auto ongeluk, wie betaald schade?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12253
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:26

daantjuhhh schreef:
Nou de eigenaar van de auto is wel een zak hoor. Sorry dat ik het zeg :oo


Blijf je ook bij die mening als het jou was overkomen?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:29

ja.
Ze moet bij die zoon aankloppen.
Niet bij het meisje dat onder vriendendruk de groep naar huis rijd terwijl dat niet afgesproken was vooraf.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:30

daantjuhhh schreef:
Nou de eigenaar van de auto is wel een zak hoor. Sorry dat ik het zeg :oo

Zou een zak zijn auto uitlenen?

Kidde
Berichten: 3479
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:36

Sclimpre schreef:
daantjuhhh schreef:
Nou de eigenaar van de auto is wel een zak hoor. Sorry dat ik het zeg :oo

Zou een zak zijn auto uitlenen?

Zoals ik het begrijp heeft de eigenaar van de auto zijn auto aan zijn zoon uitgeleend. Die op zijn beurt te dronken was om te rijden waardoor het meisje of een willekeurig iemand anders uit de vriendengroep het over moest nemen.

Als de zoon zijn verantwoordelijkheid had genomen door niet te drinken had er nooit iemand anders achter het stuur hoeven zitten. Daarom vind ik het van de vader ook wel extreem en niet fair om zo te reageren.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:38

meggiemeg schreef:
daantjuhhh schreef:
Nou de eigenaar van de auto is wel een zak hoor. Sorry dat ik het zeg :oo


Blijf je ook bij die mening als het jou was overkomen?


Dan kun je toch nog steeds bij je onverantwoordelijke zoon aankloppen voor de kosten? :?

meggiemeg

Berichten: 12253
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:43

Zij had ook kunnen zeggen Nee ik wil het niet, ze is toch gaan rijden.
Maar ik blijf bij wat ik eerder heb gezegd in dit topic, alle vrienden lappen een gedeelte want ze hebben er allemaal een voordeel bij gehad dat er een auto beschikbaar was. Dan ben je een goede vriend en laat je je niet kennen. En laat je vooral een ander niet barsten.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:46

meggiemeg schreef:
Zij had ook kunnen zeggen Nee ik wil het niet, ze is toch gaan rijden.
Maar ik blijf bij wat ik eerder heb gezegd in dit topic, alle vrienden lappen een gedeelte want ze hebben er allemaal een voordeel bij gehad dat er een auto beschikbaar was. Dan ben je een goede vriend en laat je je niet kennen. En laat je vooral een ander niet barsten.


Maar jij denkt dus dat mensen die hier anders over denken dan jij, er ineens anders over zouden denken als het hunzelf zou overkomen? >;) Waarom? Kun je je zo moeilijk voorstellen dat men hier daadwerkelijk anders in staat dan jij?

meggiemeg

Berichten: 12253
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:46

Kahawa schreef:
Dan kun je toch nog steeds bij je onverantwoordelijke zoon aankloppen voor de kosten? :?


Maar hij heeft technisch gezien de auto niet in elkaar gereden. Het feit blijft wel dat hij zich niet verantwoordelijk heeft gedragen door te gaan drinken terwijl hij de chauffeur was. Was hij gaan rijden terwijl hij dronken was was ook niet echt slim geweest. Hoe dan ook het feit blijft dat iemand voor het hele gebeuren een auto had en na dit avondje niet meer, dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

meggiemeg

Berichten: 12253
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:47

Kahawa schreef:
meggiemeg schreef:
Zij had ook kunnen zeggen Nee ik wil het niet, ze is toch gaan rijden.
Maar ik blijf bij wat ik eerder heb gezegd in dit topic, alle vrienden lappen een gedeelte want ze hebben er allemaal een voordeel bij gehad dat er een auto beschikbaar was. Dan ben je een goede vriend en laat je je niet kennen. En laat je vooral een ander niet barsten.


Maar jij denkt dus dat mensen die hier anders over denken dan jij, er ineens anders over zouden denken als het hunzelf zou overkomen? >;) Waarom? Kun je je zo moeilijk voorstellen dat men hier daadwerkelijk anders in staat dan jij?

