auto ongeluk, wie betaald schade?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18919
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:51

Kahawa schreef:
Mer1980, had je van de verzekering meer uitgekeerd gekregen als jijzelf de bestuurder was geweest ten tijde van het ongeval dan?


Nee hoor absoluut niet. Dat zeg ik ook niet. Ik snap eigenlijk de opmerking niet helemaal nav mijn tekst. Het is gewoon mijn eigen schuld ik heb mijn auto uitgeleend. Het is gewoon zuur dat ik door zo'n ongeval mijn eigen investering gewoon kwijt ben, maar die was ik dus ook kwijt geweest als ik zelf een ongeval had gehad.

edit: Typo
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op 29-09-17 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Berichten: 18919
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:52

Jis_ schreef:
@Mer1980, jammer dat jouw broer een vakantie boven jou helpen verkiest. Ten slotte hielp jij hem ook toen je je auto uitleende. Ik vind dat wel wat zeggen over hem.


Klopt zit daar ook echt mee... maargoed kan er niets aan veranderen. Harde les voor mij.

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:53

Nou Mer, ik weet natuurlijk niet de details verder maar als je broertje zelf niet aangeboden heeft om wat bij te leggen dan vind ik het in principe wel een ontzettende zak hooi.... want die schade is er doordat HIJ daar reed.... lekker makkelijk om de auto kapot terug te geven en je handen er vanaf te trekken. Maargoed misschien is het zo niet gegaan :(:)

Ik vind in de situatie van TS dan ook dat de moeder de zoon verantwoordelijk kan houden (en de zoon zichzelf als hij een beetje fatsoen heeft!) voor het ongeluk en voor de kosten: HIJ was verantwoordelijk voor die wagen en heeft hem niet netjes thuisgebracht dus hij is zijn moeder 1 auto schuldig.

En dat het meisje uiteindelijk toch degene is die blijkbaar harder heeft gereden dan verantwoord was anders had ze wel gezien hoe de weg liep. Dus die mag zeker ook wel een bijdrage doen. Hoe ze ook "gedwongen" was en wat dan ook...uiteindelijk heeft zij de auto van de weg af gereden :(:)

Maarja hoe het wettelijk geregeld is....zal inderdaad wel een harde les voor moeder worden....

Mer1980

Berichten: 18919
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:57

Pmarena: zo voel ik het ook. Hoor ook nu helemaal niets meer van hem. Maargoed juridisch ben ik gewoon de gebeten hond en is het ook mijn eigen risico, als het ongeluk zijn schuld was geweest was het ook anders. Of het nu fatsoen / netjes / eerlijk / oid is of niet die moeder van die jongen zal ook gewoon voor de ellende opdraaien net als ik, had je de auto maat niet uit moeten lenen hoe triest ook. Het is een harde les.

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:57

Mer1980 schreef:
Ik als eigenaar van de auto ben dus al mijn extra investeringen in mijn auto kwijt. De nieuwe banden (Hankook's) nieuwe LM velgen, extra reparaties
Soms kun je daar iets onderhandelen. Ik heb destijds een paar honderd gulden (zo lang is het alweer geleden) gekregen omdat ik de expert heb gebeld en gevraagd of er rekening mee was gehouden dat er aantoonbaar splinternieuwe banden onder lagen.
Citaat:
Mensen onderschatten het risico in deze....
Zo helemaal mee eens. Ook als je rijdt voor een uitje van school of de voetbalclub van je zoon dochter, als er wat gebeurt geeft niemand thuis en zit je zelf met de schade. Offer je niet alleen je tijd en benzine op, maar ook je no-claim korting. Terwijl ouders die nooit tijd hebben dat risico dus ook niet lopen.

Zoolgangster

Berichten: 9734
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:58

Mer1980 schreef:
Helaas ervaringsdeskundige recent. Niet helemaal hetzelfde, want gelukkig mijn auto all-risk verzekerd en de schade is te verhalen, maar juridisch wel duidelijk antwoord gekregen wat ook van toepassing is op het verhaal van TS.

Ik heb de pech gehad een niet heel goede auto over te hebben genomen van een particulier. Binnen een paar maanden heb ik zoveel ellende gehad met mijn auto dat ik er €2000,- aan heb moeten verspijkeren om het kreng weer goed te krijgen en dat op een aanschafwaarde van €2850,-. Helaas worden auto's niet meer waard als je ze weer gewoon goed op de weg hebt. De dagwaarde bij totall-los was overigens €3250,-.

