Warme kamer tips gezocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Warme kamer tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 11:43

Sinds ik op mijn studentenkamer woon zijn warme dagen echt ondraaglijk, vooral 's nachts.. ik heb een kamer met groot raam dat op het zuiden staat (dus de hele ochtend en middag zon), en ik heb enkel glas wat ook de warmte niet tegenhoudt. Verder slaap ik op een hoogslaper waardoor het nog warmer is (bovenin de kamer is altijd warmere lucht).

Wat ik nu al doe/van plan ben:
- 's avonds de ramen en deuren open
- ik ga nog een ventilator kopen :)

Zelfs nu het buiten maar 20 graden is, is het in mijn kamer 24 graden. En komend weekend wordt het buiten 30 graden. Ik zie er nu al tegenop :')

Een airco is waarschijnlijk te duur..

Maar alle tips etc zijn welkom :D

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Warme kamer tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:44

Heb je goede zonwerende raambekleding? Dat kan een hoop schelen. En een ventilator helpt niet zo veel, een mobiele airco wel, maar die zijn inderdaad duur. En 's ochtends en 's nachts luchten en 's middags alles potdicht houden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37240
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Warme kamer tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:48

Vroeg de boel openzetten en zorgen dat overdag je je kamer zo donker mogelijk houdt. Raam dicht en goede dichte gordijnen. Als de zon er weer vanaf is maar buiten nog warmer dan binnen raam dicht houden. Pas tegen afkoeltijd de boel weer openzetten. Ventilator verplaatst alleen maar de warme lucht.

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Warme kamer tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:49

Overdag raam dichthouden, gordijnen dicht. 'S avonds de boel open zetten. Dus ramen en kamerdeur zo dat het nog iets kan doorwaaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:49

Goede zonwerende gordijnen / rolgordijn scheelt echt een hoop!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:49

join the club..... hier een appartement op de 3e en tevens hoogste etage, plat dak.....
dus heel erg warm ook, regelmatig geeft de thermostaat 31 graden aan.
Ik heb een ventilator aan het plafond en een ventilator op een poot.
Als je daar een natte theedoek voor hangt wordt het iets koeler....
En ik heb overdag alles potdicht, ramen, deuren, gordijnen etc....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:50

Tink89 schreef:
Heb je goede zonwerende raambekleding? Dat kan een hoop schelen. En een ventilator helpt niet zo veel, een mobiele airco wel, maar die zijn inderdaad duur. En 's ochtends en 's nachts luchten en 's middags alles potdicht houden.



Juist niet dichthouden 's middags. Het wordt binnen alleen maar warmer en warmer, en die warme lucht ontsnapt sneller als de boel open staat en doorlucht dan wanneer alles potdicht zit. Raam open en wit kleed ervoor hangen is wel een idee.


Zorg dat je meerdere ramen openhebt zodat het gaat tochten, TS. :j zelf slaap ik onder een plat zwart dak en ook een raam op het zuiden, en geloof me: het wordt minder warm als je overdag deuren en ramen openhoudt dan wanneer je alles dichthoudt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-17 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:51

Resistance schreef:
Tink89 schreef:
Heb je goede zonwerende raambekleding? Dat kan een hoop schelen. En een ventilator helpt niet zo veel, een mobiele airco wel, maar die zijn inderdaad duur. En 's ochtends en 's nachts luchten en 's middags alles potdicht houden.



Juist niet dichthouden 's middags. Het wordt binnen alleen maar warmer en warmer, en die warme lucht ontsnapt sneller als de boel open staat en doorlucht dan wanneer alles potdicht zit.


Zorg dat je meerdere ramen openhebt zodat het gaat tochten, TS. :j


Daar ben ik het niet mee eens. Zo lang het binnen koeler is dan buiten, de boel potdicht houden.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:51

De zon aan de buitenkant van je raam afhouden :)
Als je geen rolluiken of zonwering hebt, desnoods met grote handdoeken of lakens aan de buitenkant werken.
Van het ogenblik dat de zon op het glas komt, warmt alles op...dus ook gordijnen houden dan geen warmte tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:52

Ja, zolang het binnen koeler is dan buiten. Maar wanneer het binnen 24 graden is en buiten 20, is het beter om je deuren en ramen open te doen.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 11:53

Ik heb wel goede dichte gordijnen, ja! Als ik weg ben wil ik ze wel dichthouden, maar als ik thuis ben zit ik liever niet de hele dag in het donker. :')

De hele nacht mijn raam open vind ik een beetje eng, ik woon namelijk niet in de meest veilige buurt.. dat is ook een nadeel. Maar zo lang ik wakker ben durf ik het raam wel open te zetten :P

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:53


petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:53

je ramen langs de buitenkant verduisteren zodat je geen serre-effect krijgt binnen.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:54

Beste optie is zonwering aan de buitenkant. Op de een of andere manier een doek voor je raam maken, nog beter is natuurlijk echte zonwering maar dan moet je huurbaas meewerken. Als je nog enkel glas hebt dan acht ik die kans niet heel groot..

Als je aan de buitenkant niets kan doen dan een wit laken of reflecterende folie zo dicht mogelijk achter het glas.

Verder idd wat Karuna en Tink89 zeggen. Overdag alles aan de zonkant helemaal dicht, zodra het buiten koeler wordt dan veel ventileren. Maar met enkel glas op het zuiden heb je best een uitdaging te pakken...

Anoniem

Re: Warme kamer tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:55

Als het overdag binnen warmer is dan buiten is het écht beter om je ramen open te doen! :D

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Warme kamer tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 11:58

De huisbaas zou ergens dit jaar dubbel glas gaan zetten, maar wanneer dat is is nog onduidelijk.. maar ik vind het wel erg vervelend, ook met hele koude dagen is het onhandig.

Een zonwering aan de buitenkant wordt lastig, ik zit op de 1e verdieping dus ik kan er niet bij. En het is geen recht raam, het raam heeft 1 grote rechte kant en 2 schuine kanten.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:59

Heb hetzelfde met onze zolder waar maar 1 klein dakraampje zit; nu om weg te branden, mijn was droogt daar nu supersnel, maar logees kunnen er nu niet slapen....
-Al eerder gemeld; overdag, als je er niet bent, alles dicht houden; gordijnen e.d.
-Misschien 2 ventilatoren; als je dan weer thuis bent, en het is iets koeler buiten dan binnen; raam/ramen op en ventilatoren aan zodat er luchtstroom is. Op je raam van die grepen zetten; dan kunnen ze 's nachts wel open, al is het maar een kier, maar kun jij ook geruster in je bed liggen. En evt. ventilator aan laten op een rustig standje, evt. met timer?
- misschien toch sparen voor een mobiele airco?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:00

Wij wonen op een zolderverdieping van 60m2, dus ik deel je leed.
Wij hebben aan de zonkant zonwering aan de buitenkant, en daar de ramen potdicht. Onze ramen kunnen ook op lucht stand zodat er toch wat frisse lucht binnen komt.
Als het af begint te koelen dan doen we de ramen aan weerszijden open zodat het door kan tochten.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:01

Jans schreef:
Goede zonwerende gordijnen / rolgordijn scheelt echt een hoop!

Dat dus. Ik heb altijd verduisterend rolgordijnen (donkerblauw). Heb ik nodig voor als ik migraine heb en geen licht kan verdragen. Mijn huidige slaapkamer ligt niet aan de zonkant, mijn vorige wel. Dat rolgordijn hield de boel daar niet alleen fijn donker, maar ook lekker koel.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:04

ik zit ook onder het dak en het is nu al 29°C overdag. tegen de ochtend 24°C. Ik doe de blinderingen van de dakramen dicht en draai deze verticaal (veluxen) zodat er geen zon op het raam nog rechtstreeks binnen kan schijnen langs de zuidkant, raam aan de noordkant laat ik ook open.
Bij 35°C buiten is het binnen dan ook 35°C met ramen dicht loopt het ondanks blindering toch op tot 38-40°C.
Voor ik blinderingen had, plakte ik aluminiumfolie en draaide dan mijn ramen zodat de binnenkant langs buiten was en ik minimale verluchting had?. (als je kan visualiseren wat ik bedoel :+ )

La_ruette
Berichten: 350
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Piershil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:12

Ik heb laatst via marktplaats een goed werkende mobiele airco gekocht. 50 euro kostte hij en binnen een uur is onze slaapkamer lekker koel :).

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Warme kamer tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:15

Bak met ijs voor de ventilator zetten, en er zelf voor gaan zitten. Is echt lekker fris 8-)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:17

Iemand ook tips voor een kamer op het noorden maar waar het toch minstens even warm is als buiten en er geen mogelijkheid is om te laten tochten dmv raam en deur? (want mijn enige deur komt direct uit op de gemeenschappelijke gang waar er nog zo'n 50 anderen zitten, dus dat voelt niet echt gezellig :+ )

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:25

kwii schreef:
Bak met ijs voor de ventilator zetten, en er zelf voor gaan zitten. Is echt lekker fris 8-)

Dit kan je ook makkelijk bereiken door een frisdrankfles met water in te vriezen en deze voor de ventilator te zetten :)

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:32

Damned schreef:
Iemand ook tips voor een kamer op het noorden maar waar het toch minstens even warm is als buiten en er geen mogelijkheid is om te laten tochten dmv raam en deur? (want mijn enige deur komt direct uit op de gemeenschappelijke gang waar er nog zo'n 50 anderen zitten, dus dat voelt niet echt gezellig :+ )

Niet?
Flauw hoor :+.

Misschien een airco? Heb je geen raam wat los kan?