Gefascineerd door drugs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:45

Ik denk dat verslavingsgevoeligheid zich misschien wel eerder uit, je kunt hierover meer lezen op de interwebs. Hier bijvoorbeeld. http://www.proud2bme.nl/Proud2Live/Ik_b ... gsgevoelig

Het hangt ook af van externe factoren, het is niet alleen maar genetisch. Wat ik al eerder schreef, de drugsverslaafden die ik ken, zaten al niet zo lekker in hun velletje. En er zit echt een dun lijntje tussen een recreatieve gebruiker en een verslaafde. Als je je daarvan bewust bent, daar bij jezelf op let en bij je medegebruikers, maak je dat lijntje al dikker. Maar ik heb dus vrienden gehad die dat lijntje voor zichzelf dunner en dunner maakten. Zich afzonderden, oneerlijk werden, een muur bouwden en tegen de tijd dat ik doorhad dat het helemáál niet goed ging, was het al te laat.

Ik ben altijd heel open over mijn drugsgebruik geweest en alle keren dat ik gebruikt heb, heb ik dat heel bewust gedaan. Nooit omdat het stoer was, of groepsdruk, of omdat ik iets wilde verbloemen.

phormicola schreef:
_Reneee schreef:


De eerste keer MDMA is juist de leukste keer hoor :=


Nou die van mij niet hoor :+


Daar ben je echt een uitzondering in, over het algemeen is je eerste keer XTC of iets in die trant, de lekkerste.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:54

Heel interessant is de film "Trainspotting"over een stel verslaafden in volgens mij Engeland.Met goede muziek ook,van Lou Reed enzo.

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:06

Een vriend van mij kan geen avond stappen zonder coke. Sowieso wordt dat in mijn vriendenkring eigenlijk veel gebruikt, hoewel ik nooit iets aan ze merk en zelf daardooor ook nog nooit de behoefte heb gevoeld om mee te doen :D Het is hier in de UK ook nog eens meer dan twee keer zo duur als in Nederland dus ik zie de meerwaarde er gewoon niet zo van in. Ik heb er bij de meeste mensen niet zo'n problemen mee, al vond ik het iets minder chill toen ik m'n slaapkamer binnen liep en daar iemand had besloten mijn ID kaart te gebruiken voor zijn lijntje :Y) MDMA zou ik misschien nog wel willen proberen maar dat doet niemand die ik ken, dus daar kom ik nooit echt mee in "aanraking".

Bij die vriend zorgt het overigens wel tot op zekere hoogte voor problemen, maar hij zit sowieso niet goed in z'n vel. Laten we het er maar op houden dat het een van zijn vele problemen is, jammer want op zijn drank- en drugsgebruik en zijn psychische problemen na ( :+ ) is het echt wel een goede jongen.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:14

Wat ik niet snap van coke gebruikers. Coke wordt nog steeds heel veel gesmokkeld door bolletjes slikkers. Die komen eruit, nou ja.. Hoef ik niet te vertellen...
En vervolgens stop je het in je neus :r
:+

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:24

Maar dan zit het superdupergoed verpakt. Volgens mij is een laptop of een smartphone smeriger.

Lau

Berichten: 16681
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:39

lieveli schreef:
Maar dan zit het superdupergoed verpakt. Volgens mij is een laptop of een smartphone smeriger.


Een laptop of smartphone is smeriger. Dat spul zit in zo veel laagjes folie als je dat uitpakt is het nergens mee in aanraking geweest.

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:46

Ik kom zelf uit een familie waar moeder, broertje en oom verslaafd zijn aan harddrugs. Mijn broertje heeft meerdere keren een psychose gehad.
Zelf heeft mede door alle ellende wat hun 3 hebben veroorzaakt drugs mij nooit getrokken.
Beetje kort, maar wil het best verder uitleggen..

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:13

Pf drugs, verschrikkelijk. De ene helft die ik ken is verslaafd, waarvan een aantal nu dood. De andere helft die ik ken zijn 'jongeren' die nog steeds niet verder gekomen zijn in het leven. :')
Allemaal begonnen uit nieuwsgierigheid of omdat het voor soms wel leuk was. Ik vind het maar sneu.

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:20

Ik ben ook verbaasd dat sommigen hier zo veroordelend zijn ten opzichte van drugs, terwijl bijvoorbeeld wel alcohol gebruikt wordt. Hoe komt dat? Wetgeving/media/omgeving? Ik ken namelijk veel meer mensen die alcohol- dan drugsverslaafd zijn.
Er zijn mensen die door genetica en/of levensloop verslavings- of psychosegevoelig zijn die heel ver uit de buurt van drugs moeten blijven, maar verder kan experimenteren met tripmiddelen je veel over jezelf leren en je blik over de wereld ook heel erg verruimen :)

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:26

recreatief drugs gebruiken is heel wat anders dan een verslaving.

Alcohol en coke zijn de grote slopers, zowel fysiek als mentaal en sociaal. Deze drugs zijn ook veel verslavender dan anderen.