Het is vaak heel makkelijk om iets te roepen als het de ander zelf niet raakt. Dus vandaar mijn vraag. Maar iedereen heeft recht op zijn/haar eigen mening.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 02-11-17 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:47

Kidde schreef:
Zoals ik het begrijp heeft de eigenaar van de auto zijn auto aan zijn zoon uitgeleend. Die op zijn beurt te dronken was om te rijden waardoor het meisje of een willekeurig iemand anders uit de vriendengroep het over moest nemen.

Als de zoon zijn verantwoordelijkheid had genomen door niet te drinken had er nooit iemand anders achter het stuur hoeven zitten. Daarom vind ik het van de vader ook wel extreem en niet fair om zo te reageren.

We kennen natuurlijk niet het hele verhaal. Je kan ook zeggen dat de zoon terecht geweigerd heeft om te rijden. Hij had niet moeten drinken, maar wel rijden in dat geval was echt fout geweest. Dat iemand anders dan 'moet' vind ik overdreven. Als je in zo'n geval zegt dat je te weinig ervaring hebt om met een auto die je niet kent in het donker op de baan te gaan, dan is dat einde 'moeten'.
Ze kunnen altijd of een taxi of bus nemen of iemand opbellen om hen en eventueel de auto op te halen. Kost van een taxi is te verwaarlozen tov de kost van een kapotte auto.

Achterom
Berichten: 23066
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:01

meggiemeg schreef:
Kahawa schreef:
Dan kun je toch nog steeds bij je onverantwoordelijke zoon aankloppen voor de kosten? :?


Maar hij heeft technisch gezien de auto niet in elkaar gereden. Het feit blijft wel dat hij zich niet verantwoordelijk heeft gedragen door te gaan drinken terwijl hij de chauffeur was. Was hij gaan rijden terwijl hij dronken was was ook niet echt slim geweest. Hoe dan ook het feit blijft dat iemand voor het hele gebeuren een auto had en na dit avondje niet meer, dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Dan had de eigenaar van de auto de auto niet uit moeten lenen. Punt.

meggiemeg

Berichten: 12253
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:05

Dat is heel makkelijk roepen achteraf, had je de auto maar niet uit moeten lenen, daar krijgt de moeder geen andere auto mee terug. Denk dat ze allemaal hun les wel hebben geleerd, alleen nu nog een nette oplossing lijkt me wel op zijn plaats.

Achterom
Berichten: 23066
Geregistreerd: 28-09-04

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:07

Nee, daar krijgt ze inderdaad geen nieuwe auto mee terug, maar volgens mij is meteen de rechtsbijstand inschakelen ook niet bepaald de manier om de goede relaties te bewaren. En daarom heb ik dan weer niet bepaald medelijden met haar.
Maar zoals anderen ook al zeiden: het maakt niet uit wat wij vinden, het gaat om hoe dit juridisch in elkaar steekt (en daar heeft die moeder met deze actie zelf op aan gestuurd).

meggiemeg

Berichten: 12253
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:15

Klopt Wendy, de wet zal zijn weg volgen als het goed is.
Punt is als de moeder voet bij stuk had gehouden dat ze haar auto bijvoorbeeld niet uit had geleend was ze een stom .... geweest, nu heeft ze m wel uit geleend is ze het nog steeds volgens velen. Dat vind ik niet kloppen. Je mag er van uit gaan dat je geen halfje brood uit leent, dat dat wat je leent dat er dan zuinig en verantwoord mee om wordt gegaan door diegene die het leent. Die zoon blijft fout maar heeft ergens ook wel weer verantwoording genomen. Maar hij blijft een domme zak door te gaan drinken en dan een ander aan te wijzen die moet rijden. Echter zij had ook bij haar standpunt kunnen blijven en zeggen nee is nee. Nu zijn er problemen is er veel gezeur achteraf, daarom was het mijn keuze geweest: samen uit samen thuis, problemen die er zijn ontstaan los je dan ook gezamenlijk op. Ze hebben er tenslotte ook allemaal een voordeel van gehad dat er een auto tot hun beschikking was gesteld.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:23

Er zit blijkbaar een groot verschil tussen wat wij logisch vinden en wat wettelijk op gaat.

