hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:58

Er wordt over een heleboel dingen heen gekeken. Een rijtje vaste lasten die misschien wel maandelijkse vaste lasten zijn, maar waar bepaalde kosten nog uit worden gelaten...

Een auto bijvoorbeeld. Ik zie staan wegenbelasting en verzekering. Maar dat zijn niet alle kosten. Ik zie geen onderhoud en afschrijving staan (en geen benzine). Mijn kleine oude autootje kost €50 per maand aan wegenbelasting en verzekering... maar hij kost mij alles in totaal €250 per maand... (waarmee ik gemiddeld dan 1000km per maand rij)... ofwel alles bij elkaar 25 cent per kilometer. Daar is de afschrijving in meegerekend (ofwel aanschaf voor een nieuw oud autootje) en ook het jaarlijkse onderhoud en onverwachtse kosten.

Hetzelfde geldt voor zorgverzekering. Ik zie bedragen staan van €100 per maand. Ha, dat zou leuk zijn! Bij mij is een premie van €130 per maand al realistischer, maar dan ben ik er nog niet... Ben je een keer ziek, eigen risico er doorheen, dat is toch weer omgerekend zo'n €32 per maand. Daarnaast nog de eigen bijdrage kosten van bepaalde behandelingen (voor de tandarts moet ik 20% zelf betalen). Bril of lenzen waarvan de vergoeding nooit toereikend is. Oh, en dan komt er ineens kiespijn en een flinke wortelkanaalbehandeling van ruim 600 euro om de hoek kijken... ben vorig jaar maar liefst €200 per maand kwijt geweest aan zorgkosten.

Boodschappen doen voor 100 euro per maand? Ja, dat red ik ook wel als ik daar alleen eten van koop. Maar bedenk ook dat er veel spullen nodig zijn die niet onder eten vallen. Even een kleine opsomming van verschillende dingen: schoonmaakmiddelen, wasmiddel, toiletpapier, vuilniszakken, huishoudfolie, bakpapier, boterhamzakjes, tampons, pijnstillers, medicijnen, vitaminepillen, lampen, batterijen, printerinkt, shampoo, haarstyling producten, make-up, scheermesjes, tandenborstel, tandpasta, zonnebrand, anti-muggenspul, zakdoekjes, dagcreme, handcreme, zeep, deodorant.

Ik merk ook dat sommige vaste lasten in een opsommingsrijtje worden vergeten. Naast huur, gas, water, licht, gemeentelijke heffingen en zorgverzekering moet je ook nog kijken naar: tv, internet, mobiele telefoon, verzekeringen (inboedel/wa/reis/rechtsbijstand/uitvaart/...), sportclub, auto (verzekering, wegenbelasting maar ook onderhoud en afschrijving), kosten voor een betaalrekening (al gauw 30-40 euro per jaar).

Het geld wat je dan 'over' hebt voor leuke dingen doen en kleding, daar moeten ook bepaalde dingen van betaald worden waar je zo een, twee, drie niet bij stil staat. Denk bijvoorbeeld aan: cadeautjes voor verjaardagen, naar de kapper gaan, maar ook sparen voor dingen die kapot gaan in en om het huis.

Het is handig om een buffer te hebben en elke maand te sparen voor dingen die kapot kunnen gaan. Naast de koelkast, vriezer, magnetron, oven, wasmachine, droger en televisie heb je ook nog persoonlijke items zoals een computer, printer, spelcomputer, fotocamera, mobiele telefoon, mp3speler... fijn als je daar ook geld voor hebt. Ook wel eens gedacht aan een nieuw bed/matras?

Er wordt zo makkelijk gedacht van: je hebt toch nog x euro over per maand, dan moet je het toch makkelijk redden... maar als je alle bovenstaande dingen meeneemt dan kom je misschien zelfs wel geld tekort...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:13

Had ik maar €200 over per maand :+

Vaste lasten (huur €350, stallingskosten €225 , zorgverzekering €66, gebruik wasmachine €5) = €650
Zorgtoeslag/bijdrage ouders = €140

Vaste uitgave per maand komt daardoor op €510.

