Isa (Desperado x Jazz) doet hard haar best

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pieneliene

Berichten: 482
Geregistreerd: 05-11-12

Isa (Desperado x Jazz) doet hard haar best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 14:00

Al een tijd geen topic geplaatst, de laatste is volgens mij van toen ik Isa net had.
Ik heb Isa gekocht toen ze 14 maanden oud was, ik heb haar samen met mijn moeder ingereden en nu ze ruim 4 jaar is zijn we samen B+7 en is ze een PROK en Ster merrie.

Het blijft een enorme dame en ik heb vaak mijn handen vol aan haar. Ze ziet graag alles, maar blijft ook haar best doen voor mij. Echt een kunst om de balans te vinden in corrigeren en belonen haha.
Vandaag was ze ook weer echt ondeugend, maar toch naar wat fijne momenten kunnen sturen.

Ik heb geen foto's van het losrijden, toen was mijn moeder nog aan het uitmesten.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. even een aaitje over de hals
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Voorzichtig wat wijken meepakken. Niet over de schouder weglopen vind ze nog erg moeilijk.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. de galop is haar minste gang, maar ze blijft het proberen. We rijden nu vooral korte stukjes zodat ze bovenin kan blijven en breiden dit uit.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. stukje verruimen. Ja ik kijk moeilijk O:)
Afbeelding

10. uitdraven
Afbeelding

11. op de centrale keuring
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! En een berichtje zou leuk zijn. Ik sta open voor advies, maar we krijgen goed les en doen hard onze best dus houd het netjes ;)

Sterre98

Berichten: 6329
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:06

Leuk paard heb je! Ziet er ook leuk uit :)

Wat me wel opvalt is jouw houding. Het lijkt alsof je je schouders en armen vastzet? Je zit erg verkrampt lijkt het. Verder zou ik persoonlijk de beugels een gaatje langer doen, want je lijkt achter in het zadel te zitten.

Dit is bedoeld als tip, maar misschien wist je het al wel.

Verder zag het er echt netjes uit :)

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:07

Leuke merrie! Mooi achterbeentje zit er op :)

mirtedl

Berichten: 829
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:07

Ik verbaas me over het stukje waarin je schrijft korte stukjes te galopperen zodat ze bovenin blijft en dit dan gaat uitbreiden.

Paard is 4 en loopt B? Dan is oprichting toch nog geen vereiste.

Ik zie een paard wat vrijwel op elke foto te diep loopt.
Wellicht ook een ideetje om zadel na te laten kijken want hij lijkt achter wat omhoog te komen.
Je handen hou je ook wat hoog

Wel een heel knap paard!

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Isa (Desperado x Jazz) doet hard haar best

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:24

Viel mij idd ook op dat het zadel achter wat omhoog komt!

Mooie merrie goed achterbeen! Kijk of je dat achterbeen meer voor je kan laten werken ipv tegen je Ze zou iets meer mogen gaan dragen ipv stuwen! (voor een 4 jarige nivo natuurlijk) Waarschijnlijk ben je al goed bezig met overgangen tempo wisselingen en schijn overgangen maar kijk of je haar in de overgangen enz nog net wat meer op het achterbeen kan zetten zodat ze wat meer tot dragen gaat komen

Denk nog meer die berg op

Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:47

Prachtige merrie, wees er zuinig op! :)

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:50

Leuk paard! Voor het plaatje en de ruimheid van de gangen is het misschien hulpzaam om iets meer naar je hand toe te rijden en je hand naar voren te brengen ipv terug te werken. Je ziet de spanning wel tussen de oortjes, pittig dingetje zo te zien :D

Suzanne F.

Berichten: 49287
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:41

Wat een leuk dier! Zal nog wat meer kracht moeten krijgen en dan zal de galop ook beter gaan.

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Isa (Desperado x Jazz) doet hard haar best

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:54

Wat een gaaf ding! :D En dat achterbeen!

Je lijkt inderdaad wel wat te verkrampen in je schouders. Ook loopt je paard op bijna elke foto wat te diep. Bovendien hoeft hij als 4 jarige in de B nog helemaal niet super opgericht te lopen toch?