Mijn broertje zat in nood, huilend belde hij mij op of hij alsjeblieft mijn auto mocht lenen om naar een bruiloft te gaan in Duitsland. Wij hebben er 2 staan dus hij mocht mijn bakje wel lenen voor het weekend. Auto is geheel opgeknapt dus hij mocht hem zo meenemen. Helaas sloeg het noodlot toe. Volledig buiten zijn schuld om kwam hij in Duitsland terecht in een kettingbotsing. Gelukkig beide inzittenden niet ernstig gewond. Zijn vriendin had wel een gat in haar hoofd, maar mocht gelukkig na controle weer terug naar huis. Maar dan komt de ellende voor mij. een Nissan Micra knapt niet op in een kettingbotsing. De politie heeft netjes een rapport opgesteld en heeft ook duidelijk aangegeven dat mijn broertje niet schuldig was, maar dat de meneer achter hem absoluut niet heeft op zitten letten. Micra was compleet ontwricht en niet meer te redden. '

En dan... Het heeft ruim 2 weken geduurd eer mijn micra naar een schadebedrijf werd gebracht. Al die tijd had ik geen auto en ik kreeg alleen een vervangende auto als mijn auto in reparatie zou staan. Alleen de auto was er niet dus ik kreeg geen vervangende auto. Terwijl ik er wel een nodig had. Gelukkig kon een vriend mij even redden en mocht ik kosteloos een auto van zijn garage lenen. Helaas werd mijn auto binnen 2 dagen totallos verklaard door de expert. Niet meer te redden. Ik heb alle spullen van mij, mijn broertje en zijn vriendin eruit gehaald en teruggegeven (behalve de wegwandelende etenswaren na 2 weken stilliggen in de auto).

Dan is het wachten op de verzekering. De auto moest namelijk verkocht worden door een opkoper, dan kon de auto gevrijwaard en het verzekeringsgeld uitgekeerd worden minus het eigen risico. Ik kreeg dus na bijna 3 weken eindelijk €3000,- gestort. Het eigen risico van €250,- krijg ik pas als de schade verhaald is bij de tegenpartij. Die zit in Duitsland. Ondertussen is het ongeluk bijna 4 maanden terug gebeurd en het eigen risico is nog steeds niet binnen.

Ik als eigenaar van de auto ben dus al mijn extra investeringen in mijn auto kwijt. De nieuwe banden (Hankook's) nieuwe LM velgen, extra reparaties, etc.... Weg, foetsie, door de plee. En mijn broertje? Die heeft 0,0000000 euro meebetaald. Tsja het is niet zijn schuld, hij kon echt niets doen aan het ongeluk en helaas je kan het feit dat ik pech had met mijn auto bij aanschaf niet op hem verhalen. Het was wel verdomde zuur dat hij lekker op vakantie is gegaan dit jaar en ik dat niet kon omdat mijn spaarcentjes opgingen aan een andere auto....

Moraal van het verhaal. Of je er nu wel of niets aan kon doen, of je nu wel of niet een all-risk verzekering hebt met je auto . LEEN DAT KRENG NOOIT UIT! Je bent ALTIJD de banketstaaf. Als eigenaar ben je zelf verantwoordelijk voor de schade en moet je op de blaren zitten bij financieel verlies. Mijn auto gaat dus echt nooit maar dan ook nooit meer bestuurd worden door een ander dan mij of mijn partner.

Meisje is dus niet verplicht om te betalen. Het zou die jongen sieren dat hij zelf opdraait voor de kosten, Maar juridisch gezien is zijn moeder gewoon de sjaak. Net als bij mij: had ik mijn auto maar niet uit moeten lenen. Mensen onderschatten het risico in deze....



En daarom weigerde mijn vader altijd de auto uit te lenen, wat hem niet in dank werd afgenomen in het dorp waar hij woonde... Dan krijg je situaties zoals: de man van mams schoonmaakster wil de auto lenen, pa weigerde en de man ging doorkleppen in het dorp dat pa er "twee had staan en niets uitleende". Dat die tweede auto van mij was en daar stond omdat er voor mijn eigen huis, een eind verderop, geen parkeerplaats was, vertelde meneer er niet bij. Scheve ogen dus, maar pa was gelukkig eigenwijs genoeg om voet bij stuk te houden. :')

Jis_

Berichten: 11675
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:00

Mer1980 schreef:
Jis_ schreef:
@Mer1980, jammer dat jouw broer een vakantie boven jou helpen verkiest. Ten slotte hielp jij hem ook toen je je auto uitleende. Ik vind dat wel wat zeggen over hem.


Klopt zit daar ook echt mee... maargoed kan er niets aan veranderen. Harde les voor mij.


Kan ik me voorstellen. Is ook zo, loslaten en verder gaan.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:13

Mer1980 schreef:
Kahawa schreef:
Mer1980, had je van de verzekering meer uitgekeerd gekregen als jijzelf de bestuurder was geweest ten tijde van het ongeval dan?


