hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:08

Accepteren dat je naast je paard niet ook nog eens elk weekend uit eten kan gaan, elke maand nieuwe kleren kan kopen of op vakantie kan gaan :+

Mobiel abbo van dik 40 a 50 euro per maand kun je ook wel schrappen en boodschappen doe je bij de goedkoopste winkel en dan zonder al te veel extra poespas. Meenemen wat broodnodig is :+

Moet prima lukken met 1500 euro per maand. Moet zelfs lukken als je twee paarden heb staan voor dat geld.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:13

Ik vraag me ook altijd af hoe mensen dat doen. Ik heb wel iets meer dan 1500,- per maand, maar zelfs ik zou het nu hard te halen vinden om een paard te (onder)houden.

Op vakantie ga ik al jaren niet, en geen kleren kopen klinkt altijd zo lekker handig, maar dat is niet te doen als je er voor je werk toch netjes uit dient te zien.

har166

Berichten: 2043
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:17

Ik hou 185 euro in de maand over voor boodschappen e.d daarnaast gaat daar zeker 50 euro van naar honden en kattenbrokken etc. De ene vindt dat weinig de ander vindt dat veel. Ik zag een programma waarbij mensen moesten rondkomen van 12,50 per week. Dus wat dat betreft mag ik niet klagen. Maar toch vind ik het jammer dat ik niet mee kan op vakantie, dagjes weg, sauna, ongegeneerd shoppen... maar daar kies ik ik zelf voor want ik kan ook mn pony verkopen.

marleen_usar

Berichten: 24678
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:19

Bij de kringloop winkel hebben ze nette kleding dus dat hoeft al niet duur te zijn.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:19

Ik ben ouder, maar verdien minder. Heb dan wel weer recht op subsidies dus komt in dezelfde richting.
Ik heb mijn paard op pension, vanaf deze maand voor €245 dat was voorheen €300! Daarnaast huur ik mijn appartement voor 600 excl de vasten lasten, daar komt verzekeringen, internet en gas water licht nog bij. Ik spaar €25 per maand, maar kan ook gewoon paar honderd euro rood staan. Gelukkig heb ik lieve ouders die vaak boodschappen meebrengen, auto tanken en waar ik vaak aanschuif voor het avond eten. Anders is het niet te doen! Vakanties zit er niet in, af en toe dagje op stap wel. Ik heb het er voor over, maar lastig blijft het wel!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:22

Amaris schreef:
Op vakantie ga ik al jaren niet, en geen kleren kopen klinkt altijd zo lekker handig, maar dat is niet te doen als je er voor je werk toch netjes uit dient te zien.

Maar moet je dat elke maand kopen? Je moet zorgen dat je kunt sparen. Dat is wel een must en daarvan kun je o.a. kleren kopen.

Werk waar je daarvoor 'netjes' uit kunt zijn zijn meestal wel banen waar je meer verdient dan 1500 euro mag ik hopen.. :+

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:32

Sammie schreef:
Amaris schreef:
Op vakantie ga ik al jaren niet, en geen kleren kopen klinkt altijd zo lekker handig, maar dat is niet te doen als je er voor je werk toch netjes uit dient te zien.

Maar moet je dat elke maand kopen? Je moet zorgen dat je kunt sparen. Dat is wel een must en daarvan kun je o.a. kleren kopen.

Werk waar je daarvoor 'netjes' uit kunt zijn zijn meestal wel banen waar je meer verdient dan 1500 euro mag ik hopen.. :+


Nee ik doe dat niet elke maand maar eigenlijk juist veel te onhandig. Ik koop lange tijd niets (want wil daar eigenlijk geen geld aan uitgeven) en dan ineens is het echt nodig en ben ik ineens 300,- kwijt.

Ik werk op kantoor op een universiteit en verdien helaas niet machtig, maar omdat ik dicht bij het College van Bestuur zit kan ik toch niet met slobbertruien rondlopen. :+

Yenni
Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:36

oke ik woon niet op mezelf ben pas 14 maar mijn vader heeft sinds kort de huistelefoon geschrapt. met nog wat andere dingen te verlagen heeft ie €100 bespaard. ik zou zo denken, mijn paard is ook mede mijn uitje en/ of mijn plezier. ik ben heel eerlijk. ik ga liever met mijn paard het bos in dan dat ik ga zwemmen bijv.
ik sta op een stalling van €160 p/m. er is nog een goedkopere in de buurt maar dat is op een manege. daar moet je wel zelf binnen/buiten zetten, stal doen,voeren. maar daar betaal je maar €85 p/m. hebben een binnenbak en 2 buitenbanen + uitrijmogelijkheden. maar de mensen spreken me daar niet aan. :) veel succes ts!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:43

