Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 10 [ 248 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

 
Profiel   

Op Facebook komen steeds meer beelden en berichten dat de dieren in de vlees industrie verschrikkelijk worden behandeld. Ik word hier echt niet goed van en begin hier door steeds meer te twijfelen of ik als dieren vriend er wel goed aan doe om vlees te eten...

Ik dacht dat er in Nederland altijd hele strenge regels zijn betreft de vlees industrie. Hoe zit dit nou echt? En krijgt Nederland ook vlees uit buurlanden? Zijn er mensen die mij hier meer over kunnen vertellen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 17:14 



 
Profiel   

Vergeet niet dat op FB vooral heel veel filmpjes uit het buitenland komen. En er zijn inderdaad heel veel regels in Nederland. Er wordt inderdaad veel vlees geïmporteerd, maar daarentegen zijn er ook veel locale initiatieven om vlees rechtstreeks van de veehouder te kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 17:24 



 

Heb je concrete vragen?

De filmpjes zijn inderdaad meestal uit buitenland, of jaren oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 17:24 



 
Profiel   

Hoe de dieren worden behandeld hangt er ook vanaf vanuit welk perspectief je het bekijkt. Mensen buiten de industrie bekijken het meestal vanuit perspectief van de gezelschapsdieren en vergelijken de behandeling van deze met vleesdieren.
De vraag is of die behandeling persé 'de beste' is maar dat is persoonlijk denk ik. En zo is het denk ik ook persoonlijk of je het houden en slachten van het dier vindt opwegen tegen jou behoefte aan vlees. Je kunt dieren rechten geven en daarmee stellen dat het houden en slachten absoluut niet kan. Je kunt ook een afweging maken tussen de baten en de lasten.

Vlees uit buurlanden is er zeker wel, maar als het goed is staat de herkomst altijd op de verpakking vermeld.

Misschien nog interessant milieu gerelateerd. Rundvlees is het meest milieubelastend, gevolgd door varken en minst belastend is kip. Belasting van kip op het milieu is ongeveer gelijk als die van tofu. Gaat dan wel op bio-industrie, biologisch vlees is weer meer milieu belastend (kost meer grond, voer etc.).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 17:28 



 
Profiel   

Het best kun je biologisch vlees direct bij de boer kopen. Dat is NL vlees, wordt dichtbij geslacht en voldoet aan NL welzijnseisen. Je kunt dan ook met je eigen ogen zien waar het vlees vandaan komt, door bij de boer te gaan kijken. Bijv bij Ko-Kalf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 17:37 



 
Profiel   

amoj schreef
Heb je concrete vragen?

De filmpjes zijn inderdaad meestal uit buitenland, of jaren oud.


Ik las dat dieren worden vergast met CO2 en dat daar heel veel angst bij komt kijken. Dieren worden geslagen en geschopt. Biggen worden op de grond gesmeten. Dat soort dingen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 17:38 



 
Profiel   

Bambi1995 schreef
amoj schreef
Heb je concrete vragen?

De filmpjes zijn inderdaad meestal uit buitenland, of jaren oud.


Ik las dat dieren worden vergast met CO2 en dat daar heel veel angst bij komt kijken. Dieren worden geslagen en geschopt. Biggen worden op de grond gesmeten. Dat soort dingen


Er is laatst een interessante aflevering van de keuringsdienst van waarde op tv gekomen over kippenslacht. Niet het meest fijne, maar naar mijn idee gaf het een redelijk goed beeld over de situatie in NL. Daar wordt ook meteen het ''vergassen'' toegelicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 17:53 



 
Profiel   

Ik werk op een zeugenbedrijf. Daar wordt dus de hele tijd gefokt en de biggen gaan dan naar een ander bedrijf om vet te mesten. Als je vragen hebt mag je een pb sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 18:10 



 
Profiel   

varkens gaan idd een CO2 kelder in. tenminste bij de VION, en dat is ook wel voornamelijk en supermarktvlees wat wij eten. wel met een groep dus de weg er naartoe is voor hun wel prettiger, ze mogen naast elkaar lopen enzovoorts. de keuze voor CO2 gas heeft te maken met het feit dat dit naar benenden zakt dus in die kelder blijft en dat je er als mens ook niet inneens dood van neervalt dus als er een lek is kan dat opgelost worden zonder ernstige schade. hier is de vion overigens wel mee bezig, een ander alternatief. maar de technologie staat het nog niet toe.
in kleinere slachthuizen worden varkens meestal geelectrocuteerd, hierbij zijn ze al hersendood voordat de pijn uberhaubt de zenuwen berijkt heeft. maar daar kun je de wereld niet van voeden.
dieren worden gedreven, en zullen daar heus een tik op de kont bij kunnen ontvangen, maar het is niet de bedoeling. je zal altijd een paar mensen hebben in een voedselketen die het slecht zijn voor die beesten, maar het is jammer dat daarmee de vleesproductie keten in slecht daglicht word gezet.
als je je afvraagt of je niet beter vegetarisch kan gaan eten, kijk dan het volgende filmpje even:
https://www.ted.com/talks/christien_mei ... _pig_05049

