Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37255
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 17:15

Magrathea schreef:
... eens, maar dat is wel heel offtopic :)

Om toch even op de OP terug te komen: ik denk zelf niet dat diervriendelijk vlees bestaat. Je neemt namelijk altijd een leven, met als enige reden dat je het vlees goed vindt smaken. Er is namelijk a meermaals bewezen dat het mogelijk is om je voedingsstoffen elders te halen. Waarom dan per se een dier doden?


Ik ben het hier niet mee eens eigenlijk. Ik vind dat er wel degelijk diervriendelijk vlees bestaat.
Wat ik dan bedoel, is een dier dat een goed leven heeft gehad. Een kip in een rondeelstal bijvoorbeeld. Een koe die zijn leven op de weide heeft geleefd en een varken die lekker door de modder heeft kunnen rollen. Over het algemeen biologische stallen.
Deze dieren worden vervolgens vriendelijk geslacht. Een koe krijgt simpelweg een pin in de kop en is weg (nee nog niet dood, maar hij merkt er niks meer van), een varken krijgt een stroomschok (diervriendelijker dan CO2 verdoving, maar beide snel en effectief) en een kip word ook dmv electriciteit of CO2 verdoofd. Persoonlijk vind ik dat wanneer het dier vriendelijk en humaan geslacht word, een mooi en goed leven heeft geleden, je wel degelijk kan spreken van diervriendelijk vlees.

Wat ik iedereen wil aanraden die vraagtekens heeft bij de vleesindustrie: Ga op bezoek bij een bedrijf in de industrie, stel kritische vragen maar wees open voor het antwoord. Ga ook zeker kijken bij slachterijen en stel vragen bij de NVWA bijvoorbeeld. Wordt geen internetheld, ga op onderzoek uit.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 17:27

Nadeel van kippenslachterijen met een electrobad is dat de dieren al onderste boven opgehangen daar in gaan. Moet toch best stressvol zijn om aan een haakje gehangen te worden en ergens heen gaan.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 17:30

Ik ga helemaal mee met de post van Marjoow.

Misschien heb ik makkelijk kletsen hier in Limburg, maar ik zoek de plekjes waar m'n vlees vandaan komt echt persoonlijk uit: runderen uit een gesloten productieketen, met een goed uitgedachte slachtlijn.

Keuringsdienst van waarde heeft een tijd geleden een aflevering gehad over de kippenslachterij. Dat is representatief denk ik. Gas is inderdaad beter. Als ze net hun kop optrekken voor t stroombad gaat t al mis. Politiek in België houd zich daar wel al mee bezig hoorde ik laatst op de radio.

En je zou eens iets op kunnen zoeken over de systemen van temple grandin. Die heeft heel veel gedaan voor het welzijn van vooral koeien op slachtlijnen die ook in Nederland gebruikt worden.

Over varkens weet ik niet zoveel. Die eet ik zo weinig mogelijk omdat ik ze zo zielig vind als ze op die vrachtwagens staan.

Marjo

Berichten: 37255
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 17:36

fransje23 schreef:
Nadeel van kippenslachterijen met een electrobad is dat de dieren al onderste boven opgehangen daar in gaan. Moet toch best stressvol zijn om aan een haakje gehangen te worden en ergens heen gaan.


Klopt, maar er is ook een CO2 verdoving waarbij ze niet eerst aan een haak gehangen worden. Daar blijven ze in de kratten en gaan ze een kast in. Hier vallen ze als het ware in slaap :) Daarna pas worden ze opgehangen, daar merken ze dus niets van :)

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:18

CO2 is helaas zeer aversief, niet zo heel fijn dus. Bij varkens vind ik de stroomschok veel beter, hoewel ze dan wel heel even alleen moeten zijn ipv met z'n alles de gaskamer in. Bij kippen is het een moeilijk verhaal, het stroombad is al bewezen niet altijd effectief (kippen missen het bad) en CO2 is ook geen pretje.

Overigens vind ik 'diervriendelijk vlees' niet bestaan. Diervriendelijker kan wel, maar wat is er vriendelijk aan een vroege dood?

Marjo

Berichten: 37255
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:21

Riraito schreef:
CO2 is helaas zeer aversief, niet zo heel fijn dus. Bij varkens vind ik de stroomschok veel beter, hoewel ze dan wel heel even alleen moeten zijn ipv met z'n alles de gaskamer in. Bij kippen is het een moeilijk verhaal, het stroombad is al bewezen niet altijd effectief (kippen missen het bad) en CO2 is ook geen pretje.