- Telefoon = prepaid. Aangezien alles per whatsapp gaat tegenwoordig, doe ik gerust een jaar met €12 beltegoed.
- Huur is inclusief water, elektriciteit en internet.
- Zorgverzekering hoogste eigen risico, ben al jaren niet bij een dokter/ziekenhuis in de buurt geweest dus dat geld heb ik er allang uit gehaald (staat ook netjes al jaren apart op de spaarrekening just in case). Hierdoor is tevens mijn zorgtoeslag hoger dan wat ik eraan kwijt ben.
- Auto: heb ik niet, doe hier alles op de fiets. Wil ik naar NL dan carpool ik en trein het laatste stuk (maar dat doe ik misschien maar 4x per jaar).

Spekkie... niet schrikken dan. Ik doe voor +- €50 per maand boodschappen. De kosten zitten hem -bij mij althans- echt niet in al die dingen die jij daarbij opsomt. Ten eerste haal ik een heel deel daarvan al niet in huis (o.a. tampons, vitaminepillen, haarstylingproducten, lampen). En heel veel dingen die er nog meer bijstaan zijn echt de kosten niet en heb je zeker niet elke maand nodig. Dus als je die uitgave over het jaar kan verspreiden redt je dat prima met een kleiner budget. Verder heeft iedereen denk een andere prioriteit qua buffer willen hebben en luxe producten bezitten (ik heb geen spelcomputer, geen splinternieuwe telefoon maar de afgedankte van mijn pa, geen eigen wasmachine, geen droger etc.). Ik eet overigens gewoon genoeg en gezond, bezuinigen gaat goed met een vriezer (en die heb ik dan weer wel :+ ).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-15 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:15

Lijstjes zijn altijd handig. Laat ik hier eens een reële schatting proberen te geven voor het maandelijkse leven zonder paard, per maand. Let wel, hier zijn heel veel bedragen die voor elk huishouden anders zijn. De huurprijs waarmee ik heb gerekend is erg goedkoop, misschien heb je wel een goedkoper/duurder abonnement voor mobiel, tv, internet, sportclub, heb je een duurdere auto of geen auto (reken dan kosten voor openbaar vervoer), misschien ben je een luxe eter of doe je juist veel zuiniger boodschappen. Nogmaals, het is een richtlijn...

kale huur 500
gas/water/licht 100
afvalstoffenheffing/rioolrecht/waterschapsheffing 50
mobiel 20
tv en internet 40
ziektekostenverzekering+eigen risico 150
extra ziektekosten 20
verzekeringen (inboedel/wa/reis) 15
sportclub 20
wegenbelasting en verzekering auto 50
onderhoud auto 50
afschrijving auto/sparen voor nieuwe 25
brandstof auto 100
kosten bankrekening 3 (per bank)
sparen voor onvoorziene kosten 50
boodschappen eten 100
boodschappen overige 50
kleding ...
leuke dingen doen ...

Zonder kleding en leuke dingen doen kom ik met dit lijstje toch al op 1350 euro... knap als je dus van 1500 euro netto in de maand ook nog een paard kunt onderhouden :)

Lottegold

Berichten: 1358
Geregistreerd: 11-10-10
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 14:16

Bedankt voor je reactie spekkie. Idd om over na te denken.
Ik woon al 5 jaar op mezelf waarvan 2.5 jaar samen. Tja toen was t ff een ander verhaal.. dat ging over en nu doe ik t al een tijdje alleen. Helaas MOET ik binnenkort duurder gaan wonen. Ik kan/ga niet in details treden hoe of wat maar de afgelopen 2 jaar kwam ik wel rond e kon ik zelfs nog wat sparen etc.. nu er het e.e.a gaat verandere moet ik toch is kijken hoe ik dat ga doen.
Zijn er geen bokkers die wat van hun ouders toegestopt krijgen bijv.? Of misschien wel 50 uur werke per week? Haha ik weet t ook niet hoor.. de kosten die jij noemt spekkie komen ook nog is om de hoek kijken waten vaak vergeet..

