2023 met de kleine pony's

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies_sparkle

Berichten: 6132
Geregistreerd: 19-06-11

2023 met de kleine pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 13:43

Lieve bokkers,

Graag wil ik jullie ook ons afgelopen jaar laten zien. Aan het einde van 2022 zijn we verhuisd naar een geweldige paddock paradise. De eigenaresse is geweldig en samen met haar ijslander wonen mijn 2 kleine pony's daar. Ze hebben samen ruim 2 hectare dus ruimte genoeg om de hele dag te spelen en lekker pony te zijn :)

Afbeelding

Mijn zwarte pony is een appaloosa minipaard waar de stippen een beetje bij weg zijn gebleven. Hij heeft wel netjes de papieren maar is enkel zwart stekelharig met een verdwaalde stip op zijn lip gebleven. Zijn stamboeknaam is Nova Trinda Leslie maar we noemen hem Coco naar de Disneyfilm Coco. Coco is 21 december alweer 5 jaar bij mij.

Afbeelding

De witte pony heeft geen stamboek en haar paspoortnaam is Pina Colada. Dat ging me net wat te ver haha, dus ik heb haar Nova genoemd naar Supernova.

Afbeelding

Na een winter heb je als wollige pony heel veel kriebels en is het dus ook heel veel borstelen en al die losse kriebelharen weg wassen. En dan heb ik natuurlijk een net te schattig dekentje. Knappe Coco met zijn sterrendeken om even te drogen :)

Afbeelding

Dit jaar heb ik de grootste hobby van Noof ontdekt, ze vindt het echt geweldig om te wandelen. Je kunt haar gerust de hele dag meenemen. Dapper stapt ze overal overheen en langs. Nu wonen we ook schitterend dus we hebben heel wat kilometers gemaakt.

Afbeelding

Soms wil Coco ook wel mee. Die vindt 5 km altijd wel genoeg waar Noof rustig 20 loopt. Samen lopen is wel altijd heel gezellig!

Afbeelding

Dit jaar was Coco ook uitgenodigd op Equiday in Ermelo. Coco heeft door een verzorgster hele slechte ervaringen gekregen met de zweep. Ik krijg het er helaas niet uit. Hij sluit zich onmiddelijk helemaal af. We hebben hulp gekregen op Equiday maar helaas maakte dat geen verandering. Coco zorgde met zijn gegil voor wel heel veel schattigheid in de ring haha.

Afbeelding

Later in het jaar heb ik nog een tijd met Pat Parelli staan praten en hij heeft goede tips gegeven voor Coco. We boeken wel iets van vooruitgang maar helaas nog niet zo veel als ik graag zou willen. Dit geeft niets, volgend jaar gaan we rustig verder en blijven we oefenen en hopelijk komt er een dag dat hij lekker hier blijft in plaats van uitcheckt.

Naast het wandelen vinden zowel Coco als Nova het meerennen naast de fiets of mee lopen als ik aan het hardlopen ben heel erg leuk. Ik denk dat ik maar een nieuwe olympische sport ga introduceren: Equitrailen. Ze rennen beide keurig mee naast de fiets of naast mij en lijken er echt van te genieten. Hier is Noof naast de fiets :)

Afbeelding

Noof werd dit jaar alweer 4 en ook Coco was jarig. Hij werd 6 dit jaar. Daar hoort natuurlijk een heerlijke traktatie bij. Coco vond het heerlijk. Er bleef geen hapje over.

Afbeelding

Waar Coco springen heel stom vindt, vindt Noof het geweldig. Ik ben dit afgelopen zomer met haar gaan doen en ze wordt zo enthousiast. Het knopje rem zit er nog niet echt op, maar dat geeft niet. Ze geniet er echt van en kan heel goed springen.

Afbeelding

Coco scheurt liever zelf rond. Zo af en toe levert dat hilarische foto's op als hij ineens een noodstop maakt. Hij heeft zo ontzettend veel manen haha.

