Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksie
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-01-23

Re: Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 18:22

Lijkt me een fijn paard ts :) wat fijn dat jullie zo samen weer een beetje kunnen opbouwen. Snap de behoefte niet helemaal om hier zo veel commentaar op te leveren, maar dat terzijde.

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 18:31

Jouw TS rijden ziet er goed uit hoor (voor zover ik op de foto's kan zien) dus maak je geen zorgen.

GabberGill

Berichten: 5832
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 19:49

Dankjewel hoor. Ik gaf ook duidelijk aan dat het nog verre van perfect is en dat ik mijn beweegredenen heb om dit zo te doen. Ik zou het inderdaad snappen als ik der kop op der kont trok om er vervolgens met sporen en zweep vooruit te bonjouren. Ik denk of sterker nog ik weet zeker dat het dier weinig te klagen heeft.

Het maakt het wel een stuk minder aantrekkelijk om een vervolg te laten zien. Ik wilde namelijk een volgtopic gaan maken dat je haar vooruit zou zien gaan.

Ik wilde vandaag de dubbele lijnen posten en heb besloten dat toch te doen. We werken daarin namelijk naar het stukje omhoog en neusje eruit houden. Ze is snel geneigd om achter da looplijn te kruipen. Aan der koppie is ook af te lezen dat ze het spannend vindt, maar ze blijft bijzonder positief.

Afbeelding


Afbeelding

Sellyxx

Berichten: 1217
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:35

Voel je zeker vrij om te blijven posten ik ben een stille meelezer :) prachtig paard!

gonniee
Berichten: 512
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 23:42

Op die dubbele lijnen loopt ze (ook!) Heel mooi. Lekker ruimte in de beweging en mooi beengebruik. Ik wil wel blijven volgen hoor!

GabberGill

Berichten: 5832
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 16:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanmiddag weer opgestapt na 2 dagen longe en een dag vrij.

Stukje meer omhoog gevraagd. Langzaam aan komt het wel.

GabberGill

Berichten: 5832
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 17:02

Op mijn gemakkie samen aan mijn houding gaan werken. Na alles moet ik echt weer inkomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:03

Goed bezig, echt een fantastische merrie <3

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:47

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind dit hele fijne foto's. Hier zie je dat ze de onderhals ook echt ontspant :)

GabberGill

Berichten: 5832
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 19:04

Ja het zijn echt ministapjes maar we gaan goed.

BloemBloem

Berichten: 16604
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 21:48

Wat super fijn voor je dat je weer zo lekker aan het sturen bent.

Snap je helemaal met wat je zegt dat het confronterend en leuk tegelijk is. Hier ook onlangs mijn hartenpaard in moeten laten slapen en nu, heel soms plet ik "de" pony van mijn dochter en stiekem geniet ik daar toch van :o

Ik wil je topic niet verpesten, maar ik word echt doodmoe van al die betweters die zelf geen foto's durven te posten als ze aan het rijden zijn, pfffff!

Lekker zo door blijven puzzelen, kundig ben je zat zo vanaf al je foto's te zien.

:*

Tink89
Berichten: 2945
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 22:12

Mooie vooruitgang!

Wat mij op de laatste foto's wel opvalt is de houding van je hoofd. Mijn instructeur zei altijd 'op de grond is niks interessants te zien' ;-)

GabberGill

Berichten: 5832
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 22:19

Tink89 schreef:
Mooie vooruitgang!

Wat mij op de laatste foto's wel opvalt is de houding van je hoofd. Mijn instructeur zei altijd 'op de grond is niks interessants te zien' ;-)



Klopt helemaal!
Ik merk dat mijn balans nog verre van goed is momenteel. Wordt aan gewerkt!
Hahahaha. Daarbij let ik heel erg op oorspel daar. Helemaal als ik spanning voel kijk ik daarbij hoe de oren staan en of ik kan doorvragen om de spanning eraf te halen of moet teruggaan.

Aan het begin wilde ik niet teveel aan der zitten maar besefte na vandaag dat juist omdat ik zo mijn best doe haar niet te belemmeren haar juist wel belemmer.

Doordat ik mijn eigen lichaam opnieuw op moet pakken ben ik bang dat zij de dupe wordt. Bij elke stap gaan we een stukje vooruit maar nog verre van perfect.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 18-06-23 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Berichten: 5832
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 22:22

BloemBloem schreef:
Wat super fijn voor je dat je weer zo lekker aan het sturen bent.

Snap je helemaal met wat je zegt dat het confronterend en leuk tegelijk is. Hier ook onlangs mijn hartenpaard in moeten laten slapen en nu, heel soms plet ik "de" pony van mijn dochter en stiekem geniet ik daar toch van :o

Ik wil je topic niet verpesten, maar ik word echt doodmoe van al die betweters die zelf geen foto's durven te posten als ze aan het rijden zijn, pfffff!