Eerlijk gezegd vind ik ook dat de zoon een zakkewasser is en dat moederlief hem de oren moet wassen inplaats van het meisje.

Maar ik vermoed dat de moeder naar de verzekering is gegaan en die heeft gelijk die brief opgesteld en opgestuurd met het idee, hopelijk lukt dat.
Ook die verzekering moet weten dat het maar de vraag is of dit wat oplevert.
Gelukkig heeft het meisje ook rechtsbijstand en nu mogen de verzekeringen en de rechter het uitzoeken.

Ik hoop zelf dat het meisje gevrijwaard wordt van kosten maar het is wel een goede les voor alle betrokkenen en ik ga er mijn kinderen ook even op aanspreken dat ze zoiets dus nooit moeten doen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:53

Citaat:
samen uit samen thuis, problemen die er zijn ontstaan los je dan ook gezamenlijk op. Ze hebben er tenslotte ook allemaal een voordeel van gehad dat er een auto tot hun beschikking was gesteld.

Ja en iemand die bob zou zijn.
Ik zou me helemaal niet verantwoord voelen om te gaan betalen voor iemand die zijn verantwoording niet kent en die op een ander afschuift en zich niet aan gemaakte afspraken houd.

Citaat:
Punt is als de moeder voet bij stuk had gehouden dat ze haar auto bijvoorbeeld niet uit had geleend was ze een stom .... geweest,

Aparte aanname.
Zowel ik als mijn man hebben vroeger nooit de auto van thuis mogen lenen en de ouders waren echt niet een stom...
Bij ons was het heel duidelijk, wil je met de auto koop je er zelf maar 1, want ja anders staat hij elke keer zonder benzine en niemand heeft dat gedaan natuurlijk net zo als met een deuk.

meggiemeg

Berichten: 12253
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:18

bruintje123 schreef:
Aparte aanname.
Zowel ik als mijn man hebben vroeger nooit de auto van thuis mogen lenen en de ouders waren echt niet een stom...
Bij ons was het heel duidelijk, wil je met de auto koop je er zelf maar 1, want ja anders staat hij elke keer zonder benzine en niemand heeft dat gedaan natuurlijk net zo als met een deuk.


Je moest eens weten, zowel mijn man als ik hebben beide een auto, hoe vaak er niet gevraagd wordt of we er niet 1 uit willen lenen, of zelfs gevraagd wordt of ze er 1 mee op vakantie mogen nemen...
Nee ik leen niets uit, geen auto niets. Ik wil geen gezeur en gedoe. Dan wordt ik echt aangekeken van meen je dat nu? Er wordt nog net niet gezegd dat je gierig bent. Je kunt er makkelijk 1 missen. Nou nee, als ik zonder auto kon stond er ook geen 1 op de oprit.
Of de vraag van joh ik moet met meerdere mensen weg, mijn auto is zo klein, die van jullie is zo groot, mag ik m lenen, en dan zo vaak die vraag. Dan denk ik blijkbaar kan je dan toch niet toe met een kleine auto...
Verder ben ik het helemaal met je eens, niemand heeft gedaan en de eigenaar zit met de gebakken peren.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:23

Je kinderen vragen dat of familie en kennissen?
Hier staan ook 2 auto's, toch krijgen we nooit die vraag.
Maar ik denk dat ze wel weten dat we niet uitlenen :)

En dit topic maakt maar weer duidelijk waarom.
Niets verzekerd dus als eigenaar ben je de klos.
Maar ik blijf erbij dat in dit geval de zoon de klojo is die maar op moet hoesten, die had gewoon zijn afspraken na moeten komen. KLaar.

meggiemeg

Berichten: 12253
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:29

(schoon)familie vrienden kennissen kwamen met de vraag.
Helemaal toen we ook nog een bus hadden, ineens waren we full-time verhuizers als het aan iedereen lag. Blij dat dat ding weg is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:53

meggiemeg schreef:
Kahawa schreef:
Dan kun je toch nog steeds bij je onverantwoordelijke zoon aankloppen voor de kosten? :?


