Steeds dichter bij het gehoopte eindresultaat.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5868
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Steeds dichter bij het gehoopte eindresultaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 21:13

Niet verwacht, wel gehoopt!

We komen van ver met deze pony, maar hij is het dubbel en dwars waard. Ik kan zijn hele verleden op gaan sommen, maaaaaar ik heb besloten dit af te sluiten en hem met een hele nieuwe blik te bekijken. Ik waardeer hem meer dan ooit te voren!

Waar hij een paar maanden geleden nog te moddervet was voor een zadel zijn we nu zo ver dat we er 2 tot onze beschikking hebben.

Jill rijdt langzaam aan steeds beter weg en zelfs het elastiek bouwen we steeds meer af.

Zo heeft ze van de week ook los door de bak gereden. Op het ene zadel zitten veiligheidsbeugels met Elastiek en de andere hebben we kooitjes.

Frits vindt steeds meer de rust in zijn lichaam die hij moet hebben en ook tussen zijn oortjes komt dit langzaam aan goed. Stap en draf gaan super en blijft hij ook steeds stabieler in 1 tempo en is hij terug en vooruit te rijden. Waar hij altijd dribbelde weet hij nu ook dat stappen even snel is en dat je hierin dus langer kan worden en kan verruimen. Hij wordt nog wel een beetje chagrijnig als er grote paarden passeren en in zijn hoofd sneller dan hem gaan, maar jij gedraagt zich en loopt netjes door op het tempo wat hij hoort te lopen (al spreekt zijn hoofd boekdelen)

Hard aan hem gewerkt en het begint zijn vruchten af te werpen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onze speklap een paar maanden terug

Afbeelding

Afbeelding

En gisteren hebben we hem nog heel even als unicorn omgetoverd!


Afbeelding

_Mir
Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Steeds dichter bij het gehoopte eindresultaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:52

Vanwaar de hulpteugel?
Pony ziet er gespannen uit tijdens het rijden

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:57

Wat geweldig de manen van de pony matchen met haar tshirt. <3
Laatst bijgewerkt door maava op 06-03-22 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:57

Wat een leuk koppel. Lekker zo door oefenen. Die komen er samen wel
Kan me het vorig topic/foto's nog herinneren was een grote boef toen die pony toch?

(En de negatieve berichten lekker links laten liggen.)

Freyr
Berichten: 701
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Steeds dichter bij het gehoopte eindresultaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:14

Jullie komen er wel! Heerlijk om de ontwikkeling in je topics te zien: Van de pony én je dochter!

Enne, dat elastiekje: ik snap volledig dat je die erom hebt zitten. Hij zit keurig, meniggeen had hem strakker getrokken.

Anastasia24

Berichten: 2727
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:15

''grote boef'' tja, daar gaat het eigenlijk al fout. Ook ik zie geen ontspannen pony ts, toen niet en nu niet.
Fijn dat hij is afgevallen in ieder geval en die kleurtjes in de manen zien er wel erg leuk uit!

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Steeds dichter bij het gehoopte eindresultaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:30

Leuk die kleurtjes <3
Hoe oud is de pony? Welsh a toch?

Farjen

Berichten: 8023
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:33

Fijn dat het steeds beter gaat!
Maar ik ben niet overtuigd over het zadel. Jill past er niet in en ze zit ook nog eens helemaal achterop de lepel, haar benen kunnen veel te ver naar achteren. Lijkt me niet fijn voor de pony..

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:37

Farjen schreef:
Fijn dat het steeds beter gaat!
Maar ik ben niet overtuigd over het zadel. Jill past er niet in en ze zit ook nog eens helemaal achterop de lepel, haar benen kunnen veel te ver naar achteren. Lijkt me niet fijn voor de pony..


Dat noemen ze zitles. Handjes los en ja dan gaan de benen klemmen. Iets om aan te gaan oefenen/leren zich lang te maken. We hebben het allemal zo geleerd en denk je dat de manege paarden dit ontspannend vinden? Denk dat dit ponytje minder te leijen heeft dan menig manege paard

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Steeds dichter bij het gehoopte eindresultaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:43

Ik vraag me toch af hoe jullie zo hard kunnen oordelen over deze paar foto’s. Tuurlijk, hij loopt (nog) niet goed over de rug en zijn gezicht staat wat strak, maar ja, soms moet je gewoon kilometers maken met een pony, dan komt die ontspanning vanzelf wel. Ik vind het een leuk stel, en die regenboog manen zijn super gaaf. :D

Janneke2

Berichten: 22871
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:59

Citaat:
Dat noemen ze zitles. Handjes los en ja dan gaan de benen klemmen. (...) We hebben het allemal zo geleerd en denk je dat de manege paarden dit ontspannend vinden? Denk dat dit ponytje minder te leijen heeft dan menig manege paard


Helaas is zitles iets dat in het verdomhoekje 'zit'.
Wat zou het goed zijn als mensen via zitles leerden paardrijden, ipv 'ga er maar op en zie maar dat je het redt'.
De makke is:
of je leert meteen de correcte manier van meezitten
of je leert meteen de 'klem met de benen en leun voorover' oplossingen.

