Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:12

Staat er een datum op dat document? Op 8/2/45 (kan ook 8/1 zijn) is mijn opa naar Dora gebracht via een spooktrein. Ik geloof dat de bevrijding toen zo dichtbij kwam dat ze iedereen gewoon in treinen hebben gepropt om naar vernietigingskampen te voeren, om alle "bewijs" uit te wissen. Helaas voor hen is dat goddank mislukt.

Het kan dus perfect dat jouw pépé op een lijst stond voor Auschwitz, mede omdat hij waarschijnlijk ver uitgeput en ziek was. De verzetslieden werden immers verplicht om in de steengroeve te werken en de gemiddelde overlevingstijd daarvan was 5 weken. Wat perfect klopt met zijn Overlijdensdatum. En wat niet meer bruikbaar was, dat werd weggewerkt. Er waren in zijn eindlamp ook ovens maar als de tijd te krap werd gingen mensen weleens op transport naar een ander vernietigingskamp.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 08:17

Varekaj schreef:
Staat er een datum op dat document? Op 8/2/45 (kan ook 8/1 zijn) is mijn opa naar Dora gebracht via een spooktrein. Ik geloof dat de bevrijding toen zo dichtbij kwam dat ze iedereen gewoon in treinen hebben gepropt om naar vernietigingskampen te voeren, om alle "bewijs" uit te wissen. Helaas voor hen is dat goddank mislukt.

Het kan dus perfect dat jouw pépé op een lijst stond voor Auschwitz, mede omdat hij waarschijnlijk ver uitgeput en ziek was. De verzetslieden werden immers verplicht om in de steengroeve te werken en de gemiddelde overlevingstijd daarvan was 5 weken. Wat perfect klopt met zijn Overlijdensdatum. En wat niet meer bruikbaar was, dat werd weggewerkt. Er waren in zijn eindlamp ook ovens maar als de tijd te krap werd gingen mensen weleens op transport naar een ander vernietigingskamp.


Nee, helaas geen datum...
Ik heb idd nog andere documenten waarop verschillende ziekten vermeld staan, die ben ik nog aan het vertalen. Op één van de documenten staat dat hij gestorven is aan longontsteking, en dat hij oa diarree had.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:35

Het was een ijskoude en natte winter, ze moesten heel veel buiten staan op appèl (elke ochtend al zeker een uur) en er was een epidemie van diarree in het kamp. Kan perfect kloppen dus.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 17:47

Varekaj schreef:
Het was een ijskoude en natte winter, ze moesten heel veel buiten staan op appèl (elke ochtend al zeker een uur) en er was een epidemie van diarree in het kamp. Kan perfect kloppen dus.


Aha, ik heb ondertussen een document kunnen vertalen, dat zou zijn opgesteld eind 1954 in een speciaal registratiekantoor. Doodsoorzaak: longontsteking - diarree - hartfalen.

Het vertalen gaat traaaag. Ik heb vroeger nog Duits gehad op school, ik wou dat ik maar beter had opgelet!

Algemeen vraagje
Eén van de zaken waar ik echt niet uitraak: ik kom 2x de afkorting P.P. tegen.
1x in een Duits document van het Centrum voor voorlopige hechtenis Essen --> daar staat "Gruppe P.P." bij.
En 1x in Duits document waarvan ik de oorsprong niet kan herleiden --> daar staat "PP Gr-Strehl." bij. "Gr-Strehl. = Gross-Strehlitz, maar die PP? Is dat dezelfde P.P. als in het andere document?
Iemand een idee?

Ondertussen zonet nog een boek ontvangen - (Het) Sanatorium van Henk Verheyen.
Op "Wij Musselmänner" wacht ik nog steeds vol spanning!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:11

Partizaner-protest?

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 18:12

Varekaj schreef:
Partizaner-protest?


Dat klinkt veel logischer dan pret-pakket :+

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:30

Varekaj schreef:
Het boek der kampen heb ik ook :j en de apotheker van auswitch. Zal er eens door neuzen.

Zou jij eventuele relevante info en foto's uit dat boek door willen geven aan LWDaisy? Ik heb er momenteel wat weinig tijd voor.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 11:35

Ik ben vandaag nog een ware schat ik mijn boekenkast tegengekomen, een boek over de architect van Gross-Rosen. Ik had er geen idee van dat ik die had liggen!