Nee hoor absoluut niet. Dat zeg ik ook niet. Ik snap eigenlijk de opmerking niet helemaal nav mijn tekst. Het is gewoon mijn eigen schuld ik heb mijn auto uitgeleend. Het is gewoon zuur dat ik door zo'n ongeval mijn eigen investering gewoon kwijt ben, maar die was ik dus ook kwijt geweest als ik zelf een ongeval had gehad.

edit: Typo


Welke opmerking? mijn vraag was gewoon uit oprechte interesse. Maar is duidelijk nu.

tengeltje11
Berichten: 7168
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:51

@mer,jouw verhaal is toch totaal anders,je was verzekerd en je broer was niet in schuld.

In het verhaal van TS is de auto niet verzekerd en is de bestuurder uiteindelijk wel de oorzaak van het ongeluk.
Het kan hetzelfde uitdraaien,maar de situatie is toch totaal anders.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 13:32

tengeltje11 schreef:
Ik ben wl nieuwsgierig hoe dit uiteindelijk zal uitdraaien en wie wat op zich zal moeten nemen....


Dat zijn wij ook.
Ik vermoed dat ze wettelijk gezien in haar recht staat en niet voor de schade op hoeft te draaien.
Ik denk dat de brief van rechtsbijstand inderdaad is verstuurd om misschien door te "bluffen" zoveel mogelijk geld eruit te slepen.

Vader van het meisje had al voorgesteld om de afsleepkosten te betalen en ze waren zich eigenlijk nog aan het bedenken hoe ze deze vervelende situatie het beste konden oplossen (ze waren dus van goede wil), toen de brief van rechtsbijstand al op de mat lag. Ja, dan hoef je niet meer verder te denken. Dan schakel je je eigen rechtsbijstand in en laat je het maar over je heen komen.

Mer1980

Berichten: 18919
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:32

tengeltje11 schreef:
@mer,jouw verhaal is toch totaal anders,je was verzekerd en je broer was niet in schuld.

In het verhaal van TS is de auto niet verzekerd en is de bestuurder uiteindelijk wel de oorzaak van het ongeluk.
Het kan hetzelfde uitdraaien,maar de situatie is toch totaal anders.


Het resultaat is hetzelfde, dat heb ik er duidelijk bijgezet, eerste alinea nog maar eens lezen {:} . Maargoed waar het op neer komt, als je de auto uitleent ben je als eigenaar de banketstaaf. tenzij de auto zonder toestemming is meegenomen.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:20

De afsleepkosten zullen gewoon gedekt zijn op de autoverzekering. Dat wordt gewoon vergoed ondanks dat er geen dekking voor de eigen schade is.

Prince

Berichten: 2453
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:07

mylittlejoy schreef:
Edit: op de rechtspraak is er wel een vergelijkbare uitspraak:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... uitgeleend

Citaat:
Aan betrokkene is een verkeersboete opgelegd, omdat een vriend van haar zoon in haar auto te hard heeft gereden. Betrokkene stelt dat de auto tegen haar wil door een ander is gebruikt en vindt dat de boete niet voor haar rekening mag komen.

Volgens de kantonrechter is voldoende aannemelijk geworden dat betrokkene aan de bestuurder tijdens de gedraging hiervoor geen toestemming heeft gegeven. Naar het oordeel van de kantonrechter is echter niet aannemelijk gemaakt dat de bestuurder tijdens de gedraging vóór de rit door betrokkene uitdrukkelijk is verboden achter het stuur plaats te nemen. Betrokkene heeft haar auto vrijwillig uitgeleend aan haar zoon en daar mee wel de verantwoordelijkheid over het voertuig, maar niet de aansprakelijkheid overgedragen. Uit het beroep maakt de kantonrechter op dat de zoon op de terugreis gewoon is meegereden en thuisgekomen. Hieruit volgt dat de autosleutels in ieder geval niet ontvreemd zijn en de auto niet gestolen. Hooguit kan de conclusie getrokken worden dat de zoon zijn verantwoordelijkheid niet heeft genomen. Nu betrokkene haar zoon deze verantwoordelijkheid vrijwillig heeft gegeven en onvoldoende aannemelijk is gemaakt dat de bestuurder tijdens de gedraging vantevoren uitdrukkelijk door betrokkene is verboden de auto te besturen, blijft betrokkene naar het oordeel van de kantonrechter aansprakelijk voor de gedraging .


Superduidelijke uitspraak toch :j.

