hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38399
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:10

Udo2001 schreef:
Ik ben ouder, maar verdien minder. Heb dan wel weer recht op subsidies dus komt in dezelfde richting.
Ik heb mijn paard op pension, vanaf deze maand voor €245 dat was voorheen €300! Daarnaast huur ik mijn appartement voor 600 excl de vasten lasten, daar komt verzekeringen, internet en gas water licht nog bij. Ik spaar €25 per maand, maar kan ook gewoon paar honderd euro rood staan. Gelukkig heb ik lieve ouders die vaak boodschappen meebrengen, auto tanken en waar ik vaak aanschuif voor het avond eten. Anders is het niet te doen! Vakanties zit er niet in, af en toe dagje op stap wel. Ik heb het er voor over, maar lastig blijft het wel!

Ook recht op huursubsidie? Of zit dat er al bij in begrepen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:09

idinn schreef:
Amper eten staat niet in mijn woordenboek, ik ben een bodemloze put :') En 2 dagen achter elkaar hetzelfde eten vind ik drie keer niks, dus variatie heb ik genoeg. Misschien scheelt het dat ik geen pakjes gebruik om sausjes, gerechten of pizza te maken. Mij te duur en veel minder lekker. En groente/fruit van de markt is beter + goedkoper dan bij de supermarkt. Grotere porties kopen/koken en invriezen scheelt ook aanzienlijk. Maar nee biefstuk of zalm staat er niet op mijn menu. Maar ja ik kan er gezond en voldoende van eten.


Ik weet dat het hooooooooopeloos off topic is... maar licht eens een tipje van de sluier? Wat eet je? Hoe doe je het?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:23

Geef anders jullie boodschappenlijst maar eens.. Kan zo kijken wat je eventueel niet nodig hebt..

Maar een tip... Koop een kilo gehakt, draai acht ballen. Zeven in de vriezer. En vlees is in principe ook niet elke dagnodig.. Je kan er ook prima een brooddag doen. Ik kocht wel eens een blik kipragout met wat boterhammen er naast.. Heerlijk! En zelf een salade maken kan ook prima. Kost niet veel en vult de maag zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:29

Sowieso groente/fruit van het seizoen, die zijn altijd goedkoper. Niet aan begin van de ochtend naar de markt, maar als ze al beginnen opruimen. Of datgene kopen wat in de aanbieding is, desnoods wat meer voor in de vriezer.

Vorig jaar had ik een eigen cherrytomatenplant (stekje van een vriendin in een ruime emmer gezet). Die gaf zoveel tomaatjes dat ik die al niet meer heb gekocht. En die gebruik ik zomers best veel, omdat ik dan veel salades eet = veel groente = minder vlees = goedkoper (en lekkerder). Makkelijke plant, weinig ruimte nodig, zeker een aanrader! En kijk eens rond waar goede bramenstruiken staan (of frambozen bv.) en pluk daar = gratis fruit.

Sowieso minder vlees, meer groente scheelt ook veel. Vlees is nu eenmaal duur. En heb je ook helemaal niet elke dag nodig. Verder wissel ik in de week af tussen pasta, rijst en aardappel gerechten. Pizza maak ik zelf, heb het eens uitgerekend, dan ben je met alle ingrediënten max. €1 kwijt per pizza. Alle soorten sauzen kan je sowieso al goedkoper maken als die potjes/pakjes in de supermarkt.

En gooi gewoon niks weg. Gebruik je restjes. Ik drink geen melk, dus als ik een pak open maak voor een sausje. Maak ik de dag(en) erna pannenkoeken of een ander sausje. Niet dat je een deel weg moet gooien.

Mijn ontbijt is ook goedkoop. Ik eet dan graag havermout, maar i.p.v. melk gebruik ik gewoon heet water. Aangezien ik er kaneel en banaan doorheen doe. Eventueel nog wat rozijnen of beetje cruesli (goedkoopste, want het gaat toch door een havermoutpapje).

