Belastingdienst inkomen en toeslagen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zon101

Berichten: 62
Geregistreerd: 11-07-17

Belastingdienst inkomen en toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 14:27

Hallo,

Wie kan mij helpen want ik kom er zelf niet helemaal uit.

Om in aanraking voor huurtoeslag te komen mag je maximaal 22.200 per jaar als alleenstaande verdienen. Is dit bruto of netto?

Op mijn belastingdienst.nl staat mijn geregistreerd inkomen van 2016 en is dit netto of bruto?

Bij de proefberekening voor huurtoeslag op belastingsdienst.nl staat geschat jaarinkomen en moet je daar dan bruto invullen? En zit zorgtoeslag daar ook bij mee geteld.

Hopelijk kan iemand mij dit makkelijker uitleggen. Bedankt alvast!

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:49

Citaat:
Om in aanraking voor huurtoeslag te komen mag je maximaal 22.200 per jaar als alleenstaande verdienen. Is dit bruto of netto?

Bruto

Citaat:
Op mijn belastingdienst.nl staat mijn geregistreerd inkomen van 2016 en is dit netto of bruto?

Bruto

Citaat:
Bij de proefberekening voor huurtoeslag op belastingsdienst.nl staat geschat jaarinkomen en moet je daar dan bruto invullen? En zit zorgtoeslag daar ook bij mee geteld.

Je geeft dus je bruto jaarinkomen op. Zorgtoeslag is daar niet bij opgeteld. Dat wordt ook berekend op basis van je bruto inkomen.

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:50

Belastingdienst kijkt altijd naar je bruto inkomen. Zorgtoeslag moet je een aparte berekening maken.
Hou er wel rekening mee dat wanneer er iets veranderd in je loon je het zelf moet wijzigen. Heb je namelijk meer verdiend dan dat de BD heeft geschat moet je terugbetalen

Zon101

Berichten: 62
Geregistreerd: 11-07-17

Re: Belastingdienst inkomen en toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 16:20

En deze bruto jaar inkomen kun je dus vinden op de jaaropgaaf. Aangezien ik een onregelmatigheidstoeslag elke maand krijg is mijn salaris elke maand anders maar deze extra toeslagen worden dus ook vermeld op je jaaropgaaf neem ik aan? Dat zit dus dan toch ook al in dat loon? Aangezien ik nu de ene maand 1300 netto heb dan 900 dan 1800 met vakantie toeslag dan weer 900 ect. (Parttime) want op het loonstrook staat vaak bruto maandsalaris, daaronder netto wat je krijgt gestort en dan rechts de onregelmatigheidstoeslag. Moet je dit dan apart weer bij het bruto maandsalaris gebaseerd op je uren erbij tellen? Wil je op het einde je jaarsalaris bruto hebben?

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Belastingdienst inkomen en toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:28

Ik stuur je pb

maaikemuis
Berichten: 5290
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:29

Belastingdienst en ort is een slechte combi kan ik uit ervaring vertellen. Wanneer je vooruit laat betalen dan moet je dus zelf (feitelijk gokkend) doorgeven wat je bruto jaarsalaris is. de ort zorgt er alleen in deze voor dat er behoorlijke verschillen tussen 2016 en 2017 kunnen zitten.

In de praktijk kwam dat er bij mij op neer dat ik het eerste jaar mét de jaaropgave van het jaar daarvoor goed zat. Het jaar daarna had ik echter veel meer inkomsten uit mijn ort. En kon ik 3000 euro terugbetalen...

Ik ben het daarna anders gaan doen. Ik heb zelf een veilige schatting gemaakt van wat ik minimaal dacht te gaan verdienen en mijn huurtoeslag daarop aangepast en heb de toeslagen achteraf laten bijstellen met de jaaropgave die nog komt. En toen kreeg ik veelal een behoorlijk bedrag bijgestort.

Mijn advies, laat in geval van ort je toeslagen niet berekenen op je salaris van het voorgaande jaar, maar laat het berekenen aan het einde van het jaar.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48475
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Belastingdienst inkomen en toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:33

Je kan beter je inkomen wat te hoog schatten, want dan bestaat er kans dat je een nabetaling krijgt, als blijkt dat je inkomen lager was.

Zon101

Berichten: 62
Geregistreerd: 11-07-17

Re: Belastingdienst inkomen en toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 17:01

Aha! Ja ORT is inderdaad fijn maar kan dus ook voor onaangename verrassingen zorgen achteraf als je dus het bruto inkomen verkeerd hebt geschat.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Belastingdienst inkomen en toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:20

gewoon je inkomen een stuk hoger opgeven, dan krijg je aan het eind van het jaar terug waar je recht op hebt en loop je niet het risico dat je een berg moet terugbetalen :=

maaikemuis
Berichten: 5290
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:36

verootjoo schreef:
gewoon je inkomen een stuk hoger opgeven, dan krijg je aan het eind van het jaar terug waar je recht op hebt en loop je niet het risico dat je een berg moet terugbetalen :=


Yup, altijd leuk opeens heel veel geld krijgen! En niet bang te hoeven zijn voor hoge naheffingen.