Omstandigheden zijn vergelijkbaar. Auto uitgeleend aan zoon. Vriend van zoon rijdt in auto een boete. Boete komt voor rekening moeder/eigenaar auto.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:18

Ik vind dit toch bizar. Als je je auto uiteent is het toch logisch dat je verwacht dat degene die ermee rijdt zich op zijn minst aan de verkeersregels houdt? Als je voor vertrek alles moet vastleggen wat niet mag, dan ben je wel even bezig en dan heb je nog kans dat ze er iets mee doen waarvan je nooit op het idee zou gekomen zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:33

Daarom niet uitlenen.

Wij hebben dat ook een keer gedaan met een bijna nieuwe trailer. Nooit meer.
Niets meer.
Mensen gaan maar lekker zelf sparen en werken. Moeten wij ook. Daardoor moeten we ook andere dingen laten wat andere er niet voor over hebben.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:45

Wat een vervelende kwesties allemaal...een les voor iedereen dus.

Goede afspraken van te voren maken...leen je, dan betaal je de schade....

Klein spul uitlenen kennen we allemaal toch? Of nooit meer terug, of stuk of men weet het niet eens en ontkent het ooit geleend te hebben....weg jouw spul, boek, ding of wat dan ook..

Met deze grote dingen, bah zeg.

Ik vind dat zowel,het meisje die reed als de jongen die geleend hebben samen de geleden schade betalen...kennelijk had het meisje erg weinig rij ervaring, op zo een weg kan je het verwachten en zeker als het zo donker is...

Overigens een groepje jongeren met geleende auto's hoor je zo vaak ellende... dat moet ook een les zijn...nooit zimaar bij vreemden na een nacht stappen in de auto stappen...zelf rijden of gehaald laten worden, als openbaar vervoer nier gaat...ik ga er even van uit dat het kids rond de 20 zijn die nog geen eigen auto hebben...

Booooo
Berichten: 6529
Geregistreerd: 26-03-06

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:21

Mijn broertje heeft zo'n zelfde soort situatie gehad.. Nja eigenlijk hetzelfde. Met paar vrienden op stap, eigenaar van de auto had teveel gezopen. Mijn broertje reed terug, en ze kregen een ongeluk. Auto niet allrisk verzekerd etc. Mijn broertje heeft toen zelf aangeboden de dagwaarde van de auto (€3.000) terug te betalen en heeft dit ook gedaan.

Niqui

Berichten: 2189
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:42

Ik hoor net toevallig zo'n verhaal van mijn man. Iemand had zijn auto voor drie weken uitgeleend aan de oppas van zijn kind, om naar Frankrijk te gaan. Je raadt het al: schade aan de auto en een hoop gedoe met de autoverzekering.

Nu lees ik op intranet dat je jezelf via Clixx kunt verzekeren als je een auto leent, zodat de kosten in geval van schade worden vergoed aan de eigenaar, incl. kosten vanwege eigen risico en verlaging van de noclaim korting. Weet niet of dit al eens genoemd is?

De website van Clixx: https://www.clixx.nu/hoe-werkt-clixx/

Citaat:
Voorkom gedoe met een geleende auto. Verzeker hem met Clixx, de autoverzekering die je per dag kunt afsluiten.

Zoolgangster

Berichten: 9734
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:30

Niqui schreef:
Ik hoor net toevallig zo'n verhaal van mijn man. Iemand had zijn auto voor drie weken uitgeleend aan de oppas van zijn kind, om naar Frankrijk te gaan. Je raadt het al: schade aan de auto en een hoop gedoe met de autoverzekering.

Nu lees ik op intranet dat je jezelf via Clixx kunt verzekeren als je een auto leent, zodat de kosten in geval van schade worden vergoed aan de eigenaar, incl. kosten vanwege eigen risico en verlaging van de noclaim korting. Weet niet of dit al eens genoemd is?

De website van Clixx: https://www.clixx.nu/hoe-werkt-clixx/

Citaat:
Voorkom gedoe met een geleende auto. Verzeker hem met Clixx, de autoverzekering die je per dag kunt afsluiten.


Handig om te weten! Dank je voor de link. :-)

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 01:18

Hoe is dit afgelopen TS?

Janiniie
Berichten: 2141
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 03:58

daantjuhhh schreef:
Hoe is dit afgelopen TS?


Ben ook wel benieuwd !

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 10:59

De zaak loopt nog...ambtelijke molens draaien traag helaas. De briefwisseling tussen de rechtsbijstandverzekeringen verlopen nog niet zo snel.

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:52

Oké! Bedankt voor je reactie.

Hou je ons nog op de hoogte als er een uitslag is?

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 17:48

Beiden houden voet bij stuk. Eigenaar van auto wil gehele schade vergoed zien.
Nu is het dus afwachten op een rechtszaak, denk ik. Geen idee hoe lang dit duurt.

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 01:17

Nou de eigenaar van de auto is wel een zak hoor. Sorry dat ik het zeg :oo