Overigens vind ik 'diervriendelijk vlees' niet bestaan. Diervriendelijker kan wel, maar wat is er vriendelijk aan een vroege dood?


Ik ben het met je eens dat een stroomschok diervriendelijker is. Echter gaan er bij de kippen zoveel dieren per uur over de slachtband dat het lastiger is een humane bedwelming te vinden.

En dat tweede. Dat licht maar helemaal aan je definitie van vriendelijk. Het dier merkt er niks van dat het vroeger dood gaat dan de natuur misschien gepland had. Leeftijd vind ik niet van toepassing. Ik vind de manier van handelen spreken of het vriendelijk is of niet.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:30

Het is misschien wat je er zelf van vind. Wanneer we een ander doden met een andere reden dan voedsel (of sport), dan is het ineens misdaad. Doden op zich vind ik geen vriendelijke handeling, heel misschien met de intentie om een ander uit zijn lijden te verlossen. Je beslist toch over het leven van een ander.

Het dier krijgt er (wanneer het goed gebeurd) niks van mee, dat klopt. Ik zeg toch altijd maar "diervriendelijker dan..." ipv diervriendelijk. Maar daarom is diervriendelijk ook een subjectief begrip :)

Marjo

Berichten: 37255
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:33

Riraito schreef:
Het is misschien wat je er zelf van vind. Wanneer we een ander doden met een andere reden dan voedsel (of sport), dan is het ineens misdaad. Doden op zich vind ik geen vriendelijke handeling, heel misschien met de intentie om een ander uit zijn lijden te verlossen. Je beslist toch over het leven van een ander.

Het dier krijgt er (wanneer het goed gebeurd) niks van mee, dat klopt. Ik zeg toch altijd maar "diervriendelijker dan..." ipv diervriendelijk. Maar daarom is diervriendelijk ook een subjectief begrip :)


Ik begrijp je redenatie :) Toch vind ik er een degelijk verschil zitten in het handelen en de intentie erachter.

Als de voedingsindustrie er niet was geweest, zouden veel dieren niet eens geleefd hebben.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:45

Overigens gaan kippen in een soort van trance zodra je ze op z'n kop houd aan de poten. Echt stressvol is dat voor zover ik kan beoordelen niet voor ze. Voor onze eigen kippen is naar mijn inschatting het vangen nog het meest stressvol. Daarna is het heel snel gedaan door een klap op kop en daarna de keel doorsnijden.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:19

Ik denk weleens dat kippen het slechtste af zijn in de vleesindustrie. Hebben ook nog eens het nadeel dat ze door bijna ieder geloof gegeten mogen worden.

Marjo

Berichten: 37255
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:46

fransje23 schreef:
Ik denk weleens dat kippen het slechtste af zijn in de vleesindustrie. Hebben ook nog eens het nadeel dat ze door bijna ieder geloof gegeten mogen worden.


Worden ook het meeste gefokt. De aantallen kippen die er doorheen gaan op een slachterij per dag ten opzichte van het aantal koeien... daar tegenover dat je van 1 koe veel meer vlees haalt dan van 1 kip..

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:14

Marjoow schreef:
Worden ook het meeste gefokt. De aantallen kippen die er doorheen gaan op een slachterij per dag ten opzichte van het aantal koeien... daar tegenover dat je van 1 koe veel meer vlees haalt dan van 1 kip..


Kippen hebben een veel betere voederconversie dan runderen en varkens. Ze maken met minder voer meer vlees zoveel zelfs dat hun lichaam het soms niet aan kan en ze letterlijk doorgroeien.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:25

Het verschilt zo ontzettend per bedrijf en per diersoort. Er gebeuren helaas ontzettend veel nare dingen in de industrie dat je beter je dierlijke producten kunt halen bij een biologische winkel of lokaal bij de boeren zelf. Dan heb je een veel grotere kans op het consumeren van een dier dat een normaal leven heeft gehad.

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:25

janderegelaa schreef:
Lillith24 schreef:
Nee sorry dat argument gaat echt niet op. Nature fallacy at its best. Omdat iets "natuurlijk" is, is het niet per se goed of gezond. Niet inenten is ook "natuurlijk". Elke medische ingreep is in feite "onnatuurlijk". Mensen die vlees eten omdat dat "de natuur" is zouden moeten stoppen met medische ingrepen en inentingen. Dat is echt "de natuur" namelijk.

EN vegetariërs moeten dan stoppen met B12 supplementen en dan worden er aardig wat heel ziek. Maar daar kunnen ze dan wel weer gewoon een stukje vlees voor nemen ;)


Koekkoek 8)7 ik zeg toch ook juist dat ik tegen de nature fallacy ben? Begrijpend lezen!

