Controlfreak

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Controlfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 07:32

Hoi,

Soms kom ik mezelf zo hard tegen, dan denk ik heb ik hier serieus al 6x over na gedacht? En als iets 5 minuten later gebeurd raak ik behoorlijk gefrustreerd en gestresst!
Zo heb ik bijvoorbeeld dat me broer zegt we zijn zwanger van een tweede. Sommige zouden zeggen oh leuk! Neee ik zeg is je huis groot genoeg? Geld genoeg? Oppas eventueel? En ga zo maar door :') Dat heb ik het zelfde met mijn honden ze moeten voor een bepaalde tijd uit zijn 5 minuten later is een NO GO dan word ik heel paniekerig en gestresst :') Zo ook als ik 9 uur van huis moet sta ik 4 uur van te voren op want ja stel je voor dat je te laat komt en elke dag denk ik weer wauw heb zoveel tijd over! En elke dag uitstippelen en zodra een dag anders gaat ja wel gestresst.

Wie heeft dit dus ook?

Shanel
Berichten: 879
Geregistreerd: 04-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 07:39

Ik! Wat herkenbaar zeg. Op tijd opstaan is hier ook een dingetje.

Ik heb het nu vooral met mijn pony. Onze stal gaat stoppen dus we moeten op zoek naar een ander plekje. Voor het weideseizoen heb ik een superlief aanbod gekregen waar mijn pony tot juli/augustus kan blijven. Als ik logisch nadenk realiseer ik me dat ik nog max. een half jaar heb voordat ik een nieuwe stal gevonden moet hebben. Dat is de theorie. In de praktijk stress ik 'm compleet :')

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 07:41

Godzijdank niet :') Heb wel een poosje zulke trekjes gehad maar dat heb ik op de een of andere manier toch los kunnen laten. Soms neig ik er nog wel een beetje naar (als m'n vriend schoonmaakt met een doekje dat daar in mijn ogen niet voor bedoeld is), maar over het algemeen kan ik het dan wel relativeren en dan is het stress momentje ook weer over. Het komt steeds minder vaak voor :)

Hangt het toevallig ook samen met je omgeving? Dat je bijvoorbeeld hele punctuele mensen om je heen hebt? Of is het juist een soort van houvast in onzekerheid?

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 07:42

Shanel schreef:
Ik! Wat herkenbaar zeg. Op tijd opstaan is hier ook een dingetje.

Ik heb het nu vooral met mijn pony. Onze stal gaat stoppen dus we moeten op zoek naar een ander plekje. Voor het weideseizoen heb ik een superlief aanbod gekregen waar mijn pony tot juli/augustus kan blijven. Als ik logisch nadenk realiseer ik me dat ik nog max. een half jaar heb voordat ik een nieuwe stal gevonden moet hebben. Dat is de theorie. In de praktijk stress ik 'm compleet :')

Hahaha en ene dag denk je wauw nog zolang de tijd en andere dag denk je jeeeetje moet echt haast gaan maken zeg nog maar een half jaar :')
Mijn vriend word er af en toe wel moe van. Met boodschappen bijvoorbeeld we hebben de hele zaterdag de tijd maar liefst ga ik om 8 uur want stel je voor dat je het niet red voor die dicht gaat.

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 07:44

Mavelle schreef:
Godzijdank niet :') Heb wel een poosje zulke trekjes gehad maar dat heb ik op de een of andere manier toch los kunnen laten. Soms neig ik er nog wel een beetje naar (als m'n vriend schoonmaakt met een doekje dat daar in mijn ogen niet voor bedoeld is), maar over het algemeen kan ik het dan wel relativeren en dan is het stress momentje ook weer over. Het komt steeds minder vaak voor :)

Hangt het toevallig ook samen met je omgeving? Dat je bijvoorbeeld hele punctuele mensen om je heen hebt? Of is het juist een soort van houvast in onzekerheid?