Het is gewoon niet makkelijk om, zeker als je alleen woont, het allemaal rond te krijgen. Dat is ook de reden waarom ik na het pensioen van mijn topper nog niet aan een nieuw paard ben begonnen. Het is zoveel rustiger nu. Het altijd passen en meten met je centjes. Altijd tellen, rekenen en keuzes maken. Wat ik wel een tijdje heb gedaan is shoppen als mystery klant voor bedrijven. Daar verdiende ik dan net even wat extra bij. Paar uurtjes in de maand en meestal op je eigen tijden in te plannen. Of een oppas adresje zoeken. Een avondje in de week bij anderen voor de tv hangen :D . Dat maakt het net even wat simpeler.
Sommige mensen zijn heel goed in zuinig leven. Ik ben beter in extra verdienen. Bijvoorbeeld Koninginnedag is ook zo'n ding. Paar uur met je oude meuk op een kleedje en weer €200 verdiend. Kan ik toch weer een weekendje van weg. Of iets anders leuk
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 30-03-15 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:45

Toen ik 23 was kon ik me ook niet veel permitteren. Geen vakantie, nooit uitgaan. Kleding kocht ik enkel in de uitverkoop maar ook veel 2de hands. [vooral dure merkkleding voor op kantoor kocht ik in 2de hands winkeltjes waardoor ik er toch altijd heel netjes bij liep] Eten deed ik heel goedkoop en bijna nooit vers maar veel uit blik. Lessen deed ik ook niet veel en ik kocht enkel het hoognodige voor mijn paard. Als ik een meevaller had of een bonus kreeg gebruikte ik dat voor de aflossing van mijn huis.

Gelukkig ben ik met de jaren een stuk meer gaan verdienen. [en eet ik nu alleen nog maar verse groeten :)]

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:55

ik verdien ietsje meer, maar zit op ong dezelfde onkosten, behalve dat mijn stalling goedkoper is (€150).
Ik koop idd bijna geen kleren, als ik het wel koop, dan in de uitverkoop of 2e hands (vooral de colberts e.d. voor het jureren)
Ik heb ook nog 3 (kleine) honden 2 katten en 8 kippen, dus dat neemt aardig wat van mijn maandbudget, ook omdat er een paar tussen zitten die graag ziek mogen zijn :oo
Al met al red ik het net, maar er moet niet (weer) een noodgeval gebeuren...

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:00

Paard is de reden dat ik nog thuis woon (23).
Studeer momenteel nog en heb een bijbaan voor 18 uur p/w maar wil en zal straks toch echt uit huis moeten.
Nu 'neem' ik het er nog van. Wedstrijden, lessen, spullen voor de 'leuk'.
Zal straks terug moeten naar de basis, anders kan ik nooit uit huis :')

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:01

Amaris schreef:
Ik werk op kantoor op een universiteit en verdien helaas niet machtig, maar omdat ik dicht bij het College van Bestuur zit kan ik toch niet met slobbertruien rondlopen. :+

Er zit gelukkig nog wel een verschil in tussen een slobbertrui (maken ze die krengen eigenlijk nog? )en een pradabroek :+ Zalando lekker negeren.. Peperdure website.. Sowieso in de uitverkoop kopen.. 300 euro aan kleding in 1x keer :n Ik heb laatst tijdens de V&D mega uitverkoop voor 200 euro 4x broeken en een t-shirt gekocht. Nog een keer speciale korting van 10 procent. Kreeg via shopkorting nog eens 10 euro terug.

Goed opletten wanneer je koopt en natuurlijk altijd via uitverkopen etc en de grote merken gewoon links laten liggen (tenzij ze in de uitverkoop zijn). Ik vind het wel een must dat je elke maand spaart zonder echt driedubbelkrom te moeten liggen. Dan leef je nl. eigenlijk boven je stand. Met zuinig doen is niks mis. Ik heb met periodes 4 weken rond kunnen komen met ca 40-50 euro aan boodschappen, maar dat zijn eigenlijk geen wenselijke situaties. En weet zeker dat ze tijdelijk zijn en niet jaren aan houden. Een paard of paarden zijn luxe. Laten we dat niet vergeten. En dat is vakantie ook en het nieuwste mobieltje ook. Maar zelf eten en een dak boven je hoofd niet.

Bo_Y

Berichten: 4579
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:45

Ik ben nu getrouwd, dus dubbel inkomen en een betere baan..