de vleesindustrie stoot veel uit, ja, dit komt oa door veel kromme regels in NL
biologisch eten is beter voor het mileu, NEE absoluut niet

wil je voor het leven van het beestje echt een verschil maken?
https://www.koopeenvarken.nl/

ohja, beter leven keurmerk 1 ster is gewoon een nederlandse boer die het geld had om die keurmeester te laten komen, de wettelijke eisen in nederland voor je varkenshouderij licht erg hoog. als die beesten het echt slecht hebben door stress enzo, is jou vlees niet meer lekker.

ik studeer bedrijfkunde agribussiness aan de hogere agrarische school en word dus eigenlijk opgeleid voor de voedsel industrie, PB mag ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 18:21 



 
Profiel   

Volgens mij is het vrij simpel; wil je er 100% zeker van zijn dat voor je vlees geen dieren zijn mishandeld, eet het dan niet. Er zijn tegenwoordig zo enorm veel alternatieven voor vlees en zo veel vegetarische recepten en er wordt overal steeds meer rekening gehouden met vegetariërs, dus wat houdt je tegen? :D
Zelfs al zou je zelf je varkentje fokken en grootbrengen, dan nog weet je nooit wat er bv in het slachthuis mee gebeurd. En al zou zo'n dier er echt niks van mee krijgen, dan nog vraag ik me wel eens af of dat echt nodig is.. is vlees echt zó lekker dat je er voor wil doden?
Ik zou zeggen, probeer eens een maandje zonder vlees :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 18:36 



 
Profiel   

Er zijn denk ik genoeg veehouderijbedrijven waar je eens binnen mag kijken om te zien en vooral ook te horen hoe het er aan toe gaat in het echt. Er zijn bijvoorbeeld ook zogenaamde zichtstallen.

Ik kom veel in veehouderijbedrijven voor mijn werk. En weet ook dat de filmpjes die vaak voorbij komen niet representatief zijn voor Nederland en de sector baalt hier dan ook van...

En even een praktisch voorbeeld. Als je zelf lekker op een zomerse middag met 25 graden over het platteland fietst, dan zou het leuk zijn om koeien buiten te zien staan. Dan lijkt het al snel zielig dat ze in die stal staan.
De koe daarintegen is juist blij dat hij niet buiten staat, maar lekker in de schaduw met ventilatoren en koelte om haar eigen warmte kwijt te kunnen.
Wat voor ons soms zielig lijkt is voor het dier soms juist beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 19:05 



 
Profiel   

Bambi1995 schreef
Ik las dat dieren worden vergast met CO2 en dat daar heel veel angst bij komt kijken. Dieren worden geslagen en geschopt. Biggen worden op de grond gesmeten. Dat soort dingen


Dat filmpje van die Belgische slachterij zeker?
Ik neem aan dat je zelf wel begrijpt dat dit geen normale situatie is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 19:23 



 
Profiel   

Kinke schreef
Bambi1995 schreef
Ik las dat dieren worden vergast met CO2 en dat daar heel veel angst bij komt kijken. Dieren worden geslagen en geschopt. Biggen worden op de grond gesmeten. Dat soort dingen


Dat filmpje van die Belgische slachterij zeker?
Ik neem aan dat je zelf wel begrijpt dat dit geen normale situatie is?


Nee niet dat filmpje, het was een filmpje over iemand die undercover ging filmen in zo'n bedrijf.


Laatst bijgewerkt door Bambi1995 op 14-06-17 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 19:25 



 
Profiel   

Tja, het is eenvoudig wat mij betreft, als je denkt dat dit de norm is dan zou ik snel stoppen met vleeseten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 19:26 



 
Profiel   

Twee interessante documentaires, van begin tot op het bord is te zien.

https://www.npo.nl/2doc/29-09-2014/VPWON_1231704
https://www.npo.nl/2doc/05-10-2015/VPWON_1236441

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 19:27 



 
Profiel   

Een beetje google en keuringsdienst van waarde kijken is op zich genoeg om een beeld te vormen van de vleesindustrie. Of dat acceptabel is hangt af van je persoonlijke ideeën en gevoelens. Ik vind de huidige manier van houden, vervoeren en doden van slachtvee zeker niet acceptabel, en eet dus ook alleen vlees als ik zelf te veel kippen in het hok heb.