Lekker zo door blijven puzzelen, kundig ben je zat zo vanaf al je foto's te zien.

:*


Ik kan een heleboel hebben behalve als er woorden in mijn mond worden gelegd. Zoals veiligheid zoeken in de slofteugel.

Ik heb al het beeld met eigenaresse gedeeld en die kwam vandaag ook langs. Voor het opstijgen gevraagd hoe zij staat tegenover ht punt slof eraf of niet aangezien ik hem niet nodig vind maar natuurlijk wel gewoon haar wensen meeneem.

Gelukkig waren we het eens dat hij gewoon lekker afging. Ik ben snel genoeg qua afvloeien en krijg haar er gewoon goed doorheen. Kortom het komt wel goed.

Nu gewoon op ons gemak door knutselen en uiteindelijk toch starten.

horsii

Berichten: 7651
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 22:46

Wat een ontzettend leuke merrie. Fijn dat jullie nu samen sprongen kunnen gaan maken.

Nielojram

Berichten: 7825
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:49

GabberGill schreef:
Ik kan een heleboel hebben behalve als er woorden in mijn mond worden gelegd. Zoals veiligheid zoeken in de slofteugel.


Ik ga er vanuit dat dit op (o.a.) mijn post slaat.

Woorden worden niet in je mond gelegd, dit is een forum, je leest een reactie, en je hebt alle tijd om te reageren(of niet). Je hebt niet een echt gesprek met iemand.
Je reactie op mijn post:
GabberGill schreef:
Dan snap je het denk ik nog niet helemaal. Ik zoek geen zekerheid, als ik namelijk iets heb geleerd met dit kaliber paarden is dat dat je nooit zekerheid hebt en er een zijde draadje tussen goed of fout zit. Veel van dit type paarden verdraagt een pelham bit niet eens. Ze kan heel kalm en koel tonen maar dat is ze niet. Het is het respect naar haar toe wat het hem doet.

Ik kan je een verhaal vertellen van een vorig paard waar ik de pelham in hing met een soortgelijk karakter en verhaal. Deze was al uit der doen en ik wilde afvloeien, ging aan de kletter en weet je wat ik kon? Helemaal niets. Puur omdat ze nog meer paniek maakte op de onderste teugel. Als ik wilde remmen begon ze haar hoofd overal tegenaan en naartoe te slaan. De keer erop dus geen pelham, maar haar eigen bitje met een slofjes ook gewoon zeer losjes, maar wel het bekende bit voor haar. We hebben het gered als je naar de foto's een paar reacties hierboven kijkt.

Niet ieder paard reageert goed op een pelham ook dat heb ik in de loop der jaren geleerd. Als ik haar reactie ken gaat de slof eraf. Ik ben namelijk niet zo onder de indruk van bepaald gedrag. Mijn vorige kon uit het niets de lucht in springen en zeer lelijk bokken. Ik rij gewoon door in alle rust en kalmte met een lach op mijn gezicht terwijl ik ze vertel dat het goed is.


Maar wat is je doel dan precies met die hulpteugel?

Ik, en wellicht de anderen de anderen die hierop gereageerd hebben, met veiligheid, ben wel benieuwd waarom je hem dan gebruikt hebt bij je paard.

GabberGill

Berichten: 5832
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 23:53

Die info mag je zeker hebben.

Ze is niet voor elke ruiter geschikt. Als je te gespannen of hard reageert gaat ze blind en wordt gevaarlijk. Zodra zij spanning afvloeit is er niks aan de hand en zolang de ruiter voelt wanneer ze weer omlaag zou moeten is er ook niks aan de hand. Zodra zij te hoog komt en je handelt verkeerd komt haar Koppie nog hoger, zet ze vast en gaat aan de race.

Eigenaresse vond het dus een fijner idee om de eerste keren met een slof te rijden dat als dit gebeurde ik iig iets heb. Het is een geweldig paard alleen met de verkeerde ruiter is ze gevaarlijk.

Ik kan een heel mooi verhaal ophangen dat ik haar begrijp en ruitergevoel heb en ga zo maar door, maar als in de praktijk anders blijkt is het kwaad al geschiedt.

Zelf heb ik geen enkel moment het idee dat ik hem nodig heb gehad en ook dit bevestigde de eigenaresse zondag. Ik heb aan de longe gekeken en aan de dubbele lijnen. Vanuit daar hebben we besloten dat het wel kon alleen met de vraagtekens of ik haar er correct doorheen zou krijgen. Dat krijg ik zonder spanning of nare situaties.