Maar hij heeft technisch gezien de auto niet in elkaar gereden. Het feit blijft wel dat hij zich niet verantwoordelijk heeft gedragen door te gaan drinken terwijl hij de chauffeur was. Was hij gaan rijden terwijl hij dronken was was ook niet echt slim geweest. Hoe dan ook het feit blijft dat iemand voor het hele gebeuren een auto had en na dit avondje niet meer, dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Nee, hij heeft de auto aan iemand gegeven die de baan niet kende en die niet verzekerd is als die persoon er mee rijdt. Dus hoe je het ook draait of keert; zoon is fout. Meisje had nee moeten zeggen. Maar als je alles op telt is het de zoon die fout is. Hij had niet moeten drinken wetende dat hij de auto mee had. Hij heeft de auto mee gekregen van de eigenaar en daarmee is de verantwoordelijkheid bij de zoon gekomen.

Ook hier wordt er geen auto uit geleend en ja, dat wordt wel eens gevraagd. Tenminste, ik leen mijn auto niet uit. Wat mijn man doet moet hij zelf weten. Maar mijn auto wordt niet uit geleend. :) En dat heb ik een paar keer heel goed duidelijk gemaakt toen men er van uit ging dat ze mijn auto wel konden nemen want wij hebben er hier toch twee (ja, omdat we elk een auto nodig hebben. :+). Toen stonden ze van "jamaar ik heb al X en Y af gesproken... Ik heb 'm nodig"
Ja,jammer dan, had je eerst moeten nagaan of je hem wel kreeg voor je het af sprak. (ja echt gewoon afspreken en dan hier staan. :+ )
Want "ik ga toch alleen maar naar de paarden en de rest van de dag staat die auto hier maar." :+

Mijn broer nam mijn moeder haar auto regelmatig (met toestemming en ja, ook wel eens één keer zonder toen mijn moeder een paar dagen weg was maar dat heeftie geweten want hij had niet gerekend op onze buurvrouw. :') ) en als hij schade reed was dat gewoon zijn verantwoordelijkheid. Klaar, het verhaal deed er niet toe: hij nam de auto dus hij was verantwoordelijk.
Niet gaan zeiken bij een ander. :)

meggiemeg

Berichten: 12253
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:04

Ayasha schreef:
Ook hier wordt er geen auto uit geleend en ja, dat wordt wel eens gevraagd. Tenminste, ik leen mijn auto niet uit. Wat mijn man doet moet hij zelf weten. Maar mijn auto wordt niet uit geleend. :) En dat heb ik een paar keer heel goed duidelijk gemaakt toen men er van uit ging dat ze mijn auto wel konden nemen want wij hebben er hier toch twee (ja, omdat we elk een auto nodig hebben. :+). Toen stonden ze van "jamaar ik heb al X en Y af gesproken... Ik heb 'm nodig"
Ja,jammer dan, had je eerst moeten nagaan of je hem wel kreeg voor je het af sprak. (ja echt gewoon afspreken en dan hier staan. :+ )


Heel herkenbaar, zeker toen we de bus nog hadden, ja maar ik heb al toegezegd dat ik dan en dan de slaapkamer op kom halen die ik via MP heb gekocht... Jammer dan er zijn vast wel verhuurbedrijven die er nog 1 hebben staan.
Kan het niet snappen dat mensen eigenlijk jouw eigendom zich toe eigenen op die manier, moet je niet willen.

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:52

Hij heeft de auto niet uitgeleend.
Hij wilde zelf niet meer rijden en droeg een ander op dat te gaan doen.

Als je dat wil doen zonder risico te lopen dan moet je de auto all risk verzekeren.

En nee. Mij overkomt dit niet, ik leen mijn auto niet uit.
En als ik in mijn vader zijn auto een keer rij dan is hij all risk verzekerd.

En nee. Mijn vader leent mijn auto niet
Hij rijdt alleen in een automaat, dan breng ik hem wel

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 14:07

Maar een een update geven:
Tegenpartij heeft tot nu toe niets meer van zich laten horen.