Eten moet lekker zijn. Maar als je cruesli door havermout roert heb je geen duur pak ervan nodig. Net zoals melk voor sausjes/pannenkoeken, die met goedkoopste liter prijs is prima. Ik ben wel echt van het koken/bakken.. dus ik maak ook zeker gewoon lekkere dingen klaar, maar dus wel budget.

Maar goed, zo gaan we wel erg offtopic inderdaad :D Er is eventueel een topic over bezuinigen op de boodschappen voor de liefhebbers!

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:27

Hier in het hoge noorden heb je echt goedkopere huizen en stallen. Zelf heb ik misschien makkelijk praten, woon nog thuis en rijd een paard van iemand anders, waarvoor ik alleen de bak huur en lessen betaal.

Om me heen zie ik mensen met een eigen paard die daarvoor alles moeten laten, dat is het mij persoonlijk gewoon niet waard. Ik ben nu aan het afstuderen, en wil straks toch uit huis en misschien nog verder studeren. Ben nu dus hard aan het sparen. Mijn vaste uitgaven zijn dan ook minimaal, abbo van nog geen €10 per maand, wegenbelasting en verzekering van de auto samen €32 per maand. Nu sinds kort huur van de bak voor €180 per jaar. Kan nu dus enorm luxe leven, ga wel bijna elke week uit eten, kan makkelijk winkelen en uitgaan. Maar toch denk ik vaak wel even na hoor, voordat ik wat uitgeef. Hierdoor kan ik nu goed sparen en als ik straks wel uit huis ga is alles hopelijk net even wat makkelijker.

Hier in de buurt kun je voor €350 een sociale huurwoning en voor €200 wel een stalling. Verder heb je hier veel boeren die hun spullen langs de weg verkopen voor een leuk prijsje. Als jij zeer mobiel bent, zal ik zeker eens rondkijken naar een ander stukje Nederland.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:46

Sammie schreef:
Geef anders jullie boodschappenlijst maar eens.. Kan zo kijken wat je eventueel niet nodig hebt..

Maar een tip... Koop een kilo gehakt, draai acht ballen. Zeven in de vriezer. En vlees is in principe ook niet elke dagnodig.. Je kan er ook prima een brooddag doen. Ik kocht wel eens een blik kipragout met wat boterhammen er naast.. Heerlijk! En zelf een salade maken kan ook prima. Kost niet veel en vult de maag zeker.


Tja vlees eet ik niet en al helemaal niet van het goedkoopste = minst dier vriendelijk. Als ik vlees haal voor mijn vriend probeer ik altijd biologisch te kopen. Kost meer, maar heb ik graag over voor een beetje meer dierenwelzijn. Of is het de bedoeling zo goedkoop mogelijk te leven ten koste van...?
De tijd dat ik veertien dagen brood met pindakaas at heb ik echt gehad hoor. Weet niet hoe oud jij bent, maar op een gegeven moment was ik daar wel klaar mee.

Ik vind 50 euro per maand totaal niet realistisch. Dat is ook ver onder het vereiste sociaal minimum. Iemand in de schuldsanering krijgt nog 30 tot 50 euro per week en dan hoef je daar echt alleen van te eten.

LS_fotos

Berichten: 1640
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:55

Besparen op kleding, alchohol, roken, uitgaan en/of feestjes, alleen naar de verjaardagen gaan die nuttig zijn (mensen waar je om geeft en die ook bij jou komen). Geen auto meer. Geen dagjes weg, of het moet heel goedkoop zijn of gekregen. En soms een beetje handelen in spullen.
Uitgaven pony's.

Hier iemand met een uitkering, wegens ongeschiktheid werk.

Vaste lasten:
350 euro huur incl gwl (begeleid wonen kamer incl eigen douche en toilet)
20 euro TV & internet (komt bij bovenstaande erbij)
16 euro WA verzekering
116 euro zorg
50 euro telefoon (is een abbo moet goedkoper als die is afgelopen duurt nog 1 jaar.. wel onbeperkt bellen.)
240 euro stalling pony's (mini shet en welsh bij elkaar) pony's staan helemaal all incl.
Brommerverzekering: betaald me vader
Bezine brommer: 20,-
is 812 euro bij elkaar aan vaste lasten ZONDER boodschapppen.
Boodschappen moeten er nog bij.
Das ongeveer 150.

