hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:57

Wendy schreef:
[naam] schreef:
Voor sommige mensen is een paard wel nagenoeg een eerste levensbehoefte. :j
Een reden om voor uit bed te komen, een reden om verantwoordelijk te dragen voor een ander en daardoor ook voor jezelf.

Maar daar gaat het in dit topic niet om toch?
Ik zeg alleen dat als je niet op zulke dingen wil bezuinigen, je ook niet moet 'klagen' dat je het zo moeilijk hebt.

Dit topic gaat er over hoe je financieel rond komt als je alleen woont en een paard hebt.
Je meent het. :Y)
En ik heb het daar niet over volgens jou?

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:58

Dat een paard een eerste levensbehoefte is... is echt onzin maar goed dat gaat erg off topic :)
Het is maar net waar je prioriteit ligt inderdaad. En het kan zeker, ze vraag is maar net wat je wil. TS ik zou gewoon alles eens op een rijtje zetten.. goed bijhouden wat je uitgeeft en dan zie je miss iets waar je nog op zou kunnen bezuinigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:00

Het probleem van TS is dat ze het lastig vindt om rond te komen van haar salaris + paard.
Vervolgens komen daar reacties op van mensen die dat herkennen, maar wel een duur abonnement hebben, uitgaan, elke maand make-up kopen etc.
Dan vind ik dat je niet het recht om te klagen, maar eens naar je prioriteiten moet kijken als het je echt zo dwars zit.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:01

golddigger08 schreef:
Wie heeft dit probleem nog meer? En hoe lossen jullie dit op? Is de huur landinwaarts zoveel goedkoper of de stalling? Of Gaan jullie gwoon nooit meer uiteten of op vakantie? Of krijgen jullie misschien van je ouders nog wel is wat toegestopt? Ik ben heel benieuwd hoe andere het doen dus ik hoop dat er bokkers zijn die zo vrij durven zijn om er ook het e.a over te vertellen.
Alvast bedankt voor de reactie, of wellicht de gouden tip! :D Haha


Hoi ts, met stalling in de randstad (omgeving Amsterdam) ben ik nog wat duurder uit dan jij: 333,- pm en daar komt natuurlijk nog hoefsmid, da en medicijnen (paard heeft artrose en daarnaast een aardig rijtje blessures gehad) bij. Ik krijg nooit iets toegestopt van ouders of anderen (daar ben ik nu denk ik te oud voor geworden, maar dat deden ze vroeger ook al niet). Dus ik ken je probleem! Ik verdien inmiddels wel iets meer dan jij, heb een eigen woning, relatief goedkope hypotheek maar wel dure lasten zoals OZB belasting ed. Ik heb daarnaast ook nog een hond.
Hoe ik het doe... tja, ik heb langere tijd een doorlopend krediet gehad, die ik nu eindelijk heb afbetaald, maar een spaarpotje is er nog niet, dus onverwachte extra rekeningen zijn een uitdaging.
Ik ga inderdaad nooit op vakantie (buiten dat ik met paard nog wel eens een weekendje weg ben geweest) en nagenoeg nooit uit eten. Ook koop ik zelden kleding en ga nooit "zomaar" shoppen (ook dat deed ik toch al niet). De eerste jaren met mijn paard veel dierenarts rekeningen gehad (kliniek) en dat was een periode van echt afzien. Nu gaat het de laatste tijd beter (klopt af) met haar gezondheid dus dat scheelt in elk geval alweer.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:07

KoudbloedKim schreef:
Het probleem van TS is dat ze het lastig vindt om rond te komen van haar salaris + paard.
Vervolgens komen daar reacties op van mensen die dat herkennen, maar wel een duur abonnement hebben, uitgaan, elke maand make-up kopen etc.
Dan vind ik dat je niet het recht om te klagen, maar eens naar je prioriteiten moet kijken als het je echt zo dwars zit.


Ik snap wat je zegt, maar wat zijn daadwerkelijk vaste lasten waar je niet in kunt schuiven? Als in: kun je wel een paard houden als je maar 1500 euro netto in de maand te besteden hebt?

