Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:37

Ik vind het vooral vreemd.

Mbt praam: indien correct gebruikt kan ik er in mee.
(Lip in lus, fiks aandraaien, dan hoofd naar beneden brengen en 1 seconde later 'slaapt' het dier. Overdosis endorfine in reactie op pijn.
Ooit zag ik een idioot van een stagair van hippische opleiding X: lip zachtjes in lus, scheren en bij ieder beetje angst/ protest aandraaien = extra pijn geven. )

Mensen die ondersteboven hangen kunnen idd ook out gaan, dat klopt.
Bij mensen gebeurt dit meestal geleidelijk.

Dat er een soort van verdoving optreedt wil ik wel geloven, maar dat een en ander stressvrij zou zijn: ....????

(En het woord 'natuurlijk' klinkt erg fijn in mijn oren, maar ik vind een paardenlip in een lus minder natuurlijk en kippen zijn ook geen vleermuizen. Ik heb in de vrije natuur nog nooit een kip of zo'n soort vogel ondersteboven zien hangen....)

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:08

Natuurlijk is sowieso subjectief. Geen enkel ras wat wij als huisdier benoemd hebben leeft in het wild of zal in het wild overleven. Een natuurlijke reactie op een menselijke handeling vind ik een natuurlijke verdoving. Een kunstmatige verdoving zou het inspuiten van een sedatie zijn.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:54

Voordat die dieren onderste boven aan dat haakje hangen moeten ze eerst uit die krat gepakt en aan hun poten opgehangen worden. Daarbij zie je ze op filmpjes toch echt soms nog spartelen en zijn ze ook nog bij bewust zijn.
Het is meer zoals een kat die in zijn nekvel pakt en nog de kittenreactie, pootjes intrekken, geeft.

Van alle dieren die op grote schaal geslacht worden vind ik kippen echt het meest sneu. Misschien ook omdat het echt heel erg massaal is, veel massaler nog dan bij varkens.




Marjoow schreef:
Natuurlijk is sowieso subjectief. Geen enkel ras wat wij als huisdier benoemd hebben leeft in het wild of zal in het wild overleven. Een natuurlijke reactie op een menselijke handeling vind ik een natuurlijke verdoving. Een kunstmatige verdoving zou het inspuiten van een sedatie zijn.


Zal je verbazen hoeveel dieren het in het wild overleven. Verwilderde huisdieren kunnen zelfs een ware plaag zijn.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:26

Ik lees dit topic met interesse mee, als echte dieren- EN vleesliefhebber.

TS: graag wil ik je wijzen op onderstaand, door mij geopend topic:
[VT] Paardenvlees online bestellen

Bij Aalvink 100% Nederlands vlees, Nederlands geslacht. En dan met name het veulenvlees.

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 17:54


Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 00:24

Ik heb hem net gelezen. Ik weet niet wat ik er van moet denken. Dat komt omdat ik er gewoon bar weinig van weet en mocht ik er wel iets van weten dan vertrouw ik nog niet of het waar is. Ik weet gewoon niet wat ik moet geloven.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 00:57

Ts: heb je mijn topic ook gezien en gelezen?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 01:24

Bambi1995 schreef:
Ik heb hem net gelezen. Ik weet niet wat ik er van moet denken. Dat komt omdat ik er gewoon bar weinig van weet en mocht ik er wel iets van weten dan vertrouw ik nog niet of het waar is. Ik weet gewoon niet wat ik moet geloven.

Ik denk zelf, bij twijfel niet oversteken

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 09:18

Je hebt gelijk dat je skeptisch bent en ik ben het eens met Magrathea, door het hoge aantal fake nieuws is het steeds moeilijker geworden om erachter te komen wat nou echt is en wat niet.
Voor mij persoonlijk, blijf ik vertrouwen op (imo) goede media, zoals kranten als de NRC, Trouw en de Volkskrant. Met daarbij aanvullend de NOS en wetenschappelijke artikelen. Ook de groene Amsterdammer en de correspondent zijn in mijn ogen betrouwbaar, serieus en grondig. Vandaar dat ik dus zo'n artikel hier deel, omdat ik denk dat het serieus te nemen is. Maar ieder z'n eigen en ik snap dat door de bomen het bos moeilijk te zien is inmiddels...

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 09:38

Magrathea schreef:
Ik denk zelf, bij twijfel niet oversteken


Ik denk zelf, er is de laatste tijd zo'n enorme hetze gaande tegen veehouders/veehouderij en vlees eten, en er zijn zoveel machtige spelers die hierin samenspannen, dat je vooral zelf je gezond verstand moet gebruiken. Je kunt gewoon je info bij de bron krijgen. Ga naar een veehouder toe, vraag gewoon of je het eens met je eigen ogen mag zien, laat je alles uitleggen en vorm zo je mening.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 09:50

Kinke schreef:
Magrathea schreef:
Ik denk zelf, bij twijfel niet oversteken


Ik denk zelf, er is de laatste tijd zo'n enorme hetze gaande tegen veehouders/veehouderij en vlees eten, en er zijn zoveel machtige spelers die hierin samenspannen, dat je vooral zelf je gezond verstand moet gebruiken. Je kunt gewoon je info bij de bron krijgen. Ga naar een veehouder toe, vraag gewoon of je het eens met je eigen ogen mag zien, laat je alles uitleggen en vorm zo je mening.


Dit artikel gaat meer specifiek over wantoestanden in het het slachthuis. Kun je aan een veehouder vragen maar die weet ook niet exact wat er met de dieren gedaan wordt als ze zijn opgehaald/ afgeleverd.

Dit is ook het NRC en niet TROS Radar ofzo.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:13

Dan ga je bij een slachthuis kijken, volgens mij worden er wel rondleidingen gegeven.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:24

Kinke schreef:
Dan ga je bij een slachthuis kijken, volgens mij worden er wel rondleidingen gegeven.


In Nijkerk wel maar volgens mij bij gewone slachthuizen niet tenminste nooit van gehoord. Misschien als excursie voor sommige opleidingen niet als "dagje uit".

Ik ga er vanuit dat er zeker misstanden zijn maar de vraag is in welke mate. Het heeft geen zin om net te doen of het allemaal opgeklopt is en bewuste negatieve publiciteit. Daar doe je de sector geen goed mee.

Denk ook dat als ze zoveel dieren per dag moet doden je er misschien, al dan niet bewust, wat gemakzuchtige van wordt.

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:30

Veehouders zijn slechts een klein radertje in het in en in slechte (nogmaals mijn mening) systeem. De veehouder heeft weinig tot geen invloed op wat er met het vee gebeurt als het op transport gaat en als het bij slachthuizen aankomt.
En er waren er hier veel die roepen dat het met de Nederlandse slacht zo goed gesteld is! Zogenaamd niet zoals in België, Roemenië of andere landen... En dan lees ik zo'n artikel. Ik was uiteraard al anti en weinig van vertrouwen, maar nu kan ik mensen die zulke dingen roepen gewoon al helemaal niet meer serieus nemen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:32

Kun je even quoten waar ik zeg dat het allemaal opgeklopt is? Bewuste negatieve publiciteit, zeker weten. Ook nu wordt nog steeds die ellende van dat Belgische slachthuis gebracht alsof het net gebeurd is.
Men moet gewoon zelf de keuze maken, vindt je het sowieso zielig dat een dier gedood wordt voor consumptie? Eet dan gewoon geen vlees/gebruik geen dierlijke producten. Want dan maakt het toch sowieso niet uit hoe een dier gehouden of geslacht wordt, dan is alles zielig.
Vind je dat je een dier wel kunt eten maar wil je weten hoe het geleefd heeft? Koop dan via locale initiatieven.
Vind je dat je een dier wel kunt eten en maakt het je verder geen ene donder uit? Dan maakt het niet uit waar/wat je koopt.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:37

Ach, dat maakt toch niet uit Lilith, volgens mij neem jij vleeseters sowieso niet serieus?
Ik kan alleen voor ons zelf spreken en wij laten zelf gemiddeld nog niet 1x per jaar slachten maar als wij dat wel laten doen dan laadt mijn man het dier zelf op de wagen, we gaan echt niet met iemand in zee die als een onbenullig figuur tekeer gaat (en nee, daar hoef je niet naar te zoeken, er zijn er genoeg die gewoon normaal, netjes en rustig met de dieren omgaan). En onze koeien worden niet halal geslacht, dit wordt niet in alle slachterijen gedaan. De verwerking van het karkas wordt bij een kleine ambachtelijke slager in de buurt gedaan, een echte vakman dus. Respect voor dat werk overigens, want het is echt zwaar werk.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:55

Kinke schreef:
Kun je even quoten waar ik zeg dat het allemaal opgeklopt is? Bewuste negatieve publiciteit, zeker weten. Ook nu wordt nog steeds die ellende van dat Belgische slachthuis gebracht alsof het net gebeurd is.


Aangezien je spreekt over een hetze, heksenjacht, leg ik de link met opgeklopt.

Kinke schreef:
Ik denk zelf, er is de laatste tijd zo'n enorme hetze gaande tegen veehouders/veehouderij en vlees eten, en er zijn zoveel machtige spelers die hierin samenspannen, dat je vooral zelf je gezond verstand moet gebruiken. Je kunt gewoon je info bij de bron krijgen. Ga naar een veehouder toe, vraag gewoon of je het eens met je eigen ogen mag zien, laat je alles uitleggen en vorm zo je mening.


Ik snap wel dat het allemaal wat gevoelig ligt als ze jezelf veel hebt en daar ook nog heel bewust kiest naar welk slachthuis ze gaan etc. Bij ons worden de slachtkoeien ook in alle rust opgehaald en op de wagen gezet. Denk dat het misschien bij runderen sowieso wel meevalt. Grotere misstanden zijn er naar mijnidee bij de massaslacht van varkens en kippen.

Ik ben niet tegen vlees eten en kom dagelijks op de boerderij en heb agro achtergrond. Maar ik kies wel redelijk bewust wat ik eet en eet ook steeds minder vlees . Als ik vlees eet wil ik er vooral van genieten en het niet gedachteloos weg proppen.

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:39

Mijn vriend is vleeseter en ik neem hem zeker wel serieus. Hij is ook nog eens in de categorie "boeit me geen donder". Ik ben het er niet mee eens en soms maakt het me verdrietig, maar ik vind in zekere mate dat hij zelf moet weten wat ie doet. In de praktijk eet hij negen van de tien keer vega met mij en vlees buiten de deur of met vrienden als ik er niet bij ben.
Ik moet ook zeggen dat ik, nu je uitgelegd hebt hoe jullie 'proces' gaat, meer respect er voor heb. Ben blij dat er in de branche verstandige mensen zijn (dat is soms echt lastig te 'zien' door inderdaad de groeiende negatieve publiciteit en artikelen zoals uit de NRC). En hoewel we het verder niet eens zullen zijn/worden, wou ik dat toch even gezegd hebben.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:44

dank je wel Lilith, dat vind ik top van je.
Overigens zit ik op FB ook in een groep met veehouders. Was prachtig om te zien hoe creatief men de afgelopen dagen is geweest om de dieren verkoeling te geven.

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:56

+:)+

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:21

Citaat:
Ik denk zelf, er is de laatste tijd zo'n enorme hetze gaande tegen veehouders/veehouderij en vlees eten, en er zijn zoveel machtige spelers die hierin samenspannen, dat je vooral zelf je gezond verstand moet gebruiken.


Ik sta hier een beetje anders in.

Ik denk dat de boeren al jaren en jaren vastzitten in een naar, akelig systeem. Zoals zwalkend overheidsbeleid, al is "massaproductie" dan wel export een redelijk constante, een gigantische hypotheekschuld (burgers liggen wakker van een hypotheek van 5 ton - boeren hebben rustig 6x zo veel) en dan is er nog de noodzaak de klimaatverandering binnen de perken te houden.

Terwijl er ondertussen dingen niet jofel gaan met bijvoorbeeld de bodem en de biodiversiteit.

Op zich spelen er idd "enorme krachten" in wat ik opnoem, maar ik zie er geen hetze in.
Wel een hele lange serie trieste feiten en erg veel cda politici die de boel "gewoon" in het honderd laten lopen.

En ik vind persoonlijk ook niet dat "de" boeren het fout zouden doen. Ik denk dat de blunders in Den Haag, Brussel en de bestuurskamer van de rabo worden gemaakt (die idioten die naar de beurs zijn gegaan ipv eigendom van de agrarische sector te blijven).

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:25

Janneke2 schreef:
Ik sta hier een beetje anders in.

Ik denk dat de boeren al jaren en jaren vastzitten in een naar, akelig systeem. Zoals zwalkend overheidsbeleid, al is "massaproductie" dan wel export een redelijk constante, een gigantische hypotheekschuld (burgers liggen wakker van een hypotheek van 5 ton - boeren hebben rustig 6x zo veel) en dan is er nog de noodzaak de klimaatverandering binnen de perken te houden.

Terwijl er ondertussen dingen niet jofel gaan met bijvoorbeeld de bodem en de biodiversiteit.

Op zich spelen er idd "enorme krachten" in wat ik opnoem, maar ik zie er geen hetze in.
Wel een hele lange serie trieste feiten en erg veel cda politici die de boel "gewoon" in het honderd laten lopen.

En ik vind persoonlijk ook niet dat "de" boeren het fout zouden doen. Ik denk dat de blunders in Den Haag, Brussel en de bestuurskamer van de rabo worden gemaakt (die idioten die naar de beurs zijn gegaan ipv eigendom van de agrarische sector te blijven).


De Rabobank is niet beursgenoteerd... is nog steeds een coöperatie met ledencertificaten :)

En de meeste boeren hebben we een forse hypotheek maar niet rustig 3 miljoen dat is echt fors gefinancierd, zeg maar... Althans bij ons in de regio


Maar het probleem is dat wat je op alle fronten ziet overproductie maar nog meer overconsumptie. Veel en goedkoop en dat gaat ten koste van heel veel dingen.

hesterve

Berichten: 1926
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:03

Kinke schreef:
Resistance schreef:
Ik vind overigens dat dat importeren maar eens afgelopen moet zijn. Je hebt soms varkens die in Italie opgroeien, vervolgens naar Rusland geëxporteerd worden om geslacht te worden en dan wordt het vlees weer terug naar Italië gebracht. Wtf? Wie bedenkt dit? Waarom is dit nog mogelijk? Het is a. Een enorme belasting op het milieu en b. is dat vervoeren hartstikke stressvol voor die dieren. We moeten toe naar dat we het voedsel uit onze omgeving moeten eten, dat zou al zo ontzettend veel schelen. Natuurlijk geldt dat niet alleen voor vlees, maar ook voor andere producten (behalve producten die wij hier niet kunnen verbouwen, natuurlijk).


De Nederlandse consument heeft niet zoveel geld over voor z'n eten helaas. En daarom gaat hoog kwalitatief vlees naar het buitenland, bijvoorbeeld Italië, waar ze een goed stukje vlees veel meer waarderen.
Men vergist zich enorm in burgers die roepen dat ze vinden dat vlees en zuivel beter betaald zou moeten worden voor de boer en de consument die daadwerkelijk in de supermarkt staat. Het overgrote deel grijpt gewoon naar kiloknallers.



Helemaal mee eens. We hebben hier zoveel beesten, waarom ons goede vlees verkopen aan het buitenland en slechter vlees weer importeren... t is allemaal om goedkoop vlees aan de consument aan te bieden. Ik zou zo graag meer voorlichting willen zien om eens een reeel beeld te hebben van de impact van al dat geschuif met beesten en eten. T is niet alleen vlees en zuivel , neem ook bijvoorbeeld appels en peren die we hier volop hebben en toch liggen er vaak buitenlandse in de schappen. Als men er bewuster van zou zijn wat de impact hiervan is kiest men misschien wel vaker voor kwalitatief hoge Nederlandse ( of nog beter uit de regio waar je woont) producten.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:10

Voor de mensen die menen dat de vleesindustrie zo ontzettend slecht voor het milieu is, vliegen is veel milieu-onvriendelijker. Ik erger me dan ook groen en geel aan vegans die zich zo ontzettend inzetten voor het milieu, maar ondertussen wel doodleuk de hele wereld overvliegen.

http://www.volkskrant.nl/politiek/factc ... ~a4463343/

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:12

En producten van de Vegetarische Slager zijn allesbehalve duurzaam met soja die wordt overgevlogen uit Zuid-Amerika en deze namaakproducten zitten ook nog vol zout om het een beetje lekker te maken. Lekker duurzaam, maar niet heus.