Mijn uitkering is 962 euro.
Dus ik kom geld tekort.

Maar geld wat ik terug krijg per maand:
Huurtoeslag: a 175
Zorgtoeslag: 70,- (dit spaar ik per maand voor ziekte van de paardjes of leuke dingen of nodige dingen zoals kleding) Kleding koop ik bij primark of niet dure winkel altijd outlet..
Ouders: voor mijn paardjes omdat ik het anders niet red.. En als ik het wel red mag ik er wat leuks voor kopen. (Maar hiervan spaar ik de ijzers voor mijn welsh en die laat ik er echt onder tot t niet meer kan. (maand of 3). Mijn mini vijl ik zelf bij, en eens laat ik de smid hem doen.

Als ik dan net niet rondkom einde van de maand klop ik bij me ouders aan voor eten of ga een keer daar eten maar over het algemeen bezuinig ik op eten. Eetprobleem dus niet handig. Zit nu in opname al maanden maar woon 1 Mei weer begeleid.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:00

Als je amper geld heb kun je wel alleen maar biologisch, luxe, etc willen eten of alleen maar A-merk, maar dan is je portemonnee zo leeg. (om nog maar te zwijgen dat al die keurmerken een wassen neus zijn en je gewoon bij de neus genomen wordt bij 9 van de 10 keurmerken) Dus dat zou dan weer ten koste gaan van je eigen portemonnee :+ In sommige situaties kun je die keuze niet maken. Of je nu wil of niet. Principes gaan bij een kleine beurs snel opzij.

Je zou natuurlijk ook gewoon een poging kunnen doen om je er serieus in te verdiepen in plaats van je verlagen tot standaard opmerkingen over leeftijd, veertien dagen pindakaas en het is niet realistisch.. Als hier nou al meerdere mensen aangeven het wél te kunnen of te hebben gekund lijkt mij dat 'niet realistisch' sowieso al niet van toepassing.

LS_fotos

Berichten: 1640
Geregistreerd: 24-04-12

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:02

Ik koop de groente op data's van de dag zelf dan heb je 30% en stop ik soms nog in de vriezer ook..
Maaltijden maak ik voor 2 dagen of vries wat in. Drink veel water, en vlees lus ik alleen kipschitsel ofzo en die zijn ook maar 1,- per stuk. Spinazie is gezond en niet zo duur, veel kijken wat in de aanbieding is.
Pannenkoeken is ook niet al te duur, en brood koop ik uit de aanbieding.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:26

Sammie schreef:
Als je amper geld heb kun je wel alleen maar biologisch, luxe, etc willen eten of alleen maar A-merk, maar dan is je portemonnee zo leeg. (om nog maar te zwijgen dat al die keurmerken een wassen neus zijn en je gewoon bij de neus genomen wordt bij 9 van de 10 keurmerken) Dus dat zou dan weer ten koste gaan van je eigen portemonnee :+ In sommige situaties kun je die keuze niet maken. Of je nu wil of niet. Principes gaan bij een kleine beurs snel opzij.

Je zou natuurlijk ook gewoon een poging kunnen doen om je er serieus in te verdiepen in plaats van je verlagen tot standaard opmerkingen over leeftijd, veertien dagen pindakaas en het is niet realistisch.. Als hier nou al meerdere mensen aangeven het wél te kunnen of te hebben gekund lijkt mij dat 'niet realistisch' sowieso al niet van toepassing.