Slofje is er dus af en zal eraf blijven. De slof had hier dus niet de functie om iets te verbeteren of om haar omlaag te rijden. Daar hangt hij ook veel te los voor. Het idee was voor de eigenaresse dat als ze te hoog kwam dat ik safer was dan zonder omdat ze niet nog hoger kon en op dat punt kon komen. Ik was er waarschijnlijk zonder opgestapt maar ik snap haar beweegredenen zeker en daar heb ik respect voor. Daarom die zin ook, als de reactie bekend is dan gaat hij eraf. Ik heb al een boel met haar gedaan en ik voel de spanning en merk al vroegtijdig dat ik moet afvloeien. Dit kan nog sneller maar voor nu is er niets aan de hand en gaat alles super. Ik heb haar koppie bij mij en ze is heel gemoedelijk naar me. Ik denk dan ook dat we niet op dat punt gaan komen.

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:31

Wat leuk dat je hier een volg topic van wil maken.
Mooi om de groei te zien binnen zo'n korte tijd. Ziet er ontspannen uit, knap dat je nu al zo rond stuurt.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:14

Iets met de beste stuurlui staan aan wal denk ik TS :-) Wat Bloem zegt, dáár zie je nooit een rij topic van.

Leuke combi zijn jullie al en wat rijd je fijn. Ik ga jullie graag volgen.

GabberGill

Berichten: 5832
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 14:21

Aangezien ik op vakantie ga hebben we de afgelopen dagen geprobeerd om mijn verzorgster erop te zetten.

Voor de 1e keer klagen we zeker niet!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze is natuurlijk volop gaan longeren en daarbij kwam ook nog dat ze altijd wat lekkers geeft. De band was dus snel gebouwd

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:51

Avalanche schreef:
GabberGill schreef:
Gewoon lopen zonder contact en wat ze daar doet maakt me nog heel weinig uit. Vertrouwen krijgen in het werken met mij vind ik veel belangrijker.

Die hoor ik mensen om me heen ook vaak roepen en ik ben het er niet mee eens.

Ik denk dat op het moment dat zij naar voren en omlaag komt, een stabiele hand juist vertrouwen geeft. Ze hoeft het dan niet zelf te doen, en ze mag ook steunen op jou :)

En hoe verenig je dat met een paard op eigen benen moet lopen?

Dat gezeur over gewicht is voor mensen die de finetuning niet hebben om zonder druk te rijden.

Ik herken een beetje de bouw en het type paard en ik zou het exact aan pakken zoals TS doet. Eerst spieren en vertrouwen opbouwen in die houding en als de kracht er komt de schoft liften van achteren uit. Niet met de hand omhoog werken zoals zoveel gedaan wordt.

Ik ben benieuwd over een paar maanden TS. Vind het een prachtig paard en gezien de achtergrond snap ik het gebruik van de slof ook al ben ik geen fan.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 15:19

Ayasha schreef:
En hoe verenig je dat met een paard op eigen benen moet lopen?

Goede vraag. Ik ben daar nu mee bezig. In eerste instantie opvangen, op het moment dat paard naar beneden en omlaag komt, die hand ook aanbieden, maar niet blijven dragen. Dus daar ook weer zacht worden en niet het paard gaan dragen, zodat je uiteindelijk een zachte verbinding heeft waar het paard zichzelf draagt.
Ayasha schreef:
Dat gezeur over gewicht is voor mensen die de finetuning niet hebben om zonder druk te rijden.

Vertel?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 15:21

Avalanche schreef:
Ayasha schreef:
En hoe verenig je dat met een paard op eigen benen moet lopen?

Goede vraag. Ik ben daar nu mee bezig. In eerste instantie opvangen, op het moment dat paard naar beneden en omlaag komt, die hand ook aanbieden, maar niet blijven dragen. Dus daar ook weer zacht worden en niet het paard gaan dragen, zodat je uiteindelijk een zachte verbinding heeft waar het paard zichzelf draagt.
Ayasha schreef:
Dat gezeur over gewicht is voor mensen die de finetuning niet hebben om zonder druk te rijden.

Vertel?

Wat valt daar over te vertellen? Het is mijn mening geen aanzet tot een filosofische discussie. En het statement is duidelijk zat lijkt me.

BlaBlaBla76
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 15:29

Wat fijn dat ze het zo goed op pakt met de verzorgster! Niks te klagen met die combi. Mooie start!

GabberGill

Berichten: 5832
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 08:16

Daarom en ze heeft echt 3x aan de slof gelopen die ook nog eens losser dan los zat en vanuit daar hebben we gezien dat we het hier prima kunnen oplossen.

Ze doet der ronde en vindt het allemaal w fijn!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze geniet met haar vriendje!