Maar toen ik nog alleen was met een paard en koophuis, zal het er zo uit:

Loon: € 1.600
Voorlopige teruggave: € 187,-
Bijdrage paard ouders: € 100,-
totaal: € 1887,-

Hypotheek: € 500,-
Levensverzekering: 90,-
VVE: € 90,-
Essent: € 85,-
Water: 10,-
Hef en gemeentelijke belastingen: € 50,-
Huisverzekeringen: € 20,-
Ziektekostenverzekering: € 125,-
Autoverz en belasting: € 50,-
Stalling paard: € 250,-
totaal: € 1270,-

Restant: € 617,- en hiervan moest ik tanken (zeker 4/5 keer per maand), boodschappen doen, kleding kopen (heb een representatieve functie), lessen betalen en sparen voor als er iets stuk ging of er mijn paard naar de dierenarts, hoefsmid ofzo moest. Dat was niet ruim, maar had ervoor over...

Ik ging wel op vakantie, van mijn jaarlijkse vakantiegeld ging ik een weekje weg en de rest op de spaarrekening.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:22

golddigger08 schreef:
Ohjajoh: inderdaad zo bedoel ik het ook. Ik sta er hartstikke goed en goedkoper ga ik het echt niet kunnen vinden. Hier in de randstad.

Nelleke: bedankt voor je reactie. een heel reeel beeld van hoe of wat. Kwa kosten en uitgave. Voor dat bedrag wonen hier is vrijwel onmogelijk tenzij in een studentenhuis maar gelukkig verdien ik ook iets meer dan jij toen.
Ik zie wel waar andere op besparen. Jij had bijv geen internet?
Mijn abbonementen zijn echt het goedkoopst en simpelste die ik kan vinden dus daar heb ik altijd wel al rekening mee gehouden. En kan ik niet meer op besparen helaas.


Tv/internet heb ik bij m'n G/W/L rekening zitten. Sorry, niet helemaal duidelijk. :+ Ik weet wel dat ik toen echt 9,95 ofzo betaalde voor digitenne incl basis (lees: het meest trage) internet. Ik was toch bijna nooit thuis dus ik vond het allemaal wel best. Thuis was ik voornamelijk om te slapen.

Verder had ik altijd meubels e.d. van marktplaats (ik was errug goed in goede deals maken en onderhandelen), ik had gewoon zo'n dikke tweedehands beeldbuis tv. Banken, stoelen etc kocht ik 2e hands van ikea, zodat de stoelhoezen of bankhoezen in elk geval wasbaar waren (of vervangbaar via bemz). Ik had overigens helemaal geen bijeengeraapt armoedig zooitje als interieur. Soms moest ik alleen wat langer wachten totdat ik het op marktplaats kon vinden (dus zat ik op 4 bierkratjes rond de tafel ipv stoelen, totdat ik stoelen had gevonden die ik mooi vond).

Ik woonde trouwens in een studio van 35m2 dus dit was ook niet erg luxe hoor. Bovendien moest ik uit werk s'avonds laat over de dronken polen heen stappen voordat ik m'n eigen poort in kon lopen, maar ook dat maakte me toen weinig uit :+

Geen haar op m'n hoofd die ooit spijt heeft gehad het op die manier te hebben moeten doen. Ik gaf m'n geld liever uit aan ervaringen dan aan spullen. En een eigen paard vind ik toch een hele ervaring. :D

We hebben het trouwens over hartje randstad! :)

Lottegold

Berichten: 1358
Geregistreerd: 11-10-10
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 12:59

Sammie schreef:
Accepteren dat je naast je paard niet ook nog eens elk weekend uit eten kan gaan, elke maand nieuwe kleren kan kopen of op vakantie kan gaan :+

Mobiel abbo van dik 40 a 50 euro per maand kun je ook wel schrappen en boodschappen doe je bij de goedkoopste winkel en dan zonder al te veel extra poespas. Meenemen wat broodnodig is :+

Moet prima lukken met 1500 euro per maand. Moet zelfs lukken als je twee paarden heb staan voor dat geld.


Jammer dat je overdrijft. Iedere week uiteten? Abbo's van 40 a 50 euro? Waar lees je dat dan? In mijn situatie is het 200 a 300 euro wat overblijft om te "leven" . Zowel benzine als eten en sparen. De hele gewone basis dingen.

Dan niet eens over kleding of wedstrijden en lessen met mijn paard. Of een vakantie of een keer uiteten. Dat is al geschrapt. Je zegt makkelijk te doen zelfs met twee paarden. Maar hoe dan? Heb je een voorbeeld met cijfers?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:23

Dat snap ik dus ook niet golddigger, dingen worden zo gemakkelijk geroepen. Ik heb een auto in de goedkoopste verzekering, minste wegenbelasting, een telefoonabbo van 11,- per maand waar ik nooit overheen ga.

Maar ik moet ziektenkosten betalen, ik moet lenzen betalen, ik moet gemeentebelastingen betalen, ik moet boodschappen doen en energie betalen, en mijn ziggo abbo kan ook niet bizar veel goedkoper enzenz.

Ik kan niet meer bezuinigen op vaste lasten dan ik nu doe (ben de koningin van het uitzoeken van goedkoopste dingen) en toch zou het voor mij nou hard te halen zijn, stalling betalen.

StalNollie

Berichten: 9159
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:29

hier in brabant liggen de prijzen een stuk lager en meer keus qua stalling en weilanden

Lottegold

Berichten: 1358
Geregistreerd: 11-10-10
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 13:36

StalNollie schreef:
hier in brabant liggen de prijzen een stuk lager en meer keus qua stalling en weilanden



Zou je is bedrage kunnen noemen?

Dit alles is voor mij erg intressant. Mijn werk kan ik gelukkig door heel nederland doen en ik heb altijd al gezegd "mijn paard gaat niet weg" al moet ik in een kartonnen doos naast hem wonen. Maar ik ben dus ook bereid om te verhuizen naar een ander deel van nederland als ik daar beter/ makkelijker zou rond komen. Maar om hier een overzicht in te krijgen heb ik toch echt " jullie bokkers" nodig!!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:39

golddigger08 schreef:
Jammer dat je overdrijft.

Jammer dat je het compleet op jezelf betrekt. Er reageren hier meer mensen, pik er uit wat voor jou van toepassing is.

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:39

Een jaar of 5 geleden zat in zo'n zelfde situatie en dat was wel een probleem inderdaad. M'n mini appartementje kostte alles incl zo'n 550 euro p/m, paard stond toen nog op een dure stalling dus dat was nog eens 500 euro p/m incl hoefsmid, dierenarts, verzekering etc. Dan bleef er iets minder dan 500 euro over voor mezelf en dat ging net. Het lijkt een hoop geld maar daar vallen abonnementen, verzekeringen, boodschappen, kleding, uitstapjes, gemeentebelastingen, dierenartskosten, etc. onder. Ik had geen auto maar wel vrij hoge ov kosten omdat familie, vriendinnen en vriend een eind weg woonden. Toen m'n paard naar een nieuwe stalling ging hield ik 150 euro over om te sparen.

De oplossing hier was meer salaris en minder luxe, vroeger was ik vrij fanatiek met m'n paard maar nu al jaren een blije recreatieruiter. Geen auto/trailer/wedstrijden/dure lessen scheelde een hoop :)

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:42

Accepteren dat je met een paard gewoon wat minder te besteden hebt, lijkt me opzich wel te doen met de bedragen die jij noemt maar je kan dan idd niet vaak uit eten.. En zult op de dingen moeten bezuinigen, maar als dat het waard is :) Voor mij persoonlijk..... moet ik er niet aan denken om "goedkoop" te leven en wel een paard te hebben... vraag me wel af hoe de mensen het doen met zo weinig en wat als paard dan ziek wordt??? Of als zadel kapot gaat??

StalNollie

Berichten: 9159
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:45

de stal prijzen zou ik zo niet weten maar toenderdertijd in de gulden tijd 170/250 gulden.

even opgezocht en prijzen liggen rond de 300 euro alles incl.
heb een gezien voor 150 excl voer en mesten. dus kale huur.

de weilanden hier liggen qua prijzen is maar net wat de boer ervoor vraagt.

op enkele plaatsen weet ik voor nog geen 200 euro kaal per jaar (soms aansluiting op water)
en op meerdere voor 100 euro per maand. incl water/licht

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:54

Op mijn vorige stal betaalde ik zo'n 230 euro per maand inclusief alles. Alleen in het weekend zelf uitmesten, verder werd alles gedaan. In de winter overdag op de paddock en 's nachts op stal. In de zomer overdag op de wei, 's nachts op de paddock met hooi.
De stal had een ruime buitenbak, binnenbak, wasplaats met warm water, mogelijkheid om je trailer te stallen etc.

Ik ben ook wel verbaasd eigenlijk hoe mensen het redden met weinig inkomen die dan ook nog eens alleen wonen, want alleen wonen is in verhouding ook nog eens duur.

Majabeestje
Berichten: 3824
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:56

golddigger08 schreef:
StalNollie schreef:
hier in brabant liggen de prijzen een stuk lager en meer keus qua stalling en weilanden



Zou je is bedrage kunnen noemen?

Dit alles is voor mij erg intressant. Mijn werk kan ik gelukkig door heel nederland doen en ik heb altijd al gezegd "mijn paard gaat niet weg" al moet ik in een kartonnen doos naast hem wonen. Maar ik ben dus ook bereid om te verhuizen naar een ander deel van nederland als ik daar beter/ makkelijker zou rond komen. Maar om hier een overzicht in te krijgen heb ik toch echt " jullie bokkers" nodig!!


Oost Groningen. Stalling kost hier gemiddeld €150 all in. Je moet eenbeetje geluk hebben ook.
Hier om de hoek is een boer waar je €80 betaalt en verderop een pensionstalling met (kleine) binnenbak waar je €180 betaalt.