Ik vind biologisch iets totaal anders dan luxe of A merken. In de laatste 2 ben ik niet geïnteresseerd. 14 dagen brood met pindakaas is -even goed lezen- wat ik zelf gedaan heb toen ik net student-af was. (en als je jong bent vindt je dat niet altijd zo erg, maar mijn ervaring is dat je daar op een gegeven moment gewoon klaar mee bent. Toen ik studeerde kon ik ook een zak chips als avondeten eten, nu heb ik daar andere ideeën over).
Ik heb nog geen maaltijd voorbeelden gezien van mensen die voor 50 euro per maand eten behalve een blik ragout met boterhammen (da's in dezelfde lijn als brood met pindakaas wat mij betreft). Dus nee, niet realistisch dat je van dat bedrag gezond en gevarieerd een maand lang kan eten, wc papier en afwasmiddel kopen enz.
De standaarden van het nibud zijn er niet voor niets.

Edit: "als je amper geld hebt" kun je misschien ook geen paard betalen? Als je niet meer dan 50 euro pm te besteden hebt voor levensonderhoud heb je een behoorlijk probleem als je paard een aantal kliniek bezoekjes nodig heeft, lijkt mij.
Tenzij je ouders hebt die kunnen bijspringen. Maar dan heb je dus een ondersteunend netwerk en sta je er niet helemaal alleen voor.
Ik ken helaas de voorbeelden van paarden die nooit een tandarts zien omdat er geen geld voor is, veel te weinig een hoefsmid, nooit goed gereden worden want er is geen geld voor les...
Laatst bijgewerkt door Nikass op 30-03-15 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:31

De vraag was hier waar kun je op bezuinigen. Iemand geeft aan voor 50 per maand boodschappen te kunnen doen. Dat dat dus kan. Kun jij wel blijven roepen dat jij alleen maar biologisch wil of wat het nibud roept.. Dat maakt geen flous aus... Als je portemonnee anders bepaald, zul je het er mee moeten (of wellicht een maand mee kunnen) doen. Jij blijft alleen maar roepen dat het niet realistisch is, terwijl je inhoudelijke kennis op nul komma nul is gebaseerd. Slechts op vooroordelen, want verder dan het kan niet.. het is niet realistisch kom je helaas niet.

Ik heb aangegeven kom maar met je boodschappenlijst kan ik kijken wat er geschrapt kan worden.. En ik weet niet waar jij hebt gelezen dat je veertien dagen een blik ragout met boterhammen naar binnen kan rammen, maar ik heb dat nergens gelezen. Dat was één voorbeeld van een (makkelijke en relatief goedkope) avondmaaltijd niet van twee weken achter elkaar.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:34

Ik denk ook dat het voor ons ook goedkoper had gekund als ik niet zoveel beperkingen heb met voedsel, al is ook de vriezer onze grote vriend :D
Een ruime vriezer is een goede investering wat dat betreft :j

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:38

Sammie schreef:
En ik weet niet waar jij hebt gelezen dat je veertien dagen een blik ragout met boterhammen naar binnen kan rammen, maar ik heb dat nergens gelezen. Dat was één voorbeeld van een (makkelijke en relatief goedkope) avondmaaltijd niet van twee weken achter elkaar.


Je leest nog steeds niet erg best hè, dat heb ik nl niet zo gezegd.
En ik zou zeggen: kom jij maar met een gezond weekmenu ontbijt, lunch, diner voor 10 euro. Ik ben erg benieuwd.

Tieme
Berichten: 4969
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:47

ik heb niet alles gelezen maar ik zou eens goed naar je lasten kijken. bezuinigen op boodschappen? weekbudget?
kijken naar je energie kosten? zie soms bedragen voorbij komen a 150 euro. dat vind ik aardig aan de prijs. ik betaal 80 euro per maand en krijg altijd geld terug..
niet roken, drinken, geen dure kleding/shoppen en in het uiterste geval geen wedstrijden meer rijden? dan heb je die kosten ook niet. kan je een goedkopere auto rijden en de trailer eruit doen als het zou moeten.