Ik denk het laatste dat ik gewoon graag houvast heb in dingen die er nu zijn! En ik nieuwe dingen ook niet heel erg wardeer omdat ik dan onzeker raak en niet weet hoe ik dat allemaal moet doen. Ik ben al vanaf jong uit huis gegaan op mezelf en altijd alles zelf gedaan dus denk dat ik het fijn vind dat ik zelf controle heb over alles wat ik doe en me dat vertrouwen geeft ( niet dat ik zelf onzeker ben maar wel in nieuwe stappen nemen)

Denk dat ook wel familie gebonden is mijn moeder is precies zelfde als mij alleen niet zo erg :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Controlfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:57

Uhm tsja, ik vind het een beetje apart en bovendien heb je er zelf ook last van kennelijk... Eerlijk gezegd vind ik het grenzen aan het "abnormale" (niet in de zin dat je abnormaal bent maar in de zin dat je een vrij extreme vorm van controle wil.)...
Ben je wel gelukkig met die manier van leven?

Ik heb ook graag dingen uitgestippeld maar als je van simpele dingen in paniek raakt zoals jij beschrijft... Da's nog op een heel ander niveau...

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:01

Ayasha schreef:
Uhm tsja, ik vind het een beetje apart en bovendien heb je er zelf ook last van kennelijk... Eerlijk gezegd vind ik het grenzen aan het "abnormale" (niet in de zin dat je abnormaal bent maar in de zin dat je een vrij extreme vorm van controle wil.)...
Ben je wel gelukkig met die manier van leven?

Ik heb ook graag dingen uitgestippeld maar als je van simpele dingen in paniek raakt zoals jij beschrijft... Da's nog op een heel ander niveau...

Ik ben hardstikke gelukkig met mezelf hoor en ieder zijn ding toch vind jou aannamens niet van toepassing aangezien in er geen last van heb alleen vraagt of iemand dat ook heeft

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Controlfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:03

Oh dit zou zo goed werken met exposure denk ik. Dus dat je in behandeling gaat voor dat stressen om niets eigenlijk. Dan leer je om het gewoon van je af te zetten dat de hond 10 minuten later eruit gaat. Er gaat niks gebeuren. Hooguit laat ie zn plasje lopen maar dan gaat de wereld niet ten onder he..
Dat leer je dan dus.

mysa

Berichten: 10469
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Controlfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:10

Ik heb die neiging ook wel, zij het minder extreem dan jij. En vooral als ik toch al gestrest ben vanwege iets anders (iets waardoor ik terecht gespannen ben) heel vervelend. Je bewust worden van je stress en relativeren helpt wel wat.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:17

LinsxDot schreef:
Hoi,

Soms kom ik mezelf zo hard tegen, dan denk ik heb ik hier serieus al 6x over na gedacht? En als iets 5 minuten later gebeurd raak ik behoorlijk gefrustreerd en gestresst!
Zo heb ik bijvoorbeeld dat me broer zegt we zijn zwanger van een tweede. Sommige zouden zeggen oh leuk! Neee ik zeg is je huis groot genoeg? Geld genoeg? Oppas eventueel? En ga zo maar door :') Dat heb ik het zelfde met mijn honden ze moeten voor een bepaalde tijd uit zijn 5 minuten later is een NO GO dan word ik heel paniekerig en gestresst :') Zo ook als ik 9 uur van huis moet sta ik 4 uur van te voren op want ja stel je voor dat je te laat komt en elke dag denk ik weer wauw heb zoveel tijd over! En elke dag uitstippelen en zodra een dag anders gaat ja wel gestresst.

Wie heeft dit dus ook?



LinsxDot schreef:
Ik denk het laatste dat ik gewoon graag houvast heb in dingen die er nu zijn! En ik nieuwe dingen ook niet heel erg wardeer omdat ik dan onzeker raak en niet weet hoe ik dat allemaal moet doen. Ik ben al vanaf jong uit huis gegaan op mezelf en altijd alles zelf gedaan dus denk dat ik het fijn vind dat ik zelf controle heb over alles wat ik doe en me dat vertrouwen geeft ( niet dat ik zelf onzeker ben maar wel in nieuwe stappen nemen)

Denk dat ook wel familie gebonden is mijn moeder is precies zelfde als mij alleen niet zo erg :')



LinsxDot schreef:
Shanel schreef:
Ik! Wat herkenbaar zeg. Op tijd opstaan is hier ook een dingetje.

Ik heb het nu vooral met mijn pony. Onze stal gaat stoppen dus we moeten op zoek naar een ander plekje. Voor het weideseizoen heb ik een superlief aanbod gekregen waar mijn pony tot juli/augustus kan blijven. Als ik logisch nadenk realiseer ik me dat ik nog max. een half jaar heb voordat ik een nieuwe stal gevonden moet hebben. Dat is de theorie. In de praktijk stress ik 'm compleet :')

Hahaha en ene dag denk je wauw nog zolang de tijd en andere dag denk je jeeeetje moet echt haast gaan maken zeg nog maar een half jaar :')
Mijn vriend word er af en toe wel moe van. Met boodschappen bijvoorbeeld we hebben de hele zaterdag de tijd maar liefst ga ik om 8 uur want stel je voor dat je het niet red voor die dicht gaat.


Klinkt niet alsof je er geen last van hebt, sterker nog, je vriend wordt er ook moe van zo nu en dan....
Zijn geen aannames maar deducties... :)

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:24

Ach, zolang je er zelf geen last van hebt.

Ik herken mezelf er ten dele in. Ik zal nooit door mijn schuld te laat op een afspraak zijn, ben meestal te vroeg. Maar ik heb in de loop der jaren wel geleerd los te laten, dus meer Go with the flow en Let it goooooo! Mijn werk bestond altijd al uit hollen en stilstaan, waarbij ik wel taken uit handen moet geven tijdens het hollen, dat lukt je niet als je overal controle over wilt houden. De komst van mijn zoontje heeft me nog meer doen beseffen dat het plannen van het leven maar tot op zekere hoogte lukt.

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Controlfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:36

Ayasha van alle citaten die je maakt ben ik niet ongelukkig hoor! Het is zo als het is als ik van een beetje stress al ongelukkig word heb je een behoorlijk k*t leven dus is het als nog een aanname die je maakt aangezien ik in geen ene qoute zie staan ik ben ongelukkig

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Controlfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:49

Ik heb het ook een beetje. Veel op tijd komen, ik raak al in de stress als ik niet op tijd word overgenomen of kan gaan eten. Maar het meeste heb ik het met mijn kast...
Mijn kast...
mijn kast is mijn kast, niemand maar dan ook niemand mag er zomaar zonder mijn toestemming aankomen.
Afgelopen donderdag ging ik dus mijn kast opruimen en ik was het er niet mee eens dat hij opgeruimd moest worden.
Die kast is gewoon heilig voor mij :+

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Controlfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:59

Ik herken het ook gedeeltelijk. Ik plan mijn dagen vantevoren per uur in en vind het erg moeilijk als het onverhoopt anders loopt, ook als het leuke dingen zijn waarom het anders gaat. Verrassingen en onverwachte bezoekjes zijn aan mij ook niet besteed, ik heb dan echt tijd nodig om te resetten. banketstaaf maar het is zo.. ik zou best makkelijker willen zijn.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:33

LinsxDot schreef:
Ayasha van alle citaten die je maakt ben ik niet ongelukkig hoor! Het is zo als het is als ik van een beetje stress al ongelukkig word heb je een behoorlijk k*t leven dus is het als nog een aanname die je maakt aangezien ik in geen ene qoute zie staan ik ben ongelukkig


Ik geloof niet dat Ayasha zegt dat je ongelukkig bent, maar ze vraagt zich wel af of je het bent? Letterlijk, de enige zin met het woord ongelukkig of gelukkig is deze:

Ayasha schreef:
Ben je wel gelukkig met die manier van leven?


Verder geeft ze aan dat je er blijkbaar last van hebt, en dat geef je zelf ook aan (paniekerig en gestresst zijn met 5 minuten vertraging, 4 uur van tevoren opstaan, vrezen dat je de supermarkt niet haalt als je er niet direct om 8 uur staat). De voorbeelden die je geeft zijn wel heel bepalend voor je dagelijkse bestaan en dat iets meer los leren laten geeft waarschijnlijk wel veel rust. Dan word je nog gelukkiger.

Het feit dat je zo heftig op Ayasha reageert geeft in mijn ogen eigenlijk ook aan dat je wel degelijk voelt dat het je belemmert. En dat los je op met aanval is de beste verdediging.

Ik ben zelf extreem van de andere kant en ook dat belemmert me. Ik heb een schoolperiode gehad die wel redelijk als mijn dieptepunt geldt, want toen ben ik, inclusief 2 tentamens (waarbij ik bij 1 te laat was), slechts 3 keer van de 30+ momenten op tijd geweest. Mijn honden hebben een hele periode slechts eenmaal per dag eten gehad, vlak voor het slapen gaan, omdat ik het dan niet langer kon uitstellen of vergeten.

Ik was toen ook gelukkig, maar nu ik dit wat beter onder controle heb en dus vaker op tijd kom, weer twee keer per dag de honden eten geef omdat ik wat beter kan plannen, ben ik wel gelukkiger en geeft het me een hoop rust. Er zit een groot grijze gebied tussen stress hebben omdat je altijd op tijd MOET zijn en stress hebben omdat je anders ALTIJD te laat bent. Dat grijze gebied heeft heus ook wel eens een keertje stress, maar over het algemeen is het heel ontspannen.

En die ontspanning is wat, zoals ik het lees, Ayasha je gunt en ik in ieder geval ook. Het leven is vast al leuk, maar het kan zeker nog leuker.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 24-02-17 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Controlfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:44

Klopt mizora, ik kreeg het alleen niet fatsoenlijk uit gelegd maar dat is idd wat ik haar gun. Ook de reden waarom ik er niet meer op in gegaan ben. :) Als ik het niet fatsoenlijk uit gelegd krijg hoef ik geen extra stressor te zijn. :)
Bedankt dat jij het wel degelijk uit gelegd krijgt! :+:

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:51

Ik ben het wel een klein beetje met hierboven eens.
Ik heb het ook wel een beetje, maar gelukkig niet zo erg als jij.

Ik ben vaak al aan de late kant alhoewel het met op tijd komen op school dit jaar, op uitschieters in een paar weken na, eigenlijk verassend goed gaat en ik nu meestal wel minstens 5-10 min van te voren op school ben. Dat is wel al een hele prestatie aangezien ik er wel een beetje om bekend sta meestal 5 minuten te laat te zijn :')
Voor de rest merk ik het vooral in het huishouden. Als ik ergens mee bezig ben wil ik het graag ook afmaken, en als mn vriend dan helpt met bijv de was ophangen hangt het vaak niet op mijn manier en hang ik het alsnog anders :o als ik ergens mee bezig ben laat ie me meestal mijn gang maar gaan want hij weet dat het niet zoveel zin heeft haha.
Daarnaast heb ik heel lang fulltime werk gedaan waarbij ik pas de middag van tevoren wist hoe vroeg ik de volgende dag op moest en waar ik dan heen moest. Sindsdien merk ik wel dat ik er wat moeite mee heb als plannen last minute veranderen.

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Controlfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 13:20

Zal het uit de wereld helpen ik ben hardstikke gelukkig en irriteer me ook zwaaaaar aan mensen die te laat komen niet aan afspraken houden alles op laatste moment enz! Dus nee zo wil ik niet worden en voel me goed om over alles controle te hebben en val niemand aan maar aannamens over hoe ik me voel en wil zijn vind ik niet van toepassing. Ben een volwassen vrouw en als ik ongelukkig of me levensstijl niet goed vond gaan had ik wel bij iemand aan de bel getrokken!

BigOne
Berichten: 38234
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Controlfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:27

Maar dan de vraag, ondanks dat je een fantastisch gelukkig leven hebt, zou je niet gewoon minder willen stressen?? Zo slecht voor je gezondheid.

Anoniem

Re: Controlfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:32

Ik ben ook een redelijke controlfreak, vooral in schoolprojecten. Wil het gewoon zo goed mogelijk doen en ik kan onwijs in de stress raken als anderen daar niet aan meewerken. Bij mij is het overcompensatie trouwens, ik heb ADHD en heb dus "van nature" de neiging om dingen juist links te laten liggen en met rust te laten.. Dat heb ik mezelf afgeleerd door stress te krijgen als iets niet gaat zoals ik wil.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:34

LinsxDot schreef:
Zal het uit de wereld helpen ik ben hardstikke gelukkig en irriteer me ook zwaaaaar aan mensen die te laat komen niet aan afspraken houden alles op laatste moment enz! Dus nee zo wil ik niet worden en voel me goed om over alles controle te hebben en val niemand aan maar aannamens over hoe ik me voel en wil zijn vind ik niet van toepassing. Ben een volwassen vrouw en als ik ongelukkig of me levensstijl niet goed vond gaan had ik wel bij iemand aan de bel getrokken!


Maar wat gebeurt er als je de controle verliest?

En waarom heb je zelfs de behoefte om de controle te hebben over de zaken van je broer... Want tenzij hij enorme schulden heeft, kan ik me voorstellen dat je hem die vraag stelt...

Ik kan me werkelijk niets voorstellen bij jouw manier van leven. Hond die een paar minuten later eten krijgt? Ach, whatever... hij heeft nog, dus hij lust het ook wel. Vier uur van te voren op staan? Man, als ik om kwart over 7 weg moet, sta ik om vijf voor 7 op. Oké, meestal red ik kwart over 7 dan niet... But it's pretty close...
Boodschappen doen? Zolang mogelijk uitstellen, als iets niet in huis is? Ach, dan maar niet...

Voor mij klinkt dit ook echt extreem... Ook al irriteer ik me ook aan mensen die te laat komen en zich niet aan afspraken houden. Maar dat is iets anders dan obsessief met controle bezig zijn.

Ik begrijp de reactie van Ayasha ook volkomen, waarom zou je zo gestrest willen leven? Ik zou ook niet kunnen leven zonder tijd en zonder enige druk, maar dit is wel echt het andere uiterste!

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Controlfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:39

Ik begrijp heel erg Ayasha haar vraagstelling. Ik was een paar jaar terug een ontzettende controle freak, werkelijk alles moest gepland zijn, en wat een voldoening voelde ik wanneer ik een uitgebreide daglijst helemaal kon afvinken, en alles had gedaan op het 'ideale tijdstip'.

Ik zeg helemaal niet dat dit bij jou zo hoeft te zijn, maar uiteindelijk ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik zo veel controle op kleine, controleerbare zaken wou, omdat ik diep van binnen ongelukkig was met mijn leefsituatie en mij daar machteloos over voelde. Ik heb veel zaken omgegooid, en nu plan ik enkel nog grote zaken, zoals 'deze week wil ik dit en dit klaar hebben voor mijn baan, en op woensdag doe ik boodschappen'. Dat scheelt zo veel stress! En ik ben algeheel zo ontzettend veel gelukkiger met mijn leven nu (los van het plannen he).

Maar op momenten dat ik ergens gestresseerd door ben, vb. een heel krappe deadline, dan ga ik weer lijstjes maken.

Heb je een idee waarom jij zo'n planner/neuroot bent?

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Controlfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 15:47

Ik begrijp jullie wel maar dit zit er al vanaf jongs af aan in! Toen ik klein was om even voorbeeld te noemen kregen wij 10 gulden zakgeld en ik kocht bijv een barbie en moest dan persee 5 cent over houden voor die week erna zo niet dan kocht ik het niet en toen was ik net 5/6 jaar. En dat is allemaal zo gebleven als mijn moeder nog wilde dat ik een boterham at voor school en ik nog 5 min had om op school te komen was ik wel in paniek van goh waarom laat me moeder me zo laat weg gaan voortaan ga ik wel eerder. En als ik tussen de middag uur pauze had at ik binnen 5 min me brood weg snel wat drinken en dan begon ik al met we moeten terug mam!! Dan zei ze altijd nee tijd genoeg ga even spelen. Ik denk dat het gewoon in me dit en ik vind het prettig. Mede doordat ik heel veel heb meegemaakt ik door dit wel ontzettend sterk ben en altijd alles zelf heb kunnen doen ( als ik naat mijn leeftijds genoten kijk zonder arrogant te zijn ben ik wel 10 stappen verder ) dat voeld voor mij ontzettend goed!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Controlfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:53

Ik word hier ook de controlefreak genoemd, maar ik val nog erg mee als ik dit lees.
Dit is echt extreem hoor >;)

Goof

Berichten: 28772
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:54

Ik vraag me af of dat je je echt prettig voelt of dat je gewoon niet beter weet.
Als je er nu stress van ervaart en zelfs je vriend heeft er last van vermoed ik dat je er echt nog wel eens heel flink tegenaan gaat lopen.
Je staat totaal niet ontspannen en relaxt in het leven op deze manier.