Wat er al meer als tip is gegeven, probeer wat mee te geven, in plaats van iets terug te werken. Ik denk dat je er een heel tof paardje aan overhoudt als deze wat verder is, leuk! En het ziet er uit als een pittig ding! :D

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Isa (Desperado x Jazz) doet hard haar best

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:01

Knap paard! Dat zeker.
Wel loopt hij helaas in een valse knik en vind ik dat je voor een 4 jarige erg veel wil, zoals oprichting. Laat hem eerst ff lekker balans vinden en over de rug lopen. Hij heeft zn hele leven nog.

Het zadel viel mij ook op, ook ligt het volgens mij te ver naar voren.

Pieneliene

Berichten: 482
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 21:19

sterreke98 schreef:
Leuk paard heb je! Ziet er ook leuk uit :)

Wat me wel opvalt is jouw houding. Het lijkt alsof je je schouders en armen vastzet? Je zit erg verkrampt lijkt het. Verder zou ik persoonlijk de beugels een gaatje langer doen, want je lijkt achter in het zadel te zitten.

Dit is bedoeld als tip, maar misschien wist je het al wel.

Verder zag het er echt netjes uit :)

dankjewel!
Ik begrijp dat het zo lijkt inderdaad, maar het valt erg mee. Ik loop ook zo en zit zo op de bank zeg maar, dat past een beetje bij me. Het is al wel een stuk beter geworden.
De beugels kan ik mij goed in vinden, ik heb ze nu nog wat korter omdat ze soms zo snel is. Nu kan ik dan iets makkelijker beide beugels houden.

Evita_3 schreef:
Leuke merrie! Mooi achterbeentje zit er op :)

dankjewel!!

mirtedl schreef:
Ik verbaas me over het stukje waarin je schrijft korte stukjes te galopperen zodat ze bovenin blijft en dit dan gaat uitbreiden.

Paard is 4 en loopt B? Dan is oprichting toch nog geen vereiste.

Ik zie een paard wat vrijwel op elke foto te diep loopt.
Wellicht ook een ideetje om zadel na te laten kijken want hij lijkt achter wat omhoog te komen.
Je handen hou je ook wat hoog

Wel een heel knap paard!

Ze moet sterker worden in de galop, dit proberen we te bereiken door haar wat meer bovenin te houden en dit korte stukjes te doen. Als ik haar namelijk laat zakken klapt ze helemaal op de voorhand en daar wordt ze dan niet sterker van. Rest assured, dit zijn korte stukjes.
Oprichting is zeker geen vereiste inderdaad, daar train ik ook helemaal niet op. Isa loopt van zichzelf al snel naar die plek, vooral in de draf.
Mijn zadel is vorige week nog gecheckt en helemaal in orde bevonden. Ik denk dat het wat vertekent doordat het dekje omhoog loopt..
dankjewel voor je bericht!

dresjoepie schreef:
Viel mij idd ook op dat het zadel achter wat omhoog komt!

Mooie merrie goed achterbeen! Kijk of je dat achterbeen meer voor je kan laten werken ipv tegen je Ze zou iets meer mogen gaan dragen ipv stuwen! (voor een 4 jarige nivo natuurlijk) Waarschijnlijk ben je al goed bezig met overgangen tempo wisselingen en schijn overgangen maar kijk of je haar in de overgangen enz nog net wat meer op het achterbeen kan zetten zodat ze wat meer tot dragen gaat komen

Denk nog meer die berg op

Dat is inderdaad waar we mee aan het werk zijn, ze duikt graag achter de teugel. Langzaam gaat het al steeds beter.
dankjewel voor je bericht en opbouwende tips!

Imaginaerum schreef:
Prachtige merrie, wees er zuinig op! :)

dankjewel! Ben ik ook zeker :o

Heleennn schreef:
Leuk paard! Voor het plaatje en de ruimheid van de gangen is het misschien hulpzaam om iets meer naar je hand toe te rijden en je hand naar voren te brengen ipv terug te werken. Je ziet de spanning wel tussen de oortjes, pittig dingetje zo te zien :D

Dat is ook zeker een stukje wat we vaak oefenen. Dit doe ik alleen nog niet te lang, want ze wil graag alles zien en dan ben ik haar ook snel kwijt. Dit moet langzaam steeds beter worden.
En dat pittige heb je goed gezien hihi!

