Beleggers op het forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:46

Ik sta 10% in de plus dit jaar, maar heb enkel ETF's, dus een beetje saai verder.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:46

Badeendje schreef:
Ik sta 10% in de plus dit jaar, maar heb enkel ETF's, dus een beetje saai verder.


Welke heb je?

8nnemiek

Berichten: 43460
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:10

Dat is netjes zeg, 10% in de plus!
Heb je een ETF die in een bepaalde branche zit?
Wij hebben een hele tijd Vanguard gehad. Ik zie dat die sinds begin dit jaar ook 10% in de plus staat. Maar die hebben we een tijdje geleden met nog iets meer winst verkocht. Helaas zat daar niet al te veel geld in :+ Zul je net zien haha.

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:20

Northern Trust fondsen, gewoon de all-world/wereldindex variant.

Jammer van de verkoop; was voor mij idd de reden om gewoon de passieve beleggingsstrategie te hanteren. Hoef ik er niet overna te denken en kan ik aan het eind van de maand al m'n geld van de lopende rekening naar de beleggingsrekening boeken.

lizard
Berichten: 5326
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:16

Nou,8nnemiek.
Ik zie dat Alibaba een stuk gedaald is.
Is dit een moment voor jou om bij te kopen?

Hier gaan de koersen ook rustig omhoog.

8nnemiek

Berichten: 43460
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:34

Klopt :j Ze staan nu weer op een interessant punt om te kopen. Wij hebben vorig jaar redelijk wat gekocht, toen stonden ze ook rond deze koers, iets lager nog dacht ik, en rond deze tijd vorig jaar heeft Alibaba toen ook nog eens heel veel aandelen terug gekocht, wat ook wel een teken is dat de koers echt gunstig is. Maar we hebben nu genoeg Alibaba aandelen, dus kopen even niet meer bij.
Ondanks dat de koers erg gunstig is zijn ze afgelopen jaar niet enorm gegroeid, en volgens mijn vriend komt dat voor den groot deel door het sentiment. China blijft toch wat ‘eng’ om in te beleggen, een tijdje geleden was er wat onzekerheid of ze op de Amerikaanse beurs mochten blijven, en er is natuurlijk wel eens gedoe met handelsoorlogen.
Ik las iets over een spinoff waardoor het aandeel nu flink gezakt is, en de komst van Biden naar China, maar de koersval is een nogal overdreven reactie daarop.
De kans is dus best groot dat het vandaag weer net zo hard stijgt. Of niet :+ Niks van te zeggen in dit geval!

Het is in ieder geval een bedrijf dat gewoon groeit, winst maakt, netjes binnen hun voorspellingen.. ze draaien goed, en hebben een koers/winst verhouding van 16, wat eigenlijk perfect is.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:44

Ik heb een stipje gezet op dit topic :) Zojuist - na een jaar wikken en wegen - een pensioenbeleggingsrekening geopend bij Meesman om mijn jaarruimte te kunnen benutten. Ten opzichte van Brand New Day waren de jaarlijkse kosten bij Meesman lager (0,75% t.o.v. 1,11%) wat de doorslag gaf. Het liefst had ik per maand een bedrag ingelegd, maar het moet nu maar even in één keer.

Daarnaast heb ik begin dit jaar al een rekening bij de giro geopend om in ETF's te beleggen, maar de keuze was iets te reuze toen ik daadwerkelijk ETF's wilde kopen. Voor het einde van het jaar wil ik er toch echt drie hebben en dan wordt het maandelijks inleggen en toekijken om wellicht ooit met vervroegd pensioen te kunnen gaan *D

lizard
Berichten: 5326
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:22

Xlrlijn.
Keuzestress.

Ik heb 2 etf's.
Vanguard s en p 500.
En een met technologie.

Prairy
Berichten: 9160
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:03

Check even de site van Mr FOB als je wil beleggen in ETFs om met vervroegd pensioen te gaan.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:11

Hoe gaat het bij iedereen? Waren er nog mensen die Adyen hadden gekocht toen hij 'laag' stond? Ik twijfelde toen maar heb het niet gedaan omdat wij alleen indexbeleggen, maar had toch spijt :+

Verder loopt het als een trein de laatste maand!

lizard
Berichten: 5326
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:27

Nee,ook geen Adyen gekocht.

Hier ging het de hele zomer hard gewoon slecht.

En november was heel goed .

Als december ook zo goed is,dan heb ik een heel goed jaar.

8nnemiek

Berichten: 43460
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:48

Hier nog steeds niet veel nieuws :)) Beetje nieuw spul gekocht, beetje verkocht.. nog geen grote winsten dit jaar, maar ook geen verlies.. alleen best veel dividend, dat is wel leuk.
Hier is het gewoon afwachten tot de bedrijven die we nu hebben eindelijk een goed gaat stijgen haha.
Wel een beetje balen dat we Intel te vroeg hebben verkocht haha!

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:22

Hier wel Adyen bijgekocht. Niet veel hoor, dat durfde ik dan weer niet. Wel mijn crypto inleg eruit gehaald deze week. Ging lekker daar!

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 09:16

Tot nu toe een goed jaar gedraaid. Rendement staat nu op 25,5% overall :) ga er volgend jaar/over 2 jaar veel vanaf halen om mijn DUO lening af te betalen, want dan begint de rente daar te tellen.

8nnemiek

Berichten: 43460
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 09:41

Slim om er je lening mee af te betalen :j

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:52

Hier ook heel erg getwijfeld, maar ook geen Adyen gekocht, hadden we het toch maar gedaan he..
Crypto ging hier afgelopen week ook ineens erg omhoog!