Ik heb 1600-1700 euro en ik red het prima. ik heb 2 kinderen, een paard in volpension en nog een pony. daarnaast nog een aantal huisdieren. ik houd nog genoeg over om op een vakantie te gaan of te kunnen sparen voor een buffer.
hoe? niet te uitbundig leven. ik rook en drink niet, ga niet uit en shop niet wekelijks. energiekosten houd ik laag, hetzelfde met dingen als boodschappen. heb een kleine en zuinige auto dus niet duur qua wegenbelasting, verzekering en benzine.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:48

Sammie de vraag was niet waar kun je op bezuinigen. De vraag was hoe doen anderen dat.

amj
Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:54

Het is een keuze die je maakt.
Ik ben ook alleenstaand, 29 jaar. Ik heb vorig jaar een huis gekocht.

Ik moet hard werken om mezelf en mijn paard te onderhouden. Ik heb een fulltime baan als docent op een middelbare school.
Ik kan mezelf bedruipen, maar er blijft weinig over voor extraatjes. Ik ga nooit uit eten, kleding koop ik bij de Primark, ga praktisch nooit uit, en probeer zo zuinig mogelijk te leven.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:54

Nikass schreef:
Je leest nog steeds niet erg best hè, dat heb ik nl niet zo gezegd.
En ik zou zeggen: kom jij maar met een gezond weekmenu ontbijt, lunch, diner voor 10 euro. Ik ben erg benieuwd.

Nee, daar kom ik niet mee. :+ Sowieso moet je dan eerst bepalen wat gezond is en dan tweede is 50 euro per maand niet 10 euro per week, wat mij weinig boeit. Ik heb enkel aangegeven kom met een boodschappenlijst kan ik kijken wat je kan schrappen.. Niet dat je met dat schrappen perse aan die 50 euro per maand gaat komen, slechts dat wat je koopt wellicht overbodig is en zodat je dan zodanig kunt bezuinigen.

En als we ons gaan verlagen tot jij leest niet erg best... tja.. Ben ik er al snel klaar mee. Over leeftijd gesproken :\ Als je niet wil dan wil je niet. Houdt het voor mij op. Ook best.

darkadia

Berichten: 5255
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:55

Hier bespaar ik inderdaad ook vooral op mijn boodschappen. Ben nog student, maar door vertraging niet fulltime, waardoor ik redelijk veel heb kunnen werken en sparen afgelopen jaar. Nu even zonder werk, dus is het allemaal wel wat krapper. Doe nu dan ook even wat minder leuke dingen, en bespaar op lessen (niet alleen paardrijles), maar toen ik nog werkte kon dat allemaal prima. Af en toe eens een dagje brood of soep met brood doe ik zo 1x per 2-3 weken, ben wel een vlees liefhebber, dus dat heb ik eigenlijk wel altijd dagelijks, en verse groenten. En zomers drink ik vaak limonade. Ik vind het geen probleem om dingen te laten voor mijn paardje, heb een heftige periode achter de rug, en paard helpt me daar nu enorm bij (beste therapie ever).
Nu moet ik wel zeggen dat ik nog gesponsord wordt in de huur van mijn huisje (Amsterdam, dus duur), dus dat scheelt wel. Verder verkoop ik regelmatig wel spullen via marktplaats/bokt die ik niet meer gebruik.
Qua boodschappen ben ik denk €60,- per maand kwijt ongeveer.
Verder zitten energiekosten hier in de maandelijkse huur, en krijg tot nu toe elk jaar geld terug (200-300€) wat dan in mijn vakantie potje gaat zodat ik in de zomer toch 1-2 weekjes er even tussenuit kan. Lukt dat niet, dan worden het meestal kortere tripjes, van weekendje weg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41756
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:16

Als ik sommigen in dit topic moet geloven kan je als alleenstaande in NL net rondkomen van een inkomen van 1500 euro netto. Ik kan me niet voorstellen dat dit een redelijk beeld is :).

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:18

Sammie jij hoeft mij echt niet te vertellen waar ik op kan bezuinigen. Als ik wil bezuinigen kom ik daar zelf wel uit. Maar ik kan me niet herinneren dat ik heb gezegd dat ik moet bezuinigen. Een maand heeft meer dan vier weken maar goed 12, 50 per week dan. Beetje slap dat je nu niet met een voorbeeld durft te komen.

