Hoelang blijf je schappelijk (geldkwestie)?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14818
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Hoelang blijf je schappelijk (geldkwestie)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:59

De dierbare van je waar ze naast is gaan wonen, kan je niet via diegene achter het adres komen?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:00

moyra schreef:
Ik heb een incasso gebeld.
Ik moet eerst 200 euro voorschieten en dan wordt dit in het proces van haar terug gevorderd.
We wachten tot dinsdag zodat ze nog 1 maal de kans krijgt te reageren.
Ik hang met het incassobureau op en prompt heb ik een bericht van haar.
Vanavond zegt ze wederom weer te bellen en zal haar dan ook vertellen dat ze of nu kan betalen of er direct een dagvaarding gestart word.


Een incassobureau kan niet dagvaarden. Let op dat je niet met mooie praatjes door een incassobureau wordt verleid om eerst te betalen en dan vervolgens horen dat ze het toch niet kunnen waarmaken. Zou zonde zijn als het je nog meer geld kost.

lor1_1984

Berichten: 12067
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Hoelang blijf je schappelijk (geldkwestie)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:02

Je hebt ook no cure-no pay incassobureaus, hoef je zelf niet te betalen maar wordt dat gelijk bij de schuldenaar in rekening gebracht.

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:05

moyra schreef:
Ik heb een incasso gebeld.
Ik moet eerst 200 euro voorschieten en dan wordt dit in het proces van haar terug gevorderd.
We wachten tot dinsdag zodat ze nog 1 maal de kans krijgt te reageren.
Ik hang met het incassobureau op en prompt heb ik een bericht van haar.
Vanavond zegt ze wederom weer te bellen en zal haar dan ook vertellen dat ze of nu kan betalen of er direct een dagvaarding gestart word.


+:)+
Ik ben benieuwd hoe ze reageert... als ze je al terugbelt.

Ik vind het ongelooflijk dat er zulke mensen zijn, en er zelf no fb niet lauw van worden.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:09

chevax schreef:
moyra schreef:
Ik heb een incasso gebeld.
Ik moet eerst 200 euro voorschieten en dan wordt dit in het proces van haar terug gevorderd.
We wachten tot dinsdag zodat ze nog 1 maal de kans krijgt te reageren.
Ik hang met het incassobureau op en prompt heb ik een bericht van haar.
Vanavond zegt ze wederom weer te bellen en zal haar dan ook vertellen dat ze of nu kan betalen of er direct een dagvaarding gestart word.


Een incassobureau kan niet dagvaarden. Let op dat je niet met mooie praatjes door een incassobureau wordt verleid om eerst te betalen en dan vervolgens horen dat ze het toch niet kunnen waarmaken. Zou zonde zijn als het je nog meer geld kost.


Goede tip, dan ben je nog verder van huis idd.

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Hoelang blijf je schappelijk (geldkwestie)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:37

Ik volg even! Soortzelfde situatie, alleen dan ruim 4 jaar..
Fijn gevalletje EX.... Kwam er een jaar nadat het over was achter dat hij een adreswijziging had uitgevoerd met een telefoonabo wat op mijn naam stond.
Telefoon niet teruggestuurd wat eigenlijk wel zou moeten, dus hij (ofja ik...)kreeg een boete. Maar ivm die adreswijziging (wat niet kan officieel omdat ik mij had moeten legitimeren) heb ik het nooit binnengehad. Gaat om € 1400,00

Dus ik volg even mee voor bepaalden handelingen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:35

loez schreef:
Ik volg even! Soortzelfde situatie, alleen dan ruim 4 jaar..
Fijn gevalletje EX.... Kwam er een jaar nadat het over was achter dat hij een adreswijziging had uitgevoerd met een telefoonabo wat op mijn naam stond.
Telefoon niet teruggestuurd wat eigenlijk wel zou moeten, dus hij (ofja ik...)kreeg een boete. Maar ivm die adreswijziging (wat niet kan officieel omdat ik mij had moeten legitimeren) heb ik het nooit binnengehad. Gaat om € 1400,00

Dus ik volg even mee voor bepaalden handelingen :D


Juridisch loket al bezocht?

Zo kreeg ik deurwaarder op de stoep voor ruim 9500 euro

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:38

Rebecca schreef:
loez schreef:
Ik volg even! Soortzelfde situatie, alleen dan ruim 4 jaar..
Fijn gevalletje EX.... Kwam er een jaar nadat het over was achter dat hij een adreswijziging had uitgevoerd met een telefoonabo wat op mijn naam stond.
Telefoon niet teruggestuurd wat eigenlijk wel zou moeten, dus hij (ofja ik...)kreeg een boete. Maar ivm die adreswijziging (wat niet kan officieel omdat ik mij had moeten legitimeren) heb ik het nooit binnengehad. Gaat om € 1400,00

Dus ik volg even mee voor bepaalden handelingen :D


Juridisch loket al bezocht?

Zo kreeg ik deurwaarder op de stoep voor ruim 9500 euro



Nee, maar daar kan ik uiteraard eens informeren! Ik heb totaal geen ervaring met zulke dingen.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:39

Hoe weet de incasso eigenlijk in een privé situatie dat er nooit betaald is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:41

loez schreef:
[naam] schreef:


Juridisch loket al bezocht?

Zo kreeg ik deurwaarder op de stoep voor ruim 9500 euro



Nee, maar daar kan ik uiteraard eens informeren! Ik heb totaal geen ervaring met zulke dingen.

Snap ik :j , ik was ook groen toen ik die op de mat kreeg . Uiteindelijk alleen de kosten moeten betalen voor administratie etc proceskosten van deurwaarder bureau , was ongeveer hetzelfde als wat jij nu op je mat hebt.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:03

Furrow schreef:
Hoe weet de incasso eigenlijk in een privé situatie dat er nooit betaald is?


Daarom moet je ook eigenlijk álles zwart op wit hebben! Als je dan bijvoorbeeld aan kunt tonen dat betreffende persoon aangeeft dan en dan echt te gaan betalen, zien ze dat er nog niet betaald is.

Britt_Sisi

Berichten: 8949
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoelang blijf je schappelijk (geldkwestie)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 08:17

Ik ben wel benieuwd of ze nog gebeld heeft? Ik zou echt al 9 jaar eerder actie ondernomen hebben denk ik. Vooral als het zo veel geld is!

moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Hoelang blijf je schappelijk (geldkwestie)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 10:58

Ja ze heeft gebeld en geeft aan dat ik het incsssotraject maar in moet gaan.
Dinsdag zou ik weer contact hebben met het bureau dus dan wordt het startschot gegeven.

Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:18

moyra schreef:
Ja ze heeft gebeld en geeft aan dat ik het incsssotraject maar in moet gaan.
Dinsdag zou ik weer contact hebben met het bureau dus dan wordt het startschot gegeven.

Hoe wil dat incasso bureau iets gaan doen als er geen adres bekend is?
Dat weet die kennis ook wel...

En zelfs als ze beslag leggen, als er meerder schuldeisers zijn en er haast niks te halen is dan sluit je achteraan in de rij. Met de kans op geld terugzien heel klein.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:29

Waarom onderneem je pas na TIEN JAAR(?!)al deze acties? Waar hebben we het over, een maand salaris van een 16 jarige of van een volwassene? Ik vind het een beetje sneu eerlijk gezegd, blijkbaar heb je er tien jaar lang niet om zitten springen en nu moet het op deze manier. Ik had zelf m'n verlies genomen en er een wijze les uit getrokken. Het is niet netjes van haar en ik zou haar ook niet weer hoeven spreken, maar dit heb je zelf echt wel heel erg laten versloffen.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:33

moyra schreef:
Ja ze heeft gebeld en geeft aan dat ik het incsssotraject maar in moet gaan.


Dat klinkt als een flinke middelvinger naar jou... Ik zou ofwel me helemaal in de strijd gooien, inderdaad adres achterhalen, vrienden checken, omgeving, internet enz. Ofwel het volledig aan het incassobureau overlaten en zelf niet in contact of discussie met haar gaan. Ofwel het helemaal loslaten. Ik snap niet goed waarom je er al 10 jaar mee bezig bent. Ik had haar, gezien dat je nog wel contact had zo nu en dan, enorm de waarheid gezegd, zeker ook dat je ziet dat er met (jouw) geld een pony e.d. werd gekocht... Ik denk ook nog wel een absoluut ultimatum gesteld met een enigszins subtiel dreigement ("ik denk dat je vrienden dit ook moeten weten, dat jij niet betrouwbaar bent", zoiets). Ik ben dan niet meer zo heel aardig in zo'n geval ;-) .En dan m'n verlies genomen.

Ik heb ooit ook geld te vorderen gehad van een ex-huurster van mij. Die vertrok met de noorderzon nadat ik heel coulant was geweest... Eerst van alles geprobeerd, toen losgelaten. Toch duikt de naam soms nog wel eens in mijn hoofd op... Ik heb er wel van geleerd. Ik zat even niet op te letten en toen maakte iemand die niet met geld om kon gaan daar dus misbruik van.

Jolien87

Berichten: 17509
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:56

moyra schreef:
Ja ze heeft gebeld en geeft aan dat ik het incsssotraject maar in moet gaan.
Dinsdag zou ik weer contact hebben met het bureau dus dan wordt het startschot gegeven.


Wat een bijzondere reactie. De eerste persoon die vrijwillig een incassotraject in gaat moet ik nog tegenkomen. Maar dat zegt natuurlijk ook wel genoeg: of het is een kale kip waar niet van te plukken valt, of ze wil het erop aan laten komen en zien hoever je gaat. In beide gevallen niet heel gunstig, natuurlijk.

Hoe oud is ze eigenlijk? Is er nog een mogelijkheid om dit via haar ouders te spelen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:03

Mavelle schreef:
Waarom onderneem je pas na TIEN JAAR(?!)al deze acties? Waar hebben we het over, een maand salaris van een 16 jarige of van een volwassene? Ik vind het een beetje sneu eerlijk gezegd, blijkbaar heb je er tien jaar lang niet om zitten springen en nu moet het op deze manier. Ik had zelf m'n verlies genomen en er een wijze les uit getrokken. Het is niet netjes van haar en ik zou haar ook niet weer hoeven spreken, maar dit heb je zelf echt wel heel erg laten versloffen.


TS geeft ook aan dat ze lange tijd niets meer van haar hoorde omdat het contact kwijt was (wellicht geen adres/telefoonnummer gehad etc).
Dus dan zit je wel zo op tien jaar natuurlijk.

TS, goed dat je er achteraan gaat! Ik heb het bedrag volgens mij gemist, maar om wat voor bedrag gaat het ongeveer?
Het zou voor mij ondertussen al een principekwestie worden en nieteens meer om het geld gaan (al ligt dat aan het bedrag natuurlijk).
Zeker haar laatste reactie op het inschakelen van incasso is bijzonder.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:12

Ik zou er naar zo'n lange tijd toch niet meer teveel moeite in gaan steken. Tenminste, ik weet niet of ik na zo'n lange tijd al het gezeik en gesteggel het nog waard zou vinden om mijn geld terug te krijgen.

Daar zou ik in ieder geval alvast over nadenken, hoeveel moeite is het jou nog waard? Als je er niet zwaarmoedig van wordt en het je geen energie kost die je beter had kunnen bsteden kun je misschien best ver gaan.

Goof

Berichten: 28955
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoelang blijf je schappelijk (geldkwestie)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:04

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar welk bedrag er nu nog betaald moet worden?
Een incassobureau is ook niet gratis dus ik denk dat je er misschien nog wel duurder mee uit bent dan dat het je iets oplevert. En ik denk dat zij dat ook weet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Hoelang blijf je schappelijk (geldkwestie)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:07

Als het goed is komen die kosten voor de schuldenaar en anders zijn de meeste mensen ervoor verzekerd

Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hoelang blijf je schappelijk (geldkwestie)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:30

Incassokosten zijn idd voor diegene die de schuld heeft en niet betaald vlgs afspraak.
Er zijn ook no cure no pay incasso-buro's.

Je kunt je voorstellen dat die er alles aan zullen doen het te vorderen bedrag binnen te halen ;)

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Hoelang blijf je schappelijk (geldkwestie)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:43

Geldt tussen particulieren ook een verjaringstermijn? Ik vind het verhaal eigenlijk aan alle kanten rammelen en ben ook erg benieuwd welk incassobureau zich met zo'n wazige zaak inlaat.

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:37

chevax schreef:
Geldt tussen particulieren ook een verjaringstermijn? Ik vind het verhaal eigenlijk aan alle kanten rammelen en ben ook erg benieuwd welk incassobureau zich met zo'n wazige zaak inlaat.


Ja, in principe geldt er ook tussen particulieren een verjaringstermijn. Omdat de 'debiteur' de vordering erkent heeft door een termijnbetaling te doen en door de betalingsregeling, is de verjaringstermijn vanaf dat moment opnieuw ingegaan.

Wanneer TS voor het aflopen van de verjaringstermijn de vordering stuit dan kun je tot in lengte van dagen dit rekken.

Ik heb jarenlang het debiteurenbeheer en de incasso's gedaan voor de organisatie waar ik werkte en stuurde bij de kale kippen jaarlijks een aanmaning zodat de termijn bleef lopen. Sommigen werden daar zo zat van dat ze uiteindelijk betaalden. En dat was ook wel eens pas na 10 jaar.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:45

_kajo_ schreef:
chevax schreef:
Geldt tussen particulieren ook een verjaringstermijn? Ik vind het verhaal eigenlijk aan alle kanten rammelen en ben ook erg benieuwd welk incassobureau zich met zo'n wazige zaak inlaat.


Ja, in principe geldt er ook tussen particulieren een verjaringstermijn. Omdat de 'debiteur' de vordering erkent heeft door een termijnbetaling te doen en door de betalingsregeling, is de verjaringstermijn vanaf dat moment opnieuw ingegaan.

Wanneer TS voor het aflopen van de verjaringstermijn de vordering stuit dan kun je tot in lengte van dagen dit rekken.

Ik heb jarenlang het debiteurenbeheer en de incasso's gedaan voor de organisatie waar ik werkte en stuurde bij de kale kippen jaarlijks een aanmaning zodat de termijn bleef lopen. Sommigen werden daar zo zat van dat ze uiteindelijk betaalden. En dat was ook wel eens pas na 10 jaar.


Maar goed, dan wist je waar je de brieven naar toe moest sturen.