Isa (Desperado x Jazz) doet hard haar best

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarrieLeen

Berichten: 11402
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:15

Wat een heerlijk paard TS, fijn dat ze zo graag meewerkt en -denkt! Mooie merrie. :j

Veel tips zijn al gegeven, daar sluit ik me bij aan. Klein dingetje nog aan toe te voegen:
Ik zie op veel foto's geen rechte lijn tussen je elleboog-hand-bit. Daarmee onderbreek je als het ware de verbinding met de mond.
Als je erop probeert te letten dat je je handen wat lager draagt, kan je merrie ook makkelijker je hand volgen richting voorwaarts/neerwaarts.
Je hulpen kunnen dan verfijnder doorkomen, in plaats van via de storing uit de 'knik'. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

In ieder geval lekker doorwerken samen, de potentie zit er wel in! :)

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:45

Het lastige bij jonge dieren is het vinden van een middenweg tussen echt vwnw en niet op de voorhand en niet te opgericht en ondertredend in plaats van stuwend best lastig.

Ik vind een neusje achter de loodlijn niet zo heel erg. Je moet vooral werken aan het verminderen van het stuwen zodat ze op de billen gaan zitten. Waar het hoofd zich dan bevindt maakt mij eigenlijk niet zo veel uit. Maar ik heb heb het hoofd liever iets achter de loodlijn (of idealitair het neusje net voor de loodlijn) dan met het hoofd in de lucht.

Ik vind het makkelijker om vanuit een steeds meer dragende achterhand (naar gelang de leeftijd) het hoofd te plaatsen dan andersom. En dat is ook eigenlijk de bedoeling natuurlijk :P

Ik vind dat TS netjes bezig is. Zij zal niet bewust de merrie diep rijden, maar is bezig met het vinden van een balans. Er zit een goed achterbeen op, als ze die teveel aanwakkert en de merrie meer vraagt het neusje er uit te doen, vermoed ik dat de merrie teveel actie krijgt achter en het nog niet kan verwerken waardoor ze juist van het achterbeen af gaat lopen.

Probeer de merrie niet teveel te helpen. Horizontaal evenwicht komt door ondersteuning te bieden maar ook daarna weer "los" te laten zodat het paard op eigen benen leert lopen.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 23:09

Snorlex schreef:
Het lastige bij jonge dieren is het vinden van een middenweg tussen echt vwnw en niet op de voorhand en niet te opgericht en ondertredend in plaats van stuwend best lastig.

Ik vind een neusje achter de loodlijn niet zo heel erg. Je moet vooral werken aan het verminderen van het stuwen zodat ze op de billen gaan zitten. Waar het hoofd zich dan bevindt maakt mij eigenlijk niet zo veel uit. Maar ik heb heb het hoofd liever iets achter de loodlijn (of idealitair het neusje net voor de loodlijn) dan met het hoofd in de lucht.

Ik vind het makkelijker om vanuit een steeds meer dragende achterhand (naar gelang de leeftijd) het hoofd te plaatsen dan andersom. En dat is ook eigenlijk de bedoeling natuurlijk :P

Ik vind dat TS netjes bezig is. Zij zal niet bewust de merrie diep rijden, maar is bezig met het vinden van een balans. Er zit een goed achterbeen op, als ze die teveel aanwakkert en de merrie meer vraagt het neusje er uit te doen, vermoed ik dat de merrie teveel actie krijgt achter en het nog niet kan verwerken waardoor ze juist van het achterbeen af gaat lopen.

Probeer de merrie niet teveel te helpen. Horizontaal evenwicht komt door ondersteuning te bieden maar ook daarna weer "los" te laten zodat het paard op eigen benen leert lopen.


Super omschreven!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:34

Mooi veelbelovend paard.
Het beeld in oprichting geeft mij een beetje de indruk van een paard dat nog zo weinig balans in deze houding heeft dat ie op de voorhand valt zodra de ruiter haar hand naar voren doet. Achter de teugel komt ook door gebrek aan kracht en balans (of door een terugwerkende ruiterhand). Zo'n paard zou ik veel in stap rijden en daarin veel variëren: geleidelijk verruimen, geleidelijk verkorten (op zit langzamer en meer opwaarts laten stappen); vanuit een goede basishouding in horizontaal evenwicht de hals naar voren uitschuiven en de passen verlengen, en weer wat ronder instellen (maar niet achter de teugel) en de paslengte verkleinen; voorwaarts-neerwaarts laten strekken zonder verlies van impuls; hele geleidelijke overgangen stap-halt rijden. Dan train je coördinatie, rompstabiteit en balans. Gaat het paard zich beter dragen en ontwikkel je het horizontale evenwicht. Zelfde in draf en uiteindelijk ook in galop. Een paard heeft geen goede basisbalans als je niet moeiteloos en vloeiend kunt variëren in hoofd-halshouding zonder dat het paard op de voorhand valt. Idem als je niet vloeiend en gelijkmatig kunt schakelen in paslengte.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:10

Snorlex schreef:
Het lastige bij jonge dieren is het vinden van een middenweg tussen echt vwnw en niet op de voorhand en niet te opgericht en ondertredend in plaats van stuwend best lastig.

Ik vind een neusje achter de loodlijn niet zo heel erg. Je moet vooral werken aan het verminderen van het stuwen zodat ze op de billen gaan zitten. Waar het hoofd zich dan bevindt maakt mij eigenlijk niet zo veel uit. Maar ik heb heb het hoofd liever iets achter de loodlijn (of idealitair het neusje net voor de loodlijn) dan met het hoofd in de lucht.

Ik vind het makkelijker om vanuit een steeds meer dragende achterhand (naar gelang de leeftijd) het hoofd te plaatsen dan andersom. En dat is ook eigenlijk de bedoeling natuurlijk :P

Ik vind dat TS netjes bezig is. Zij zal niet bewust de merrie diep rijden, maar is bezig met het vinden van een balans. Er zit een goed achterbeen op, als ze die teveel aanwakkert en de merrie meer vraagt het neusje er uit te doen, vermoed ik dat de merrie teveel actie krijgt achter en het nog niet kan verwerken waardoor ze juist van het achterbeen af gaat lopen.

Probeer de merrie niet teveel te helpen. Horizontaal evenwicht komt door ondersteuning te bieden maar ook daarna weer "los" te laten zodat het paard op eigen benen leert lopen.


Ik zou een heel stuk gaan typen, maar zag dat iemand anders me al voor was. Netjes uitgelegd!