Ik zelf vind het niet ok om dieren door middel van CO2 te vergassen. Als het met mensen gedaan wordt is het een monsterlijk iets, bij dieren is het opeens 'humaan'. Ik vind het niet ok om dieren op een kleine ruimte te houden, dus ook niet voor een varken, kip of koe omdat hun vlees anders te duur is. Ik vind het niet ok om een dier de keel door te snijden zonder verdoving, dus zorg ik er voor dat ik dat niet binnenkrijg. (Onvredoofd geslacht vlees ligt in Nederland ongemarkeerd in de supermarkt, schaap en geit uit Nederland is praktisch allemaal onverdoofd gedood)

Er zijn een hoop regels inderdaad, maar je kan er niet altijd op vertrouwen dat die nagevolgd worden. Vrij recent was een grote Belgische varkensslachterij in opspraak, en die filmpjes waren inderdaad niet mals. Vlees uit die slachterij kwam onder andere van Nederlandse boeren en ging ook naar Nederlandse slagers en supermarkten. Zuid-Amerika staat bekend als absurd slecht qua dierenwelzijn, dat zou ik sowieso ontwijken.


Overigens komen er wel steeds meer alternatieven van kleine (hobby)boeren die diervriendelijk gehouden vlees verkopen. Dat is naar mijn idee een goede ontwikkeling en een mooi alternatief voor het supermarktvlees waarvan je de herkomst niet weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 19:27 



 

Het grootste nadeel van de vleesindustrie is dat het zo'n enorme last voor milieu is.

Meer dan een kwart van de wereldwijde voedselproductie draagt bij aan de door mensen veroorzaakte uitstoot van broeikasgassen, en 80% daarvan wordt veroorzaakt door de veehouderij. Daarbij is er 25 kilo voedsel nodig om één kilo vlees te produceren, en dat moet ergens groeien. 75% van alle landbouwopbrengst is veevoer. Laten we vooral niet beginnen over de hoeveelheid schoon water die de hele productie kost.

Helaas daalt de vleesproductie nog altijd niet, we gaan alleen maar meer vlees eten. Het probleem blijft groeien. Want een probleem, dat is het. Dat kan niet ontkend worden.

Ik wil niet de fanatieke veganist spelen die iedereen veroordeeld, maar wel adviseer ik iedereen die het nog niet doet: probeer je vleesconsumptie te minderen. Iedere dag vlees is niet nodig. Twee dagen minder vlees eten is al goed. Of probeer je consumptie zelfs te minderen tot 3 keer per week! Of twee keer! Daar wordt niemand minder van, en ik kan me ook geen excuus bedenken wat sterk genoeg is om al die nadelen te overschreiden.


Hier een artikel uit de correspondent wat het allemaal even op een rijtje zet:

https://decorrespondent.nl/4809/dit-bet ... 3-40bf8414


Denk er alsjeblieft over na. Neem het serieus. Denk aan volgende generaties die over 50 jaar ook nog een leefbare wereld nodig hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 19:59 



 
Profiel   

Allereerst vind ik het echt goed van je dat je hierover nadenkt!
Ik zou als ik jou was op YouTube de filmpjes van Gary Yourovsky (zo heet ie geloof ik :o ) opzoeken, hij benoemt ook de ethische vraagstukken die hier benoemt worden; waarom is het ene dier een huisdier en eten we de ander op?
Hij is wel echt extreem in zijn opvattingen hoor, dus eea moet je ook met een korreltje zout nemen vind ik.

Ik denk dat diervriendelijk vlees niet bestaat. Als ik zo'n vrachtwagen vol varkens zie rijden word ik daar ook echt verdrietig van. Ik ben geen veganist, maar eet zoveel mogelijk vegetarisch en waar mogelijk zonder dierlijke producten. Vind het goed als mensen nadenken over waar hun eten vandaan komt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 20:01 



 
Profiel   

Resistance schreef
Het grootste nadeel van de vleesindustrie is dat het zo'n enorme last voor milieu is.