Dat wat je in je eerste plm vijf lessen doet, wordt vastgelegd als basis.
Lesgeven aan beginners is het moeilijkste en het belangrijkste wat er is.

Handen los: graag en veel.
Maak je lang, maar pas als het gaat lukken en niet meteen.
Benen klemmen : terecht. Je wil niet vallen als mens, dus dat moet opgelost worden door de correcte aanspanning van de correcte buikspieren.
('Navel naar binnen', bekken teruggekanteld, schouders los en recht boven de zitbotten.)

Eerst het bekken correct,
dan de benen,
dan de rest zei de cavalerie.

Eerst het bekken,
dan de wervelkolom,
fan de armen en benen,
zegt de Alexander Techniek.

Eerst het zwaartepunt,
dan de correcte houding,
zegt centered riding.

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 23:05

Lekker bezig! Mooie update ts, vindt het een prachtcombie! Snap ook niet hoe je van stille beelden zo hard kan oordelen. Blijft een leerproces voor kinderen pony.

GabberGill

Berichten: 5868
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 23:15

@_Mir moet ik me daarom verantwoorden? Hik zot aardig los, maar wil het wel voor je tonen hoor. Dan krijg ik alleen weer commentaar dat ik mijn dochter op een pony zet die dat gedrag vertoond en daar heb ik zeer weinig zin in. Het is zeker ook niet opgevallen dat hij hem alleen nog om heeft op het moment dat ze los rijdt?

@Maava ze was er zelf ook zeer trots op

@stalnollie grote boef is zacht uitgedrukt. Hij wilt nu ook alleen nog maar hard hard hard, maar hij weet zich te beheersen.

@freyr we zijn ook begonnen om hem er langzaam af te halen, maar dat komt wel hoor. Ik denk ook wel dat ze er komen.

@Anastasia24 ik heb nergens gezegd dat hij volledig ontspannen is en dat het een prachtbeeld is toch? Ik toon vorderingen van een kleine meid en haar pony. Ze is niet het kind wat een doodbrave kinderpony kreeg gesorteerd op karakter. Dit is het verhaal van een pony die we met alle liefde behouden en alle zorg geven die nodig is om als combi werkend te worden met een kleine meid.

@farjen sta je zo ook bij een manegeles aan de kant? Gewoon een vraagje he. Ze is 6 jaar op een megavlugge pony. De beugels even kort gedaan. Ze zat met een padje op hem en ze heeft nu best wat moeite met op een zadel zitten. Daar werken we aan ;)

@paardemfan25 hij is nu 11 jaar! Hij is 1m25

@pumpkins ik snap het ook niet.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 5645846381
Dit is het bewegende beeld, daar schaam ik me ook niet voor hoor. Je ziet dat hij vooral erg aan het opletten is wat zij aan het doen is.

@Jeika precies dat

@Janneke2 wij doen juist veel hoofd, schouders, knie en teen maar ook handjes voor, helikopter, achter, dan op je hoofd, onder je billen en ga zo maar door. Ook hakken naar beneden enz doen we en langzaam aan komen we er wel hoor. Ik denk ook dat ze het voor 6 jaar zo slecht nog niet doet.

Farjen

Berichten: 8023
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 23:29

GabberGill schreef:
@farjen sta je zo ook bij een manegeles aan de kant? Gewoon een vraagje he. Ze is 6 jaar op een megavlugge pony. De beugels even kort gedaan. Ze zat met een padje op hem en ze heeft nu best wat moeite met op een zadel zitten. Daar werken we aan ;)


Ja tuurlijk doe ik dat, is mijn grootste hobby :roll:
Ik vind haar netjes zitten zonder zadel, dus ik ben wel overtuigd dat ze al best kan zitten. Enkel vind ik het aan de longe niet goed en lijkt het te komen door het zadel zelf.
Op het andere filmpje met het grijze dekje is dat dan weer beter, daar vind ze meer haar balans.