Het is een beetje een vreemde zaak geweest. De rechtsbijstand van het meisje viel onder dezelfde verzekering als de verzekeraar van de tegenpartij. Haar vader had al gevraagd of dat geen belangenverstrengeling betekende, maar dat was volgens rechtsbijstand niet zo, want het waren 2 heel verschillende afdelingen :o? .
Maar wat dan wel heel frappant was: vader had al een paar honderd euro aangeboden om tegenmoet te komen in de geleden kosten (afslepen auto o.a.). Rechtsbijstand vroeg of hij niet een iets hoger bod wilde doen. Ehhh, geen belangenverstrengeling??? {:)-:(
Hun verklaring was: als je het voor liet komen dan kwamen er ook allemaal extra kosten bij kijken en hoe hoger het bod, des te eerder de tegenpartij genegen was om er geen rechtszaak van te maken.

Pfff, geen belangenverstengeling my asss :x . Proberen er gewoon zoveel mogelijk uit te slepen, zodat de verzekeringsmaatschappij, waar ze dus beiden onder vielen, zo weinig mogelijk schade zou lijden.

Aangezien we er allemaal veel over zijn gaan lezen, en toch allemaal tot de conclusie kwamen dat de eigenaar van de auto ten alle tijde zelf verantwoordelijk blijft voor de schade aan de auto, hebben de ouders van het meisje ervoor gekozen om dan het risico te nemen en het dan maar tot een rechtszaak te laten komen. Maar, na de uitzending van de rijdende rechter vorige week, die ging over een vrouw die haar auto had uitgeleend, kregen ze opeens tel. van de rechtsbijstand met de vraag of ze nog wat gehoord hadden van de tegenpartij.
Nee dus, dus hebben ze het dossier nu gesloten. Kan natuurlijk altijd heropend worden, maar het ziet er naar uit dat de tegenpartij het toch niet heeft aangedurfd om een rechtszaak te beginnen.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:21

Isabonny schreef:
Aangezien we er allemaal veel over zijn gaan lezen, en toch allemaal tot de conclusie kwamen dat de eigenaar van de auto ten alle tijde zelf verantwoordelijk blijft voor de schade aan de auto, hebben de ouders van het meisje ervoor gekozen om dan het risico te nemen en het dan maar tot een rechtszaak te laten komen. Maar, na de uitzending van de rijdende rechter vorige week, die ging over een vrouw die haar auto had uitgeleend, kregen ze opeens tel. van de rechtsbijstand met de vraag of ze nog wat gehoord hadden van de tegenpartij.
Nee dus, dus hebben ze het dossier nu gesloten. Kan natuurlijk altijd heropend worden, maar het ziet er naar uit dat de tegenpartij het toch niet heeft aangedurfd om een rechtszaak te beginnen.


Dus begrijp ik de eindconclusie? Is het meisje nu helemaal vrij gesteld van schuld en hoeft ze niks meer te betalen?

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 14:30

bridgetF schreef:
Isabonny schreef:
Aangezien we er allemaal veel over zijn gaan lezen, en toch allemaal tot de conclusie kwamen dat de eigenaar van de auto ten alle tijde zelf verantwoordelijk blijft voor de schade aan de auto, hebben de ouders van het meisje ervoor gekozen om dan het risico te nemen en het dan maar tot een rechtszaak te laten komen. Maar, na de uitzending van de rijdende rechter vorige week, die ging over een vrouw die haar auto had uitgeleend, kregen ze opeens tel. van de rechtsbijstand met de vraag of ze nog wat gehoord hadden van de tegenpartij.
Nee dus, dus hebben ze het dossier nu gesloten. Kan natuurlijk altijd heropend worden, maar het ziet er naar uit dat de tegenpartij het toch niet heeft aangedurfd om een rechtszaak te beginnen.


Dus begrijp ik de eindconclusie? Is het meisje nu helemaal vrij gesteld van schuld en hoeft ze niks meer te betalen?


Als de tegenpartij niets meer van zich laat horen (ik weet niet of er een max. termijn is waarbinnen ze moeten reageren, maar er zijn natuurlijk al weer enkele maanden verstreken) dan hoeft ze dus niets te vergoeden.