Wat is het nut

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jayney

Berichten: 843
Geregistreerd: 01-01-09

Wat is het nut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 01:33

Hallo mede bokkers,

Even in kort ik vraag me steeds vaker af wat het nut van leven is.
Je moet naar school voor een goede diploma zodat je goede baan krijgt, goed verdiend en daarmee jezelf kan onderhouden. Daarnaast hoop je liefde te vinden en gelukkig te zijn samen.
Om heel eerlijk te zijn vind ik de gedachten van het leven erg deprimerend. Zelfmoord is niet iets wat ik echt wil dus voor de duidelijk suïcidaal ben ik niet (wel geweest).

Het gaat al jaren zo en labels krijg ik in bosjes opgeplakt ik geef daar niet zo om gaat mij erom dat ik ermee leer omgaan. (Loop daarvoor bij psycholoog en psychiater). Momenteel afgekeurd voor werk en studie (ik ben 21).

Maar goed ik ben de zin allemaal een beetje kwijt en wou het toch graag van me afschrijven. En vroeg mij af of er meer mensen zijn die dit hebben. Zo ja hoe gaan jullie om met die gedachten hoe zie het plezier in het leven weer?

(Voor de Geintresseerde ik heb dystyme stoornis en een persoonlijkheidsstoornis: borderline)

evaac

Berichten: 1062
Geregistreerd: 01-07-11
Woonplaats: amersfoort

Re: Wat is het nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 01:40

Hier ook vaan dat gevoel van: alles moet zo lopen. Studie, werk, lover, uit huis, trouwen en kindjes.
Ik heb heel dat gevoel niet... alsof ik niet echt een richting heb int leven..

Wat ik er aan doe? Genieten van mn vrije tijd! Veel naar mn paard, of andere leuke dingen doen zoals winkelen, uit eten of juist avondjes zelf koken met vriendinnen en dan er van genieten!
Hoe ik het over een poos verder wil weet ik nog niet, en ben maar gestopt met daar over te denken! Werd er niet veel wijzer van :p

Jayney

Berichten: 843
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Wat is het nut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 01:46

Ja evaac dat precies het lijkt wel een soort uitgestippeld standaard leven.

Zelf heb ii zoveel vrije tijd dat ik de afleiding niet meer kan vinden.... Ben bijna elke dag bij mijn paard. Sport om de dag. Kook bijna elke dag en probeer af te spreken maar ja meeste mensen zijn wel druk...
Wel fijn dat het voor jou wel werkt!

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 01:48

Ik denk dat leven niet echt een nut is. Maar gewoon iets dat je moet doen. We zijn hier naar mijn idee niet op aarde gezet door god. Maar door evolutie. Uit bepaalde cellen zijn nieuwe onstaan en zo uiteindelijk ook wij. Daar was geen rede voor. Dat is gewoon zo gegaan.

Over wat je bedoeld met studie-werk-partner-kindjes is het anders. Je moet werken om te kunnen leven. Vroeger moest je werken voor je eten. Tegenwoordig regelt iemand anders je eten maar daar moet jij wel iets voor terug doen. Voor een goeie baan heb je een studie nodig.
En qua kinderen krijgen ligt dat gewoon in het aard van mensen. We moeten ons voort blijven planten als het ras moet blijven overleven. Het zit in je aard om voor te planten en daarom willen zoveel mensen kinderen.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Wat is het nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 02:01

Ik denk ook niet echt dat het leven zelf een inhoud heeft, het enige nut dat wij leven is het voortbestaan van de mensheid net zoals met dieren. Gewoon je tijd zo goed mogelijk besteden met de dingen die je graag doet en niet zoveel nadenken want zoveel tijd hebben we niet. ^^

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 02:12

Wat is het nut van leven?
Genieten! Je dromen waar maken en leven hoe jij het graag zou willen.
En je moet helemaal niks. Je MOET niet naar school, een goede baan krijgen, goed verdienen. Vind ik altijd onzin als mensen dat zeggen. Wat heb je daar aan als je niet gelukkig bent? Ik vind het belangrijk dat je er alles aan doet om je dromen waar te maken en je best te doen om een goed leven te hebben.
Ik ben nu 18, geslaagd van havo en heb nu een tussenjaar. Werk nu nog fulltime en ga -als het goed is- in April weg naar Canada, voor iets minder dan een jaar. M'n grote droom waar maken die ik al een aantal jaar heb, en die droom groeit nog steeds. Namelijk werken op ranches! Hoeveel mensen het wel niet dom en onverstandig vinden dat ik niet meteen aan een studie begin.. Nee zo zit ik echt neit in elkaar, de menigte achteraan lopen omdat dat zogenaamd normaal is. Sowieso, als ik deze droom niet had gehad, was ik waarschijnlijk niet eens geslaagd van de havo :D
Ben iemand die echt bezig moet zijn, dat betekent dat ik in m'n vrije tijd sport, bij de paarden ben of iets anders actiefs doe. Dus werk 30-40 uur per week, sport 4x per week in de sportschool en rijd (als het weer mee zit..) 2x per week paard. Lekker druk dus, maar ik word er gelukkig van en krijg er gek genoeg heel veel energie van. Dus waarom niet?

Ik geloof trouwens niet dat je met een reden bestaat, daar ben ik dan weer te nuchter voor :+ Iets met een eicel en een zaadcel en evolutietheorie. Waar ik dus wel in geloof is dat je het beste van je leven moet maken wil je gelukkig worden. En dat gaat niet allemaal vanzelf nee, daar moet je wel wat voor over hebben.
Dream big, live bigger.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 03:28

Ik zeg altijd maar je hebt voor zover mogelijk zoals die labels en afgekeurd zijn verder je eigen leven in de hand. ga lekker naar buiten geniet van de kleine dingen. Ga op stap kan echt ook alleen. en kijk wat er allemaal te beleven is. In januari is het bij heel veel mensen raak met sombere gevoelens. Heb je goede medicijnen? Blijf praten met wie je nu praat, heb je vriendinnen? Tis wel een leeftijd waarop je achter het echte leven komt en dat kan soms tegenvallen als je net op jezelf bent enzo. sterkte en succes.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 04:00

Mijn leven heeft niet echt nut. Ik zal nooit hét kankermedicijn ontwikkelen of levens redden. Maar ik heb het leuk, naast alle verplichte studie- en werkuren plan ik leuke dingen in, ik zorg altijd dat ik iets heb om naar uit te kijken omdat ik anders best een beetje meh kan worden.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Wat is het nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 05:28

Ik zie het nut er ook niet echt van in, maar waarom zou dat de pret moeten bederven?
*mompelt iets over zelf de slingers ophangen*

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Wat is het nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 06:45

Jep hier ook. Hoe ik er mee omga? Nog niet. Ik probeer te doen wat mij voldoening geeft en er te zijn voor anderen. Heb ook dysthymie btw.

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 06:54

Het leven is zoals je het zelf inkleed.
Ja helaas je moet studeren en een baan hebben (vooral door de overheid die ons momenteel uitkleden haast)

Maar je kan ook alleen gaan wonen, je hoeft geen kinderen. Je kan op rondreis gaan. Je kan het leven zo mooi maken als je wil, je moet heel die banen en studies niet zien als je hele toekomst het is maar een klein deel.

Mijn oom is een echte leven genieter. Die werkt gewoon en ernaast gaat hij veel dingen doen, vakantie skiën naar frankrijk maar ook een keer naar de musical en hij houd van eten dus hij kookt wel eens voor heel de familie enzovoort.

Ik wil juist wel heel graag mijn eigen stekkie en wil later wel kinderen. Maar ik wil ook lekker van mijn paardjes genieten en van mijn leuke beroep.
Sinds ik mijn ongeluk heb gehad ben ik heel anders op het leven gaan kijken en vind het soms ook niet leuk maar waardeer het wel meer.

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Wat is het nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 07:36

Ooit zal de mensheid er niet meer zijn, is er niemand om te weten wat we ooit gedaan hebben. Dus eigenlijk is er geen point of life. Toch moet je voor jezelf leven, er het beste van maken: je leeft maar 1 keer, make sure its a good one.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Wat is het nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:11

Ik 'leef' voor de vrije tijd, want dan doe ik leuke dingen. Met bhv werk kan ik leuke dingen doen. Heb 2 paarden waar ik heel veel plezier van heb.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:13

Jayney schreef:
Ja evaac dat precies het lijkt wel een soort uitgestippeld standaard leven.



Je bent daar toch zelf bij!!

Iedereen verwacht ook van mij dat ik netjes binnen zes jaar af studeer.. Inmiddels begonnen aan mn zevende omdat ik net een half jaar gewerkt heb en vervolgens gereisd! Je stippelt je eigen leven uit :D

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Wat is het nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:30

Jij bent je baas over je eigen leven en kunt het inrichten zoals jij het wil! De keuzes die je maakt zijn daarin bepalend. Natuurlijk heb je gelijk dat er hier in NL bepaalde verwachtingen gelden die misschien als keurslijf of als sleur kunnen voelen, maar je kunt ook buiten de landsgrenzen gaan denken. Als jij bijv gelukkig wilt worden met minder en meer zelf wil bepalen, zou je dat ook ergens in het buitenland kunnen zoeken. Een land waarin het tempo wat lager ligt en men meer is van "niets moet, alles mag".

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Wat is het nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:54

Ja, nut heeft het niet echt. Ik snap je gedachte wel op dit moment (lichamelijke klachten waardoor ik mijn 'oude' leven heb moeten opgeven).
Het is moeilijk, maar probeer te zoeken naar dingen die je leuk vindt, waar je van geniet, maakt niet uit hoe klein of groot die dingen zijn.
Leef voor jezelf, want je bent het waard :j

Anoniem

Re: Wat is het nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:34

Niemand verplicht je om een kinderen te nemen.

Zelf studeer ik momenteel. En doe daarnaast dingen die ik leuk vind. Aan sparen doe ik niet. Stel je voor dat ik over een paar weken dood ben. En dan heb ik niks met het geld gedaan.

Ik leef in het nu. Ben dus totaal niet bezig met mijn uitzet. Zie ik dan wel. Ben bezig met mijn motor rijbewijs. Zodat ik straks heerlijk kan rond touren.

Alleen ik zou never kinderen willen. En ik trek ik mij weinig aan wat anderen van mijn leven vinden.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is het nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:37

Hey Jayney,

Ik denk dat we er allemaal wel eens last van hebben. Ik namelijk ook wel vaak.
Daarom probeer ik van dag tot dag te leven.
Probeer te genieten van alles wat je doet!
Helaas hier wat minder tijd over ivm school, maar als ik veel vrij zou zijn zou ik veel met Felda bezig zijn.

Jayney

Berichten: 843
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 11:10

Thanx allemaal voor jullie reacties. Ben het ook eens met jullie dat je, je eigen leven invult daar ben ik het afgelopen jaar ook mee bezig geweest. Ik vind het niet erg dat ik gestopt ben met studeren want ik werd er niet gelukkig van ik deed het omdat het van mij verwacht werd.

Werken mis ik wel nou ja ik weet niet wat ik mis want meeste werkzaamheden doe ik liever ook niet. Als mensen mij vragen wat ik doe ik antwoord op moment niks krijg ik aardig wat preken over hoe zonde dat wel niet is, ik ben dan ook bijdehand genoeg te zeggen sorry mijn leven mijn keuzes.

Buiten dat allemaal om alle vrijheid het feit dat ik vrijwel zou kunnen doen wat ik wil. Haal ik op moment nergens voldoening uit en dat is waar ik een beetje vastloop. Ik weet niet wat ik wil dus probeer van alles maar voldoening nog nergens in gevonden. Ik weet gewoon niet zo goed hoe ik het gevoel moet uitleggen.

Want alles wat hier gezegd word begrijp ik volledig en ben ik het mee eens. Maar zelf kan ik het niet zo ervaren op dit moment.

Herman97

Berichten: 431
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: In het Noorden des Lands

Re: Wat is het nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:13

Ik snap wat je bedoeld maar eigenlijk hebben we deze standaard zelf gecreëerd.

Gewoon de dingen doen zoals jij ze graag doet en niet kijken naar wat de buurman doet. Je leeft maar een keer en het is jou leven. Wij zijn deze weg ook ingeslagen omdat wij ook graag ons leven leven en ons niet willen laten leiden door wat er van ons verwacht word.

Kom op je kunt het ... geniet van het leven !!!!

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Wat is het nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:17

het nut van leven heeft geen inhoud, het is net wat je er in doet ;)

probeer de dromen die je hebt waar te maken, en de dingen te realiseren!
ga er voor!

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:21

Er is, naar mijn mening, niet zoiets als een universeel nut van het leven. Jouw persoonlijkheid, je dromen, je ambities, je talenten en je passies maken jouw leven nuttig. Is een leven nuttig als je een enorme wetenschappelijke doorbraak hebt veroorzaakt? Absoluut! Ben je minder nuttig als je eens per week boodschapjes meeneemt voor je minder valide buurvrouw? Nee, niet naar mijn mening in ieder geval.

Ik denk dat je moet kijken naar wat jou gelukkig maakt. Kun je als je 90 bent terug kijken of een leven wat JIJ fijn vond? Ja? Dan heb je een nuttig leven geleefd.

Ik vind het heel depressief om te denken dat ieder een uitgestippeld leven heeft. Het leven is wat je er zelf van maakt. Als je niet je best doet zal het leven je ook niet belonen.

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:23

Ik vraag me dat inderdaad ook weleens af, maar ik denk dat je het maar moet hebben van de verschillende gevoelens en emoties die je hebt bij een nieuwe situatie. Het heeft uiteindelijk ook gewoon totaal geen nut allemaal, maar als je niets doet krijg je er ook een vervelend gevoel bij, terwijl de mensen die hard werken beloond worden en zich "gelukkig" voelen (tussen aanhalingstekens omdat 'gelukkig' zijn eigenlijk niet bestaat, het is iets wat we zelf bedenken aan de hand van dingen die alleen wij kunnen voelen). Zo lijkt het wel een soort uitgestippeld plan eigenlijk, dat wij mensen moeten werken om de wereld naar een bepaald punt te werken, en als je niet meewerkt aan dat plan heeft dat als gevolg dat je je 'vervelend' voelt.

En nu bedenk ik me dat ik gewoon veel te diep nadenk en dat het gewoon zo is als het is :P

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:25

Ik ken het gevoel helemaal. Zo heb ik me ook jaren lang gevoeld. En ik heb/had ook dysthymie. (en adhd)
Gelukkig met de juiste medicatie en gesprekken gaat het nu erg goed.
En nog steeds heb ik geen doel in mijn leven waar ik naar toe wil werken.
Maar dat heb ik nu ook niet meer nodig, ik geniet van de kleine dingetjes.

Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet maar net de juiste hulp enzo krijgen.

Wat bij mij ook geholpen heeft is een hobby voor thuis vinden. Ik ben tegenwoordig voortaan veel creatief bezig. Voornamelijk kleien en schilderen. Dat geeft me ook een klein doel, steeds beter worden.

En mijn verschrikkelijke werk waar ik wel om kon janken als ik er naar toe moest vind ik nu ook helemaal niet meer erg sinds ik mijn concentratie heb terug gevonden door medicatie.

Denk je dat jij voor jezelf zo'n hobby kan vinden waar je je een beetje in kan uiten? Probeer anders gewoon wat dingen uit. Als je naar de action gaat hoeft het ook niet veel te kosten en ze hebben daar van alles om creatief te zijn.

En is het niet beter om jezelf proberen kleine doelen te stellen?
Bv zoek iemand die slecht ter been is om te helpen met boodschappen doen ofzo. Kijk of er een bejaarden tehuis ofzo is waar je iets leuks kunt doen of gewoon een bak koffie drinken met iemand die eenzaam is.
Of zoek een asiel waar je zomaar af en toe honden uit mag laten.

Zomaar wat ideetjes die je toch een beetje een doel geven, waarbij je iemand anders helpt en tegelijk weer een klein beetje aan het werk gaat.
Misschien geeft het helpen van anderen je wel een goed gevoel. En hoe meer je thuis zit hoe rotter je je voelt.

Heel verhaal, hopelijk kun je er iets mee.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:34

Ik zou zeggen; blijf niet hangen in de vraag als die je verdrietig maakt, ga dan eens op zoek naar antwoord! Je vraag over 'de zin van het leven' is er een die de mensheid zich al decennia stelt. Een hapklaar antwoord is er misschien niet zomaar, maar je kunt prima zelf op zoek. Er zijn al zoveel wijze (en minder wijze ook trouwens) mensen geweest die hierover hebben nagedacht. Kijk eens naar wat zij vonden en hoe jij dat ziet. Begin eens een boek over filosofie, zoals De wereld van Sophie van Jostein Gaarder. Of lees eens wat over de grote wereldreligies en stromingen. Begin voor mijn part met een hedendaags boek over boeddhisme als je denkt dat je weinig ophebt met een god of goden. Je zult daar allemaal niet meteen het/een antwoord te vinden - duurt misschien wel bijna of méér dan een mensenleven -, maar het kan je goed helpen in je zoektocht. De wetenschap dat je aan een antwoord 'werkt' kan je denk ik al een heel stuk rust geven. :)