Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:19

Maar waar zie je mij schrijven dat we maar allemaal plofkip moeten gaan eten omdat dat het milieuvriendelijkst is? :+

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:22

Ah de vaste kopstukken zijn ook weer aanwezig, lekker defensief het topic vergallen ;)

OT: goed dat je hier over nadenkt! In mijn opinie is het vermoorden van weerloze dieren, ook al gebeurt het nog zo "diervriendelijk", onethisch. Niet iedereen is dat met me eens, maar gelukkig zijn er steeds meer mensen (zoals jij!) die gaan nadenken en dan uiteindelijk de ogen openen. Ik ben al een aantal jaren gestopt met het consumeren van dierlijke producten. Als jij je er niet meer prettig bij voelt om vlees te eten dan kan ik je aanraden eens een maandje vegetarisch of veganistisch te eten. Hopelijk bevalt het je en zul je zien dat er voldoende overheerlijke vervangers zijn die stuk voor stuk beter zijn voor je gezondheid, de dieren en het milieu :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:30

Resistance schreef:
Maar waar zie je mij schrijven dat we maar allemaal plofkip moeten gaan eten omdat dat het milieuvriendelijkst is? :+

Nergens. Ik beweer ook niet dat jij dat vindt. Die emotionele conclusie is helemaal van jou.

tamary

Berichten: 29233
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:32

Kuggur schreef:
Welnee, ik heb me zelf wat verbaasd over dit feit, dat een uit dierwelzijnsoogpunt zeer ongewenste productiemethode, het best is voor het milieu. Het gaat dan uiteraard om het voldoen aan de enorme vraag naar vlees.
Een vraag die me bezighoudt gezien de ijslandse schapenvleesproductie plannnen heeft CO2 neutraal te gaan worden. Dat wordt nog een hele opgaaf.

Goede begrazing bindt meer CO2 dan die grazer uitstoot. Mogelijk is het zeker, maar de vraag is hoe er gerekend wordt en welke oplossingen iemand meer geld opleveren, want uiteindelijk komt daar de steun vandaan, meestal onder het motto meer werkgelegenheid. Echter als je dat door gaat rekenen, incl. hun vervoer, kan dat CO2 neutraal dan wel? Waar stopt die rekensom?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:33

Dat vraag ik me dus ook af Tamary. Er wordt nogal wat diesel verbruikt, om macines te maken is energie nodig, kunstmest heeft zjjn carbonfootprint, etc etc.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 15-06-17 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:33

Over of er überhaupt milieuvriendelijk vlees bestaat vraag ik me af. Je hebt namelijk altijd meer eten nodig om erin te stoppen dan wat je eruit haalt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:35

Magrathea schreef:
Over of er überhaupt milieuvriendelijk vlees bestaat vraag ik me af. Je hebt namelijk altijd meer eten nodig om erin te stoppen dan wat je eruit haalt

Die redenatie gaat niet altijd op.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 15-06-17 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Desty

Berichten: 5722
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:35

Als mensen graag geen vlees meer willen eten voor het milieu maar wel dierlijke eiwitten binnen willen krijgen: Insecten.

Ontzettend lage voederconversie en zeer hoge voedingswaarde. Tevens kun je vertical farming toepassen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:37

Desty schreef:
Als mensen graag geen vlees meer willen eten voor het milieu maar wel dierlijke eiwitten binnen willen krijgen: Insecten.

Ontzettend lage voederconversie en zeer hoge voedingswaarde. Tevens kun je vertical farming toepassen.

Die vlieger moet eerst nog opgaan in de praktijk, maar inderdaad een interessante optie.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:37

Kuggur schreef:
Magrathea schreef:
Over of er überhaupt milieuvriendelijk vlees bestaat vraag ik me af. Je hebt namelijk altijd meer eten nodig om erin te stoppen dan wat je eruit haalt

Die redenatie gaat niet altijd op.

Hoe dan? Dieren zijn geen perpetual motion machines en poepen ook nog. De voedselconversie is nooit 1 op 1.

