Bokt debuut met reus Rana!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Bokt debuut met reus Rana!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 12:50

Tja :+
Ze is nou eenmaal echt een breed paard, en ze oogt groter dan ze is.

Een tijdje geleden kwam Rana op mijn pad, het klikte gelijk goed en we konden aan de slag. Jammer van de hitte de afgelopen weken, want dat geeft ook geen positieve werking op onze training. Maar goed, al doende leert men! ;)

Er zijn een hele hoop dingen waar Rana en ik aan (willen) werken. Enkele dingen zijn de buiging in de galop, het tempo controleren, mijn houding en natuurlijk gewoon de nageeflijkheid. Er staan lessen in de planning, omdat ik een beetje autistische trekjes kan hebben (hier wil ik natuurlijk niemand mee beledigen) en me óntzettend snel kan ergeren aan mezelf. Ik zit mezelf alleen maar in de weg te paard, als iets niet lukt, en daar moet verandering in komen. :o

Goed, we zijn dus ongeveer een maandje echt aan het werk, en nu met de hitte kost het mij en ook Rana erg veel moeite om goed te trainen. Ik kan moeilijk kracht houden en omdat Rana nogal een tank is (lees: dendert soms door) kost het mij soms erg veel moeite om die kracht vast te houden. Natuurlijk rijd ik altijd met zo min mogelijk druk.

Een hele hoop tekst, een hoop excuses ( #) ), maar ik zal Rana even voorstellen en de foto's laten zien! :D

Paspoortje:
Rana
Merrie
16 j/o
1.70 m
M2 (?) startgerechtigheid met bokker TamaraFloor +:)+
Enthousiast, vriendelijk en bulldozer :P

Spoiler:
Waarschuwing: De foto's staan alles behalve op volgorde :Y)


[1.] :wave:
Afbeelding

[2.]
Afbeelding

[3.] Eerste keer er op!
Afbeelding

[4.]
Afbeelding

[5.]
Afbeelding

[6.]
Afbeelding

[7.] Lolletje moet kunnen O:)
Afbeelding

[8.] Pasje wijken, oefening baart kunst :')
Afbeelding

[9.] Tips van mams ontvangen :j
Afbeelding

[10.] Wandelen :):)
Afbeelding

[11.] Hallo stoelzit :(:)
Afbeelding

De spuitplaats vindt ze een beetje spannend, maar ik neem haar af en toe mee om te oefenen, en wat doet ze dat braaf! :j

[12.] :')
Afbeelding

[13.]
Afbeelding

[14.] Sorry voor mijn scheve handhouding :x
Afbeelding

[15.] }:0
Afbeelding

[16.] *\o/*
Filmpje!

Tips zijn uiteraard welkom, maar ik ben zelf al erg in gevecht met mezelf en ben me er dan ook zeker van bewust wat ik wel en niet goed doe. Helaas duurt het even voor alles is opgelost. :o
Ondanks dat hoop ik dat jullie het toch fijne foto's vinden!

Bedankt voor het lezen en kijken! :wave:

Volg ons hier: Instagram

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Bokt debuut met Rana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:54

Ik blijf er bij; top team! Vind jullie zo'n mooi stel samen, ondanks dat er werk aan de winkel is. Jullie komen er wel *\o/*

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Bokt debuut met reus Rana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:56

Ik vind het er heel vriendelijk uit zien, leuk dier ook! :D zadel mag wel een stuk naar achter.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:56

Inderdaad een reus := Wel leuk hoor. Zo'n GVR :)

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 12:59

Tribunals schreef:
Ik vind het er heel vriendelijk uit zien, leuk dier ook! :D zadel mag wel een stuk naar achter.


Hij ligt zo achter de schouder. :j
Zadelmaker is pas nog geweest om na te kijken en te vullen.

Dankjewel Iris! :D

@Phoya, ik vind 1.70 eigenlijk nog 'net aan', zelf ben ik 1.75 ongeveer, maar ze lijkt toch echt groter. :')
Komt vooral omdat ze zo breed is, groot front!

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Bokt debuut met reus Rana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:23

Wat zijn jullie leuk samen! <3

miccamaaike

Berichten: 8688
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Bokt debuut met reus Rana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:32

Leuk duo zijn jullie! Heerlijk zo'n paard met een beetje body.
Als ik je filmpje zo zie, mag er wel wat impuls bij, hij loopt op het filmpje wel een beetje onder tempo, er mag wel iets meer actie komen.

Veel succes samen!

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:36

AlwaysH schreef:
Tribunals schreef:
Ik vind het er heel vriendelijk uit zien, leuk dier ook! :D zadel mag wel een stuk naar achter.


Hij ligt zo achter de schouder. :j
Zadelmaker is pas nog geweest om na te kijken en te vullen.

Dankjewel Iris! :D

@Phoya, ik vind 1.70 eigenlijk nog 'net aan', zelf ben ik 1.75 ongeveer, maar ze lijkt toch echt groter. :')
Komt vooral omdat ze zo breed is, groot front!


Mijn paard was 1.69. En ik ook! Weet hoe het voelt. Rijd wel lekker hoor zo'n sterk dier onder je. Alleen lastig doorzitten met die grote passen.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Bokt debuut met reus Rana!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 17:19

Dankjewel Nayomie :D

@micca, impuls klopt, maar ze moet zeker niet harder gaan draven. Haar arbeidstempo ligt niet erg hoog. Gaat ze alleen maar door bulderen, dan neemt ze haar achterhand niet meer mee (of nog minder :') ).