Neem het lijstje wat ik eerder gepost heb, waarbij ik al op 1350 aan vaste lasten uitkom. Wat zou je kunnen besparen?
-goedkoper mobiel abonnement: -10
-geen tv en internet in huis: -40
-geen reisverzekering: -5
-geen sportclub: -20
-goedkoper boodschappen doen: -50

Besparing van 125 euro... dan zou je 275 euro per maand over houden voor je paard (en leuke dingen en kleding en...)

Volgende besparing: auto de deur uit -225
Maar: hoe kom je dan op je werk en bij vrienden en familie? Fiets kost ook geld (in aanschaf en onderhoud), OV kost geld. Je bespaart dus niet de volledige 225 euro. Daarnaast: hoe kom je bij je paard?

Ik vraag me serieus af hoe iemand die alleen woont en 1500 euro netto te besteden heeft een paard kan onderhouden :)

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:09

Sammie schreef:
Amaris schreef:
Op vakantie ga ik al jaren niet, en geen kleren kopen klinkt altijd zo lekker handig, maar dat is niet te doen als je er voor je werk toch netjes uit dient te zien.

Maar moet je dat elke maand kopen? Je moet zorgen dat je kunt sparen. Dat is wel een must en daarvan kun je o.a. kleren kopen.

Werk waar je daarvoor 'netjes' uit kunt zijn zijn meestal wel banen waar je meer verdient dan 1500 euro mag ik hopen.. :+

ik hoef er niet 'netjes' uit te zien maar zeker wel verzorgd/representatief. Dat bedrag haal ik bij lange na niet. :n

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:13

Hier alleenstaand, paard, en twee kids (wonen helft van de tijd hier).

Aan de basis staat dan toch baan/carriere; daar aan het begin tijd en moeite in geinvesteerd, en nu op mn dertigste wat mazzel mee. Zoals zo veel ook zeggen, moet je prioriteiten hebben... vakantie staat heel laag bij mij bijvoorbeeld. Kids zijn ook te klein om ver weg te gaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:16

x_spekkie_x schreef:
[naam] schreef:
Het probleem van TS is dat ze het lastig vindt om rond te komen van haar salaris + paard.
Vervolgens komen daar reacties op van mensen die dat herkennen, maar wel een duur abonnement hebben, uitgaan, elke maand make-up kopen etc.
Dan vind ik dat je niet het recht om te klagen, maar eens naar je prioriteiten moet kijken als het je echt zo dwars zit.


Ik snap wat je zegt, maar wat zijn daadwerkelijk vaste lasten waar je niet in kunt schuiven? Als in: kun je wel een paard houden als je maar 1500 euro netto in de maand te besteden hebt?

Neem het lijstje wat ik eerder gepost heb, waarbij ik al op 1350 aan vaste lasten uitkom. Wat zou je kunnen besparen?
-goedkoper mobiel abonnement: -10
-geen tv en internet in huis: -40
-geen reisverzekering: -5
-geen sportclub: -20
-goedkoper boodschappen doen: -50

Besparing van 125 euro... dan zou je 275 euro per maand over houden voor je paard (en leuke dingen en kleding en...)

Volgende besparing: auto de deur uit -225
Maar: hoe kom je dan op je werk en bij vrienden en familie? Fiets kost ook geld (in aanschaf en onderhoud), OV kost geld. Je bespaart dus niet de volledige 225 euro. Daarnaast: hoe kom je bij je paard?

Ik vraag me serieus af hoe iemand die alleen woont en 1500 euro netto te besteden heeft een paard kan onderhouden :)
Dan moet je in mijn ogen geen paard kopen. :)
Mijn voorwaarde voor een eigen paard is altijd geweest dat ik wilde dat er een dierenarts bij kon komen als dat nodig was en daarvoor had ik iemand die daarvoor garant stond.
Als je je paard dat niet kunt bieden, vind ik het oneerlijk en onverantwoord om een eigen paard te kopen.

veneri
Berichten: 884
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:18

de kosten zijn voor mij ook een reden om geen paard meer te hebben.
om een paard goed te kunnen verzorgen en stallen moest ik fulltime werken.
daarnaast reistijd meegerekend kom je dus op 45 uur per week wat je aan je werk kwijt bent.
dan nog het huishouden, sociale contacten, nog wel eens gezellig samen willen zijn met vriendlief etc.
de lol ging er voor mij zo snel vanaf.
ik ben geen vakantieganger, roker, drinker of kroegtijger, dus dergelijke dingen zou ik niet hoeven te laten/missen voor een paard. wel de combi fulltime werk en paard was noodzakelijk,
nu paardloos en heerlijk een parttime baan! geniet van mijn andere huisdieren en vrije tijd.

soms mis ik de paarden wel, maar de financiële vrijheid en vrije tijd die ik er voor terug gekregen heb is me momenteel veel meer waard.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:20

KoudbloedKim schreef:
Het probleem van TS is dat ze het lastig vindt om rond te komen van haar salaris + paard.
Vervolgens komen daar reacties op van mensen die dat herkennen, maar wel een duur abonnement hebben, uitgaan, elke maand make-up kopen etc.
Dan vind ik dat je niet het recht om te klagen, maar eens naar je prioriteiten moet kijken als het je echt zo dwars zit.

Volgens mij wordt er helemaal niet geklaagd, maar vragen mensen zich oprecht dingen af. Waar lees je dat TS een probleem heeft, ze klaagt of dat er haar iets dwars zit?

Als we dan toch offtopic bezig zijn vind ik dat een eigen paard nooit een eerste levensbehoefte kan zijn. Want als we dat werkelijk denken, dan hebben we toch een heel verkeerd beeld inmiddels over wat een eerste levensbehoefte is en wat niet. Een paard is, net als die overige zaken, gewoon luxe. En zo lang je je deze zaken kunt veroorloven, dan heb je het gewoon goed.

Maar... ondanks dat ik totaal niet in dezelfde situatie zit, ben ik ook gewoon benieuwd hoe mensen dit doen. Want ja, ik verbaas me er wel eens over dat sommige mensen met een laag inkomen zich van alles lijken te kunnen veroorloven (allerlei luxe zoals een paard, meerdere auto's, veel (dure) kleding, etc etc).

Apple

Berichten: 76215
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:22

Als ik zo eens kijk naar het oorspronkelijke lijstje dat x_spekkie_x plaatste, met mijn opmerkingen erbij:

Uitgaande van 1500 euro netto per maand:

kale huur 500
gas/water/licht 100
afvalstoffenheffing/rioolrecht/waterschapsheffing 50
mobiel 20 (kan dit goedkoper? 15 per maand?)
tv en internet 40 (alleen internet? 30 per maand?0
ziektekostenverzekering+eigen risico 150 dit is ruim gerekend, 150 totaal, dus dan kan die 20 weg
extra ziektekosten 20 vervalt
verzekeringen (inboedel/wa/reis) 15
sportclub 20 kan ook vervallen
wegenbelasting en verzekering auto 50 Is de auto echt noodzakelijk
onderhoud auto 50
afschrijving auto/sparen voor nieuwe 25
brandstof auto 100 kan er op brandstof bespaard worden?
kosten bankrekening 3 (per bank)
sparen voor onvoorziene kosten 50
boodschappen eten + overige 50 euro per week 217 per maand

Dan kom ik op 1355 per maand dus dan hou je nog 145 per maand over voor je paard....... Dat wordt erg krapjes.
Wat hier echter bij zit is dat er 170 euro per maand naar een spaarrekening gaat: eigen risico zorgverzekering, onderhoud auto, afschrijving auto en daarnaast ook nog sparen voor onvoorziene kosten. Ik kan mij voorstellen dat het in praktijk meer werkbaar is om een buffer op te bouwen en die buffer op peil te houden. Met een buffer van 1500/2000 euro kom je een aardig eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:23

Wendy schreef:
[naam] schreef:
Het probleem van TS is dat ze het lastig vindt om rond te komen van haar salaris + paard.
Vervolgens komen daar reacties op van mensen die dat herkennen, maar wel een duur abonnement hebben, uitgaan, elke maand make-up kopen etc.
Dan vind ik dat je niet het recht om te klagen, maar eens naar je prioriteiten moet kijken als het je echt zo dwars zit.

Volgens mij wordt er helemaal niet geklaagd, maar vragen mensen zich oprecht dingen af. Waar lees je dat TS een probleem heeft, ze klaagt of dat er haar iets dwars zit?

Joh, doe eens rustig!
Ik zeg toch nergens dat TS zit te klagen? :?

dnieSz

Berichten: 897
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:24

Wendy schreef:
KoudbloedKim schreef:
Het probleem van TS is dat ze het lastig vindt om rond te komen van haar salaris + paard.
Vervolgens komen daar reacties op van mensen die dat herkennen, maar wel een duur abonnement hebben, uitgaan, elke maand make-up kopen etc.
Dan vind ik dat je niet het recht om te klagen, maar eens naar je prioriteiten moet kijken als het je echt zo dwars zit.

Volgens mij wordt er helemaal niet geklaagd, maar vragen mensen zich oprecht dingen af. Waar lees je dat TS een probleem heeft, ze klaagt of dat er haar iets dwars zit?

Als we dan toch offtopic bezig zijn vind ik dat een eigen paard nooit een eerste levensbehoefte kan zijn. Want als we dat werkelijk denken, dan hebben we toch een heel verkeerd beeld inmiddels over wat een eerste levensbehoefte is en wat niet. Een paard is, net als die overige zaken, gewoon luxe. En zo lang je je deze zaken kunt veroorloven, dan heb je het gewoon goed.

Maar... ondanks dat ik totaal niet in dezelfde situatie zit, ben ik ook gewoon benieuwd hoe mensen dit doen. Want ja, ik verbaas me er wel eens over dat sommige mensen met een laag inkomen zich van alles lijken te kunnen veroorloven (allerlei luxe zoals een paard, meerdere auto's, veel (dure) kleding, etc etc).


Soms lijkt dat ook alleen maar zo dat ze het allemaal kunnen veroorloven terwijl ze misschien wel totaal in de schulden zitten. alles voor uiterlijke schijn :')

Ik snap zelf ook heel goed dat een paard een luxe is en dat je prioriteiten moet stellen als je op jezelf wilt wonen maar ik zou ook heel graag toch een weg zien te vinden zodat dit kan gaan lukken ( op mezelf met paard ) want voor mij is het ook echt geen optie om mijn paard weg te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:27

x_spekkie_x schreef:
In jouw lijstje zie ik een bizar goedkope huur, is hier alleen mogelijk voor een studentenkamer, sociale woningbouw in het noorden/oosten van het land of misschien koopappartementje maar dan heb je nog extra kosten voor onderhoud/vve. Daarnaast kost vervoer (carpoolen) ook geld. Als je dit niet zelf hoeft te betalen, alleen maar mooi meegenomen ;)
Voor 50 euro per maand boodschappen doen... ik acht dat eigenlijk onmogelijk, zeker op lange termijn... natuurlijk zijn niet alle genoemde dingen elke maand nodig, maar het zijn kosten waarover heen gekeken wordt. Hetzelfde voor een buffer, als je wasmachine stuk gaat kun je een Miele kopen (>1000 euro) of een C-merk (300 euro). Maar geld voor een buffer heb je wel nodig.
Het lijkt alsof je op dit moment kan 'profiteren' (is niet negatief!) van mensen in jouw omgeving, bijvoorbeeld de afgedankte telefoon van je pa. Als je dat niet hebt zul je het toch zelf moeten kopen.
Maar volgens mij ben je ook student? Ik moet zeggen dat toen ik studeerde (en ook op mezelf woonde in een eigen huisje) ik de helft minder kosten had dan ik nu heb?! Als student leef je nu eenmaal naar je budget en die is vaak niet zo ruim :) (plus een studentenOV scheelde mij zo 300 euro aan reiskosten in de maand...)