Marjo

Berichten: 37255
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 12:19

Marloez schreef:
Het verschilt zo ontzettend per bedrijf en per diersoort. Er gebeuren helaas ontzettend veel nare dingen in de industrie dat je beter je dierlijke producten kunt halen bij een biologische winkel of lokaal bij de boeren zelf. Dan heb je een veel grotere kans op het consumeren van een dier dat een normaal leven heeft gehad.


Klopt zeker. Wat ik gewoon erg belangrijk vind is dat mensen onderzoek doen en zelf een mening/beeld vormen ipv achter de grijze massa aanlopen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 12:36

Het nadeel van thuis bij de boer kopen is dan weer dat de boer ook naar de slachterij moet. Daar is hij dan ook weer afhankelijk van hoe het daar gaat.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:39

Lillith24 schreef:
janderegelaa schreef:

EN vegetariërs moeten dan stoppen met B12 supplementen en dan worden er aardig wat heel ziek. Maar daar kunnen ze dan wel weer gewoon een stukje vlees voor nemen ;)


Koekkoek 8)7 ik zeg toch ook juist dat ik tegen de nature fallacy ben? Begrijpend lezen!

Dat bevestig ik toch ook....Begrijpend lezen :(:)

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:32

@janderegelaa: ik ben al 49 jaar streng vegetarier in heb nooit vitamine b12 of andere kunstmatige aanvullingen nodig gehad. Mijn vader daarentegen was een zware vleeseter en kreeg wel vitamine b12 gebrek. dat komt door een storing in het maagslijmvlies wat dan die vitamine niet kan opnemen,ook niet uit vlees of pillen.Hij kreeg vervolgens maandelijkse injecties daarvoor.Als je gebrek aan vitamine b12 zou hebben merk je dat doordat je bloedarmoede krijgt.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:24

Zij het dat het dus niet aan de orde is dat de vegetariërs onder ons via vlees aan hun B12 moeten komen. (Zelfs niet als dat via een supplement gaat.)

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:50

fransje23 schreef:
Nadeel van kippenslachterijen met een electrobad is dat de dieren al onderste boven opgehangen daar in gaan. Moet toch best stressvol zijn om aan een haakje gehangen te worden en ergens heen gaan.

weet niet of iemand ander hier al op gereageert heeft, maar ondersteboven hangen is voor een kip het zelfde als een paard met een praam. natuurlijke verdoving

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:35

anjali schreef:
@janderegelaa: ik ben al 49 jaar streng vegetarier in heb nooit vitamine b12 of andere kunstmatige aanvullingen nodig gehad. Mijn vader daarentegen was een zware vleeseter en kreeg wel vitamine b12 gebrek. dat komt door een storing in het maagslijmvlies wat dan die vitamine niet kan opnemen,ook niet uit vlees of pillen.Hij kreeg vervolgens maandelijkse injecties daarvoor.Als je gebrek aan vitamine b12 zou hebben merk je dat doordat je bloedarmoede krijgt.


Misschien de discussie over b12 tekort in een eigen topic voortzetten? Ik vind dat dit een rare overhand neemt in dit topic.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 23:04


Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:07

Dat is halal slachten. Gemiddeld gesproken duurt het bij een rund zo'n 45 seconde om bewusteloos te raken, tegenover 3-5 seconde bij schapen en geiten en direct bij kippen. Om die reden eet ik geen halal rundvlees.

Marjo

Berichten: 37255
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:32

Ik heb ernaast gestaan tijdens het offerfeest vorig jaar. De 3 minuten regel is naar aanleiding van een onderzoek van de NVWA door een rechter vastgesteld. Dit zodat de toezichthouders een regel hadden om zich aan vast te houden. Op deze regel hebben veel slachthuizen besloten om directe nabedwelming toe te passen, wat er op neer komt dat het rund direct na het snijden geschoten word en er dus niks van merkt.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:21

bettyvn schreef:
fransje23 schreef:
Nadeel van kippenslachterijen met een electrobad is dat de dieren al onderste boven opgehangen daar in gaan. Moet toch best stressvol zijn om aan een haakje gehangen te worden en ergens heen gaan.

weet niet of iemand ander hier al op gereageert heeft, maar ondersteboven hangen is voor een kip het zelfde als een paard met een praam. natuurlijke verdoving

Wel wel. Het schijnt dat ik een van de weinigen ben die dit alles extreem afschuwelijk vindt.