@phoya, ik vind het doorzitten wel meevallen. Heb wel last van mijn stoelzit nu, maar blijf redelijk plakken. Moet ook wel na het rijden van een Tuiger. _O-

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Bokt debuut met reus Rana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:49

Wat een leuk paard! Maar ik zou haar toch wel net iets harder laten lopen en zeker actiever. Ze sloft enorm, zet haar achterbenen achter haar voorbenen neer. Ze moet gewoon beter aan de hulpen als dat niet kan, zou toch zeker moeten als ze M1 wordt gereden. Rijd de eigenaar haar ook bitloos eigenlijk?

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Bokt debuut met reus Rana!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 18:01

Misschien komt het als een smoes over, maar met deze hitte telkens vraag ik niet veel. Ik let wel op stelling etc, maar ik rijd gewoon lekker ontspannend rond.
Zo lang zijn we nog geen combinatie dus we doen het sowieso rustig aan. :)

Bedankt voor je reactie!

karijn

Berichten: 5425
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 21:07

Leuk dier. Qua maat prima voor jou. Ze is inderdaad een tikkeltje aan de dikke kant maar het misstaat niet.
Het is ook veel te warm geweest om fanatiek te rijden dus ik vind het geen smoes. Dat actievere komt wel weer.

Cinnepin

Berichten: 8975
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Bokt debuut met reus Rana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 21:37

Mooie combi, alleen kwam bij mij ook als eerst op dat het zadel te ver naar voren lag. Blijft het ook achter de schouder in beweging? ( er dus niet tegen? )

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Bokt debuut met reus Rana!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 22:57

Hoe bedoel je precies?

Dankjewel karijn!

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Bokt debuut met reus Rana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 07:06

Wat een lieve uitstraling hebben jullie samen! Een dijk van een paard en ik hou daar enorm van. Je rijdt echt heel netjes en het ziet er ontspannen uit. Rij technisch heb ik niet veel aan te merken maar een tip die mij helpt: Als ze voor wat sterk worden dan houd ik halt, paar passen naar achteren en controleren of dat recht gaat. Dan weer naar voren. Helpt mij enorm om de achterhand actiever te krijgen zonder gedoe aan de voorkant.

Jullie komen er wel!

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Bokt debuut met reus Rana!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 08:17

@Willemina, dankjewel! :D Gelukkig heb ik daar met het warme weer niet zo'n last van, haha. Maar dat zal bij wat frisser weer wel veranderen.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:15

Dat frisse weer komt altijd alweer veel te snel helaas...

Ik denk ook dat balkjes en een slalom enorm zullen helpen om je prachtige Rana nog leniger te krijgen. Ze neemt het niet zo nauw met moeite doen hè, heb er ook zo één.

Mag ik vragen wat voor hoofdstel je hebt? Ziet er erg mooi uit!

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 09:16

Oh, ze kan prima werken, voert met d'r eigenaresse ook alles mooi uit. We zijn nu alleen weer aan het opbouwen dus we moeten inderdaad veel losrijden en buigen.

Edit; geen idee, maar het nieuwere hoofdstel wordt momenteel gerepareerd. Zal even kijken. Hebben nu alleen de oudere nog en die is niet echt blits meer :')

bloempie186

Berichten: 2153
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:36

He! Rana ken ik wel van stal. Jullie zijn een leuke combi. :)
Het klikt goed zo te zien! Veel plezier samen!

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Bokt debuut met reus Rana!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 09:38

Grappig zeg! Dankjewel :)

Cinnepin

Berichten: 8975
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:37

AlwaysH schreef:
Hoe bedoel je precies?

Dankjewel karijn!



Dat een schouder tijdens beweging beweegt. En elke beweging moet vrij zijn. In mijn ogen ligt je zadel op de schouder en moet het echt verder naar achteren. Je belemmerd zo je paard in de beweging

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Bokt debuut met reus Rana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:15

Het ziet er best wel goed uit, ook ik vind het wel een beetje langzaam en niet actief ogen. Maar dat komt wel als het weer iets minder warm is, maar werk hier dan wel aan!

ik vind persoonlijk dat je best wel ver uit het zadel komt, dat had ik persoonlijk iets minder gedaan. (werd mij altijd gezegd als ik dat deed. doe maar net of heb je in je broek geplast en niemand mag het zien := := )

Verder zijn jullie leuke combi! en leuk paard!!

Maris
Berichten: 15926
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:21

Ik dacht, daar komen foto's van een paard van 185 ofzo .... 170 is tegenwoordig toch helemaal niet meer zo groot, en al helemaal niet "reuzig" :+
Maar verder wel helemaal mijn type paard qua bouw !

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 15:02

Tjee zet die knol eens op dieet joh :')
niet aanvallend bedoeld he!
Verder leuke foto's :j

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 15:20

Als het niet aanvallend bedoeld is, zou je het ook iets subtieler kunnen formuleren ...

Leuk paard, sympathiek. Kan me voorstellen dat je met de warmte niet het laatste aan activiteit vraagt. Ik zou met zo'n paard veel geleidelijke overgangen rijden waarbij ze moet schakelen in paslengte. Goed voor de balans en coördinatie. Dus steeds per pas het tempo vertragen/versnellen en de paslengte verkleinen/vergroten. Daarvan komen ze vaak ook beter aan het been. Een tip voor je stoelzit (die ik nog best vind meevallen): druk in de beugels verminderen, bovenbeen/knie wat losser aan het zadel en je voorstellen dat je qua balans altijd 'op je voeten landt'.
Let er bij het lichtrijden verder op dat je niet groter beweegt dan je paard, stem het ritme af op haar bewegingen. Soms gaan ruiters onwillekeurig groter en vóór het ritme van het paard uit lichtrijden als het paard niet zo voorwaarts is qc. aanvoelt. Maar daarmee vertraag je zo'n paard juist, omdat je niet 'en sync' bent met zijn ritme.