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:16

x_spekkie_x schreef:
Er wordt over een heleboel dingen heen gekeken. Een rijtje vaste lasten die misschien wel maandelijkse vaste lasten zijn, maar waar bepaalde kosten nog uit worden gelaten...

Een auto bijvoorbeeld. Ik zie staan wegenbelasting en verzekering. Maar dat zijn niet alle kosten. Ik zie geen onderhoud en afschrijving staan (en geen benzine). Mijn kleine oude autootje kost €50 per maand aan wegenbelasting en verzekering... maar hij kost mij alles in totaal €250 per maand... (waarmee ik gemiddeld dan 1000km per maand rij)... ofwel alles bij elkaar 25 cent per kilometer. Daar is de afschrijving in meegerekend (ofwel aanschaf voor een nieuw oud autootje) en ook het jaarlijkse onderhoud en onverwachtse kosten.

Hetzelfde geldt voor zorgverzekering. Ik zie bedragen staan van €100 per maand. Ha, dat zou leuk zijn! Bij mij is een premie van €130 per maand al realistischer, maar dan ben ik er nog niet... Ben je een keer ziek, eigen risico er doorheen, dat is toch weer omgerekend zo'n €32 per maand. Daarnaast nog de eigen bijdrage kosten van bepaalde behandelingen (voor de tandarts moet ik 20% zelf betalen). Bril of lenzen waarvan de vergoeding nooit toereikend is. Oh, en dan komt er ineens kiespijn en een flinke wortelkanaalbehandeling van ruim 600 euro om de hoek kijken... ben vorig jaar maar liefst €200 per maand kwijt geweest aan zorgkosten.

Boodschappen doen voor 100 euro per maand? Ja, dat red ik ook wel als ik daar alleen eten van koop. Maar bedenk ook dat er veel spullen nodig zijn die niet onder eten vallen. Even een kleine opsomming van verschillende dingen: schoonmaakmiddelen, wasmiddel, toiletpapier, vuilniszakken, huishoudfolie, bakpapier, boterhamzakjes, tampons, pijnstillers, medicijnen, vitaminepillen, lampen, batterijen, printerinkt, shampoo, haarstyling producten, make-up, scheermesjes, tandenborstel, tandpasta, zonnebrand, anti-muggenspul, zakdoekjes, dagcreme, handcreme, zeep, deodorant.

Ik merk ook dat sommige vaste lasten in een opsommingsrijtje worden vergeten. Naast huur, gas, water, licht, gemeentelijke heffingen en zorgverzekering moet je ook nog kijken naar: tv, internet, mobiele telefoon, verzekeringen (inboedel/wa/reis/rechtsbijstand/uitvaart/...), sportclub, auto (verzekering, wegenbelasting maar ook onderhoud en afschrijving), kosten voor een betaalrekening (al gauw 30-40 euro per jaar).

Het geld wat je dan 'over' hebt voor leuke dingen doen en kleding, daar moeten ook bepaalde dingen van betaald worden waar je zo een, twee, drie niet bij stil staat. Denk bijvoorbeeld aan: cadeautjes voor verjaardagen, naar de kapper gaan, maar ook sparen voor dingen die kapot gaan in en om het huis.

Het is handig om een buffer te hebben en elke maand te sparen voor dingen die kapot kunnen gaan. Naast de koelkast, vriezer, magnetron, oven, wasmachine, droger en televisie heb je ook nog persoonlijke items zoals een computer, printer, spelcomputer, fotocamera, mobiele telefoon, mp3speler... fijn als je daar ook geld voor hebt. Ook wel eens gedacht aan een nieuw bed/matras?

Er wordt zo makkelijk gedacht van: je hebt toch nog x euro over per maand, dan moet je het toch makkelijk redden... maar als je alle bovenstaande dingen meeneemt dan kom je misschien zelfs wel geld tekort...


Oohh ben blij dat jij de moeite hebt genomen om dit allemaal te typen :Y)
Eindelijk iemand met een realistische kijk ipv 'dan moet je maar geen kleding meer kopen'

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:17

Ik sluit mij aan bij Spekkie. Er worden mi ook veel kosten niet overdacht, zoals onverwachte noodzakelijke uitgaven aan de auto, paard/huisdieren en dergelijke. Belastingen die jaarlijks berekend worden. Zorgverzekeringen met eigen risico's.
Je moet gewoon een buffer achter de hand hebben om niet voor hele moeilijke dilemma's te komen en dan denk ik vooral aan noodzakelijke medische zorg.

Als je het hebt over keuzes maken zou mij in de situatie van TS de auto een bezuinigingspunt zijn. Een auto die een trailer mag trekken is in verhouding duur. Dan maar niet zelf met de trailer weg kunnen en een goedkope auto rijden.


Edit; KimD reactie is al weg, dus zal mijn reactie hierover ook maar weghalen :+

Lennox

Berichten: 1092
Geregistreerd: 07-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:20

Inmiddels is het gelukkig niet meer het geval maar ik ken de ellende haha. Een paar jaar terug was mijn salaris 1500 euro per 4 weken netto. Ik kreeg geen toeslagen.

Ik was kwijt:
650 kale huur
100 GWE
112 zorgverzekering
112,50 levensloopregeling
35 p.m (ong) voor inboedel, rechtsbijstand en uitvaartverzekering
35 telefoon
320 euro voor toen nog twee paarden

Ik hield dus 135 euro per maand over om mezelf, mijn hond en mijn kat te bedruipen. Ik hoefde daar gelukkig niet van te tanken want ik had een auto van de zaak dus ik had ook geen andere kosten aan de auto. Dit heb ik denk ik een jaar volgehouden en toen heb ik besloten één paard samen met mijn ex te gaan doen en te stallen op een andere plek. Dat kostte me toen nog maar 35 euro per maand (24/7 buiten met schuilgelegenheid) en mijn andere paard is bij een vriendin gaan staan waar ik ook kostprijs betaal. Dat komt ex hoefsmid en dergelijken ook neer op 50 euro per maand. Die 135 euro te besteden per maand is gewoon geen doen als je ook bij twee paarden een hoefsmid moet laten komen of een dierenarts met spoed nodig hebt. Ik kon gelukkig wel terugvallen op mijn ouders als dat nodig is maar je hebt werkelijk geen enkele reserve. Door het op die manier te doen bespaarde ik een hoop geld op de maandelijkse kosten voor mijn paarden. Voor mijzelf niet handig twee paarden op verschillende plekken maar voor de paarden maakte dat geen drol uit. Ik kwam toen in die situatie te zitten door het beeindigen van mijn relatie na ruim 8 jaar. Ik had de paarden al (zelfs drie maar had ze samen met mijn ex dus hij heeft er 1 gehouden en ik de zorg voor twee, een van mezelf en ik had er een in bruikleen) maar had ik ze niet gehad dan was ik ook niet aan een paard begonnen. Ik heb er geen moeite mee gehad om voor mezelf te beknibbelen, inderdaad ik kon geen kleding kopen en ook niet op vakantie. Doordat ik mijn salaris per 4 weken kreeg had ik wel 1x per jaar een volledig salaris waar geen vaste lasten vanaf hoefde. Die zette ik dan voor het grootste gedeelte op een spaarrekening voor de onvoorziene kosten en dan ging ik dus wel schandalig uit eten en kleding kopen :D.

[edit] en dan heb ik de gemeentebelastingen en het waterschap et cetera nog niet eens meegenomen.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 30-03-15 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:23

golddigger08 schreef:
Bedankt voor je reactie spekkie. Idd om over na te denken.
Ik woon al 5 jaar op mezelf waarvan 2.5 jaar samen. Tja toen was t ff een ander verhaal.. dat ging over en nu doe ik t al een tijdje alleen. Helaas MOET ik binnenkort duurder gaan wonen. Ik kan/ga niet in details treden hoe of wat maar de afgelopen 2 jaar kwam ik wel rond e kon ik zelfs nog wat sparen etc.. nu er het e.e.a gaat verandere moet ik toch is kijken hoe ik dat ga doen.
Zijn er geen bokkers die wat van hun ouders toegestopt krijgen bijv.? Of misschien wel 50 uur werke per week? Haha ik weet t ook niet hoor.. de kosten die jij noemt spekkie komen ook nog is om de hoek kijken waten vaak vergeet..