Als student moet je sowieso naar je budget leven inderdaad. Maar ik ben sowieso niet van de -voor mij- "onzin" uitgaven. Sportschool heb ik niet nodig. Zoals make-up vind ik ook bijna alle dagen van het jaar onzin. Mijn kapsel heeft enkel een borstel erdoor nodig (en 2x/jaar kapper vind ik ook wel genoeg). Mijn huur ligt inderdaad laag door een studentenkamer. Was ik deze zomer gaan werken hier in de buurt, had ik er echter mogen blijven wonen. Maar goed, als je werk hebt dan is een hogere huur ook in principe weer in verhouding. Als mijn pa zijn telefoon niet aan mij had gegeven, had ik de goedkoopste telefoon uitgekozen die kon whatsappen. Meer hoeft dat ding wat mij betreft niet te kunnen naast bellen en smsen. Maar daarom heb ik ook beltegoed waar ik makkelijk een jaar mee doe en geen duur abonnement met internet. Thuis heb ik wifi en daarbuiten vind ik dat ik geen internet nodig heb. Sowieso omdat ik dan vaak wat met andere doe en op je telefoon turen vind ik gewoon ronduit asociaal in gezelschap (met 28 jaar ben je gewoon niet van "die" generatie denk ik :') ). Carpoolen zijn de kosten niet als je maar 4x per jaar er gebruik van maakt. En ik moet niet zo ver, dus dat is niet zo duur ook. Maar ja staat dus tegenover dat ik bijna het gehele jaar niet verder kom dan een straal van +- 12km rondom mijn kot.

@Amaris: maandelijkse hygiëne heb ik niet nodig. Ben geen man, maar slik de pil (goedkoopste) altijd door :+

Het hangt allemaal heel erg af van wat iemands prioriteiten zijn en of je al wel of niet een buffer ergens voor hebt. Stel ik heb wel een eigen wasmachine. Dan zou ik in het begin per maand wat opzij zetten voor een buffer op te bouwen. Is die buffer er eenmaal, dan hoef ik dat niet meer opzij te zetten. En als die wasmachine een jaar of 8 mee gaat. Heb je een langere periode geen vaste kosten eraan, dan dat je het wel mee moet nemen in je berekening.

Ik eet genoeg en gezond en na 6 jaar op mijzelf weet ik dat wel goedkoop te doen. Sommige vinden dan onmogelijk, maar ik doe het toch echt. In het begin kon ik dat ook niet. Aanbiedingen, markt en basic merken zijn daarbij een handig hulpmiddel. Net als een vriezer. Voor mij zijn boodschappen gewoon de makkelijkste kostenpost om op te kunnen bezuinigen. En daar ben ik steeds handiger in geworden. Kijk mijn ma koopt bijvoorbeeld van die zakjes gebakken aardappelen. Voor datzelfde bedrag kan je ook wel wat kilo's aardappelen kopen en zelf dunner snijden om te bakken.

@TS, denk dat de huur landinwaarts wel goedkoper is inderdaad. Althans heb pas zitten kijken naar koophuizen en heb zitten knipperen bij bepaalde (lage) prijzen :o Dus mag aannemen dat de huur er ook lager ligt. En stalling ook makkelijker goedkoper te vinden is (alhoewel je overal wel dure stallen hebt en hangt ook af van wat je wilt aan faciliteiten). Uiteten gaan vind ik niet echt een eerste levensbehoefte met een klein budget. Ik eet net zo graag gewoon thuis. Vakantie kan je zo gek maken als je zelf wilt, weekje op een goedkope camping in NL of weekje tropisch eiland zit al een groot verschil tussen natuurlijk.

Overigens maakt het feit dat ik een paard heb dingen wel duurder in vaste lasten. Maar daartegenover staat dat ik mijn sport/ontspanning al heb staan. Weekend wat leuks doen = buitenrit maken. Sporten = rondje hardlopen met paard. Ondanks dat stalling geld kost, DA kosten hoog kunnen zijn (buffer is er hier), levert het op andere vlakken wel weer besparingen op. Ik zou niet zonder hem kunnen, daarom heb ik hem niet weggedaan. Want dat is uiteraard de allermakkelijkste kostenpost om op te besparen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:28

Ik verbaas me wel eens dat mensen met een laag inkomen wel roken... dat kost imo veel geld en is nergens goed voor. Aan de andere kant... als je er aan verslaafd bent, verander je dat ook niet zomaar.
Ik heb overigens bijvoorbeeld geen auto en dat betekent dat ik mijn familie in de andere kant van het land nagenoeg nooit bezoek... paard gaat altijd voor en dat wordt door anderen niet altijd in dank afgenomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:33

Nikass.. dat is hetzelfde als dat jij (en ik) een paard hebben. Kost ook veel geld en is dus in principe een luxe. Alleen ik vind het noodzakelijk en zou niet zonder kunnen :')

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:35

Nikass schreef:
Ik verbaas me wel eens dat mensen met een laag inkomen wel roken... dat kost imo veel geld en is nergens goed voor. Aan de andere kant... als je er aan verslaafd bent, verander je dat ook niet zomaar.
Ik heb overigens bijvoorbeeld geen auto en dat betekent dat ik mijn familie in de andere kant van het land nagenoeg nooit bezoek... paard gaat altijd voor en dat wordt door anderen niet altijd in dank afgenomen...


En aan die kant verbaas ik me over dat mensen met een laag inkomen een paard hebben :Y)
Ik doe overigens allebei niet...
Ondanks dat ik een paardenliefhebber ben kan ik wel snappen dat familie dat niet zo leuk vind....

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:35

Gemeenteheffing e.d. betaalde ik destijds van vakantiegeld. De hele som vakantiegeld ging in een potje waarvan het hele jaar door onvoorziene uitgaven betaald konden worden. Ik huurde dus had geen reparaties aan huis. Auto was een 3e handsje die door een vriend werd onderhouden en verder geen afschrijving had. Auto had ook weg gekund en daar had een fiets of scooter voor in de plaats kunnen komen.

Buiten mijn vakantiegeldpotje had ik altijd 1.000,- voor eventuele dierenartskosten voor m'n paard. Die had ik gespaard voordat ik mijn paard kocht en die heb ik gelukkig nooit hoeven gebruiken dus die staat er nog steeds als 'reserve'.

Ik zie hier mensen die zeggen dat ze niet snappen hoe je een paard kan hebben met een netto salaris van 1.500,-. Ik snap niet hoe je het voor elkaar krijgt om niet genoeg over te houden om geen paard te kunnen houden. (Oke, als alleenstaande ouder met 1 of meerdere kinderen snap ik het wel, maar het gaat nu even over alleenstaanden zonder kids.)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:50

Voor dat netto bedrag, kunnen wij met z'n tweeën en paard rondkomen. Onze auto is ingeruild voor een goedkopere in belasting en verbruik, paard staat goedkoop (als in; 1100 per jaar voor stalling, voer, spul, hoefsmid, dierenarts, excl onvoorziene uitgave van ziekte oid) en wij hebben een koophuis. Koophuis is een investering :) wij hebben het voor weinig gekocht, opgeknapt en huis is nu al flink gestegen in waarde :)
Ons geld zit in de stenen dus. Huren was geen optie, is te duur. Ik heb gelukkig ook een handige man dus onze nieuwe tuinschuur gaat hij gewoon zelf maken bv.

Verder gewoon opletten met alles, aanbiedingen, jaarlijks de energiemaatschappijen langs, telefoonabonnement zit nog maar op 5 euro etc en als wij een goede maand hebben door overwerken van mij of hem dan gaat dat geld gelijk door naar de spaarrekening voor buffer. Ik doe naast mijn reguliere invalwerk ook af en toe (bijna vrijwillig) evenementenwerk erbij; geld van evenementen is voor leuke dingen.

Hypotheekrente aftrek krijgen wij eens per jaar terug; dat kan mooi door naar de spaarrekening zodat ik de woonverzekeringen een paar maand later in 1 keer kan betalen.

Onze ouders stoppen ons niets toe qua geld. Hooguit een keer een pak yoghurt omdat ze boodschappen doen en ons vragen wat wij nog nodig hebben.

Yonker schreef:
En aan die kant verbaas ik me over dat mensen met een laag inkomen een paard hebben :Y)


Wat dacht je van een veranderende situatie? Ik ben in 1 week tijd 95 procent van mijn baan verloren. Van ruim inkomen naar klein inkomen... En ja dat was echt heel stressvol, gelukkig hebben wij onze weg er in weten te vinden nu maar leuk is anders natuurlijk.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:11

idinn schreef:
Nikass.. dat is hetzelfde als dat jij (en ik) een paard hebben. Kost ook veel geld en is dus in principe een luxe. Alleen ik vind het noodzakelijk en zou niet zonder kunnen :')


Ja precies :)
Ik weet niet of ik het altijd als noodzakelijk zal beschouwen, maar een dier wat er eenmaal is gaat niet meer weg en verdient de beste zorg.

Het hangt overigens niet alléén maar af van prioriteiten stellen. De één heeft ook meer pech met eigen gezondheid en dat van het paard. Eigen risico en medicatie kan er ook aardig inhakken.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:18

_Nelleke_ schreef:
Gemeenteheffing e.d. betaalde ik destijds van vakantiegeld. De hele som vakantiegeld ging in een potje waarvan het hele jaar door onvoorziene uitgaven betaald konden worden. Ik huurde dus had geen reparaties aan huis. Auto was een 3e handsje die door een vriend werd onderhouden en verder geen afschrijving had. Auto had ook weg gekund en daar had een fiets of scooter voor in de plaats kunnen komen.

Buiten mijn vakantiegeldpotje had ik altijd 1.000,- voor eventuele dierenartskosten voor m'n paard. Die had ik gespaard voordat ik mijn paard kocht en die heb ik gelukkig nooit hoeven gebruiken dus die staat er nog steeds als 'reserve'.

Ik zie hier mensen die zeggen dat ze niet snappen hoe je een paard kan hebben met een netto salaris van 1.500,-. Ik snap niet hoe je het voor elkaar krijgt om niet genoeg over te houden om geen paard te kunnen houden. (Oke, als alleenstaande ouder met 1 of meerdere kinderen snap ik het wel, maar het gaat nu even over alleenstaanden zonder kids.)


Als je geen netwerk hebt (als in vriend die auto onderhoud) en nooit hebt kunnen sparen omdat je vanaf je vijftiende alles zelf moest betalen, kan het al een heel stuk lastiger worden hoor.
Het is zo makkelijk oordelen als je iemands situatie niet kent. Niet iedereen begint op nul. Je kan ook een tijdje werkloos zijn of met schulden uit een relatie komen. Of pech hebben dat je het eerste jaar dat je je paard hebt al vijf keer een kliniek van binnen ziet.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:30

Nikass je hebt gelijk. Ik vind dat er hier soms wel makkelijk wordt gesproken. Nou ik heb het jaaaaren gedaan en makkelijk heb ik het nooit gevonden. Eigenlijk merk ik nu pas hoeveel moeite ik er toen voor heb moeten doen om alle balletjes in de lucht te houden. En boodschappen voor €50 in de maand? Nou zal een enkele uitzondering zich daar mee redden maar ik vind het onwaarschijnlijk. Ik vind €200 a€300 al het minimum om een beetje lekker, gevarieerd en gezond te eten. En als je van je paard valt en je komt in het ziekenhuis dan wil je toch ook wel een fatsoenlijke onderbroek aan hebben. Of ben ik nou heel ouderwets?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:32

50 euro in de maand, dan eet je volgens mij gewoonweg amper en al helemaal niet gevarieerd. Of je moet dan een voedselpakket krijgen of veel van anderen krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:00

Amper eten staat niet in mijn woordenboek, ik ben een bodemloze put :') En 2 dagen achter elkaar hetzelfde eten vind ik drie keer niks, dus variatie heb ik genoeg. Misschien scheelt het dat ik geen pakjes gebruik om sausjes, gerechten of pizza te maken. Mij te duur en veel minder lekker. En groente/fruit van de markt is beter + goedkoper dan bij de supermarkt. Grotere porties kopen/koken en invriezen scheelt ook aanzienlijk. Maar nee biefstuk of zalm staat er niet op mijn menu. Maar ja ik kan er gezond en voldoende van eten.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:03

fascinerend dat je dat voor 50 euro in de maand kan doen! Mijn complimenten :D