgangers.
Gooi eerst alle hulpmiddelen maar eens af als ze zo fijn en licht aan de hulpen is.

Naar binnen vallen kun je voorkomen door te drijven en te begrenzen met je been.
Als dat niet mogelijk is zou ik nog maar een keer kijken of je een goede instructie kunt vinden die het je aan kan leren.