Ik zou wel heel veel meer kunnen gaan werken, maar als je voor een maandloon werkt heeft dat niet zoveel nut... is vaak uren voor uren. En naast fulltime werk nog een baan erbij... lastig.

Ik ben heel blij met mijn eindejaarsuitkering en vakantiegeld, daar spaar ik eigenlijk van. En ik heb een systeempje voor mezelf bedacht: elk half jaar krijg ik dat extra geld, daar gaat dan 600,- voor op een aparte rekening. Dat is per maand 100,- en dat is de helft van de stalling. Dan hoef ik van mijn lopende kosten nog maar de andere helft te betalen. Scheelt weer in de maandelijkse kosten.

Maar ik heb nog geen paard, haha, dus mijn systeempje moet nog even wachten.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:23

idinn schreef:
Spekkie... niet schrikken dan. Ik doe voor +- €50 per maand boodschappen. De kosten zitten hem -bij mij althans- echt niet in al die dingen die jij daarbij opsomt. Ten eerste haal ik een heel deel daarvan al niet in huis (o.a. tampons, vitaminepillen, haarstylingproducten, lampen). En heel veel dingen die er nog meer bijstaan zijn echt de kosten niet en heb je zeker niet elke maand nodig. Dus als je die uitgave over het jaar kan verspreiden redt je dat prima met een kleiner budget. Verder heeft iedereen denk een andere prioriteit qua buffer willen hebben en luxe producten bezitten (ik heb geen spelcomputer, geen splinternieuwe telefoon maar de afgedankte van mijn pa, geen eigen wasmachine, geen droger etc.). Ik eet overigens gewoon genoeg en gezond, bezuinigen gaat goed met een vriezer (en die heb ik dan weer wel :+ ).

Ik probeerde een opsomming te geven van verschillende dingen waar mensen niet aan denken. Niet alles zal op iedereen van toepassing zijn, maar veel kosten worden toch vergeten :)

In jouw lijstje zie ik een bizar goedkope huur, is hier alleen mogelijk voor een studentenkamer, sociale woningbouw in het noorden/oosten van het land of misschien koopappartementje maar dan heb je nog extra kosten voor onderhoud/vve. Daarnaast kost vervoer (carpoolen) ook geld. Als je dit niet zelf hoeft te betalen, alleen maar mooi meegenomen ;)
Voor 50 euro per maand boodschappen doen... ik acht dat eigenlijk onmogelijk, zeker op lange termijn... natuurlijk zijn niet alle genoemde dingen elke maand nodig, maar het zijn kosten waarover heen gekeken wordt. Hetzelfde voor een buffer, als je wasmachine stuk gaat kun je een Miele kopen (>1000 euro) of een C-merk (300 euro). Maar geld voor een buffer heb je wel nodig.
Het lijkt alsof je op dit moment kan 'profiteren' (is niet negatief!) van mensen in jouw omgeving, bijvoorbeeld de afgedankte telefoon van je pa. Als je dat niet hebt zul je het toch zelf moeten kopen.
Maar volgens mij ben je ook student? Ik moet zeggen dat toen ik studeerde (en ook op mezelf woonde in een eigen huisje) ik de helft minder kosten had dan ik nu heb?! Als student leef je nu eenmaal naar je budget en die is vaak niet zo ruim :) (plus een studentenOV scheelde mij zo 300 euro aan reiskosten in de maand...)

dnieSz

Berichten: 897
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:27

Ik heb precies het zelfde probleem als jij TS!
Ik wil zooooo graag uit huis maar weet echt niet hoe ik het moet gaan bekostigen allemaal..
Ik verdien minder als jij maar mijn paard staat ook voor een minder maand bedrag dus het komt op het zelfde neer.
Ik volg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:28

Inderdaad alle niet-noodzakelijke dingen schrappen, zoals uitgaan, uit eten gaan, op vakantie, roken, drinken, kleding kopen als je nog goede hebt... etc.

Ik heb 10 jaar lang van 30 a 35 euro in de week rond moeten komen en dat is me altijd gelukt. :j
Je wordt er zelfs heel creatief van!

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:30

x_spekkie_x schreef:
idinn schreef:
Spekkie... niet schrikken dan. Ik doe voor +- €50 per maand boodschappen. De kosten zitten hem -bij mij althans- echt niet in al die dingen die jij daarbij opsomt. Ten eerste haal ik een heel deel daarvan al niet in huis (o.a. tampons, vitaminepillen, haarstylingproducten, lampen). En heel veel dingen die er nog meer bijstaan zijn echt de kosten niet en heb je zeker niet elke maand nodig. Dus als je die uitgave over het jaar kan verspreiden redt je dat prima met een kleiner budget. Verder heeft iedereen denk een andere prioriteit qua buffer willen hebben en luxe producten bezitten (ik heb geen spelcomputer, geen splinternieuwe telefoon maar de afgedankte van mijn pa, geen eigen wasmachine, geen droger etc.). Ik eet overigens gewoon genoeg en gezond, bezuinigen gaat goed met een vriezer (en die heb ik dan weer wel :+ ).

Ik probeerde een opsomming te geven van verschillende dingen waar mensen niet aan denken. Niet alles zal op iedereen van toepassing zijn, maar veel kosten worden toch vergeten :)

In jouw lijstje zie ik een bizar goedkope huur, is hier alleen mogelijk voor een studentenkamer, sociale woningbouw in het noorden/oosten van het land of misschien koopappartementje maar dan heb je nog extra kosten voor onderhoud/vve. Daarnaast kost vervoer (carpoolen) ook geld. Als je dit niet zelf hoeft te betalen, alleen maar mooi meegenomen ;)
Voor 50 euro per maand boodschappen doen... ik acht dat eigenlijk onmogelijk, zeker op lange termijn... natuurlijk zijn niet alle genoemde dingen elke maand nodig, maar het zijn kosten waarover heen gekeken wordt. Hetzelfde voor een buffer, als je wasmachine stuk gaat kun je een Miele kopen (>1000 euro) of een C-merk (300 euro). Maar geld voor een buffer heb je wel nodig.
Het lijkt alsof je op dit moment kan 'profiteren' (is niet negatief!) van mensen in jouw omgeving, bijvoorbeeld de afgedankte telefoon van je pa. Als je dat niet hebt zul je het toch zelf moeten kopen.
Maar volgens mij ben je ook student? Ik moet zeggen dat toen ik studeerde (en ook op mezelf woonde in een eigen huisje) ik de helft minder kosten had dan ik nu heb?! Als student leef je nu eenmaal naar je budget en die is vaak niet zo ruim :) (plus een studentenOV scheelde mij zo 300 euro aan reiskosten in de maand...)


Idinn als jij geen lampen in huis haalt, hoe doe je dat dan? Werk je met kaarsen? Ben je een man? (niet in profiel gespiekt) Zo niet: dan zul je toch iets van maandelijkse hygiëne in huis moeten halen neem ik aan? Maandverband is ook niet gratis toch?

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:33

golddigger08 schreef:
Bedankt voor je reactie spekkie. Idd om over na te denken.
Ik woon al 5 jaar op mezelf waarvan 2.5 jaar samen. Tja toen was t ff een ander verhaal.. dat ging over en nu doe ik t al een tijdje alleen. Helaas MOET ik binnenkort duurder gaan wonen. Ik kan/ga niet in details treden hoe of wat maar de afgelopen 2 jaar kwam ik wel rond e kon ik zelfs nog wat sparen etc.. nu er het e.e.a gaat verandere moet ik toch is kijken hoe ik dat ga doen.
Zijn er geen bokkers die wat van hun ouders toegestopt krijgen bijv.? Of misschien wel 50 uur werke per week? Haha ik weet t ook niet hoor.. de kosten die jij noemt spekkie komen ook nog is om de hoek kijken waten vaak vergeet..

