L2 debuut van Tinky Winky (v. Guidam)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

L2 debuut van Tinky Winky (v. Guidam)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 18:36

Hoi allemaal,

Na best enige twijfel toch besloten een topic te openen. Afgelopen weekend heeft Tinky Winky zijn debuut gemaakt in de L2 dressuur. Tinky Winky is een 17 jarig springpaard van Guidam, gefokt door mijn ouders.

Toen mijn D pony eind 2015 wegging omdat ik 18 werd ben ik hem samen met mijn moeder gaan rijden. Dat ging heel moeizaam en met veel teleurstellingen. Hij had namelijk echt een aanleuningsprobleem waardoor hij ontzettend veel taktfouten maakte en zich eigenlijk gewoon compleet vastzette. Met heel veel moeite en doorzettingsvermogen ging het heel langzaam steeds een stapje beter. Maar dit paard had wel echt een gratis bijgeleverde cursus omgaan met teleurstellingen. In augustus 2016 gingen we voor het eerst L1, daar hebben we ruim een jaar over gedaan. Vorige week liep hij zijn laatste puntje (190) voor het L2. En afgelopen weekend gingen we dan ons debuut maken bij de Zilveren Ster in Haaksbergen. 3 dagen starten, wel fijn voor een paard wat wedstrijden ontzettend spannend vindt. Thuis loopt hij al best fijn, maar op wedstrijd lukt dat gewoon niet omdat hij het zo spannend vindt. De fijne constante aanleuning is dan gewoon ver te zoeken. Ik verwachte er helemaal niks van, hoopte op 1/2 winstpuntjes. Zeker omdat de L1 niet zo denderend ging, twijfelde ik of hij er wel klaar voor zou zijn.

Maar dat eerste puntje haalde hij op de vrijdag al binnen. 184 en 167, nog lang niet zoals het thuis gaat, maar voor de eerste keer was ik over de eerste proef wel tevreden. Tweede proef terecht geen winstpunt, die was slordig, had een paar dikke fouten en aanleuning was niet helemaal fijn.

Zaterdag ging echt al een stuk beter, nog niet zoals hij kan, maar al een enorme verbetering tov vrijdag.

Afbeelding
Galopje

Afbeelding
Halsstrekken, mag nog meer op lengte komen

Afbeelding
Inzet middendraf

Afbeelding
Wijken

Afbeelding
Braaf

Heel erg blij met 194,5 met een 4e prijs en 183! Met een lintje aan je stal behoor je toch echt wel tot de grote jongens :')
Afbeelding


Zondag vond ik hem minder dan zaterdag, maar alsnog 183 en 194 weten te rijden!

Afbeelding
Wijken

Afbeelding
Halsstrekken, mag ook hier wat lager

Afbeelding
Galopje

Afbeelding
Melden bij de jury

Afbeelding
Middendraf

Afbeelding
Zie hier mijn eigen werkpunt, ik heb soms de neiging mijn linkerelleboog af te steken waardoor mijn hand een beetje gaat blokkeren. Gaat al steeds beter, maar in zo'n proefje sluipen de foutjes er wel sneller in.

Afbeelding
Drafje (mooi concentratiehoofd dit :') )

Afbeelding
Galopje

Afbeelding
En klaar!

Bedankt voor het kijken, een reactie zou leuk zijn! Commentaar mag, maar weet wel dat ik dit topic bewust niet bij HAW heb gezet. Ik weet zelf heel goed waar onze werkpuntjes liggen. Zo moet de aanleuning echt nog beter en stiller en is mijn houding verre van perfect (handhouding+beenligging). Wij komen van heel ver en hebben regelmatig les van een goede instructeur. We werken er hard aan om de basis op orde te krijgen: aanleuning (met wat meer halslengte), takt en rechtgerichtheid zijn onze grootste werkpunten. Onze weg is misschien wat langer en we hebben nog een hele lange weg te gaan, maar we geven niet op en werken heel hard. Dus wees een beetje lief voor ons!

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: L2 debuut van Tinky Winky (v. Guidam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:14

Ik vind dat je wel wat trotser mag zijn op jezelf! Het ziet er erg fijn uit, leuk paard om te zien ook en je weet zo te lezen heel goed waar je aan moet werken. Is leuk dat het doorzettingsvermogen nu de vruchten afwerpt. Gefeliciteerd met je punten!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:21

Leuk paard en super gedaan!
Mooie foto's ook!

DewiFoto

Berichten: 846
Geregistreerd: 20-09-11

Re: L2 debuut van Tinky Winky (v. Guidam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:27

Knappe Tinky Winky! Renske je mag trots zijn op wat je bereikt hebt!
Jouw doorzettingsvermogen is al prijswaardig.
Jullie komen er wel! :o

glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 10:55

Aukelizzy, ik ben ook heel trots hoor! Maar het kan gewoon altijd beter, voor nu was ik echt heel tevreden.
Nouvel, dankjewel!
Dewi, lief! Ja we komen van ver en hebben nog een lange weg te gaan. Maar het begint wel steeds meer op dressuur te lijken.