Afbeelding

Soms is het ook wel heel druk. Ik loop zelf heel veel hard, ik werk fulltime en daarnaast deed ik tot november een studie. Dan heb ik niet altijd tijd om ze apart te trainen. Maar gelukkig vinden ze samen even lopen ook heel fijn. Ze hebben altijd alleen discussie wie voorop mag. Ontzettend lief om te zien :)

Afbeelding

Begin oktober werd Nova ineens heel slecht. Ondanks het vele zandtesten en de regelmatige kuren bleek zij echt compleet vol zand te zitten. Ze was echt heel, heel slecht. De dierenarts heeft haar gesondeerd, berg parafine er in en ze is mee geweest naar de kliniek. Ik durfde haar niet alleen te laten dus dat werd slapen in de hangmat. Gezellig met alle muggen :+ . Halverwege de nacht kwam ze naast me liggen en had ze haar koppie in de hangmat. Dat was het meest bijzondere moment dat ik ooit heb meegemaakt.

Afbeelding

Ze heeft ontzettend veel psyllium gekregen, kwam iedere dag om de 2 uur of op stal of op de weide. Dit ging ook 's nachts door. Dit betekende dus ook 3 uur in de nacht op het fietsje om weer naar de pony te gaan. Daarnaast wandelde ik iedere dag 5-10 km met haar. De eigenaresse van de PP heeft ook ontzettend lief geholpen. Op 23 oktober, mijn verjaardag, moesten we weer naar de kliniek. Ik hoopte op zijn minst op een verbetering. Het bleek dat onze 3 weken heel hard werken echt hadden geholpen. Al het zand was gewoon weg. Ik ben er wel heel erg van geschrokken. Ondanks dus al preventief kuren, in de gaten houden en niet te veel op het zand had ze dus toch nog zoveel binnen gekregen. Het was een hele fijne verjaardag, mijn beste vriendinnetje was weer beter.


Paar honderd euro, een hele berg vermoeidheid en flink wat rimpels verder, maar ze was er nog. Ik ben heel dankbaar dat ik de baas mag zijn van deze 2 lieve kids. Ze betekenen echt alles en ik ben zo blij dat zij zo gelukkig zijn op hun plekje nu.

Afbeelding

Tot volgend jaar allemaal, fijne feestdagen van de kleintjes voor jullie allemaal.

Afbeelding

La_Lune

Berichten: 429
Geregistreerd: 07-01-18

Re: 2023 met de kleine pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:53

Leuk stel ponies heb je!
Fijn dat Nova er helemaal bovenop is gekomen, dat moet spannend zijn geweest.
Op naar weer een leuk jaar, maar dit keer minder spannend!

miereneter

Berichten: 2575
Geregistreerd: 25-05-17

Re: 2023 met de kleine pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:44

Mooi jaar hebben jullie gehad. Wat zijn ze schattig! Blij dat het koliekverhaal een happy end heeft gekregen!

Je woont echt schitterend, jaloers op jouw wandelgebied!

Simsannah

Berichten: 111
Geregistreerd: 18-10-23

Re: 2023 met de kleine pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:46

Wauw 20 km lopen, dat doe ik je niet na hoor!
Wat fijn dat je zo heerlijk actief bent met ze :)

En wat een opluchting dat Nova goed hersteld is, na alle moeite en emoties vast het beste verjaardags kado ooit! *\o/*

nick_en_ik

Berichten: 208
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:45

Wat een leuke pony’s! Ook echt een prachtige omgeving hebben jullie om te wandelen <3

Anastasia24

Berichten: 2723
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: 2023 met de kleine pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:00

Dat is zeker mooi wandelen, mooi overzicht! Fijn dat alles goed is gekomen!

lies_sparkle

Berichten: 6132
Geregistreerd: 19-06-11

Re: 2023 met de kleine pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 20:16

Bedankt voor jullie lieve reacties <3

dioni

Berichten: 832
Geregistreerd: 05-08-12

Re: 2023 met de kleine pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:31

Wat een onwijs leuk stel heb je. En fijn dat nova zo goed hersteld is. Volgend jaar weer zo'n leuk overzicht?

Lys_PPA

Berichten: 1349
Geregistreerd: 30-09-19

Re: 2023 met de kleine pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:48

Leuk overzicht en dat je zo actief bezig bent met je kleintjes!

Lokii

Berichten: 182
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Re: 2023 met de kleine pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:49

Wat een schatjes! Ontzettend leuk om te zien hoeveel plezier je aan ze beleeft en hoeveel je met ze doet. :D . Jullie ook fijne feestdagen!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33837
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 2023 met de kleine pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 17:18

Wat een leukerds heb je! <3