Het dilemma van deze tijd: mensen willen graag EN EN. (daar ben ik ook geen uitzondering op :o :D )

Men wil EN leuk wonen EN leuke dingen kunnen doen EN een paard houden. Tsja, als je daar EN heel hard werken tegenover zet, dan wil het misschien lukken ;) maar anders is het toch keuzes maken. En dat betekent voor veel mensen met een modaal inkomen (dat komt wel neer rond 1600-1800 netto die jij omschrijft) dat niet alles kan wat je graag zou willen.

Ik heb om deze reden dus ook geen paard. De vraag uit je openingspost heb ik laatst ook nog met een vriendin besproken. Want hoe kunnen mensen die alleen wonen zowel leuke dingen doen als een paard onderhouden? (Als in: wat doe ik dan verkeerd? :D ) Ben ook wel benieuwd naar het antwoord ;)
Het antwoord waar ik op uit kwam van vrienden die ik heb met een eigen paard: samen wonen, rijke vriend hebben, zelf goed verdienen en beknibbelen op leuke dingen.

Anoniem

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:35

Ik zie ook heel veel mensen met een duur telefoon abonnement; ik heb zelf een prepaid telefoontje waarmee ik met 20 euro ongeveer 3 a 4 maanden doe.
En zie ook clubabonnementen voorbij komen en tijdschriften etc.
Die heb je niet persé nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:36

Amaris schreef:
Idinn als jij geen lampen in huis haalt, hoe doe je dat dan? Werk je met kaarsen? Ben je een man? (niet in profiel gespiekt) Zo niet: dan zul je toch iets van maandelijkse hygiëne in huis moeten halen neem ik aan? Maandverband is ook niet gratis toch?
Het gaat er denk ik eerder om dat je dat niet elke maand hoeft te kopen.
Wij doen ruim een jaar met een lamp over het algemeen en make-up, haarstijlingsproducten etc. die koop je toch ook niet elke maand?

Apple

Berichten: 76215
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:37

De auto, heb je echt een trailerauto nodig? Hoe vaak ga je realistisch gezien met paard en al op pad? Is dat 1 keer per week of 1 keer per maand? Of misschien zelfs 1 keer per 2 maanden?

Je kunt er ook nog voor kiezen om de trailerauto om te ruilen voor een klein autootje (scheelt wegenbelasting, verzekering, benzine) en als je dan nauwelijks met paard en trailer op pad gaat dan voor dat moment een busje met trekhaak te huren. Misschien is dat op de langere termijn goedkoper dan zelf een trailerauto te hebben.
Of misschien zelfs de auto helemaal de deur uit te doen (is paard met bus of fiets te bereiken?)

Zijn er wedstrijdlocaties op wandel/rij afstand? Dan hoef je niet met de trailer.

Wellicht kun je op die manier nog eea besparen.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:40

KoudbloedKim schreef:
Amaris schreef:
Idinn als jij geen lampen in huis haalt, hoe doe je dat dan? Werk je met kaarsen? Ben je een man? (niet in profiel gespiekt) Zo niet: dan zul je toch iets van maandelijkse hygiëne in huis moeten halen neem ik aan? Maandverband is ook niet gratis toch?
Het gaat er denk ik eerder om dat je dat niet elke maand hoeft te kopen.
Wij doen ruim een jaar met een lamp over het algemeen en make-up, haarstijlingsproducten etc. die koop je toch ook niet elke maand?

Maar wat je niet elke maand hoeft te kopen moet je toch een keer kopen. Dus dan heb je de ene maand niets en de andere maand 20 euro aan make up. Dat kun je meenemen in een maandelijks overzicht door daar 10 euro per maand voor te reserveren.
Dit is een hypothetisch voorbeeld hè :) Het gaat erom dat je er bewust van wordt dat er bepaalde kosten zijn die toch elk jaar terugkomen waarvoor je per maand een bedrag kunt reserveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:42

x_spekkie_x schreef:
Het gaat er denk ik eerder om dat je dat niet elke maand hoeft te kopen.
Wij doen ruim een jaar met een lamp over het algemeen en make-up, haarstijlingsproducten etc. die koop je toch ook niet elke maand?