Voor de liefhebbers heb ik ook nog een filmpje van een van de proeven


En even ter vergelijking, 10,5 maand geleden: KLIK

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: L2 debuut van Tinky Winky (v. Guidam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:04

Ik vind ook dat je trotser mag zijn hoor TS! +:)+ Het is toch super fijn om te zien dat jullie van ver zijn gekomen. Het hoeft niet perfect te zijn. Jullie mogen fouten maken en natuurlijk zijn er dingen om aan te werken, maar jullie zien eruit als een team. Komt wel goed met jullie! :o

Nevaya

Berichten: 360
Geregistreerd: 08-08-08

Re: L2 debuut van Tinky Winky (v. Guidam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:14

Wat een leuk en sympathiek paard! Vind jullie een hele leuke combinatie dus je mag zeker lekker trots gaan zitten!

Ik heb even je filmpje bekeken en vraag me nu af waarom je de gehele proef door zit? Het is toegestaan om licht te rijden en zeker in oefeningen als middendraf raad ik je aan om dat wel te doen. (Mag tot en met M2 namelijk) Aangezien je zelf aangeeft moeite te hebben met de aanleuning zou je het hem makkelijker kunnen maken door niet door te zitten. Dit is overigens geen kritiek maar vooral oprechte interesse :)

glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 20:48

Denise, dankjewel! Hij doet het ook wel echt voor mij hoor, heel speciaal paard!
Nevaya, bedankt voor je reactie en goede vraag. Ik voel altijd met losrijden of ik ga lichtrijden of doorzitten. Is hij gespannen dan blijf ik lichtrijden en laat hij fijn los ga ik doorzitten. Paard is namelijk heel los in zijn lijf, maar mist nog wat balans. Daardoor wil hij soms nog wel eens wat scheef lopen met zijn kont buiten de baan of over de buitenschouder vallen. Dit doet hij beide kanten op, dus niet perse omdat hij scheef is, maar echt een gebrek aan balans. Als ik ga doorzitten kan ik echt iedere pas controleren en loopt hij bijna niet scheef. Ga ik lichtrijden dan zwabbert hij soms alle kanten op, dan ga ik te veel sturen en je kunt je wel voorstellen wat voor aanleuning je dan krijgt.
Het verschilt echt per wedstrijd wat ik doe, zo heb ik dit concours op vrijdag beide proeven licht gereden. Tweede proef wordt hij wat moe en gaat ook scheef lopen (en fouten maken) en dit merk je direct in de punten. Andere 2 dagen was hij al veel meer ontspannen en dan kan ik veel fijner gaan doorzitten.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: L2 debuut van Tinky Winky (v. Guidam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:06

Maar dit paard had wel echt een gratis bijgeleverde cursus omgaan met teleurstellingen.

Sorry, hier moest ik ff om lachen! Dit herken ik wel een beetje namelijk, maar we gaan gewoon lekker door! Mooie foto's en veel succes in het L2!

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: L2 debuut van Tinky Winky (v. Guidam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:30

Respect voor je doorzettingsvermogen. En mooi paard! Het valt me wel op dat hij (tenminste dat lijkt zo) in het filmpje nogal verschillend beweegt in de voorbenen. Het ene been tilt hij een behoorlijk stuk hoger op dan het andere. Heb je hem wel eens laten nakijken door een therapeut?

glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Re: L2 debuut van Tinky Winky (v. Guidam)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 22:52

Harvey, ja soms word je met beide benen even weer op de grond gezet helaas. Bedankt!
Olympia, dat klopt ook. In mei dit jaar is rechtsvoor hele lichte artrose gediagnosticeerd. Springen mag hij niet meer, maar met goed management (zeer regelmatig naar de hoefsmid en speciaal beslag) is er eigenlijk niks aan te merken. Alleen op zo'n weekend zie je het wel, met name in de drafverruiming. Ik denk dat de combinatie van grasbodem, hele dag op stal afgezien van wat wandelen, onrustig op stal staan en niet durven liggen 's nachts hier wel een hele grote rol in spelen. Normaal zie je dit niet zo goed namelijk, eigenlijk zie je er normaal vrijwel niks aan.
Hij gaat regelmatig naar de dierenarts die hem dan fysiotherapeutisch behandeld. Zolang hij met plezier en pijnvrij door de ring gaat, blijven we lekker starten. Hij wil namelijk heel graag voor je werken en je doet hem geen plezier door hem met pensioen te doen. We zien wel waar het schip strandt, als het klaar is is het klaar.

debberley83

Berichten: 202
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: Oud Gastel

Re: L2 debuut van Tinky Winky (v. Guidam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:39

Lekker zo doorgaan, iedere vooruitgang telt! Succes in de L2

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:55

leuke combi zijn jullie!

kirsten4

Berichten: 2902
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Overijssel

Re: L2 debuut van Tinky Winky (v. Guidam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:53

Toppers zijn jullie! Je mag hier trots op zijn Renske :*

glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Re: L2 debuut van Tinky Winky (v. Guidam)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 21:38

Bedankt voor de leuke reactie's!