Ik weet niet wat je bedoelt met "als je niet wil dan wil je niet" (wat wil ik niet volgens jou?)
En ja als ik drie keer geduldig mijn post uitleg en jij blijft reageren op iets wat ik niet schrijf, dan lees je niet goed of je wilt gewoon een statement maken. Prima, maar zeg dan niet dat je op een opmerking van mij reageert.

San87: met paard is waar het om gaat. Mijn paard kost me per maand meer dan mijn hypotheek en dan heb ik het niet over de periodes dat er frequent een da op bezoek komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41756
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:21

Nikass schreef:
Sammie jij hoeft mij echt niet te vertellen waar ik op kan bezuinigen. Als ik wil bezuinigen kom ik daar zelf wel uit. Maar ik kan me niet herinneren dat ik heb gezegd dat ik moet bezuinigen. Een maand heeft meer dan vier weken maar goed 12, 50 per week dan. Beetje slap dat je nu niet met een voorbeeld durft te komen.

Ik weet niet wat je bedoelt met "als je niet wil dan wil je niet" (wat wil ik niet volgens jou?)
En ja als ik drie keer geduldig mijn post uitleg en jij blijft reageren op iets wat ik niet schrijf, dan lees je niet goed of je wilt gewoon een statement maken. Prima, maar zeg dan niet dat je op een opmerking van mij reageert.

San87: met paard is waar het om gaat. Mijn paard kost me per maand meer dan mijn hypotheek en dan heb ik het niet over de periodes dat er frequent een da op bezoek komt.


Lees de berichten van o.a. Spekkie eens :). Daar komt wel degelijk uit naar voren dat je het met een inkomen van rond de 1500 euro al moeilijk gaat krijgen om rond te komen en je dus echt geen paard kunt houden. Dat kan ik me gewoon niet voorstellen, helemaal niet gezien het sociale minimumloon 1360 euro netto is.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:25

Ja die heb ik gelezen en die vond ik op zich heel realistisch. (Zij komt zonder paard op zo'n 1200,- uit) Maar afhankelijk van waar (regio) en hoe (kamer, huis) je woont kan daar wellicht nog net iets meer af. Vooral als je het een en ander aan subsidies krijgt. Toch hoor ik ook veel mensen zeggen dat ouders af en toe nog wel wat bijdragen. Al is het maar in de vorm van daar kunnen gaan eten. Zonder netwerk is het toch echt een stuk pittiger. Ook qua tijd. Want als je veel uren moet werken en ook nog dagelijks naar je paard, dan is dat best zwaar.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:28

Ik zou niet weten hoe het goedkoper kan, máár ik weet wel dat hier in de regio hele goedkope stallen zijn.

Waar mijn vorige pony stond was het 170 incl. mesten, brok/hooi en weidegang/buitenzetten.
Dan heb je wel een buitenbak, en genoeg uitrijmogelijkheden.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:29

Ik heb nooit gezegd met een voorbeeld te willen komen, enkel dat ik best naar lijstjes wil kijken om te kunnen kijken waarop je nog op zou kunnen bezuinigen. (Omdat iemand aangaf niet te weten waarnog op te kunnen minderen/bezuinigen). Niet dat je dan ook nog op die 50 euro uitgaat komen. Kan misschien maar dat was mijn intentie niet.

En top dat jij dat prima zelf kan, wees blij daar ging de discussie niet over. Dan zou je ook niks hebben aan een boodschappenlijstje van circa 12, 50 per week.

En geduldig? Opmerkingen over niet goed lezen, leeftijd en veertien dagen pindakaas en blijven roepen dat iets niet kan terwijl meerdere mensen aangeven t kunnen of te hebben gekund vind ik niet geduldig. Dan geef je imo dus aan dat je t niet wil begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 30-03-15 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41756
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:31

@ Nikass: Dat zou dus inhouden dat een alleenstaand iemand met een inkomen van 1360 euro netto het maar net zou redden als die persoon op zichzelf zou wonen en dat is ook nog eens zonder paard of andere huisdieren...

Ik weet niet, maar ik vraag me echt af of dat waar is :).