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:43

LWDaisy schreef:
Ik ben vandaag nog een ware schat ik mijn boekenkast tegengekomen, een boek over de architect van Gross-Rosen. Ik had er geen idee van dat ik die had liggen!

Wauw! Mag ik de titel van dat boek? Ik heb nog geen één boek over Gross-Rosen en ik vind het wel interessant.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 11:51

Ugh, heeft er iemand een idee hoe ik onderstaande afbeeldingen van de lijst toch nog open krijg? De website lijkt een beetje verouderd, en er staan geen contactgegevens op, dus ik kan de eigenaar van de website niet mailen oid... Als ik op een afbeelding klik, komt er "page not found" op.

http://users.telenet.be/wereldoorlog2/werkkamp.html
Afbeelding

Victory-Boy
Ik heb het boek nog niet echt ingekeken, ik was van ver eens aan het rommelen in mijn boekenkast welke boeken ik zaterdag mee wil nemen naar mijn oom, dus over de inhoud kan ik je nog niet veel vertellen, maar dit is hem:

Afbeelding

Afbeelding

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 11:58

Victory-Boy schreef:
LWDaisy schreef:
Ik ben vandaag nog een ware schat ik mijn boekenkast tegengekomen, een boek over de architect van Gross-Rosen. Ik had er geen idee van dat ik die had liggen!

Wauw! Mag ik de titel van dat boek? Ik heb nog geen één boek over Gross-Rosen en ik vind het wel interessant.


Ik heb trouwens eerder deze week
- Ontmoetingen in de hel - Hanna Hammelburg-De Beer
- De jongen die 10 concentratiekampen - Alan Gratz
gelezen, daarin wordt ook verteld over Gross-Rosen :)

Momenteel ben ik bezig ik Het sanatorium van Henk Verheyen, die werd zoals mijn overgrootvader ook van Essen naar Esterwegen naar Gross-Rosen gedeporteerd. Ik heb hem nog niet uit, maar ook hier wordt duidelijk omschreven hoe het er in die kampen toe ging.

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:22

Dank je wel. Volgens mij heb ik nog geen één van de boeken die je vermeldt.
De meeste boeken die ik heb gaan over Auschwitz, Treblinka, Sobibor, Bergen-Belsen, Theresiënstadt, Oradour, Vel d'Hiv, Westerbork en diverse boeken die over meerdere kampen gaan of over de Holocaust in het algemeen. Ik zou ze het liefst allemaal willen hebben, maar dan moet ik eerst de loterij winnen.
Het is zo'n interessante geschiedenis.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:01

LWDaisy schreef:
Ugh, heeft er iemand een idee hoe ik onderstaande afbeeldingen van de lijst toch nog open krijg? De website lijkt een beetje verouderd, en er staan geen contactgegevens op, dus ik kan de eigenaar van de website niet mailen oid... Als ik op een afbeelding klik, komt er "page not found" op.

http://users.telenet.be/wereldoorlog2/werkkamp.html
[ [url=m/yg5oTw.png]Afbeelding[/url] ]



Ik lees stilletjes met je mee, misschien kan ik je hier wat van dienst zijn in je speurtocht :)
De afbeeldingen krijg ik helaas ook niet aan de praat, maar de url die je post is een onderdeeltje van een completere pagina (uit de tijd dat we frames hadden :D ), dus ga naar http://users.telenet.be/wereldoorlog2/, daar staan wel contactgegevens. Hopelijk is Pieter nog te bereiken en heeft hij de lijsten nog op zijn eigen pc.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 13:27

Indy_Mouse_9 schreef:
LWDaisy schreef:
Ugh, heeft er iemand een idee hoe ik onderstaande afbeeldingen van de lijst toch nog open krijg? De website lijkt een beetje verouderd, en er staan geen contactgegevens op, dus ik kan de eigenaar van de website niet mailen oid... Als ik op een afbeelding klik, komt er "page not found" op.

http://users.telenet.be/wereldoorlog2/werkkamp.html
[ [url=m/yg5oTw.png]Afbeelding[/url] ]



Ik lees stilletjes met je mee, misschien kan ik je hier wat van dienst zijn in je speurtocht :)
De afbeeldingen krijg ik helaas ook niet aan de praat, maar de url die je post is een onderdeeltje van een completere pagina (uit de tijd dat we frames hadden :D ), dus ga naar http://users.telenet.be/wereldoorlog2/, daar staan wel contactgegevens. Hopelijk is Pieter nog te bereiken en heeft hij de lijsten nog op zijn eigen pc.