Meer dan een kwart van de wereldwijde voedselproductie draagt bij aan de door mensen veroorzaakte uitstoot van broeikasgassen, en 80% daarvan wordt veroorzaakt door de veehouderij. Daarbij is er 25 kilo voedsel nodig om één kilo vlees te produceren, en dat moet ergens groeien. 75% van alle landbouwopbrengst is veevoer. Laten we vooral niet beginnen over de hoeveelheid schoon water die de hele productie kost.

Helaas daalt de vleesproductie nog altijd niet, we gaan alleen maar meer vlees eten. Het probleem blijft groeien. Want een probleem, dat is het. Dat kan niet ontkend worden.

Ik wil niet de fanatieke veganist spelen die iedereen veroordeeld, maar wel adviseer ik iedereen die het nog niet doet: probeer je vleesconsumptie te minderen. Iedere dag vlees is niet nodig. Twee dagen minder vlees eten is al goed. Of probeer je consumptie zelfs te minderen tot 3 keer per week! Of twee keer! Daar wordt niemand minder van, en ik kan me ook geen excuus bedenken wat sterk genoeg is om al die nadelen te overschreiden.


Hier een artikel uit de correspondent wat het allemaal even op een rijtje zet:

https://decorrespondent.nl/4809/dit-bet ... 3-40bf8414


Denk er alsjeblieft over na. Neem het serieus. Denk aan volgende generaties die over 50 jaar ook nog een leefbare wereld nodig hebben.

Het is logisch dat vleesconsumptie stijgt, en dat gaat het ook blijven doen want vlees is voedsel van de toekomst. Landen worden steeds welvarender en wat dat meebrengt is een stijgende vraag naar vlees. En wij als westerse wereld kunnen natuurlijk niet aankomen met 'wij eten al 120 gram vlees per dag, jullie moeten het maar bij 40 gram houden want dat is beter voor het milieu'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 20:03 



 

Yunomi schreef
Resistance schreef
Het grootste nadeel van de vleesindustrie is dat het zo'n enorme last voor milieu is.

Meer dan een kwart van de wereldwijde voedselproductie draagt bij aan de door mensen veroorzaakte uitstoot van broeikasgassen, en 80% daarvan wordt veroorzaakt door de veehouderij. Daarbij is er 25 kilo voedsel nodig om één kilo vlees te produceren, en dat moet ergens groeien. 75% van alle landbouwopbrengst is veevoer. Laten we vooral niet beginnen over de hoeveelheid schoon water die de hele productie kost.

Helaas daalt de vleesproductie nog altijd niet, we gaan alleen maar meer vlees eten. Het probleem blijft groeien. Want een probleem, dat is het. Dat kan niet ontkend worden.

Ik wil niet de fanatieke veganist spelen die iedereen veroordeeld, maar wel adviseer ik iedereen die het nog niet doet: probeer je vleesconsumptie te minderen. Iedere dag vlees is niet nodig. Twee dagen minder vlees eten is al goed. Of probeer je consumptie zelfs te minderen tot 3 keer per week! Of twee keer! Daar wordt niemand minder van, en ik kan me ook geen excuus bedenken wat sterk genoeg is om al die nadelen te overschreiden.


Hier een artikel uit de correspondent wat het allemaal even op een rijtje zet:

https://decorrespondent.nl/4809/dit-bet ... 3-40bf8414


Denk er alsjeblieft over na. Neem het serieus. Denk aan volgende generaties die over 50 jaar ook nog een leefbare wereld nodig hebben.

Het is logisch dat vleesconsumptie stijgt, en dat gaat het ook blijven doen want vlees is voedsel van de toekomst. Landen worden steeds welvarender en wat dat meebrengt is een stijgende vraag naar vlees. En wij als westerse wereld kunnen natuurlijk niet aankomen met 'wij eten al 120 gram vlees per dag, jullie moeten het maar bij 40 gram houden want dat is beter voor het milieu'.


Wat een ongelofelijk loos argument. Wanneer de vleesproductie daalt is er automatisch meer ruimte voor mondiale landbouwproducten die goedkoper zijn dan vlees. Daarbij kunnen er veel meer mensen eten van die 25 kg landbouwproducten die gebruikt worden voor het produceren van 1 kg vlees, dan van dat vlees zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 20:27 



 
Profiel   

Resistance schreef
Yunomi schreef

Het is logisch dat vleesconsumptie stijgt, en dat gaat het ook blijven doen want vlees is voedsel van de toekomst. Landen worden steeds welvarender en wat dat meebrengt is een stijgende vraag naar vlees. En wij als westerse wereld kunnen natuurlijk niet aankomen met 'wij eten al 120 gram vlees per dag, jullie moeten het maar bij 40 gram houden want dat is beter voor het milieu'.


