Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 16:10

Vorig jaar december stapte ik in de auto, 4 uur heen naar belgie voor een 6 jarige kwpn merrie. Afstamming Zardando x Houston van ongeveer 1.70 groot, gebrek luchtzuigen. En dan kom je daar aan en dan zie je een zielig hoopje paard staan, boos waarom mensen niet voor een dier zorgen en natuurlijk geen optie om haar daar achter te laten. Op de trailer en mee naar huis, de hele rit heeft ze heel rustig gestaan en lekker al het hooi opgegeten.
Het filmpje van de verkoper:



En de foto's van de eerste dag thuis. De eerste dagen was ik bang om haar 's ochtends dood in de stal aan te treffen. Zo erg luchtzuigen ipv fanatiek eten, daar kreeg ik wel zorgen van. Maar gelukkig poepte ze goed en veel, dit kan alleen als er ook genoeg hooi in gaat. In de omgang is ze heel lief en eerst maar paard worden.

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen werd ik 2 weken later gebeld dat ze gestolen was en drachtig zou moeten zijn. Wat een poppenkast want ze gingen dit paard echt niet terug krijgen als je er zo voor zorgt. Gelukkig liep het allemaal met een sisser af. Kira laten scannen en bleek niet meer drachtig te zijn.

Afbeelding

Er begon een beetje vlees op te komen en vooral, bewegen ging ook stukken beter. Ondertussen soms een beetje longeren zodat er in haar koppie ook een beetje uitdaging kwam. Ook gingen we naar een schriktraining, was allemaal erg spannend maar uiteindelijk toch overal dapper langs/door.

Afbeelding

Ik vond dat ze qua beweging niet helemaal lekker met het achterbeen mee kwam en is ze behandeld door een fysio. Na twee behandelingen kregen we groen licht om zadelmak (uiteindelijk bleek ze al een jaar onder t zadel te zijn) te gaan maken. Nu was ze een beetje kieskeurig wie ze erbij wilde hebben, maar uiteindelijk een hele goede klik met een vriendin van mij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


We gingen ook naar de keuring toe:

Afbeelding



Ondertussen ook contact gehad met de fokker en dat was jammer. Ze had al zoveel gedoe gehad met dit dier, was al op verschillende stallen geweest in nederland, belgie en duitsland en altijd weer door verkocht. Paard zou gek zijn en niet meer te rijden. Dit heb ik overlegd met de fysio en die zag er geen probleem in om haar door te blijven rijden en mijn vriendin die voldoende ook niks waarvan we dachten, dit is niet goed. We houden het zeker in ons achterhoofd, als er iets gebeurd dat er waarschijnlijk meer achter zit. Maar de hele zomer heeft ze super onder t zadel gelopen.



Helaas maakte ze begin van de herfst een glijer in de wei waardoor ze even op rust ging en daarna blak Vanessa haar pols (fietsongeluk) dus besloten dat ze vanaf nu met zwangerschapsverlof mag, want 30 april is ze uitgerekend van Cassanova du Bois.

Een bijzonder verhaal met een bijzonder paard en hopelijk volgend jaar een gezond veulen er naast en weer het rijden oppakken.


Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door littleroosie op 14-12-22 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:16

Grapjas, gewoon halverwege je topic fotos van een ander paard gebruiken :D Wát een verschil zeg, ongekend!! Hopelijk kunnen jullie haar weer gewoon zonder problemen oppakken na haar verlof. Hoe gaat het nu met het luchtzuigen?

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:17

Zo zeg, wat is zij opgeknapt! Die herken je toch ook niet meer terug. Wat een bijzonder verhaal zeg, dat ze niet te rijden meer zou zijn. Vriendin heeft trouwens ook een nakomeling van Zardando, bedenk ik me net.
Ik ben heel benieuwd naar haar veulentje. Vanwaar de keuze voor deze ponyhengst?

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:19

Zo, die ziet er echt totaal anders uit!! Ik had haar laten staan na het eerste filmpje :o. Wat een verschil.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:58

Wat is het een prachtig paard geworden!