8nnemiek

Berichten: 43460
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:36

Hier ook geen adyen. Wel even naar gekeken toen hij op de bodem stond, maar was voor ons iets te veel risico.

IMAY1990

Berichten: 1893
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:59

Hier vooral "makkelijk" beleggen. Ik heb niet de ruimte en tijd om zinvol zelf te beleggen op het moment dus ik hou het bij mijn Peaks rekening en het ESOP programma van mijn werk.

Eind 2022 is mijn eerste inleg voor dat ESOP programma gematured op €3170 op een pre tax inleg van €750, vor een return van 33.39% per jaar. Daar moets wel nog een hoop belasting vanaf. De eerste €750, oorspronkelijke inleg, was al belasting over betaald dus die is 100% terug gekomen, door de constructie moest over de rest inkomstenbelasting betaald worden. Maar nog steeds een behoorlijk bedrag aan over gehouden zonder er zelf echt iets voor te hoeven doen, en zonder risico om er geld op te verliezen. De €750 inleg was gegarandeerd, en als de koers van het bedrijf boven de inkoopprijs kwam werd het gegarandeerde bedrag steeds iets hoger, terwijl het bedrag niet zakt als de prijs daalt tot onder de inkoopprijs.

Ik zit naast deze inleg ook met een inleg in eind 2020, 2021 en 2022. 2023 niet omdat ik het geld even niet over had om in te leggen deze keer. 2020 loopt goed. Die staat nu al op gegarandeerd 32.25% rendement per jaar aan het einde van de looptijd met 76% rendement per jaar geactualiseerd tot nu toe. Die percentages gaan per maand naar elkaar toe lopen, maar hier verwacht ik wel een goed resultaat van. 2021 is meer pech, prijs op het inkoopmoment blijkt een piek te zijn geweest, deze heeft een hele tijd op minimaal return van 1.86% per jaar gestaan, en is eind november voor het eerst in tijden weer hoger gewaardeerd dan de vorige current value met een paar euro, maar daar verwacht ik geen hele bijzondere dingen van. Voor 2022 schommelt het nog heel erg, actual annual return to date van 3 maanden terug was nog 60%, met een projected minimal annual return in 2027 van 0.89%. Eind november zijn die cijfers 121% en 1.4%. Naarmate de tijd vordert gaan die cijfers dichter naar elkaar toe komen. De actual annual return gaat minder schommelen en de min annual return gaat alleen maar dichterbij komen.

Al met al wellicht niet de meest winstgevende manier van investeren maar wel een voor mij heel eenvoudige en zo goed als risicovrije manier. En zoals het er nu uit ziet nog steeds niet slechter dan het geld op een bankrekening zetten.

Zou overigens in de toekomst wel zelf ook willen beleggen, maar alleen met geld dat ik echt kan missen en als alleenstaande woonachtig in Amsterdam wringt het daar nog een beetje...

Charlottemv
Berichten: 906
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:14

Dit was een leuk jaar om echt te starten met beleggen voor mij. Ik had in het verleden wel wat hier en daar gedaan, maar altijd met kleine bedragen.

Dit jaar wat ruimer ingelegd en het staat goed in de groene cijfers tot nu toe (32% YTD). Ik had Adyen al heel lang op m’n verlanglijstje staan en ben nu dan ook ingestapt op net onder de €700.

lizard
Berichten: 5326
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:17

Heb je goed gedaan.

8nnemiek

Berichten: 43460
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:22

Goed zeg! Leuk om meteen je eerste jaar zo veel rendement te hebben :D

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:35

Hier staan we nog in het rood met onze iShares, alleen door het dividend in de plus en daar gaat het ons om. De rest is voor de lange termijn, zal vast wel weer gaan stijgen.

lizard
Berichten: 5326
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:14


hwn
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:26

Ik meld me ook weer eens, niet echt actief hier omdat mijn aandelenportefeuille vooral voor de dividenden is.

Zowel ikzelf als mijn ma hebben aandelen van Intervest Offices & Warehouses. Mijn pa zaliger was eerder de beurskenner, ik vertrouwde op zijn oordeel, maar hij is er al enkele jaren niet meer.

Nu komt er een Amerikaans overnamebod op deze aandelen:

https://www.test-aankoop.be/invest/bele ... warehouses

Nu vroeg ik me af: wat gebeurt er als je niet verkoopt nav dit overnamebod? Kan dit? En krijg je dan nog dividenden uitgekeerd? Want de hoge dividenden zijn voor mij de reden dat ik wat twijfelachtig sta tegenover verkoop, zeker aangezien mijn gemiddelde aankoopprijs 20,72 euro is, dus niet dat ik een fortuin verdien aan verkoop.

Mijn schoonbroer vindt me dom als ik niet zou verkopen, maar het is de hobby van mijn schoonbroer om me dom te vinden, gelukkig zie ik hem maar 2x per jaar: Kerstavond en Nieuwjaar, de twee keren dat ie cadeau's krijgt, dus ik weet niet of zijn mening wel klopt. Hij heeft nu al verkocht, maar als ik nu verkoop, doe ik verlies, dus dan is afwachten tot het overnamebod van 21 toch interessanter.

Hij vindt dat ik al moest verkocht hebben, omdat de koers anders gaat kelderen als de deal niet doorgaat. Maar het gaat mij en ma vooral om de dividenden, en die zijn echt aanzienlijk bij dit aandeel.

Wat is wijsheid hierin?

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:31

Iedereen zal er anders instaan, maar verkopen met verlies doe ik eigenlijk niet. Laat het lekker staan en wacht op beter moment.