Mezelf niet 'goed genoeg' vinden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiertje22
Berichten: 116
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Tholen

Mezelf niet 'goed genoeg' vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 23:45

Hai bokt,
Als eerste: ik weet niet of dit hier goed staat, alvast sorry als het verkeerd staat.

Ik heb al zo'n 2/3 maanden een soort probleem.

Mijn soort van probleem is eigenlijk dat ik mezelf dus niet goed genoeg vind ten opzichte van anderen.

Ik voel me vaak onzeker over wat ik zeg omdat ik gewoon zo bang ben om iets verkeerds te zeggen of te doen. Ik ben ook vaak jaloers op anderen omdat ze bijv mooier haar hebben of een mooier figuur.

Ook krijg ik op school wel eens de opmerking dat ik een super knappe zus heb (meestal van jongens), en daar kan ik echt niet mee omgaan. Dan voel ik me nog onzekerder.

Ik ben dus eigenlijk niet tevreden met mezelf, zeker qua karakter niet

Sinds ik dit jaar blijf zitten heb ik dit gevoel steeds vaker.

Ik wilde dit even kwijt, in de hoop dat iemand misschien tips heeft waardoor ik dit gevoel minder vaak heb

Groetjes

Anoniem

Re: Mezelf niet 'goed genoeg' vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 23:49

Als je niet tevreden bent met je karakter: waarom verander je er dan niets aan?

kiertje22
Berichten: 116
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 23:52

Rebeccaa schreef:
Als je niet tevreden bent met je karakter: waarom verander je er dan niets aan?


Omdat ik niet weet hoe ik dat moet veranderen, ik weet niet wie ik wil zijn eigenlijk.. Ik kan het niet goed uitleggen

Anoniem

Re: Mezelf niet 'goed genoeg' vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 23:55

Hoe oud ben je? Als je nog in de puberteit zit: maak je geen zorgen, bijna iedereen gaat door deze fase heen. Wordt beter, echt.

kiertje22
Berichten: 116
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 23:56

Rebeccaa schreef:
Hoe oud ben je? Als je nog in de puberteit zit: maak je geen zorgen, bijna iedereen gaat door deze fase heen. Wordt beter, echt.


14, dit is dus ongeveer normaal?

Free2

Berichten: 1383
Geregistreerd: 14-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 00:00

Geloof me: iedereen is onzeker. En het gras is altijd groener aan de overkant. Wat ik daarmee wil zeggen is dat iemand misschien erg mooi haar of een mooi figuur heeft maar misschien is zij weer jaloers op iemand anders, of op jou, omdat jij weer iets hebt wat zij graag wil hebben.

Voor de rest zou ik het proberen van je af te zetten, gewoon lekker laten gaan. Haters gonna hate, maar haters zijn eigenlijk je grootste vrienden moet je maar denken. Dat iemand jou niet mooi zou vinden (en wie zegt eigenlijk dat dat zo is?) moet je je ten eerste gewoon niet aantrekken en ten tweede maakt dat hen geen greintje beter dan jij.

Ben gewoon jezelf, blijf rustig en vergeet vooral niet gewoon van het leven te genieten zoals het is (oke klinkt heel cliché maar is wel zo). Het is ontzettend zonde als je je tijd gaat verspillen aan overdenken wat mensen van je zouden vinden :(:)

xRaisin

Berichten: 1760
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 00:02

Ik kan je leeftijd nergens vinden, maar ik gok zo dat je in je pubertijd zit of je tienerjaren vlak daarna.
Edit: ik typ langzaam, leeftijd inmiddels genoemd

Ik denk dat iedereen rond deze leeftijd wel onzeker is! Je moet jezelf nog vinden en de positieve kanten van jezelf leren kennen!

Dit is waarschijnlijk een fase en met de tijd zul je meer zelfvertrouwen krijgen.

Tot die tijd kun je misschien gaan nadenken over hoe je wil zijn, aangezien je niet tevreden bent over je eigen karakter.
Wie wil je zijn, waarom ben je dat niet en hoe kun je dat worden?
Laatst bijgewerkt door xRaisin op 04-08-15 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 00:03

Het gevoel is normaal, maar dat betekend niet dat je dan maar automatisch slachtoffer moet zijn van je hormonen.

Bedenk dat iedereen bijzonder is op zijn eigen manier. Probeer dingen te bedenken waar je trots op bent dat je het gedaan hebt. Dat hoeft geen winnen van een grote wedstrijd te zijn. Misschien ben je trots dat je bijvoorbeeld iemand ergens mee geholpen hebt?
Probeer je sterke punten te benoemen en ontwikkel deze verder. Op die manier wordt jij jezelf ipv de schaduw van een ander :)
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, vertel jezelf dan ook dat het niet aan jou ligt, maar dat je hormonen even in de war zijn en je je daar niet door uit het veld laat slaan.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 01:38

Je zegt dat je vooral ook niet tevreden bent met je karakter, over welke punten heb je het dan? Je onzekerheid? Natuurlijk zijn er heel wat mensen van je leeftijd onzeker, erg logisch. Zolang het niet doorslaat moet je je niet teveel zorgen maken, maar voorkomen is beter dan genezen natuurlijk. Als je je echt slecht voelt kan je misschien eens met een vertrouwenspersoon praten, een leerkracht, vriendin of waarschijnlijk hebben ze op school ook wel een psycholoog?

Ik snap je stukje 'Ik weet niet wie ik wil zijn..' ook maar al te goed. Ik ben nu 16 en soms zit ik er ook nog wel eens mee. Maar uiteindelijk kan je zelf niet gewoon kiezen wie je wilt zijn, je kan er wel aan werken. Je kan alleen niet verwachten dat het in 1 2 3 zal lukken natuurlijk, je kan je de ene dag heel zelfzeker voelen en dan kan je de hele wereld aan, maar de volgende dag durf je het zebrapad nog niet eens over te steken. Deze tegenslagen horen er natuurlijk 'gewoon' bij, hoe vervelend het ook is.

En andere mensen zullen vast ook wel al van jou gezegd hebben 'Zag ik er maar zo uit,' of 'Had ik dat haar maar'
Als je je alsnog onzeker voelt, doe eens iets leuks, maak eens een mooie, trek je mooiste outfit aan en wees gewoon trots op jezelf. Jij moet de rest van je leven met jezelf doorbrengen, daarom is het belangrijk dat jij jezelf leuk vindt. Op dit moment ben je nog niet tevreden met jezelf, maar als je er echt aan wilt werken komt dat wel. :)

[Edit] Heb een foto van je gezien en ik denk echt niet dat je je zorgen moet maken om je figuur, daar is niks mis mee.