Oh dankjewel! De link om hem te mailen doet het niet, maar ik heb hem opgezocht op facebook, hopelijk heb ik de juiste Pieter gevonden :D Dankjewel voor de hulp!

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 13:28

Victory-Boy schreef:
Dank je wel. Volgens mij heb ik nog geen één van de boeken die je vermeldt.
De meeste boeken die ik heb gaan over Auschwitz, Treblinka, Sobibor, Bergen-Belsen, Theresiënstadt, Oradour, Vel d'Hiv, Westerbork en diverse boeken die over meerdere kampen gaan of over de Holocaust in het algemeen. Ik zou ze het liefst allemaal willen hebben, maar dan moet ik eerst de loterij winnen.
Het is zo'n interessante geschiedenis.


Ik vul nu ongeveer anderhalf jaar al betalende enquetes in, waar ik beloningen voor krijg in de vorm van bonnen van oa Bol.com, op die manier koop ik sindsdien de meerderheid van mijn boeken zonder dat mijn portemonnee pijn doet :+ Als je wilt, stuur ik je via pb waar ik dat doe :)
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 20-05-21 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mingming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:29

Ik lees al een tijdje mee, want ik vind het zo mooi en interessant wat je aan het doen bent. Lijkt me heel heftig om zo de geschiedenis uit te pluizen.

De email van de link hierboven kreeg ik wel open, het is: pieter.van.hoorne@telenet.be

Mocht je dat nog willen proberen.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 13:30

mingming schreef:
Ik lees al een tijdje mee, want ik vind het zo mooi en interessant wat je aan het doen bent. Lijkt me heel heftig om zo de geschiedenis uit te pluizen.

De email van de link hierboven kreeg ik wel open, het is: pieter.van.hoorne@telenet.be

Mocht je dat nog willen proberen.


Held *\o/* *\o/*

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 14:50

Gatsie wat ben ik toch blind. Ik zit hier maar te vertalen, en kijk al 2 dagen over wat me in grote letters aanstaart: NN-Häftling. Mijn overgrootvader was dus inderdaad een Nacht-und-Nebel gevangene, een speciale strafklasse die bedoelt was om verzetsstrijders spoorloos te laten verdwijnen...


Het is ook zo ontzetten veel, dat op me afkomt. Ik probeer orde te scheppen in een chaos, die erg indrukwekkend is en persoonlijker wordt bij elke ontdekking die ik doe. Erg heftig allemaal.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:13

Dan kan je met wat geluk terugvinden wanneer hij in Antwerpen is opgepakt, die razzia's staan gedocumenteerd volgens mij.

Ik heb het boek "mijn strijd" ook, maar ben er nog niet in begonnen. Dit weekend kan ik misschien de andere boeken eens doorspitten. Als ik wat tegenkom geef ik een seintje :)

Suzanne F.

Berichten: 49373
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:29

Bedoel je met Mijn strijd Mein Kampf? Daar is haast niet doorheen te komen kan ik je vertellen. Ik heb hem wel maar het is heel veel gezwets zonder lijn en zonder verhaal.

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:57


Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:41

LWDaisy schreef:
Ik vul nu ongeveer anderhalf jaar al betalende enquetes in, waar ik beloningen voor krijg in de vorm van bonnen van oa Bol.com, op die manier koop ik sindsdien de meerderheid van mijn boeken zonder dat mijn portemonnee pijn doet :+ Als je wilt, stuur ik je via pb waar ik dat doe :)

Oh, heel graag! Dat zou echt geweldig zijn!
Suzanne F. schreef:
Bedoel je met Mijn strijd Mein Kampf? Daar is haast niet doorheen te komen kan ik je vertellen. Ik heb hem wel maar het is heel veel gezwets zonder lijn en zonder verhaal.

Daar kwam ik inderdaad ook niet doorheen. Een goede schrijver was hij zeker niet.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 12:02

Kleine update - ik heb via facebook idd de juiste Pieter te pakken *\o/* De website is echter 15 jaar oud, en de lijsten staan niet op zijn huidige pc. Hij gaat op zijn oude computers zoeken of hij ze daar nog vind! *\o/*

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:39

Super! Ik hoop dat hij ze nog vindt. :)

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 19:05

Update:

Ik zit aan pagina 97 in Wij, Müselmänner - wat een heavy boek zeg. Heel goed geschreven! Een deel van dit traject is hetzelfde als het traject van mijn overgrootvader - ik mankeer in mijn eigen zoektocht de datum van het transport van Esterwegen naar Gross-Strehlitz, maar na een beetje opzoekwerk heb ik hier wel een vermoeden van. Ik heb Gedenkstäte Esterwegen hier vandaag over gemaild, ik hoop snel antwoord te krijgen van hen.

Ik weet dat de volgende halte Gross-Rosen is, en dat dat voor mijn overgrootvader hetzelfde transport is als dat van René Lambrechts, de auteur van het boek. Heel intens om te lezen dus!

Van Pieter heb ik nog niets nieuws vernomen, ik blijf in spanning afwachten op zijn antwoord.

Ik heb eergisteren voor het eerst samen gezeten met mijn oom, die had nog een he-le-boel foto's bij van mijn overgrootvader in het leger. Mijn mama en vriend waren hier ook bij, dus het ging ook over de familie, maar volgende week vrijdag heb ik alleen met mijn oom afgesproken, en kunnen we ons wat meer toeleggen op de zoektocht. Ik zal dan ook alle foto's en documenten kunnen inscannen. Ook heeft mijn oom 2 medailles van mijn overgrootvader, waar ik dan gedetailleerde foto's van kan maken.

We blijven dus spitten en graven.
Via een ander forum wordt ik ook erg goed geholpen, ik heb daar iemand gevonden die me helpt de foto's te analyseren. Gelukkig maar, want van het Leger ken ik helemaal niets. Ik probeer me wel zo goed mogelijk in te lezen, maar ik ben de laatste 2 weken énorm veel info aan het proberen verwerken, en ik merk dat het héél intens en heavy is.

Ik ben een audioboeken-mens, die kan/mag ik beluisteren op mijn werk dus dat is erg fijn, zo kan ik tijdens mijn werk oorlogsboeken beluisteren. In Het Nest werd het volgende gezegd: je verdiepen in de oorlog verandert iets wezenlijks in jezelf.
Dat kan ik echt kei hard beamen.

Ik ben gisteren voor het eerst in mijn leven op bedevaart geweest, naar Gaverland. Ik heb een 15km gestapt. Ik voelde me de hele tijd een ongelooflijke tr*t - ik was gezellig met familie (max. aantal toegelaten personen zijn ivm Corona niet overschreden) en de honden, we zijn halverwege koffiekoeken gaan halen, ik had loopschoenen van Nike aan en een warme jas met eendendons aan, ik had mijn gebreide en met fleece gevoerde haar/oorband op, ... Een gezellig tochtje dus. Ik kon alleen maar denken aan de dodenmarsen, en hoe f*cking veel zwaarder die waren.

Ik heb van mijn oom het boek Was mijn opa een held? gekregen, dat zou ons ook moeten kunnen verder helpen in onze zoektocht. Eerst mijn huidige boek uitlezen, zodat ik die volgende week kan meegeven aan mijn oom, zodat hij die ook kan lezen.

We blijven bezig hoor. Het is zwaar, intensief, er komt enorm veel info op ons af en het laat diepe indruk na, maar we blijven gewoon gaan.

Over de NKB vind ik eigenlijk niets wat te maken heeft met mijn overgrootvader.
Ook weet ik nog steeds niet wanneer hij waarom is opgepakt, en hoe hij in Essen terecht kwam.

Nog veel werk voor de boeg dus!



Tussen de foto's zaten ook andere familiefoto's. Blijkbaar reed zowat iedereen in mijn familie paard, ik heb het dus niet van vreemden. Een leuke noot om tussendoor te ontdekken! :)