GabberGill

Berichten: 5868
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 23:32

Farjen schreef:
GabberGill schreef:
@farjen sta je zo ook bij een manegeles aan de kant? Gewoon een vraagje he. Ze is 6 jaar op een megavlugge pony. De beugels even kort gedaan. Ze zat met een padje op hem en ze heeft nu best wat moeite met op een zadel zitten. Daar werken we aan ;)


Ja tuurlijk doe ik dat, is mijn grootste hobby :roll:
Ik vind haar netjes zitten zonder zadel, dus ik ben wel overtuigd dat ze al best kan zitten. Enkel vind ik het aan de longe niet goed en lijkt het te komen door het zadel zelf.
Op het andere filmpje met het grijze dekje is dat dan weer beter, daar vind ze meer haar balans.


Ze kan ook zitten. Der been moet langzaam langer gezet gaan worden, maar dat komt wel goed. Alles kalm aan en het zadel komt wel goed.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:10

Is ze pas 6 :wow: mijn zoontje viel toen nog van zn fiets :+ heel knap.

Leuk stel en ik heb de filmpjes ook bekeken, ziet er goed uit!

nafkedemi

Berichten: 1307
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Steeds dichter bij het gehoopte eindresultaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:30

Als ik de foto's zonder zadel vergelijk met deze foto's vind ik haar zonder zadel beter zitten.
Verder blijft het een doorzetter!

GabberGill

Berichten: 5868
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 10:18

nafkedemi schreef:
Als ik de foto's zonder zadel vergelijk met deze foto's vind ik haar zonder zadel beter zitten.
Verder blijft het een doorzetter!


Klopt helemaal en ben ik het ook mee eens hoor! Ze is zo gewend aan het stukje zonder zadel dat het zadel nu een nieuwe uitdaging is. Het is ook erg zoeken naar de juiste beugelmaat enz. Dit was ook echt gewoon de 1e keer voor haar met die verschillende zadels.

Er is dus nog zat ruimte voor verbetering.

GabberGill

Berichten: 5868
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 10:20

Splinter schreef:
Is ze pas 6 :wow: mijn zoontje viel toen nog van zn fiets :+ heel knap.

Leuk stel en ik heb de filmpjes ook bekeken, ziet er goed uit!


Hahhahahahhahaa mijne valt ook nog eerder met der fiets dan van der pony.

Dankjewel!

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:21

:) Super leuk ga zo door!

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Steeds dichter bij het gehoopte eindresultaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:11

Wat een zure pruimen hier soms, die dingen verwachten die ik nog bij geen enkele beginnende ruiter heb gezien :')

Ziet er fijn uit TS! Leuk bezig!

Momo94
Berichten: 1125
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Steeds dichter bij het gehoopte eindresultaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:49

Wauw! wat een vooruitgang! Tuurlijk is alles nog niet perfect, maar dat hebben ruiters die jaren rijden ook niet. Je kan ook niet alles in 1 dag geleerd hebben en kunnen. Ik geloof dat die ontspanning echt nog wel komt. :D

Sellyxx

Berichten: 1220
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:57

wauw ik kan me die vorige foto's nog herinneren en wat ziet fritsie er een stuk beter uit! Veel afgevallen! :D

En leuk dat ze ook al zelf rond kon sturen van de week. Knap hoor voor zo'n kleintje.

GabberGill

Berichten: 5868
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Steeds dichter bij het gehoopte eindresultaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 22:58

@Frrenkie dat gaan we zeker doen!

@Poekkie nou precies dat. Het is een hummeltje van 6 jaar en ze geeft gewoon bizarre liefde voor haar doerak. Ik vind dat ze het super doet en dat we ons best doen om zowel Frits als Jill blij te houden! Daarbij ben ik zelf juist heel erg van het eerlijk rijden van een paard en zal ik er alles aan doen om ze naar dat punt te krijgen. Dit zijn zelf 2 topics met 1 van mezelf en 1 die ik ga starten. Ik denk dus dat ik mijn dochter dit langzaam aan gewoon bij kan brengen. Voor nu doet ze het super voor een 6 jarige.
[RIJ-ITP] Hija De La Luna (Sirius x Jazz)
[RIJ-ITP] Wat begon als heel even is nu voor de rest van haar leven!

@Momo hij ontspant heel vaak wel hoor, maar helaas nog niet als iemand onstabiel op zijn rug zit. Dit is gelukkig ook niet zo heel vaak. Ze rijdt miss 1x per week en dat is veel. We doen lekker langzaam aan. Ik weeg zelf niet heel veel, maar ben wel veel te lang voor hem. Toch pak ik hem soms 5 minuten van haar over als hij echt heet is of rennerig. Dan rij ik hem heel gemoedelijk naar het zakkende punt toe.


@Sellyxx hij is ongeveer 4 lagen kwijt hahahahahahhaa. Nou was dit ook niet heel moeilijk.