MariekeS_

Berichten: 4708
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:00

Knap werk geleverd en wat hebben sommige paarden toch een pech in hun leven :(:)
Bizar als je het eerste filmpje vergelijkt met het filmpje op de keuring :oo
Mooi dat jullie haar een kans geven en met het juiste management kan het maar zo dat ze alleen maar beter wordt :)

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:03

Snadrem schreef:
Grapjas, gewoon halverwege je topic fotos van een ander paard gebruiken :D Wát een verschil zeg, ongekend!! Hopelijk kunnen jullie haar weer gewoon zonder problemen oppakken na haar verlof. Hoe gaat het nu met het luchtzuigen?

Jep, ik dacht hetzelfde. Die eerste foto, dat is gewoon een twenter!

Daar komt een lekker ding onder vandaan zeg. Top gedaan TS. Top!

_Mars

Berichten: 480
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:14

Er stond 'filmpje verkoper' en ik dacht echt: Huh!? Stal de bonte dijk behandelt hun paarden toch niet zo. Sorry, lekker blond. Dacht even dat jullie de verkoper waren van zo'n dier. Natuurlijk niet! Echt bizar hoe ze is opgeknapt. Echt kuddos, het lijkt wel een ander paard!

josewoos

Berichten: 4817
Geregistreerd: 30-01-08

Re: Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:20

Wat een mooi 'feel good' topic <3
Zo mooi hoe jij paarden een nieuwe kans geeft en ook altijd eerlijk blijft. Dikke pluim voor jou +:)+

Ik ben heel benieuwd naar het veulen!

ikkedus
Berichten: 3289
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:21

Wat een gedurfde aankoop! Ze liep ook echt heel beroerd op dat eerste filmpje. Ik dacht echt even; wat moet dit gaan worden. Deze is stuk. En dan de beweging op de tweede filmpje; Wow!
Heel knap dier. Neem daar maar lekker de tijd voor!

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 17:30

Wat een lieve reacties! Ik ben ook heel wijs met haar ondanks dat ik niet alles precies van haar weet, en waarschijnlijk ook niet te weten ga komen. Maar zolang ze met plezier werkt en ik het idee heb dat ze het aan kan gaan we lekker verder met rijden, maar straks eerst een veulentje <3

Ik weet eerlijk gezegd ook niet zo goed waarom ik haar gekocht heb, maar dat heb ik al vaker met verschillende paarden gehad haha. Normale paarden passen blijkbaar niet bij mij :+

Afbeelding
Luchtzuigen is nog steeds een erg grote hobby van haar, zowel binnen op stal als buiten op het land. Ik kan mij er al een tijdje niet meer druk over maken, als ze er echt last van had gehad was ze niet het paard geworden wat ze nu is.

Haha Mars ik moet er om lachen, nee mag toch hopen dat een paard nooit zo bij ons de stal verlaat.

windsor14
Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 18:25

Wat een pracht paard heb jij.
Gelukkig voor je paard dat jij er doorheen kon kijken.
Dat luchtzuigen, ach dat zou ik er bij nemen, is jammer maar doet niets af voor je paard <3 <3 <3 .

Ps wel even op het veulen letten dat deze het niet overneemt (het
is niet als aanval bedoelt)

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:14

Heb je haar ooit laten checken op een maagzweer?
Luchtzuigen, achterbeen wil er niet onder, die magere stand dat je haar kocht?
Zou zonde zijn als je zo je best doet met alles, dat het dit zou zijn, wat goed onder controle is te brengen, zeker omdat je het zelf in de hand hebt :-)

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:21

Wow! Wat een transformatie!

Werd ze nog ster? Beweegt zo lekker soepel.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 20:53

Nielojram schreef:
Heb je haar ooit laten checken op een maagzweer?
Luchtzuigen, achterbeen wil er niet onder, die magere stand dat je haar kocht?
Zou zonde zijn als je zo je best doet met alles, dat het dit zou zijn, wat goed onder controle is te brengen, zeker omdat je het zelf in de hand hebt :-)


Zeker, daar is ze gelijk op gecontroleerd maar was niet aan de orde.

