Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:41

Kuggur schreef:
Haha, "dan geven die boeren hun land toch weer aan de natuur" was één van die "realistische" ideeen :roll:



Dat is een idee, ja. Een idee betekent niet dat het ook meteen moet worden uitgevoerd, en ook niet dat deze discussie verzandt tot een zogenaamd "vega gospel". Daarbij zijn er nog veel meer ideeën gedeeld, maar moet jij er meteen dat idee uitpikken wat je niet aanstaat en er spottend op reageren. Als je zo'n moeite hebt met normaal reageren en het écht niet kan opbrengen om een houding aan te nemen die niet spottend is, ga dan alsjeblieft wat anders doen.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:48

TessaVB schreef:
Kuggur schreef:
Ach gossie, het valt niet mee hé, andere meningen..
Er is óók een vega topic ergens hier op bokt waar ketters aggressief uit geweerd worden, is misschien wat voor je?

Jeetje man, zit je tampon scheef ofzo?

Edit; Wat ik me persoonlijk altijd afvraag, is het biologische vlees uit de supermarkt wel echt biologisch? Ik zou dat graag eens willen traceren maar dat lijkt haast onmogelijk. Als ik de prijzen soms zie, ook dat wordt steeds goedkoper. Ik betaal graag voor kwaliteit, maar als ik nog maar
€2,- euro hoef te betalen voor een pakje biologisch vlees vraag ik me af in hoeverre dat nog biologisch is. Ik eet zelf enkel 2 a 3 keer per week biologisch vlees en kan prima zonder. Maar die 2 a 3 keer eet ik graag kwaliteit en haal ik het of bij de biologische boer hier in de buurt of een enkele keer uit de supermarkt.


hangt an jou definitie van biologisch af :Y) maar als je een biologische (vlees)veehouder bent, mag je je erf niet spuiten met round up oid en moet je ook biologisch voeren, je medicijngebruik word in de gaten gehouden enz. heel veel regels, https://www.skal.nl/ controleert dit

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:58

Wij eten vlees van eigen koe! :) Doen 1 keer in de zoveel tijd een naar de slacht. We weten precies wat we voeren en dat het een goed leven heeft gehad. Ik heb daar veel meer vrede mee dan die meuk uit de supermarkt.... En ons eigen vlees is ook nog eens 100 keer lekkerder, puurder etc etc!

Varkensvlees eten we niet. Niet bewust, maar we hebben genoeg variatie uit ons eigen vlees van de koeien of kip. Kip eet ik ook het liefst van eigen bodem! Lukt dat niet, dan ook van de slager. Ik haal dus nooit uit de supermarkt. ;)

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:10

tja, dat medicijngebruik wordt ook gecontroleerd als je niet-biologisch bent. Maar het lijkt wel alsof heel veel mensen denken dat biologisch heilig is en de rest niet.

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:11

Moet kugger wel gelijk geven dat het bij dit soort topics vaak wel uitdraait op "iedereen moet minder vlees gaan eten, liever zelfs stoppen met vlees eten en de bio-industrie is de boosdoener van al het kwaad op de wereld" dat ook vaak door de zelfde mensen medegedeeld word..

anjali
Berichten: 15201
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:18

Het is voor een mens niet nodig vlees te eten, aangezien we alleseters zijn. Ik ben vanaf mijn 14de streng vegetarier en ben nu 63 jaar en leef nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:20

palousa_boy schreef:
Moet kugger wel gelijk geven dat het bij dit soort topics vaak wel uitdraait op "iedereen moet minder vlees gaan eten, liever zelfs stoppen met vlees eten en de bio-industrie is de boosdoener van al het kwaad op de wereld" dat ook vaak door de zelfde mensen medegedeeld word..



Maar daar is in dit topic geen sprake van en dus is het irrelevant. Kuggur is hier tot nu toe de enige met een nare houding.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:21

Dat is wel heel selectief Resistance, ik zie ook een hele fanatieke vega (of vegan, weet ik ff niet) voorbij komen die een lekkere binnenkomer heeft

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:25

Eerlijk gezegd vind ik ook dat men moet gaan minderen met alsmaar kinderen op de wereld te zetten.

Er zijn veel te veel mensen op de aardbol, daar moet ook echt naar gekeken worden.
want waar er mensen zijn moet er gegeten worden........

Scheelt ook een heel stuk vleesindustriegedoe.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:33

Resistance schreef:
Ik wil niet de fanatieke veganist spelen die iedereen veroordeeld, maar wel adviseer ik iedereen die het nog niet doet: probeer je vleesconsumptie te minderen. Iedere dag vlees is niet nodig. Twee dagen minder vlees eten is al goed. Of probeer je consumptie zelfs te minderen tot 3 keer per week! Of twee keer! Daar wordt niemand minder van, en ik kan me ook geen excuus bedenken wat sterk genoeg is om al die nadelen te overschreiden.

Probeer eens te eten wat de mens eigenlijk hóórt te eten. Veel van onze groenten kunnen we niet eens ongekookt eten. Groenten als aardappel en bonen kunnen je niet eens ongekookt eten omdat je dan vreselijk buikpijn krijgt. Kool en spruitjes zijn rauw gezonder dan gekookt maar veel mensen kunnen ze gekookt al niet eens eten.

Cashewnoten en amandelen zijn rauw gewoon echt giftig. Vegetarisch is echt niet zo goed en natuurlijk als je denkt.

De enige reden waarom je geen vlees zou moeten eten is omdat je het zielig vindt. Hartstikke legitieme reden.
Maar niet omdat we het niet nodig hebben. Ben het wel met je eens dat de vleesconsumptie flink omlaag kan. 1 a 2 keer per week is voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:40

janderegelaa schreef:
Resistance schreef:
Ik wil niet de fanatieke veganist spelen die iedereen veroordeeld, maar wel adviseer ik iedereen die het nog niet doet: probeer je vleesconsumptie te minderen. Iedere dag vlees is niet nodig. Twee dagen minder vlees eten is al goed. Of probeer je consumptie zelfs te minderen tot 3 keer per week! Of twee keer! Daar wordt niemand minder van, en ik kan me ook geen excuus bedenken wat sterk genoeg is om al die nadelen te overschreiden.

Probeer eens te eten wat de mens eigenlijk hóórt te eten. Veel van onze groenten kunnen we niet eens ongekookt eten. Groenten als aardappel en bonen kunnen je niet eens ongekookt eten omdat je dan vreselijk buikpijn krijgt. Kool en spruitjes zijn rauw gezonder dan gekookt maar veel mensen kunnen ze gekookt al niet eens eten.

Cashewnoten en amandelen zijn rauw gewoon echt giftig. Vegetarisch is echt niet zo goed en natuurlijk als je denkt.

De enige reden waarom je geen vlees zou moeten eten is omdat je het zielig vindt. Hartstikke legitieme reden.
Maar niet omdat we het niet nodig hebben. Ben het wel met je eens dat de vleesconsumptie flink omlaag kan. 1 a 2 keer per week is voldoende.



Ik zeg dan ook nergens dat we vlees niet nodig hebben. :) Als je wil en je je erin verdiept omdat je het zielig vindt kan je zonder, maar wel met extra vitamines, en wie ben ik om een ander dat te verplichten. Wel ben ik heel erg voor minderen.

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:43

Ragdollcat schreef:
Eerlijk gezegd vind ik ook dat men moet gaan minderen met alsmaar kinderen op de wereld te zetten.

Er zijn veel te veel mensen op de aardbol, daar moet ook echt naar gekeken worden.
want waar er mensen zijn moet er gegeten worden........

Scheelt ook een heel stuk vleesindustriegedoe.


Hehe helemaal mee eens!

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:48

storrum schreef:
Ragdollcat schreef:
Eerlijk gezegd vind ik ook dat men moet gaan minderen met alsmaar kinderen op de wereld te zetten.

Er zijn veel te veel mensen op de aardbol, daar moet ook echt naar gekeken worden.
want waar er mensen zijn moet er gegeten worden........

Scheelt ook een heel stuk vleesindustriegedoe.


Hehe helemaal mee eens!



Dank je!

En buiten dat...........worden er ook stukken grond bespaard voor het verbouwen van groente, fruit etc. en zo raken de gronden niet uitgeput aan voedingsstoffen doordat men jaar in, jaar uit steeds op zelfde grond verbouwen.

_Snow_White

Berichten: 3192
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:48

Ik vind dit altijd wel interessant:

Afbeelding


Ik ben zelf niet vegetarisch, maar zorg er wel voor dat mijn vlees uit de buurt komt. Ik eet geen bief dat uit de US komt sinds dat de Canadese standaarden hoger zijn. Ga ook veel naar de markt om groente etc te kopen. Ik denk echt niet dat iedereen vega hoeft te gaan, maar gewoon opletten welke sector je steunt vind ik wel belangrijk. Zo koop ik geen producten met palmolie en eet (bijna) geen almandelen omdat die uit Californie komen en gewoon veel water kosten.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:51

Noblesse_ schreef:
Iris82 schreef:
Ik vind ongeacht of varkens wel of niet 'vriendelijk' behandeld worden, het echt al heel erg lastig om te zien dat die fokzeugen in zo'n minihokje zitten, gedwongen om te liggen. Dat is voor mij wel echt een reden om zo min mogelijk varkensvlees te eten. Want tja, ik vind dat de vriendelijkheid daar al ophoudt.


Ik weet niet waar je dat 'gedwongen om te liggen' vandaan haalt, maar bij ons zijn de fokzeugen zeker niet gedwongen om te liggen. Dieren kunnen gewoon rechtstaan, zitten en rond zich kijken.

Een geweldig leven dus eigenlijk.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:58


anjali
Berichten: 15201
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:58

@Janderegelaa, je zegt dat veel groenten niet ongekookt gegeten kunnen worden,maar volgens mij kan juist vlees door de mens niet ongekookt of ongebraden gegeten worden? Ik eet het liefst fruit en daar hoeft niets aan gedaan te worden.

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:23

Er zijn inderdaad groentes en noten die je slecht rauw kan eten.. maar zie het eens voor je, een groep mensen die om een dode koe heen zit en zonder mes en vork de huid stuk probeert te bijten om het rauwe vlees er met hun enorme hoektanden vanaf te trekken :') Dan klinkt plantaardig eten toch echt natuurlijker, ook al kun je niet elke plant rauw eten :Y)

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:30

8nnemiek schreef:
Er zijn inderdaad groentes en noten die je slecht rauw kan eten.. maar zie het eens voor je, een groep mensen die om een dode koe heen zit en zonder mes en vork de huid stuk probeert te bijten om het rauwe vlees er met hun enorme hoektanden vanaf te trekken :') Dan klinkt plantaardig eten toch echt natuurlijker, ook al kun je niet elke plant rauw eten :Y)


Daar is ooit snijgereedschap voor bedacht, dat kon dan meteen gebruikt worden om dat 1,5 stuk fruit mee te verdelen :P

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 20:20

Ik lees een hoop agressiviteit van een bepaalde vleeseter/vleeseters :+ zou dat komen door de barbaarse levensstijl? *\o/*

Janneke2

Berichten: 22897
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 20:39

tamary schreef:
Mileuneutraal als in zonne/wind energie gaat op zijn minst lastig worden. Er is niet genoeg oppervlak om zoveel energie op te wekken (nog afgezien van mijn twijfels over genoeg grondstoffen) : http://www.lowtechmagazine.be/2015/12/h ... uimte.html
En om een nog hardere stelling te plaatsen over milieuvriendelijk duurzaam, etc. : Als je het niet kan fokken of verbouwen, is het niet duurzaam.
Simpelweg al omdat de hoeveelheid grondstoffen eindig is en je met recyclen altijd verlies hebt (nog afgezien van het gebruik van de benodigde energie uit fossiele brandstoffen).


Ik word er een beetje duizelig van...
Ja, zonnepanelen en windmolens "hebben ruimte nodig". Uiteraard. Reken eens uit wat een kolencentrale, inclusief mijn en vervuiling aan ruimte kost...?
Oppervlakte is er genoeg. Het kost nl vrij weinig ruimte. (Mijn dak lag er al, dus nul ruimteverlies door panelen... Op zee is nauwelijks ruimteverlies door windmolenparken.)

Verder ben ik een fan van recycling en cradle to cradle. Het moge waar zijn dat recycling energie kost, het spaart bakken grondstoffen uit.
Uiteraard: Moeder Natuur is de allergrootste als het om recycling gaat: graag veel fokken en verbouwen.

tamary

Berichten: 29234
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:31

Magrathea schreef:
Thanks voor het punt te bevestigen :+

Wat ik bedoelde eerder, is dat er natuurlijk meer mogelijk is met grond dan vee te laten grazen. Er is al eens berekend dat we momenteel ruim voldoende plantaardige middelen produceren om alle mensen te voeden, die graslanden waar je geen akkers op kunt maken zijn dus niet eens nodig voor voedselteelt

Hoe wil je die plantaardige middelen bemesten zonder dierlijke mest? Kunstmest? Afgezien van de oplopende tekorten aan nodige stoffen ervoor (fosfaat bv) en het nogal inkompleet zijn van kunstmest qua sporenelementen. Groenbemesters hebben ook grond nodig om op te groeien, daar loopt nu (vlees)vee en die groenbemesters hebben zelf ook voeding nodig. Om en om kweken op hetzelfde stuk kan, maar het kost je flink wat aan diesel voor je trekker (niet bepaald milieuvriendelijk en steeds kostbaarder. Je haalt gewassen/biomassa weg, dan moet je er hoe dan ook biomassa voor terug geven om er opnieuw wat eetbaars vanaf te halen. Ruilen kan, enkel wegnemen niet.

Moeder natuur heeft de boel goed ontworpen, denken dat de mens dat beter kan, heeft ons juist in deze ellende gebracht. Engeland kwam er tegen het einde van WOII hard achter hoeveel dierlijke mest nodig was voor de essentiele voedselproductie om de bevolking te kunnen voeden ondanks de blokkade door duitsland. Echter door de focus op o.a. graan was er aan het begin teveel vee geslacht en was de grond 4 jaar later aardig uitgeput. Ze moesten wel nog zeker 5-10 jaar door, want einde oorlog is niet einde tekorten. Hele systeem lag plat, en dat trek je niet in een weekje weer overeind.

Ik lees in veel vega beweringen een stukje gemist begrip over hoe de hele cyclus van natuur en groei echt werkt. De beweringen die juliie doen kloppen enkel in de kunstmatige systemen zoals die nu draaien, vallen die weg, dan kan een enkel plantaardige landbouw ook niet op de been blijven. Noordelijke streken en klimaatzones als Nederland (en Ijsland), hebben een te kort groeiseizoen om geheel op planten te kunnen leven. Enige reden dat dat lukt, is lange afstandstransporten, glastuinbouw, recente manieren van conserveren (wecken) en vriezers. Ga 150-200 jaar terug en je ziet iets heel anders qua dieet. Veel meer lokaal en seizoensgebonden ipv haal 365 dagen per jaar maar alles wat je wil (vers) uit de winkel. De luxe die we nu hebben is het gevolg van goedkope energie (fossiele brandstoffen) en hoewel zeer verleidelijk, makkelijk en handig, niet vol te houden. Er tegen in gaan wordt door niemand leuk ontvangen. Onze rekensom EROEI (energy returned on energy invested) is nogal scheef door de toegang tot fossiele brandstoffen. Zelf dingen maken/verbouwen heeft van daaruit gerekend vrijwel altijd een negatieve uitkomst. De boodschap dat het wel eens zover zou kunnen komen dat we het weer zelf moeten gaan doen (ipv hobby interesse), is dus niet welkom. Zeker omdat daarbij ook de boodschap komt dat het kan gebeuren dat je van je (vega)dieet af moet stappen omdat er op die manier gewoon niet genoeg calorieen en voedingsstoffen binnen te krijgen zijn om jouw aandeel aan werk te doen zodat iedereen met volle maag naar bed kan.

Janneke2

Berichten: 22897
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:45

Ragdollcat schreef:
Eerlijk gezegd vind ik ook dat men moet gaan minderen met alsmaar kinderen op de wereld te zetten.

Er zijn veel te veel mensen op de aardbol, daar moet ook echt naar gekeken worden.
want waar er mensen zijn moet er gegeten worden........

Scheelt ook een heel stuk vleesindustriegedoe.


Lang leve Liliane Ploumen die "She Decides" uit de grond stampte.
En verder is meisjes naar school laten gaan DE manier om het geboortecijfer omlaag te laten gaan.

Verder ben ik persoonlijk van mening dat vlees eten onnodig is. Oma is er inmiddels al 56 mee geworden zonder... ;)
(Ik heb ooit te laag gezeten met B12, maar dat je 'sloten pillen' nodig zou hebben, nee.)

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:53

Tja, er zijn ook mensen die rokend 100 worden, is het dan minder slecht?
Er zijn bosjes mensen die minimaal 60 worden en wel vlees eten..

_Snow_White

Berichten: 3192
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:56

tamary schreef:
Magrathea schreef:
Thanks voor het punt te bevestigen :+

Wat ik bedoelde eerder, is dat er natuurlijk meer mogelijk is met grond dan vee te laten grazen. Er is al eens berekend dat we momenteel ruim voldoende plantaardige middelen produceren om alle mensen te voeden, die graslanden waar je geen akkers op kunt maken zijn dus niet eens nodig voor voedselteelt

Hoe wil je die plantaardige middelen bemesten zonder dierlijke mest? Kunstmest? Afgezien van de oplopende tekorten aan nodige stoffen ervoor (fosfaat bv) en het nogal inkompleet zijn van kunstmest qua sporenelementen. Groenbemesters hebben ook grond nodig om op te groeien, daar loopt nu (vlees)vee en die groenbemesters hebben zelf ook voeding nodig. Om en om kweken op hetzelfde stuk kan, maar het kost je flink wat aan diesel voor je trekker (niet bepaald milieuvriendelijk en steeds kostbaarder. Je haalt gewassen/biomassa weg, dan moet je er hoe dan ook biomassa voor terug geven om er opnieuw wat eetbaars vanaf te halen. Ruilen kan, enkel wegnemen niet.

Moeder natuur heeft de boel goed ontworpen, denken dat de mens dat beter kan, heeft ons juist in deze ellende gebracht. Engeland kwam er tegen het einde van WOII hard achter hoeveel dierlijke mest nodig was voor de essentiele voedselproductie om de bevolking te kunnen voeden ondanks de blokkade door duitsland. Echter door de focus op o.a. graan was er aan het begin teveel vee geslacht en was de grond 4 jaar later aardig uitgeput. Ze moesten wel nog zeker 5-10 jaar door, want einde oorlog is niet einde tekorten. Hele systeem lag plat, en dat trek je niet in een weekje weer overeind.

Ik lees in veel vega beweringen een stukje gemist begrip over hoe de hele cyclus van natuur en groei echt werkt. De beweringen die juliie doen kloppen enkel in de kunstmatige systemen zoals die nu draaien, vallen die weg, dan kan een enkel plantaardige landbouw ook niet op de been blijven. Noordelijke streken en klimaatzones als Nederland (en Ijsland), hebben een te kort groeiseizoen om geheel op planten te kunnen leven. Enige reden dat dat lukt, is lange afstandstransporten, glastuinbouw, recente manieren van conserveren (wecken) en vriezers. Ga 150-200 jaar terug en je ziet iets heel anders qua dieet. Veel meer lokaal en seizoensgebonden ipv haal 365 dagen per jaar maar alles wat je wil (vers) uit de winkel. De luxe die we nu hebben is het gevolg van goedkope energie (fossiele brandstoffen) en hoewel zeer verleidelijk, makkelijk en handig, niet vol te houden. Er tegen in gaan wordt door niemand leuk ontvangen. Onze rekensom EROEI (energy returned on energy invested) is nogal scheef door de toegang tot fossiele brandstoffen. Zelf dingen maken/verbouwen heeft van daaruit gerekend vrijwel altijd een negatieve uitkomst. De boodschap dat het wel eens zover zou kunnen komen dat we het weer zelf moeten gaan doen (ipv hobby interesse), is dus niet welkom. Zeker omdat daarbij ook de boodschap komt dat het kan gebeuren dat je van je (vega)dieet af moet stappen omdat er op die manier gewoon niet genoeg calorieen en voedingsstoffen binnen te krijgen zijn om jouw aandeel aan werk te doen zodat iedereen met volle maag naar bed kan.


_/-\o_

Te veel vlees is slecht, maar te weinig ook. Een balans is nodig :)