Partner schulden gemaakt, de gevolgen voor mij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:43

Ts, mits je de rest van je leven wil afbetalen(er komen misschien nog wel meer flitsleningen uit de hoge hoed) is schuldsanering de beste optie mocht je daarvoor in aanmerking komen. En let op dat hij nu nog niet even snel heel veel geld leent via de creditcard, flitsleningen oid want dan ben je nog steeds aansprakelijk geloof ik. Sterkte met de hele situatie, wat betreft wonen, geen vakantieparken in de buurt waar je redelijk goedkoop kunt wonen??

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30243
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:55

De wijziging van de gemeenschap van goederen gaat (in Nederland) gelden voor huwelijken en geregistreerd partnerschappen die vanaf 1 januari 2018 gesloten gaan worden. Voor nu is het zo dat alle schulden en alle bezittingen gezamenlijk zijn, en aan het einde van het huwelijk ook verdeeld en gedragen moeten worden.

Nu je echtscheiding nog niet is aangevraagd kun je nog dingen regelen. Ik weet niet over welk bedrag het gaat, maar is het in jouw geval een optie om afstand te doen van de boedel? Zie bijvoorbeeld http://www.berculo.nl/familierecht/schu ... een-optie/

Overleg goed met je advocaat over je mogelijkheden voordat je het verzoek indient!

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:59

Prrrr schreef:
De wijziging van de gemeenschap van goederen gaat (in Nederland) gelden voor huwelijken en geregistreerd partnerschappen die vanaf 1 januari 2018 gesloten gaan worden. Voor nu is het zo dat alle schulden en alle bezittingen gezamenlijk zijn, en aan het einde van het huwelijk ook verdeeld en gedragen moeten worden.

Nu je echtscheiding nog niet is aangevraagd kun je nog dingen regelen. Ik weet niet over welk bedrag het gaat, maar is het in jouw geval een optie om afstand te doen van de boedel? Zie bijvoorbeeld http://www.berculo.nl/familierecht/schu ... een-optie/

Overleg goed met je advocaat over je mogelijkheden voordat je het verzoek indient!

Heel interessant stuk en voor ts misschien een uitweg!!!!

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Partner schulden gemaakt, de gevolgen voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 13:01

De wetswijziging is bij mijn weten ook alleen dat je niet meer standaard in gvg trouwt, maar met huwelijkse voorwaarden. Als je wil kan je nog steeds kiezen voor een volledige gvg na 2018.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 13:09

Alleenverder schreef:
Wat betreft de aanvraag van de WW, ik heb zijn digiD niet dus ik kan niets.

Maar er is toch nog wel enige communicatie tussen jullie? Jullie wonen toch bij elkaar in huis? Ga er dan samen even voor zitten of vraag zijn digid.



Alleenverder schreef:
Ik heb nergens voor getekend :n
Er is beslag gelegd op mijn inkomen vanwege zijn creditcard, deze had hij al voor dat wij trouwden en heb in nooit van af geweten.
Daarnaast heeft hij na het trouwen wel degelijk kunnen lenen, kleine snelle kredieten zoals die bedrijven dat noemen. Ook daar heb ik nooit voor getekend of überhaupt iets van gezien.

Helaas heb je er wel voor getekend. Niet specifiek voor die ene lening of dat ene krediet, maar voor alle leningen (en aan de andere kant alle bezittingen natuurlijk), namelijk op het moment dat je je handtekening onder de GvG zette. Dat pakt nu helaas heel erg vervelend uit, ik hoop dat je de schade nog kunt beperken en dat je vent toch ook nog een deel op zich neemt door te zorgen voor inkomen.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Partner schulden gemaakt, de gevolgen voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 13:13

Jeetje daar sta je dan, maar ik begrijp dat er we wel al langer problemen waren. Als je beiden geen werk hebt dan lijkt me dat je nu toch wel in de sociale woonklasse valt? Groot gelijk dat je de scheiding aanvraagt.

Wat mij opvalt in het algemeen mensen vertrouwen elkaar maar door in gemeenschap van goederen te trouwen onder het mom we hebben allebei niks of evenveel. Zo zie je maar wat het kan brengen...heftig.

Als je in de wsmp zit mag je volgens mij wel een tv en fiets hebben, in sommig gevallen zelf een kleine auto. Dus dat valt volgens mij wel mee die horrorverhalen. Je leeft van iets van 70 euro pm.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 13:20

Prrrr schreef:
Nu je echtscheiding nog niet is aangevraagd kun je nog dingen regelen. Ik weet niet over welk bedrag het gaat, maar is het in jouw geval een optie om afstand te doen van de boedel? Zie bijvoorbeeld http://www.berculo.nl/familierecht/schu ... een-optie/

Overleg goed met je advocaat over je mogelijkheden voordat je het verzoek indient!


Wat een interessant stuk zeg. Ook wel apart, ik had nog nooit gehoord dat schuldeisers tíjdens het huwelijk niet bij de partner konden aankloppen (in dat licht zou het huidige loonbeslag van TS niet legitiem zijn?) en dat de partner slechts aansprakelijk gehouden kan worden voor maximaal dat bedrag wat uit de boedel verkregen is! Als er dan maar weinig is dan kan er ook maar weinig bij de ex-partner (TS in deze) verhaald worden. Behalve dan mogelijk het regresrecht wat de schuldenmaker dan nog zou kunnen verhalen op de partner. Als de schulden aanzienlijk zijn zou ik, op basis van dit stukje tekst, dus neigen naar afstand doen van de gemeenschap.

Goh, er zijn zo te lezen dus echt nog wel mogelijkheden TS, lijkt me méér dan waard om hier gedegen advies over in te winnen!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30243
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Partner schulden gemaakt, de gevolgen voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 13:30

Het probleem van afstand doen van de boedel is dat je helemaal niets mee mag nemen, dus ook de huisdieren niet. Daar moet je dan dus op voorhand een oplossing voor vinden.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 13:37

Floriske schreef:
Jans schreef:
In nederland is dat sinds een jaar of 2 ook. Misschien 3 al. Dat alleen na trouwen gezamelijk is. Wij zaten daar nog net voor. Maar wij hadden daarvoor al inzicht in elkaars financieen en alle spullen hadden we al samen gekocht.

Maar ik ben wel eens dat het niet altijd de beste keuze is nee, gemeenschap van goederen.

Nee hoor, half jaar geleden nog een lezing over gevolgd. Toen was Nederland nog een van de weinige landen op de wereld waar in gemeenschap van goederen je echt ALLES deelt, wat je voor het huwelijk had, maar ook bijvoorbeeld een erfenis die je tijdens je huwelijk ontvangt. Nu ligt het wetsvoorstel dit te veranderen bij de eerste kamer geloof ik (maar pin me er niet op vast, toen waren ze ermee bezig het te veranderen) maar dat geldt dan natuurlijk alleen voor nieuwe gevallen :j


Gaat 1 januari 2018 in. Er zijn bepaalde regelingen mbt schulden die voor alle huwelijken gaan gelden.

@Veerledec: je trouwt dan niet standaard met huwelijkse voorwaarden, maar wel volgens een regeling die je op dit moment alleen bij huwelijkse voorwaarden kunt regelen.

Als je wil kun na 1 januari 2018 inderdaad huwelijkse voorwaarden maken waarin je vastlegt dat je wel wil dat ook alles van voor het huwelijk gezamenlijk is.

Keell94

Berichten: 4056
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 14:24

Alleenverder schreef:
In theorie is er inderdaad een verdeling van 50-50% van bezit en schuld, maar dat is alleen wanneer het bij beide te halen valt. Ik ga er dus ook vanuit dat ik het in mn eentje moet zien op te lossen.
Schuldsanering is mijn allerlaatste optie, ik ga eerst van de week langs bij de gemeentelijke kredietbank om te kijken of ik er 1 schuld van kan maken en het daar dan maandelijks af te lossen.
Wat ik begrijp is dat je niet eens een tv mag houden of zelfs fiets als dit niet noodzakelijk is om naar werk te komen en ik weet niet of ik het red om 3 tot 5 jaar zonder iets te kunnen leven.

Uiteraard wil ik hier graag blijven wonen maar de huur is met een paar euro verhoogd toen we hier in kwamen omdat ons gezamenlijk inkomen net te hoog was om sociaal te mogen huren. Woonstichting heeft al aangegeven dit niet te willen verlagen (geen contractswijzigingen) als ik hier alleen wil blijven. Hierdoor dus ook geen recht op huurtoeslag.
Wonen bij ouders of familie is geen optie.

Wat betreft de aanvraag van de WW, ik heb zijn digiD niet dus ik kan niets.


CoreMeltdown schreef:
Heb je ooit een krediet van je ex mee ondertekend? Alleen als je een krediet hebt ondertekend, inclusief een clausule 'akte overdracht van schuldvorderingen en loon', kan er beslag worden gelegd op een gedeelte van je loon. Wanneer je getrouwd bent volgens het wettelijke stelsel, zou een bank geen krediet mogen geven zonder handtekening van kennisname van de partner. Ik snap dus niet goed hoe jij, zonder er iets van te weten, in deze situatie bent terecht gekomen. Voor welke schuld wordt er nu een deel van je loon afgehouden? Hier moet jij dan toch wel iets van geweten hebben? Is het een recent krediet en kan jij aantonen dat jij er niets van wist - en dat de kredietmaatschappij je handtekening niet gekregen heeft- dan heb je volgens mij nog een jaar tijd om dit aan te tonen, zodat je er toch niet mee verantwoordelijk voor bent. Maar het feit dat ze aan je loon kunnen zitten doet me vermoeden dat jij wel degelijk getekend hebt.


Ik heb nergens voor getekend :n
Er is beslag gelegd op mijn inkomen vanwege zijn creditcard, deze had hij al voor dat wij trouwden en heb in nooit van af geweten.
Daarnaast heeft hij na het trouwen wel degelijk kunnen lenen, kleine snelle kredieten zoals die bedrijven dat noemen. Ook daar heb ik nooit voor getekend of überhaupt iets van gezien.


Ik zal vast vragen over het hoofd hebben gezien maar geloof dat ik de belangrijkste nu heb gehad.
Iig allemaal bedankt voor de reacties :)


Mijn schoonmoeder zat in de schuldhulp en zij had gewoon een tv en zelfs een electrische fiets die ze mocht houden.
Nu had zij wel een oude standaard tv en had ze de fiets nodig omdat ze niet ver kan lopen vanwege haar gezondheid maar dan nog gaan ze echt niet alles van je afpakken, zolang jij geen overbodige luxe zoals een auto en of paard hebt (staat te koop las ik) pakken ze niet zomaar iets van je af.
je krijgt een wekelijks bedrag en daar moet je het mee doen.
ook zij is volledig afgekeurd en moest het doen met een uitkering
Ze moest 3 jaar de schuldsanering in en is er nu na 1,5 jaar al uit omdat ze het zo hebben geregeld dat ze idd alleen nog maandelijks een klein vast bedrag hoeft te betalen aan de schuldeisers, zij is er sinds deze maand uit, dus veel eerder als verwacht.
Ze kunnen je degelijk heel goed op weg helpen zodat je weer met een frisse start kan beginnen straks.
Ook hoef je je huidieren echt niet weg te doen als deze er al zijn, wel mag je geen nieuwe dieren aanschaffen tot je eruit bent.

En wat betreft je ex man wat een lamme zak als ik het even mag zeggen, geen inkomen en wel al het geld (jouw geld want hij heeft geen inkomen) vergokken en dan ook nu nog te laks zijn om even in te loggen op zijn DIGI-D.
Ik vind het niet meer dan logisch dat je van hem wilt scheiden, had hij maar eerlijk moeten zijn of jullie/hem niet zo in de nesten moeten werken.