En wat ik al eerder zei: hoewel grasland niet altijd geschikt is voor landbouw zou je in plaats daarvan er wel voor kunnen kiezen om er (fruit)bomen op te planten. Dat is ook nog goed voor het milieu :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:43

Magrathea schreef:
Hoe dan? Dieren zijn geen perpetual motion machines en poepen ook nog. De voedselconversie is nooit 1 op 1.

En wat ik al eerder zei: hoewel grasland niet altijd geschikt is voor landbouw zou je in plaats daarvan er wel voor kunnen kiezen om er (fruit)bomen op te planten. Dat is ook nog goed voor het milieu :)
[/quote]
Dat bedoel ik dus. Waar ik mijn schapen laat foerageren, daar kun je echt geen akkerbouw, of fruitteelt bedrijven (het ijslandse hoogland). En dat is op meer plekken zo, herkauwers kunnen voor de meeste andere dieren onverteerbare biomassa omzetten in vlees. Dit is altijd al hun ecologische niche geweest.
Daar gaat je redenatie niet op. Maar het geldt wel voor vele andere soorten vleesproductie.

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:46

Misschien is milieuvriendelijk niet helemaal de juiste term, want dat gaat idd niet gebeuren. Milieu neutraal zou nog haalbaar kunnen zijn, al gaat dat in een land als Nederland lastig worden als het bijvoorbeeld om zonnepanelen op het dak van een stal gaat.
De energie die dan in de landbouw verwekt kan worden, hoeft niet meer uit een grote oude kolencentrale te komen bijvoorbeeld, al beginnen die ook schaarser te worden.

Wij zullen over een jaar ook beginnen met de "vleesproductie" met het fokken van schapen. Deze zullen hoofdzakelijk op de wei staan maar om daarin te kunnen voorzien zullen we al snel richting de 70ha land gaan. Daarin zit dan ook wat land dat gebruikt zal worden voor de productie van voer.
De enige tijd dat ze wat krapper staan is tijdens het lammeren (zoals bij elk dier eigenlijk) maar daarna gaan ze met lammeren weer naar buiten.

Desty

Berichten: 5722
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:46

Kuggur schreef:
Desty schreef:
Als mensen graag geen vlees meer willen eten voor het milieu maar wel dierlijke eiwitten binnen willen krijgen: Insecten.

Ontzettend lage voederconversie en zeer hoge voedingswaarde. Tevens kun je vertical farming toepassen.

Die vlieger moet eerst nog opgaan in de praktijk, maar inderdaad een interessante optie.


Voor diervoeding wordt het ondertussen al veelvuldig gebruikt en is het zeker een upcoming onderwerp. Er wordt ook veel geëxperimenteerd met voedselresten van mensen als voedsel voor de insecten en schijnt zeer goed te werken :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:47

Kuggur schreef:
Magrathea schreef:
Hoe dan? Dieren zijn geen perpetual motion machines en poepen ook nog. De voedselconversie is nooit 1 op 1.

En wat ik al eerder zei: hoewel grasland niet altijd geschikt is voor landbouw zou je in plaats daarvan er wel voor kunnen kiezen om er (fruit)bomen op te planten. Dat is ook nog goed voor het milieu :)

Dat bedoel ik dus. Waar ik mijn schapen laat foerageren, daar kun je echt geen akkerbouw, of fruitteelt bedrijven (het ijslandse hoogland). En dat is op meer plekken zo, herkauwers kunnen voor de meeste andere dieren onverteerbare biomassa omzetten in vlees. Dit is altijd al hun ecologische niche geweest.
Daar gaat je redenatie niet op. Maar het geldt wel voor vele andere soorten vleesproductie.