Wat een ongelofelijk loos argument. Wanneer de vleesproductie daalt is er automatisch meer ruimte voor mondiale landbouwproducten die goedkoper zijn dan vlees. Daarbij kunnen er veel meer mensen eten van die 25 kg landbouwproducten die gebruikt worden voor het produceren van 1 kg vlees, dan van dat vlees zelf.

Geen loos argument, realiteit.
Niet dat ik er vrolijk van wordt, of vindt dat we daarom allemaal nog wel wat extra vlees kunnen eten, maar wel gewoon logisch redeneren. Met stijgende welvaart neemt vraag naar vlees toe, dat is nou eenmaal zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 20:42 



 

Yunomi schreef
Resistance schreef


Wat een ongelofelijk loos argument. Wanneer de vleesproductie daalt is er automatisch meer ruimte voor mondiale landbouwproducten die goedkoper zijn dan vlees. Daarbij kunnen er veel meer mensen eten van die 25 kg landbouwproducten die gebruikt worden voor het produceren van 1 kg vlees, dan van dat vlees zelf.

Geen loos argument, realiteit.
Niet dat ik er vrolijk van wordt, of vindt dat we daarom allemaal nog wel wat extra vlees kunnen eten, maar wel gewoon logisch redeneren. Met stijgende welvaart neemt vraag naar vlees toe, dat is nou eenmaal zo. En daar kunnen wij niet tegenop mindere helaas.




Tuurlijk wel. Als iedereen wat mindert kom je een heel eind. Wat stel jij dan voor, allemaal maar door blijven vreten en toekijken hoe de wereld naar de knoppen gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 20:46 



 
Profiel   

bettyvn schreef
(...)

de vleesindustrie stoot veel uit, ja, dit komt oa door veel kromme regels in NL
biologisch eten is beter voor het mileu, NEE absoluut niet

wil je voor het leven van het beestje echt een verschil maken?
https://www.koopeenvarken.nl/

ohja, beter leven keurmerk 1 ster is gewoon een nederlandse boer die het geld had om die keurmeester te laten komen, de wettelijke eisen in nederland voor je varkenshouderij licht erg hoog. als die beesten het echt slecht hebben door stress enzo, is jou vlees niet meer lekker.

ik studeer bedrijfkunde agribussiness aan de hogere agrarische school en word dus eigenlijk opgeleid voor de voedsel industrie, PB mag ;)


Geen pb, maar ik vraag me af welke kromme regels jij bedoelt.
Wat zou er nodig zijn naar jouw idee om die uitstoot te beperken...?

En in welke mate is biologische landbouw een belasting voor het milieu...?
(Iemand schreef over 'dat het meer ruimte kost', dat is ongetwijfeld waar - maar ik vraag me af of het daarmee een belasting is.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 20:47 



 
Profiel   

De gemiddelde voerconversie in Nederland bij vleeskuikens is 2en vleesvarkens is 3. Dat betekent dat ze voor iedere 2 tot 3kg voer 1kg groeien. Slachtgewicht is ongeveer de helft dus 4 tot 6kg voer per kg vlees.

Vleesrunderen zijn lastiger in te schalen omdat grasland vaak niet als akkerland gebruikt kan worden of maar beperkt. Bij Belgisch blauwe runderen is de richtlijn 5kg krachtvoer per kg groei, maar daar komt nog wel ruwvoer bij.

De 25kg voer per kg vlees is dus ongeveer 12kg voer per kg groei, dus waarschijnlijk betekent op ruwvoer en krachtvoer samen bij vleesrunderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 20:54 



 
Profiel   

Resistance schreef
Yunomi schreef

Geen loos argument, realiteit.
Niet dat ik er vrolijk van wordt, of vindt dat we daarom allemaal nog wel wat extra vlees kunnen eten, maar wel gewoon logisch redeneren. Met stijgende welvaart neemt vraag naar vlees toe, dat is nou eenmaal zo. En daar kunnen wij niet tegenop mindere helaas.



Tuurlijk wel. Als iedereen wat mindert kom je een heel eind. Wat stel jij dan voor, allemaal maar door blijven vreten en toekijken hoe de wereld naar de knoppen gaat?

Beter lezen, antwoord van je vraag staat er al boven.
Blijft nog steeds iets interessants om je bewust van te zijn, dat met de welvaartsgroei vleesconsumptie stijgt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 21:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 10 [ 248 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen