Mijn 4-jarige trots aan het werk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Mijn 4-jarige trots aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 18:33

Afgelopen zondag heb ik een clinic gereden bij Debby de Graaf met mijn 4-jarige merrie.

Aangezien ze pas net anderhalve maand bij mij is heb ik eerst een tijd getwijfeld of ik het wel of niet moest doen, maar ben uiteindelijk blij dat we dit toch hebben gedaan.

Een paspoortje:

Illustrade VKH
April 2013
Davino V.O.D. x Jazz

Op het begin hadden we erg veel last van spanning..

Afbeelding

Daarna gingen we naar:

Afbeelding

Om uiteindelijk zo rond te rijden:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kreeg hele leuke opmerkingen over ons als combinatie en mij als amazone waar ik erg blij van werd. En omdat we de spanning hebben kunnen keren was het de uitstap meer dan waard.

Ik ben me er van bewust dat ik meer achterover moet gaan zitten en mijn ellebogen meer langs mijn lijf moet houden.

Ook loopt Illustrade wat op de voorhand op de meeste foto's maar door de spanning en het race-tempo dat ze op het begin had had ik haar liever iets langzamer dan te vlot. Daar gaan we aan werken.

Verder zijn tips altijd welkom.

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Re: Mijn 4-jarige trots aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:02

Leuk!! Logisch dat je spanning had, veel succes in de toekomst!

DiscoDipp

Berichten: 2868
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:18

Ik vind het een leuk paard, maar spanning los je niet op met spanning.
Geef dat beest van voor eens wat lucht..

Ik wil je niet aanvallen, maar ik heb dit bij mijn eigen ook, hoe meer lucht je hem geeft hoemeer zelfvertrouwen hij krijgt. Ik denk dat je echt een braaf paard hebt! Bij de mijne was je gevlogen..

Edit: dat paarsje jasje staat trouwens jou en je paard wel erg goed! :D

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:42

DiscoDipp schreef:
Ik vind het een leuk paard, maar spanning los je niet op met spanning.
Geef dat beest van voor eens wat lucht..

Ik wil je niet aanvallen, maar ik heb dit bij mijn eigen ook, hoe meer lucht je hem geeft hoemeer zelfvertrouwen hij krijgt. Ik denk dat je echt een braaf paard hebt! Bij de mijne was je gevlogen..

Edit: dat paarsje jasje staat trouwens jou en je paard wel erg goed! :D


Ik ben het met je eens, dan kan ie ook wat meer op eigen benen.

Maar...

In theorie weten we dit allemaal, TS vast ook.

Maar volgens mij is dit best een vlug dier en als er in het begin zo'n spanning met bijbehorende capriolen is geweest, dan geloof ik dat je stand-by zit.
Dan pak je je teugels het liefst alvast kort en steek je je handen naar voren om zo toch wat lucht te kunnen geven, maar ook heel snel weer in te kunnen grijpen.

Ik weet het, ook als ze raar gaan doen rij je het best naar voren, maar jemig je overlevingsinstinct roept toch vaak dat je vast moet houden en goed ook.

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Mijn 4-jarige trots aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:48

Je geeft aan dat je meer naar achteren moet zitten en een knik mist in je elleboog, maar ik denk dat dit ook spanning is. Als jij ontspant span je deze spieren al minder aan.

Leuk paard, het paarse staat heel leuk!

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 13:26

LBLGypsyCobs schreef:
DiscoDipp schreef:
Ik vind het een leuk paard, maar spanning los je niet op met spanning.
Geef dat beest van voor eens wat lucht..

Ik wil je niet aanvallen, maar ik heb dit bij mijn eigen ook, hoe meer lucht je hem geeft hoemeer zelfvertrouwen hij krijgt. Ik denk dat je echt een braaf paard hebt! Bij de mijne was je gevlogen..

Edit: dat paarsje jasje staat trouwens jou en je paard wel erg goed! :D


Ik ben het met je eens, dan kan ie ook wat meer op eigen benen.

Maar...

In theorie weten we dit allemaal, TS vast ook.

Maar volgens mij is dit best een vlug dier en als er in het begin zo'n spanning met bijbehorende capriolen is geweest, dan geloof ik dat je stand-by zit.
Dan pak je je teugels het liefst alvast kort en steek je je handen naar voren om zo toch wat lucht te kunnen geven, maar ook heel snel weer in te kunnen grijpen.

Ik weet het, ook als ze raar gaan doen rij je het best naar voren, maar jemig je overlevingsinstinct roept toch vaak dat je vast moet houden en goed ook.


Inderdaad, het liefst geef ik haar meer ruimte. Alleen juist van de ruimte lijkt ze onzeker te worden en niet meer te weten wat ze moet doen en dus gaat ze dan maar bokken en springen. We begonnen losser omdat ik haar liever zo heb lopen, maar heb haar toch maar korter gepakt om meer leiding te geven. Aan het eind hebben we wel wat halsstrekken etc gedaan, hier heb ik helaas geen foto's van. Ze heeft ook heel erg deze houding uit zichzelf. Als ik haar meer teugel geef dan blijft ze in principe daar lopen.

Afbeelding

Met dit ben ik blijer, maar in draf neemt ze me dan flink in de maling helaas. Al loopt ze daar net wat achter de LL. Zucht.

Ze is inderdaad heel braaf maar mist wat zelfvertrouwen waardoor ze gek kan gaan doen. We zijn natuurlijk pas net een combinatie dus ik ga er van uit dat alles goed komt. Al bij al vind ik het best netjes gaan en komen we er zeker wel.

Always, aan de ene kant kan dit door spanning komen. Echter doe ik beide dingen ook op mijn oude merrie, welke doodbraaf is. Dus is ook een kwestie van afleren..

karijn

Berichten: 5403
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:28

Gewoon lekker zoveel mogelijk kilometers gaan maken op vreemd terrein. Beestje moet ook indrukken kunnen verwerken tijdens het rijden. Dat rijtechnische komt vanzelf zodra jullie allebei wat meer vertrouwen in elkaar krijgen. Leuk dier!

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Mijn 4-jarige trots aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:55

Ik bedoel spanning in de spieren. Je moet leren loslaten. :)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Mijn 4-jarige trots aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 08:51

Leuk om te zien!

susannevdv

Berichten: 455
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Mijn 4-jarige trots aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:05

Ach tante Dreamstrade kreeg ik odie leeftijd ook echt de ring niet doorgestuurd dus als je al inde buurt van het juryhok bent geweest chapeau!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:11

Dat ts meer naar voren zit is heel logisch.
Ga je netjes rechtop zitten is de kans groot bij een wegspring actie dat je dat dan niet netjes mee kunt zitten.
Niets ergs met een stukje voorover zitten. Ze zit nog niet in het Z :)
Maar iemand moet dan wel ondanks het voorover zitten de spanning proberen weg te laten ebben.
En dat is voor een nieuw team op een nieuwe plek makkelijker gezegd dan gedaan :D
Al is het blijkbaar toch voldoende gelukt, anders waren er alleen maar foto's geweest als foto 1.

Lekker team, en enorm leuk paard.

Sunny8
Berichten: 66
Geregistreerd: 12-03-17

Re: Mijn 4-jarige trots aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:11

Wat een leuk wedstrijdjasje! Staat goed bij de kleur van je paard :)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Mijn 4-jarige trots aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:26

Ga niet inhoudelijk in op het rijden,denk dat je aan bovenstaande genoeg hebt.

Wat ik je wel mee wil geven is een tip voor je bandages.. Ze sluiten niet helemaal aan met het klittenband, en als zo'n bandage los laat heb jij een vet probleem met een al gespannen 4 jarige!! Ze verkopen speciale extra klittenbandjes bij de ruitersport winkels en die kosten echt geen drol.. Je kan ook een stuk ducktape afscheuren en aan het eind vast maken.

Tamar1999
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-08-17

Re: Mijn 4-jarige trots aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 23:31

Goh wat een gave merrie! Ik snap wel waarom je meer contact zoekt en je ziet veel met de Jazz paarden dat jij de leiding moet nemen. Jij hebt er dan 1 die onzeker word maar er zijn er ook die dan zelf aan de leiding gaan. Houding komt allemaal wel. Heel gaaf paard ben benieuwd hoe jullie groeien!