XTC is eigenlijk de meest veilige drug die er is. Volgens de statistieken is er het minste schade aan personen en goederen gerelateerd aan xtc. Het meeste trouwens aan alcohol.

Eens wat gebruiken gewoon omdat het kan, de sfeer er is bladibladibla is helemaal niet zo erg, het wordt een probleem als je geen rem hebt, en door wil gebruiken.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... n-xtc.html

Denk daar maar eens over na als je een biertje besteld die je mee naar buiten neemt om een sigaret te roken.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:34

danzzz schreef:
recreatief drugs gebruiken is heel wat anders dan een verslaving.

Alcohol en coke zijn de grote slopers, zowel fysiek als mentaal en sociaal. Deze drugs zijn ook veel verslavender dan anderen.

XTC is eigenlijk de meest veilige drug die er is. Volgens de statistieken is er het minste schade aan personen en goederen gerelateerd aan xtc. Het meeste trouwens aan alcohol.

Eens wat gebruiken gewoon omdat het kan, de sfeer er is bladibladibla is helemaal niet zo erg, het wordt een probleem als je geen rem hebt, en door wil gebruiken.

Heroïne en GHB zijn anders verslavender. Deze kunnen beiden al na 1 keer verslavend zijn.
Coke is alleen wat 'gangbaarder' in de meeste kringen.
En minder schadelijk (in verhouding) is ook ketamine, wat in andere landen ook nog steeds dagelijks als verdoving en narcosemiddel wordt toegediend. (Daarbij werd(?) het ook gebruikt in de psychologie ter verlichting van depressieve klachten) Gewoon een wettelijk geneesmiddel dus.

Ik vind het ook jammer dat er zo'n stigma hangt rondom drugs. Ik vind namelijk dat álles op de wereld waar je 'te' voor zet niet goed is. En dat geldt ook voor drugs.
Wanneer het verantwoordelijk en recreatief gebruikt wordt,zie ik niet meer problemen dan vijf biertjes in de kroeg. Tenzij er natuurlijk achter het stuur wordt gekropen bijvoorbeeld,maar dat is met alcohol net zo.
Alleen op alcohol verdient het rijk bakken met geld, ookal is het kankerverwekkend en giftig,en heel verslavend....
Vreemd toch?

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:41

Ketamine is momenteel inderdaad weer volop in onderzoek als behandeling tegen depressie!

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:02

Wat een interessant topic! Het fascineert mij ook altijd wel en dan voornamelijk wat dat spul allemaal met je lijf kan doen. Vind het programma Verslaafd! ook altijd interessant om naar te kijken.

Ik heb nog nooit iets gebruikt, geen hard drugs maar ook geen soft drugs. Ik durf dat niet. Ben bang dat ik die ene procent ben die het voor het eerst probeert en vervolgens een dodelijke afloop heeft. Daarnaast vind ik het zo normaal geworden dat mensen gebruiken of ooit wel eens gebruikt hebben dat ik steeds meer een aversie tegen drugs krijg. Ik ken echt bijna niemand om mij heen die het niet een keer gebruikt heeft. Iedereen zijn eigen mening en keuzes hoor, laten we dat voorop stellen maar in mijn hoofd is het gebruiken van drugs nog net zo eng en vreemd als toen ik 8 was :') Ik probeer het leven altijd maar zo leuk mogelijk te maken dat de behoefte naar drugs zich hopelijk nooit gaat ontwikkelen

Fortitude

Berichten: 3089
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:12

Drugs tegen depressie, interessant!
Hoe zit het dan met mogelijkheid tot verslaving? Of is die dosis zo klein dat die kans nihil is?

Ik kan me namelijk voorstellen dat als je al zo in de put zit, een verslaving helemaal op de loer zou liggen.

Vanavond ga ik daar eens wat meer over opzoeken.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:15

Maarja, de dingen die je op tv ziet zijn dus alleen de hele tragische en ernstig belichtte gevallen.
Het geeft dus een heel vertekend en eenzijdig beeld van drugsgebruik : weggeteerde gebruikers,slechte gebitten,woedeaanvallen, ingevallen gezichten, huilende familieleden.

Het gros van de mensen die 'wel eens' wat hebben geprobeerd ziet er gewoon normaal uit, zorgt goed voor zichzelf, is een paar uur later weer gewoon normaal. Niet de weg kwijt, niet eenzaam en teruggetrokken of psychotisch. Maar die 'normale' kant wordt weinig belicht,waardoor mensen echt een heel eenzijdig en heftig beeld hebben bij het woord 'drugs'.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:16

Fortitude schreef:
Drugs tegen depressie, interessant!
Hoe zit het dan met mogelijkheid tot verslaving? Of is die dosis zo klein dat die kans nihil is?

Ik kan me namelijk voorstellen dat als je al zo in de put zit, een verslaving helemaal op de loer zou liggen.

Vanavond ga ik daar eens wat meer over opzoeken.

Ketamine is als stof niet lichamelijk verslavend. Er kan enkel een geestelijke afhankelijkheid ontstaan wanneer de gebruiker denkt het 'nodig te hebben' om zich goed te voelen. Maar als je cold turkey stopt met ketamine,treed er geen ontwenning op.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:41

dondeyne schreef:
Ik ben ook verbaasd dat sommigen hier zo veroordelend zijn ten opzichte van drugs, terwijl bijvoorbeeld wel alcohol gebruikt wordt. Hoe komt dat? Wetgeving/media/omgeving? Ik ken namelijk veel meer mensen die alcohol- dan drugsverslaafd zijn.
Er zijn mensen die door genetica en/of levensloop verslavings- of psychosegevoelig zijn die heel ver uit de buurt van drugs moeten blijven, maar verder kan experimenteren met tripmiddelen je veel over jezelf leren en je blik over de wereld ook heel erg verruimen :)


Omdat sommigen van ons opgegroeid zijn met verslaafde ouders of iemand anders die dichtbij stond en dus letterlijk aan den lijve hebben ondervonden hoe vreselijk het kan zijn.
Mijn beste vriendin haar ouders zijn ook verslaafd en haar 15 maanden oude zusje heb ik zien overlijden doordat het kindje een methadon had gevonden. Ik was toen 16 en ik denk er na 15 jaar nog elke dag aan.


Misschien is het nu niet meer zo raar dat sommige mensen niet zo gek zijn op drugs.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:45

Maar ik denk dat er meer ouders met alcoholisme zijn dan met een drugsverslaving. En toch is het 1 meer maatschappelijk geaccepteerd dan het ander.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:48

Ik vind alcohol zelf ook troep :+ Ben ook niet graag bij dronken mensen, net zoals dat ik geen mensen meer in mijn leven wil die drugs gebruiken. Helemaal omdat ik zelf een kindje heb en het verleden niet wil herhalen.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:50

Ik werk bij de politie en daardoor ook vaak in aanraking met mensen die drugs gebruikt hebben. Als wij erbij moeten komen dan is dat of omdat iemand onwel ervan is of omdat iemand helemaal doorgedraaid is..
Dus voornamelijk ellende. Ik hoop maar heel erg dat ik nooit iemand tegen kom die Flakka heeft gebruikt :n

Overigens is drugs ook mijn extra taak op het werk :D

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:52

Dat snap ik. Maar als we het algemeen trekken, is het natuurlijk best wel scheef.

Melissa schreef:
Ik werk bij de politie en daardoor ook vaak in aanraking met mensen die drugs gebruikt hebben. Als wij erbij moeten komen dan is dat of omdat iemand onwel ervan is of omdat iemand helemaal doorgedraaid is..
Dus voornamelijk ellende. Ik hoop maar heel erg dat ik nooit iemand tegen kom die Flakka heeft gebruikt :n

Overigens is drugs ook mijn extra taak op het werk :D


HAHA. Ik heb wel eens heel lang met een agent gekletst op zaterdagavond, terwijl ik onder de G zat. Hij had totaal niks door :')

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:10

Fortitude schreef:
Drugs tegen depressie, interessant!
Hoe zit het dan met mogelijkheid tot verslaving? Of is die dosis zo klein dat die kans nihil is?

Ik kan me namelijk voorstellen dat als je al zo in de put zit, een verslaving helemaal op de loer zou liggen.

Vanavond ga ik daar eens wat meer over opzoeken.


Het gaat juist om vrij hoge intraveneuze doseringen, maar ketamine werkt op een andere receptor in je hersenen dan heroïne, cocaïne etcetera waardoor het minder verslavend is. Het effect is ook meer 'vreemd' dan blij of gelukkig, dus dat maakt het risico minder groot om meteen meer te willen.

Als jullie specifieke vragen hebben over hoe het in de hersenen werkt wil ik best wat uitleggen hoor :)

Als je geïnteresseerd bent in verhalen over tripmiddelen kan ik het boek van Pinchbeck, breaking open the head, heel erg aanraden!

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:14

Pfoe maar als ik dan m'n vriendin hoor die wel meer dan eens in een K-hole heeft gezeten moet ik daar ook niet aan denken. Doe mij dan maar een pilletje :=

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:14

dondeyne schreef:
Ketamine is momenteel inderdaad weer volop in onderzoek als behandeling tegen depressie!

Leuk ja,maar niet heus. Ik moest ooit mijn pony laten euthanaseren,waarvoor de veearts 3 spuiten gebruikte,waarvan 1 met ketamine, volgens de factuur die ik later kreeg.Lijkt me dus niet zo'n geschikt middel voor recreatief druggebruik!

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:20

anjali schreef:
dondeyne schreef:
Ketamine is momenteel inderdaad weer volop in onderzoek als behandeling tegen depressie!

Leuk ja,maar niet heus. Ik moest ooit mijn pony laten euthanaseren,waarvoor de veearts 3 spuiten gebruikte,waarvan 1 met ketamine, volgens de factuur die ik later kreeg.Lijkt me dus niet zo'n geschikt middel voor recreatief druggebruik!


Ja dat is het dus wel. En het is dezelfde ketamine.