Zou eisen dat hij zijn digi-d gegevens geeft zodat een uitkering geregeld kan worden en jij niet alleen voor zijn schulden op gaat draaien!

Sourire
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 14:33

Zonnetje81 schreef:
Jeetje daar sta je dan, maar ik begrijp dat er we wel al langer problemen waren. Als je beiden geen werk hebt dan lijkt me dat je nu toch wel in de sociale woonklasse valt? Groot gelijk dat je de scheiding aanvraagt.

Wat mij opvalt in het algemeen mensen vertrouwen elkaar maar door in gemeenschap van goederen te trouwen onder het mom we hebben allebei niks of evenveel. Zo zie je maar wat het kan brengen...heftig.

Als je in de wsmp zit mag je volgens mij wel een tv en fiets hebben, in sommig gevallen zelf een kleine auto. Dus dat valt volgens mij wel mee die horrorverhalen. Je leeft van iets van 70 euro pm.


Het bedrag klopt niet. Het is eerder 70,- per week dan per maand. Maar waarschijnlijk iets minder. Afhankelijk ook van je lasten en wat je aflost.

Echt TS laat je alsjeblieft goed informeren. Ik zie hier veel goedbedoelde info voorbij komen die niet juist is. De WNSP, de schuldsanering waar velen het hier over hebben, is de laatste stap. Er word sowieso eerst gekeken of er een minnelijke regeling mogelijk is. Maar wellicht is dat niet eens nodig en kan het bijvoorbeeld worden geregeld met budgetbeheer of ik noem maar iets. Het is allemaal zo afhankelijk van de hoogte van je schulden en zoveel andere zaken! Schuldregelingen zijn relatief complex, er komt zoveel bij kijken en het is een heel geregel. Ook is het niet zo dat je volledig uitgekleed wordt (geen tv mogen hebben bijv.). Wat uiteraard wel kan is dat de bewindvoerder een duur tv abbonement niet toestaat.

Oftewel, op maar de gemeente en/of kredietbank en het juridisch loket om zsm de beslagvrije voet na te laten leven!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Partner schulden gemaakt, de gevolgen voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 14:38

Oh uh dat bedoel ik maar dat typte ik niet hahaha. 70 euro per week.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:29

Dorine92 schreef:
Kan je niet met hem bespreken dat hij de schulden op zich neemt? Een heel klein beetje vent zou toch zeggen ik heb het veroorzaakt dus ik los het op?


Dat kun je bespreken en zelfs met elkaar overeenkomen, maar een schuldeiser heeft daar echt geen boodschap aan: zij mogen en zullen hun geld bij beiden halen en zullen het daar halen waar het te halen valt.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:52

ts is er een carvan te leen in de familie?, die je ergenst kan stallen op een jaarplaats?.
Het is geen paradijs maar je bent wel op jezelf en kan dan wonen.

melle_odet

Berichten: 1208
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:58

Er bestaat ook zoiets als schuld hulp bij de gemeente. Dit is wel stap voor schuld sanering en is minder streng. Tv, fiets enzovoort mag je gewoon houden. Auto alleen als het noodzakelijk is.
Duurt 3 jaar.
Ik zit nu zelf ook in dit traject met een budgetbeheer erbij.
Het is even door bijten, maar erg goed te doen vind ik zelf.
Ik krijg als alleen staande zonder kinderen 40 euro per week en mag naar de voedselbank.
Verder moet ik dan mijn rekeningen door sturen en de gemeente betaald dat dan van mijn loon wat bij hun binnenkomt.

Ook heb ik mijn kat gewoon mogen houden.

Verder wil ik je succes wensen.

NoGo

Berichten: 1901
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: Partner schulden gemaakt, de gevolgen voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:29

Jeetje je bent in een nachtmerrie beland die je je ergste vijand nog niet gunt.
Ik stuur je even een pb.

_Nancy

Berichten: 14100
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 07:25

Wat een verhaal zeg..
Dit zal een hele moeilijke, zware tijd voor jouw (en je ex-partner) zijn, heel fijn dat je hulp krijgt van familie en vrienden en ik hoop dat je er snel weer bovenop komt..

Ik heb geen idee hoe oud je bent en wat je mogelijkheden zijn, maar is het niet een tijdelijk oplossing om een paar maanden bij je ouders/andere familie/vrienden te gaan wonen?

ushi

Berichten: 2895
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: Manchester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:58

Is de scheiding inmiddels aangevraagd? Op het moment dat het verzoek tot echtscheiding ingediend wordt 'stolt' de gemeenschap, dit betekent dat er voor jou niet nog meer schulden bij kunnen komen. Schulden die hij maakt na het indienen van het verzoek komen 100% voor zijn rekening.
Jij bent door de gemeenschap van goederen op het moment van scheiden voor 100% aansprakelijk voor alle schulden die tot de gemeenschap behoren. Dit zijn schulden die voorafgaand aan het huwelijk zijn gemaakt en ook de schulden die ten tijden van het huwelijk zijn ontstaan.
Tenzij anders geregeld in huwelijkse voorwaarden. Ik weet niet of jullie huwelijkse voorwaarden hebben opgesteld?
Echter kunnen ze nadat de boedel verdeeld is slechts verhaal halen op hetgeen jij uit de huwelijksboedel hebt verkregen en niet op jouw andere (privé) goederen.

Je kunt onderling regelen dat hij in de interne verhouding (tussen jullie) de schulden draagt. Maar dit heeft geen werking tegenover derden (de schuldeisers).

(Dit gaat overigens voor echtparen die huwen na 1-1-18 veranderen, het wetsvoorstel beperkte gemeenschap van goederen is aangenomen en treedt in werking op 1-1-18)

Anoniem

Re: Partner schulden gemaakt, de gevolgen voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:11

Wat Prrrr aangeeft is ook wel interessant. Kan je dan niet goederen die echt kostbaar voor je zijn "weggeven" aan je ouders eerst. En dan daarna beeindiging gemeesnchap van goederen aanvragen?

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:35

Jans schreef:
Wat Prrrr aangeeft is ook wel interessant. Kan je dan niet goederen die echt kostbaar voor je zijn "weggeven" aan je ouders eerst. En dan daarna beeindiging gemeesnchap van goederen aanvragen?


Ja, en als de schuldeisers daar achter komen ben je nog niet jarig. Niet zozeer als het gaat om emotionele "prullaria", maar wel als het gaat om waardevolle goederen.

Heel, heel voorzichtig mee zijn.

Anoniem

Re: Partner schulden gemaakt, de gevolgen voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:50

Ik eb het natuurlijk ook niet over financieel waardevol/kostbaar. Maar bijvoorbeeld je kat al ergens onderbrengen of een ketting / boek / paard wat je ergens aan doet denken / herinneringen bij hebt

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Partner schulden gemaakt, de gevolgen voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:01

En de Belastingdienst, want je doet dan een schenking.

Anoniem

Re: Partner schulden gemaakt, de gevolgen voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:05


BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:06

veerledec schreef:
En de Belastingdienst, want je doet dan een schenking.


Een verrader slaapt helaas nooit ...... ;) Kan hier best kwaad om worden, hoeveel mensen krijgen er wel geen uitkering die er geen recht op hebben (?) Laat ze daar lekker achteraan gaan.

Lieve TS wat ben jij in een ware nachtmerrie terecht gekomen zeg :(:) Ik zou wel je waardevolle bezittingen onderbrengen, gewoon doen! Je krijgt nu genoeg stront over je heen, je bent niet alleen je man ( waarvan je denk ik toch vanuit gegaan bent om oud mee te worden, anders trouw je niet ) waarschijnlijk je huis, je spullen en leven kwijt. Heel veel sterkte!

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:07

Nee, voor schenkingen aan je ouders is dat maar die € 2.129. Dus dat is niet zoveel. Verkopen voor een symbolisch bedrag aan een 'bekende' is in beginsel ook een schenking.