Suzanne F. schreef:
Wat een leuk dier! Zal nog wat meer kracht moeten krijgen en dan zal de galop ook beter gaan.

ja dat denk ik ook, ze gaat al zo hard vooruit terwijl ik niet eens vaak rijd.
dankjewel!

amado7 schreef:
Wat een gaaf ding! :D En dat achterbeen!

Je lijkt inderdaad wel wat te verkrampen in je schouders. Ook loopt je paard op bijna elke foto wat te diep. Bovendien hoeft hij als 4 jarige in de B nog helemaal niet super opgericht te lopen toch?

Wat er al meer als tip is gegeven, probeer wat mee te geven, in plaats van iets terug te werken. Ik denk dat je er een heel tof paardje aan overhoudt als deze wat verder is, leuk! En het ziet er uit als een pittig ding! :D

dankjewel! :D
Dat diepe klopt, dat is ook een aandachtspunt. Zoals hierboven al geantwoord breiden we het steeds verder uit.
Ik moest haar vandaag aan het begin inderdaad iets meer bij mij houden, maar dit is nu echt zonder iets in mijn hand te hebben. Ik denk dat mijn houding het zo doet lijken.
Maar ik zal er inderdaad op blijven letten. dankjewel!

Cinnepin schreef:
Knap paard! Dat zeker.
Wel loopt hij helaas in een valse knik en vind ik dat je voor een 4 jarige erg veel wil, zoals oprichting. Laat hem eerst ff lekker balans vinden en over de rug lopen. Hij heeft zn hele leven nog.

Het zadel viel mij ook op, ook ligt het volgens mij te ver naar voren.

dankjewel.
Wat die valse knik betreft ben ik het niet met je eens, maar dat mag toch? Bedankt voor je tip!
Ik wil nog nauwelijks oprichting hoor, bovenin is voor mij geen oprichting en waar ze loopt op de foto's bied ze mij aan zonder dat ik daar moeite voor doe. Hier loopt ze zelf het prettigste, daar haal ik haar regelmatig uit door even hals te strekken oid.
Het zadel leg ik telkens achter haar schouderpartij zoals mijn zadelmaker mij heeft uitgelegd.. Ik denk dat het misschien vertekend, want hij ligt prima..

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Isa (Desperado x Jazz) doet hard haar best

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:26

Valse knik is heel makkelijk uit te leggen...kijk naar foto 1....bijna halverwege de hals zie je een knik...dit hoort niet
kijk hier maar eens: http://paard.shop/wp-content/uploads/20 ... e-knik.jpg

Ook op deze eerste foto kan je zien dat het zadel op de schouder ligt, en er zeker niet een paar cm achter ;)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:35

Cinnepin schreef:
Valse knik is heel makkelijk uit te leggen...kijk naar foto 1....bijna halverwege de hals zie je een knik...dit hoort niet
kijk hier maar eens: http://paard.shop/wp-content/uploads/20 ... e-knik.jpg

Ook op deze eerste foto kan je zien dat het zadel op de schouder ligt, en er zeker niet een paar cm achter ;)


Ik moet het hier toch mee eens zijn.. neusje mag er echt veel meer uit!! Je zult zien dat dit haar lijf en gang goed doet!
Wees er zuinig mee! Mooie merrie!!

DutchFarm

Berichten: 43
Geregistreerd: 10-05-14
Woonplaats: Ocala, Florida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 04:52

pol1 schreef:
Cinnepin schreef:
Valse knik is heel makkelijk uit te leggen...kijk naar foto 1....bijna halverwege de hals zie je een knik...dit hoort niet
kijk hier maar eens: http://paard.shop/wp-content/uploads/20 ... e-knik.jpg

Ook op deze eerste foto kan je zien dat het zadel op de schouder ligt, en er zeker niet een paar cm achter ;)


Ik moet het hier toch mee eens zijn.. neusje mag er echt veel meer uit!! Je zult zien dat dit haar lijf en gang goed doet!
Wees er zuinig mee! Mooie merrie!!