En gewone bomen? Een gebied teruggeven aan de natuur, zodat er wild op kan leven, verschillende planten kunnen groeien, bloemen, goed voor de bijen etc

tamary

Berichten: 29233
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:53

Magrathea schreef:
Over of er überhaupt milieuvriendelijk vlees bestaat vraag ik me af. Je hebt namelijk altijd meer eten nodig om erin te stoppen dan wat je eruit haalt

Normaal (ouderwets) was voedselvoorziening een lokaal en vrijwel gesloten systeem. Verschillende gewassen, verschillende soorten vee die allemaal elkaar nodig hadden (en hebben) om optimaal en gezond te kunnen groeien. Er zijn nog steeds zat plekken waar je niet kan/wil verbouwen, maar waar begrazing door vee mogelijk/noodzakelijk is daar kan je absoluut milieuvriendelijk vleesvee op vetmesten. Voor het gebruik van die gebieden door de mens liet de natuur er nl om dezelfde redenen wilde grazers rondlopen. Mest maakt bv voedingsstoffen weer beschikbaar voor de planten, als je het gras laat omvallen verstikt het zichzelf (met o.a. flinke CO2 uitstoot tot gevolg) en dat is voor de natuurlijke levenscyclus ongewenst, daar is alles ontworpen/geevolueerd om door iets opgegeten te worden en zo opnieuw gebruikt te worden en herboren te kunnen worden.

En voor de mens is gras nog steeds geen geschikt voedsel, om dat geschikt te maken heb je een grazer nodig die dat omzet in vlees/zuivel wat onze spijsvertering weer wel kan verteren. Onder je fruit/notenbomen moet je trouwens ook maaien, kunnen schapen ook, wat kippen er bij en je hebt een stuk integratie + bemesting. Eetbaar bos dus, en daar horen ook dieren in thuis.

Mileuneutraal als in zonne/wind energie gaat op zijn minst lastig worden. Er is niet genoeg oppervlak om zoveel energie op te wekken (nog afgezien van mijn twijfels over genoeg grondstoffen) : http://www.lowtechmagazine.be/2015/12/h ... uimte.html
En om een nog hardere stelling te plaatsen over milieuvriendelijk duurzaam, etc. : Als je het niet kan fokken of verbouwen, is het niet duurzaam.
Simpelweg al omdat de hoeveelheid grondstoffen eindig is en je met recyclen altijd verlies hebt (nog afgezien van het gebruik van de benodigde energie uit fossiele brandstoffen).

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:19

Magrathea schreef:
En gewone bomen? Een gebied teruggeven aan de natuur, zodat er wild op kan leven, verschillende planten kunnen groeien, bloemen, goed voor de bijen etc

Irrelevant, de discussie gaat over voedselproductie. Natuurlijk is het niet gebruiken van land het beste voor de natuur :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:09

Kuggur schreef:
Magrathea schreef:
En gewone bomen? Een gebied teruggeven aan de natuur, zodat er wild op kan leven, verschillende planten kunnen groeien, bloemen, goed voor de bijen etc

Irrelevant, de discussie gaat over voedselproductie. Natuurlijk is het niet gebruiken van land het beste voor de natuur :+



Ik vind je toon in deze discussie eerlijk gezegd niet heel aangenaam (en niet alleen richting mij). Je komt erg spottend over tegen mensen die andere ideeën hebben dan jij. Misschien kan je daar wat aan doen?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:17

Ach gossie, het valt niet mee hé, andere meningen..
Er is óók een vega topic ergens hier op bokt waar ketters aggressief uit geweerd worden, is misschien wat voor je?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:19

Thanks voor het punt te bevestigen :+

Wat ik bedoelde eerder, is dat er natuurlijk meer mogelijk is met grond dan vee te laten grazen. Er is al eens berekend dat we momenteel ruim voldoende plantaardige middelen produceren om alle mensen te voeden, die graslanden waar je geen akkers op kunt maken zijn dus niet eens nodig voor voedselteelt

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:19

Kuggur schreef:
Ach gossie, het valt niet mee hé, andere meningen..
Er is óók een vega topic ergens hier op bokt waar ketters aggressief uit geweerd worden, is misschien wat voor je?

Jeetje man, zit je tampon scheef ofzo?