Zon101

Berichten: 62
Geregistreerd: 11-07-17

Re: Belastingdienst inkomen en toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 09:24

Nu heb ik nog een vraagje. Stel je verdiend op jaarbasis 19000 bruto. Daar zou ik dus nog in aanmerking komen voor huurtoeslag en zorgtoeslag. Stel ik huur vanaf 1 oktober 2017 of 2 februari 2018, je krijgt een relatie en wil dan gaan samenwonen halverwege het jaar. (partner met koophuis) Is het zo dat de belastingdienst dan je salaris op het einde berekend, dus dan inclusief salaris partner en je dan de kans loopt huur en zorgtoeslag terug te moeten betalen? Het is dan toch handiger dat je dan per 1 januari 2019 zou gaan samenwonen en dan alle toeslagen stop zet eind december of zie ik dit verkeerd?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48475
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Belastingdienst inkomen en toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:10

Vanaf het moment dat je samenwoont is je partner je medebewoner voor de HT (even ervan uitgaand dat jullie geen toeslagpartners zijn). Vanaf het moment van samenwonen gaat het inkomen van je partner meetellen bij de berekening van jouw HT. Dus je huurt vanaf februari 2018, je gaat samenwonen vanaf 1 augustus, dan is je partner vanaf 1 augustus je medebewoner.

Let op: HT kan alleen toegekend worden vanaf de eerste van de maand, dus als je vanaf 2 februari gaat huren (dus vanaf 2 februari bij de gemeente staat ingeschreven!!), dan kan de HT pas worden toegekend vanaf de eerste van de volgende maand.

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:28

Als je gedurende het jaar gaat samenwonen (bijvoorbeeld per 10-07-2017) ben je vanaf dat moment elkaars medebewoner, niet elkaars toeslagpartner. Deze wijziging gaat in per eerste van de maand nádat je de wijziging doorgeeft (in het voorbeeld dus per 01-08-2017).
Toeslagpartner wordt je pas als je bijvoorbeeld trouwt, samenlevingscontract aangaat, een kindje krijgt, of samen een huis koopt (dus niet als het koophuis niet op jouw naam staat).

Het maakt niet uit of jullie Toeslagpartner of medebewoner zijn, aangezien in beide gevallen jullie beider inkomens meetellen. Het "begrip" medebewoner telt overigens alléén bij de huurtoeslag, niet bij de andere toeslagen. Ben je geen toeslagpartner kun je dus nog wel je eigen zorgtoeslag krijgen wanneer je samenwoont.

Het stukje dat het voor het gehele jaar geldt is vaak bij stellen die 1 januari al samenwonen en later in het jaar toeslagpartner worden. In dat geval wordt je namelijk alsnog toeslagpartner met terugwerkende kracht per 1 januari.

Wat betreft berekenen salaris is het altijd zo dat je bij aanvraag een schatting moet doorgeven (schat deze liever te hoog dan te laag) en achteraf wordt gekeken of deze schatting correct was (i.v.m. je aangifte). Merk je op dat er een afwijking in zit geef dit dan zsm door om je toeslag te laten herrekenen.

Zon101

Berichten: 62
Geregistreerd: 11-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 10:35

Dus dan zou ik voor 10-07 als ik na 10-07 zou willen samenwonen en ik mijn huurwoning opzeg geen huurtoeslag terug hoeven te betalen? Aangezien ik wel eens spookverhalen lees dat mensen toch halverwege ineens dus wel moesten betalen. Terwijl ze ook eerst alleen woonde in de huurwoning en later dus een koopwoning samen kregen. Maar dat heeft dus dan weer met een samenlevingscontract of kinderen te maken? (Heel erg bedankt vast voor alle info...)

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Belastingdienst inkomen en toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:43

Niet als je voor die datum geen toeslagpartner of medebewoner was. enige wat je eventueel wel altijd moet terugbetalen is de maand die al vooruit betaald is. Geef je dus een stopzetting door dan zit er verwerkingstijd aan en kan er al een maand teveel zijn uitbetaald.

Zon101

Berichten: 62
Geregistreerd: 11-07-17

Re: Belastingdienst inkomen en toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 10:44

Top dankjewel! Weer wat geleerd.

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Belastingdienst inkomen en toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:45

alles is trouwens ook op de site terug te vinden trouwens, soms alleen ff zoeken;-)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48475
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Belastingdienst inkomen en toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:58

en anders kan je de BelastingTelefoon bellen... :) 0800-0543

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Belastingdienst inkomen en toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:03

Maar je krijgt toch huurtoeslag op basis van je jaarinkomen? En als je dus een toeslagpartner krijgt (en dat is sowieso het geval als je meer dan een half jaar van een kalenderjaar samenwoont), kan je jaarinkomen te hoog zijn en moet je je huurtoeslag voor de eerste maanden terugbetalen.