Hartstikke leuke merrie, hoor. En fijn dat je haar al zo lang hebt.

Cinnepin heeft een goede illustratie gegeven. Als we even terug gaan naar waar dressuur eigenlijk uit voortvloeit, de uitgangspunten van de vroegere "meesters", dan hoort de neus bij een jong paard, met een zacht contact met de hand, fijn naar voren. Zelfs later bij de uiteindelijke oprichting, waarbij de pol het hoogste punt is, hoort het paard eerder ietsje met de neus naar voren te komen dan achter de loodlijn.

Ik bedoel dit constructief. Je hebt een heerlijke merrie zo te zien, met een enorm achterbeen. Heel veel succes met haar!

Kabayo

Berichten: 14057
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Isa (Desperado x Jazz) doet hard haar best

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:30

Dit paard loopt in een valse knik. Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar het is gewoon zo. Plaatje erbij ;
Afbeelding

Ik vraag mij alleen echt af wat je op foto 4 doet? Probeer je zijn hoofd op te tillen? Het is maar een jonkie he. Leer hem op alle benen lopen en niet hem omhoog te tillen. Ik vind ook dat je te snel wilt..

Maar verder, mooi paard!! En gefeliciteerd met her ster predicaat :D

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Isa (Desperado x Jazz) doet hard haar best

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:27

Ik zie ook een valse knik..wat ik mis in het hele plaatje is een paard die voorwaarts/ neerwaarts loopt in horizontaal evenwicht.

Een paard kan prima richtings halsstrekken lopen e.d. zonder op de voorhand te vallen, het is logisch dat ze dat wilt doen want zodra jij je hand weg haalt valt ze uit elkaar omdat ze niet op haar eigen benen loopt. Als je haar meer vw/ nw met de neus eruit gaat rijden, ga je ook kunnen halsstrekken met contact teugel ipv een lose teugel zoals het nu is.

Als je haar meer voorwaarts/ neerwaarts in horizontaal evenwicht over de rug zou gaan rijden, gaat de galop ook enorm verbeteren omdat ze meer sprong en rek zal kunnen maken als ze over haar rug loopt. Vergeet oprichting, wijken e.d. maar ga terug naar de basis.

Verder vind ik het een hele mooie merrie, succes ermee.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Isa (Desperado x Jazz) doet hard haar best

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:51

Wat een leuk beest, maar wees er zuinig op! Hij is nog maar 4, ga niet te snel!

De valse knik en het neusje zou ik er ook uit willen zien.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:06

Ik vind bokt wel heel erg streng hoor voor een 4 (!!) jarige.

Dat lang en laag en het neusje eruit komt vanzelf wel namate het paard wat sterker wordt en meer balans heeft. Ik ben ervan overtuigd dat TS haar uiterste best doet en ook les heeft.

Fijn paard TS, jullie zijn goed op weg. :j

Gwenvd

Berichten: 1735
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Isa (Desperado x Jazz) doet hard haar best

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:19

Wat een leuk paard!

Ik vind Bokt in dit geval eigenlijk niet zo streng. Ik denk dat TS een hele sympathie ruier is, pas wel op dat je niet al te veel wilt.

De foto die Kabayo plaatst is een hele goede voor bewustwording. Natuurlijk ben je daar nog niet meteen maar wel goed om in je achterhoofd te houden. Ook voor de spieropbouw om sterker te worden is het belangrijk dat ze over de rug leren lopen. Oppakken komt daarna.

Succes hoor!

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:42

Mooi paard! Rijtechnish laat ik even over aan de anderen, maar het viel me op dat je iets schrijft als "die schouders, dat past gewoon bij me".

Dat je altijd een bepaalde houding hebt, wil niet zeggen dat het een goede houding is. Onbewust zet je je vast en op den duur ga je daar waarschijnlijk wel last van krijgen, in je eigen lichaam, en in je rijden.

Ik ben er ook vanwege het paardrijden op gewezen en sinds ik er in het dagelijks leven meer op let heb ik minder vaak last van strakke spieren. Ook kan ik nu makkelijker mijn ellebogen langs m'n zij houden en hoor ik minder vaak dat ik m'n armen strek ("het zijn net stokjes"). Zo'n patroon is lastig te doorbreken, maar het helpt al om regelmatig je schouders naar achter te rollen of je schouderbladen naar elkaar toe te brengen. Sorry voor het extra huiswerk, geniet nog van je paard!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:10

Change3x schreef:
Ik vind bokt wel heel erg streng hoor voor een 4 (!!) jarige.

Dat lang en laag en het neusje eruit komt vanzelf wel namate het paard wat sterker wordt en meer balans heeft. Ik ben ervan overtuigd dat TS haar uiterste best doet en ook les heeft.

Fijn paard TS, jullie zijn goed op weg. :j


Volgens mij is het andersom. Je begint met een contactteugel, voortwaards neerwaarts te rijden met de neus eruit. werken aan kracht en de balans. Maar heel veel ruiters slaan deze belangrijke basis over. Dit duurt lang, maar je hebt er later heel veel profijt van. De basis zit er bij TS nog niet lekker in aangezien ze aangeeft dat zodra ze ruimte aan de voorkant geeft het paard op de voorhand klapt. Dan is je basis nog niet goed. Je paard hoort je hand te volgen en in houding en tempo niet te veranderen. En dat zie je ook terug in de valse knik. Probeer niet te veel te willen aan de voorkant. Oprichting is een stapje te ver voor je prachtige paard.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:19

In mijn ogen begin je niet meteen met voorwaarts neerwaarts rijden.
Je begint met het voorwaarts rijden in een ongedwongen houding. Het paard hoeft dan niet met zijn hoofd naar beneden te lopen. Als het goed is dan zoekt je paard jouw hand vanzelf op en vanuit daar kun je aan de slag gaan met het neusje eruit en genoeg lengte in de hals. Maar dit hoeft toch niet in 1 keer goed te zijn? Het zijn dieren, geen machines. :)

Een paard met weinig kracht en balans kan ook moeilijk voorwaarts neerwaarts lopen omdat dat dus balans en kracht vereist. :+ Daarom oefenen je dit met korte stukjes. Dat kost tijd.

Maar nee, meteen voorwaarts neerwaarts hoeft in mijn ogen niet.

Daarom vind ik dat TS prima bezig is. Alles op z'n tijd.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Isa (Desperado x Jazz) doet hard haar best

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:48

Wat versta jij over vwnw? Dat is niet per definitie dat je paard met zijn hoofd laag loopt.

Janneke2

Berichten: 22790
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:59

dresjoepie schreef:
Viel mij idd ook op dat het zadel achter wat omhoog komt!

Mooie merrie goed achterbeen! Kijk of je dat achterbeen meer voor je kan laten werken ipv tegen je Ze zou iets meer mogen gaan dragen ipv stuwen! (voor een 4 jarige nivo natuurlijk) Waarschijnlijk ben je al goed bezig met overgangen tempo wisselingen en schijn overgangen maar kijk of je haar in de overgangen enz nog net wat meer op het achterbeen kan zetten zodat ze wat meer tot dragen gaat komen

Denk nog meer die berg op


Eerst body build stap hierbij: de neus voor de loodlijn.

(Met een opgerolde hals kan een paard nauwelijks dragen maar uitstekend stuwen.)

Body building is erg nuttig, maar de merrie is 4: spieren er op trainen, stevigheid in de romp maken (= buikspieren, zodat het bekken kantelt en de bovenlijn lang wordt) - neem je tijd!

Die tijd "win" je later dubbel en dwars terug (een paard dat spieren heeft, een stevige romp, lange bovenlijn) "vliegt" door de zogenaamde moeilijke oefeningen heen. (Travers is echt niet moeilijk voor een goed gereden paard, alleen een beetje zwaar.)

Dee_Es

Berichten: 3667
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:10

Ik sluit me aan bij Change3x wat betreft het vwnw rijden.

TS, wat een leuk dier zeg! Daar ga je nog veel plezier aan hebben denk ik. Let er op dat je niet te veel gaat tillen met je handen. Probeer die rechte lijn van je ellebogen naar de mond van je paard te bewaren voor een zachte verbinding. Wanneer je je handen te hoog houdt zal ze eerder nog dieper gaan lopen en je wil juist dat neusje eruit.