Maar wat je niet elke maand hoeft te kopen moet je toch een keer kopen. Dus dan heb je de ene maand niets en de andere maand 20 euro aan make up. Dat kun je meenemen in een maandelijks overzicht door daar 10 euro per maand voor te reserveren.
Dit is een hypothetisch voorbeeld hè :) Het gaat erom dat je er bewust van wordt dat er bepaalde kosten zijn die toch elk jaar terugkomen waarvoor je per maand een bedrag kunt reserveren.[/quote]En dan krijg je weer de vraag; heb je make-up echt nodig? Heb je haarstijlingsproducten echt nodig? Heb je dat telefoonabonnement echt nodig?

En iedereen is natuurlijk vrij om dat wel te willen hebben, maar dan moet je ook niet 'klagen' dat je zo'n moeite hebt met rond komen. :)

Apple

Berichten: 76215
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:43

Op www.nibud.nl kun je een idee krijgen wat je zoal nodig hebt om rond te kunnen komen :-)

Sky

Berichten: 5072
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:47

KoudbloedKim schreef:
Ik zie ook heel veel mensen met een duur telefoon abonnement; ik heb zelf een prepaid telefoontje waarmee ik met 20 euro ongeveer 3 a 4 maanden doe.
En zie ook clubabonnementen voorbij komen en tijdschriften etc.
Die heb je niet persé nodig!



Daar valt over te twisten.. Het is natuurlijk geen eerste levensbehoefte, maar wel vrij belangrijk. Ik zou als student echt niet kunnen aankomen met een prepaid telefoontje zonder whatsapp ed. Gewoon noodzakelijk voor ons groepsoverleg en bepaalde info..

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:48

KoudbloedKim schreef:
Ik zie ook heel veel mensen met een duur telefoon abonnement; ik heb zelf een prepaid telefoontje waarmee ik met 20 euro ongeveer 3 a 4 maanden doe.
En zie ook clubabonnementen voorbij komen en tijdschriften etc.
Die heb je niet persé nodig!


Een paard heb je ook niet persé nodig...
Als je zelf (amper tot niet) rond kan komen, wat heb je een paard dan te bieden als het ziek is??? Ik snap dat niet eerlijk gezegd.... Een paard hebben is een luxe... Als je niet rond kan komen zou dat (samen met eventueel een auto) het eerste zijn dat je op moet geven...

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:49

KoudbloedKim schreef:
En dan krijg je weer de vraag; heb je make-up echt nodig? Heb je haarstijlingsproducten echt nodig? Heb je dat telefoonabonnement echt nodig?

En iedereen is natuurlijk vrij om dat wel te willen hebben, maar dan moet je ook niet 'klagen' dat je zo'n moeite hebt met rond komen. :)

Maar als je het daar dan toch over hebt? Is een paard wel echt nodig?

Apple

Berichten: 76215
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:51

Dat zijn de keuzes die je dus moet maken. Als je zelf kiest voor het paard en daarnaast een oude telefoon hebt met een pre-paid dan is dat toch je eigen keuze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:52

Voor sommige mensen is een paard wel nagenoeg een eerste levensbehoefte. :j
Een reden om voor uit bed te komen, een reden om verantwoordelijk te dragen voor een ander en daardoor ook voor jezelf.

Maar daar gaat het in dit topic niet om toch?
Ik zeg alleen dat als je niet op zulke dingen wil bezuinigen, je ook niet moet 'klagen' dat je het zo moeilijk hebt.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:56

KoudbloedKim schreef:
Voor sommige mensen is een paard wel nagenoeg een eerste levensbehoefte. :j
Een reden om voor uit bed te komen, een reden om verantwoordelijk te dragen voor een ander en daardoor ook voor jezelf.

Maar daar gaat het in dit topic niet om toch?
Ik zeg alleen dat als je niet op zulke dingen wil bezuinigen, je ook niet moet 'klagen' dat je het zo moeilijk hebt.

Dit topic gaat er over hoe je financieel rond komt als je alleen woont en een paard hebt.