Ze is helaas geen ster geworden op de keuring, ze miste wat punten op exterieur en vonden haar in de galop niet genoeg dragen. Eigenlijk was het ook wat te vroeg om haar voor te brengen.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 20:53

Nielojram schreef:
Heb je haar ooit laten checken op een maagzweer?
Luchtzuigen, achterbeen wil er niet onder, die magere stand dat je haar kocht?
Zou zonde zijn als je zo je best doet met alles, dat het dit zou zijn, wat goed onder controle is te brengen, zeker omdat je het zelf in de hand hebt :-)


Zeker, daar is ze gelijk op gecontroleerd maar was niet aan de orde.

Ze is helaas geen ster geworden op de keuring, ze miste wat punten op exterieur en vonden haar in de galop niet genoeg dragen. Eigenlijk was het ook wat te vroeg om haar voor te brengen.

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:41

Ah oke.
En het luchtzuigen is voor jou oke?

prompter

Berichten: 11146
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:46

Wat een positieve verandering +:)+ !

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:53

Wat is ze mooi geworden, veel plezier met haar

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 23:17

Nielojram schreef:
Ah oke.
En het luchtzuigen is voor jou oke?


Zoals je ziet heeft Kira er geen lijden onder. Als dit haar manier is om met haar gevoelens om te gaan dan is dat zo. Wat zou ik er anders aan kunnen doen?

Anouk_H

Berichten: 2175
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 07:46

Wat is het een mooi dier (geworden)!

Ben wel verbaast over de luchtzuig foto van buiten, ik wist niet dat ze dit ook zo op een paal konden doen ik dacht altijd hop 24/7 naar buiten en ze kunnen het gedrag niet meer uitvoeren. Weer wat geleerd dus :)

Suzanne F.

Berichten: 49261
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:22

Allereerst respect dat je haar zo op hebt geknapt en haar weer kansen heeft gegeven.
De keuze om er een veulen bij te fokken snap ik niet. Niet om de merrie en zeker niet om het luchtzuigen.
Maar het zal voornamelijk een geldkwestie zijn wat ik vanuit commercieel oogpunt wel begrijp.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:45

Wat een verhaal zeg over jou paard. Op het eerste filmpje zal je niet zeggen dat het paard 6 jaar is en rond de 170 cm, maar eerder een twenter en kleiner. Rijdt je erg lang om het paard te zien tref je een zielig hoopje paard dan breekt toch je hart?! Een apart verhaal dat het paard gestolen was en dat je er niet op kon rijden.

Gelukkig dat jij dwars door het paard kan kijken en kijk nu maar eens wat een mooie paard jij nu hebt! En dat jij er op kan rijden! Wat is jou paard super goed opgeknapt, jou paard ken je gewoon niet meer terug zo veranderd is het. Ik ben benieuwd naar het veulen.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 09:20

Anouk_H schreef:
Wat is het een mooi dier (geworden)!

Ben wel verbaast over de luchtzuig foto van buiten, ik wist niet dat ze dit ook zo op een paal konden doen ik dacht altijd hop 24/7 naar buiten en ze kunnen het gedrag niet meer uitvoeren. Weer wat geleerd dus :)


Op een paal, staldeur, voerbak etc heet officieel kribbebijten, luchtzuigen kunnen ze ook gewoon in de lucht doen zonder iets vast te pakken maar in de volksmond wordt het vaak gewoon allemaal luchtzuigen genoemd.

Ik vind dat ze super opgeknapt is! Paard heeft het getroffen.

3timesmom

Berichten: 1323
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: Kinadora (v. Zardando) speciaal ben je!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:30

wauwie wat een verschil van paard.

Snap dat je blij bent met je aankoop, al had ik het niet in haar gezien bij het eerste filmpje.
Zo zie je maar dat je echt een wereld van verschil kan maken door goede verzorging en omgang.