10-07 is op zich net laat genoeg om niet verplicht toeslagpartner te zijn, maar kijk dan ook even of er geen andere reden is om verplicht toeslagpartner te zijn.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48475
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:16

Je jaarinkomen wordt pas hoger vanaf het moment van samenwonen, dan telt nl. het inkomen van je partner pas mee. Als jij in de eerste helft van het jaar alleen woont (woonde), dan heb je voor die periode geen medebewoner/TP.

Edit: met jaarinkomen bedoel ik het "gezamenlijk toetsingsinkomen".

Anoniem

Re: Belastingdienst inkomen en toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:29

Ik dacht dat ik het wel snapte maar nu ga ik dus ook twijfelen. Stel, je hebt de eerste 6 maanden van een jaar geen inkomen wat meetelt (studiefinanciering telt niet mee toch?) en vanaf halverwege het jaar ga je werken. Dan is je jaar inkomen laag, dus heb je het hele jaar recht op huurtoeslag? Zo komt het wel uit de proefberekening namelijk. Maar ergens lijkt me dat niet logisch, dat als je vanaf bijv. augustus opeens een best hoog inkomen hebt en toch nog maximale huurtoeslag krijgt..

Celiien

Berichten: 13258
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:49

Mojito schreef:
Ik dacht dat ik het wel snapte maar nu ga ik dus ook twijfelen. Stel, je hebt de eerste 6 maanden van een jaar geen inkomen wat meetelt (studiefinanciering telt niet mee toch?) en vanaf halverwege het jaar ga je werken. Dan is je jaar inkomen laag, dus heb je het hele jaar recht op huurtoeslag? Zo komt het wel uit de proefberekening namelijk. Maar ergens lijkt me dat niet logisch, dat als je vanaf bijv. augustus opeens een best hoog inkomen hebt en toch nog maximale huurtoeslag krijgt..

Daar moet je dus mee opletten. Je inkomen wordt automatisch berekend vanaf t jaarinkomen van t jaar ervoor (dus als je t nu aanvraagt, inkomen 2016). Echter is je toeslag een voorschot. Dit betekent dat ze over 2017 gaan berekenen waar je recht op had, in 2017. Als jij dus geen inkomen had eerst, waar dus de toeslag op is gebaseerd, en jij gaat het tweede halfjaar 40u per week werken, heb jij t tweede halfjaar waarschijnlijk teveel toeslag gehad.
Je moet dus op t moment dat je inkomen veranderd (of liever, als je bedenkt dat het gaat veranderen) altijd even via de website van de toeslagen je inkomen aanpassen, zodat je niet in de knel komt. Enne, liever te hoog je inkomen inschatten dan te laag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:35

Celiien schreef:
Mojito schreef:
Ik dacht dat ik het wel snapte maar nu ga ik dus ook twijfelen. Stel, je hebt de eerste 6 maanden van een jaar geen inkomen wat meetelt (studiefinanciering telt niet mee toch?) en vanaf halverwege het jaar ga je werken. Dan is je jaar inkomen laag, dus heb je het hele jaar recht op huurtoeslag? Zo komt het wel uit de proefberekening namelijk. Maar ergens lijkt me dat niet logisch, dat als je vanaf bijv. augustus opeens een best hoog inkomen hebt en toch nog maximale huurtoeslag krijgt..

Daar moet je dus mee opletten. Je inkomen wordt automatisch berekend vanaf t jaarinkomen van t jaar ervoor (dus als je t nu aanvraagt, inkomen 2016). Echter is je toeslag een voorschot. Dit betekent dat ze over 2017 gaan berekenen waar je recht op had, in 2017. Als jij dus geen inkomen had eerst, waar dus de toeslag op is gebaseerd, en jij gaat het tweede halfjaar 40u per week werken, heb jij t tweede halfjaar waarschijnlijk teveel toeslag gehad.
Je moet dus op t moment dat je inkomen veranderd (of liever, als je bedenkt dat het gaat veranderen) altijd even via de website van de toeslagen je inkomen aanpassen, zodat je niet in de knel komt. Enne, liever te hoog je inkomen inschatten dan te laag!


Thanks, zo had ik het inderdaad al begrepen. Maar zeg nou ik ga alleen de laatste drie maanden werken, dan is m'n jaar inkomen nog geen €10.000. Dan zit ik dus wel safe en veranderd er pas iets vanaf januari?

Celiien

Berichten: 13258
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Belastingdienst inkomen en toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:58

Als jij op jaarbasis onder de 19.000 blijft, zit je veilig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:02

Celiien schreef:
Als jij op jaarbasis onder de 19.000 blijft, zit je veilig :)

Super, bedankt voor het helpen :)

Blijf het wel een beetje een krom systeem vinden trouwens. :') Bij een uitkering mag je elke cent die je extra verdiend direct inleveren en nu kan je gewoon leuk verdienen en nog drie maanden maximale huurtoeslag krijgen omdat je de rest van het jaar nog student was. Niet dat ik het erg vind, maar wel onlogisch.