Edit; Wat ik me persoonlijk altijd afvraag, is het biologische vlees uit de supermarkt wel echt biologisch? Ik zou dat graag eens willen traceren maar dat lijkt haast onmogelijk. Als ik de prijzen soms zie, ook dat wordt steeds goedkoper. Ik betaal graag voor kwaliteit, maar als ik nog maar
€2,- euro hoef te betalen voor een pakje biologisch vlees vraag ik me af in hoeverre dat nog biologisch is. Ik eet zelf enkel 2 a 3 keer per week biologisch vlees en kan prima zonder. Maar die 2 a 3 keer eet ik graag kwaliteit en haal ik het of bij de biologische boer hier in de buurt of een enkele keer uit de supermarkt.
Laatst bijgewerkt door TessaVB op 15-06-17 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:22

Janneke2 schreef:
bettyvn schreef:
als je je afvraagt of je niet beter vegetarisch kan gaan eten, kijk dan het volgende filmpje even:
https://www.ted.com/talks/christien_mei ... _pig_05049

(...)
ik studeer bedrijfkunde agribussiness aan de hogere agrarische school en word dus eigenlijk opgeleid voor de voedsel industrie, PB mag ;)


Weer geen pb...
....het filmpje gaat over het feit dat niet alleen het vlees van varkens wordt gebruikt voor consumptie, maar dat 'het varken' op de meest uiteenlopende plaatsen wordt gebruikt.

Nu vraag ik mij niet af of ik vegetariër kan worden, zo ben ik geboren.
Als je een dier doormaakt, lijkt het mij alleen maar goed om zo veel mogelijk van het dier te gebruiken.

Uiteraard vind ik niet dat dit argument omgedraaid kan/ moet worden: "laten we vooral veel varkens fokken, anders loopt de keten x vast op punt y".

Of denk jij daar vanuit de agri business juist anders over...?


(sorry als ik geen antwoord geef op je vraag hoor, ben een beetje gaar :z )
maarr wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat je 'vlees' en dus niet kan vermeiden, en datk het dus eigenlijk een beetje naief vind als mensen echt zo anti vleesveehouders ect zijn, want ja, je poetst wel gewoon je tanden...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:25

Zoals gewoonlijk degenereert de discussie weer in vega gospel.
Een beetje realistische discussie over vleesproductie is blijkbaar niet mogelijk.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:25

Interessant topic, ik lees even mee.

Ik vraag me ook altijd wel af tot in hoever de dieren van het vlees dat ik hier koop in de supermarkt het slecht heeft gehad? Ik heb er wel eens stukjes documentaires van gekeken maar dat is dan vaak gemaakt door iemand die heel erg anti vlees is (de echte veganisten zeg maar als ik het even zo mag zeggen, wil niemand hiermee voor de schenen schoppen iedereen moet doen wat hij/zij zelf wil :) ) en dat vind ik dan een heel erg vertekend beeld geven. Natuurlijk geven die alleen maar redenen op waardoor je zou stoppen met het eten ervan.

Zo heb ik bijvoorbeeld een keer in zo'n documentaire gezien, dat ze de pootjes van stieren kalfjes meteen vast zouden binden als ze geboren zijn. Want dan ontwikkelen de spieren zich niet goed en blijft het vlees lekker mals, zijn dit soort dingen waar? Gebeurt dat echt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:31

Kuggur schreef:
Zoals gewoonlijk degenereert de discussie weer in vega gospel.
Een beetje realistische discussie over vleesproductie is blijkbaar niet mogelijk.



Volgens mij is dit een hele realistische discussie, waar genoeg goede voorstellen worden gedaan en problemen worden beschreven waar iets aan gedaan kan worden. Niks vega gospel, tenzij je zo ontzettend vast zit in je eigen wereldbeeld dat alles wat daar ook maar iets buitenvalt wordt afgeschreven als "vega gospel". Bang voor verandering, much?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:36

Haha, "dan geven die boeren hun land toch weer aan de natuur" was één van die "realistische" ideeen :roll: