Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leintje_

Berichten: 4209
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 00:42

Yom schreef:
Wie kan mij, in jip en janneke taal doe maar :o , vertellen hoe de boosterprik (die naar mijn idee al op de plank lag voordat omikron ontdekt was) mij kan beschermen tegen omikron dan

Het probleem zit hem in het feit dat het spike-eiwit (dus de plaats waar een antilichaam aan bindt) zodanig is veranderd, dat de antilichamen minder stevig aan het virusdeeltje binden, waardoor het virus minder goed wordt geneutraliseerd (het antilichaam kan loskomen door de minder sterke binding). Het virus zal dus makkelijker kunnen ontsnappen aan de antilichamen door de minder efficiënte binding. Als je boostert, dan gaat het immuunsysteem meer antilichamen aanmaken. Hoe meer antilichamen er worden aangemaakt, hoe kleiner de kans dat het virusdeeltje kan ontsnappen, ondanks dat de antilichamen minder goed binden, simpelweg omdat er meer antilichamen zijn die kunnen binden.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 01:51

oomens schreef:
Dilan93 schreef:
Nee joh, dan gaan ze verder met het Egyptisch alfabet :+

"In de laatste maanden van 2023 heeft de papyruspluimenvariant de watergolfjesvariant grotendeels verdrongen. Het RIVM maakt zich zorgen omdat op diverse plaatsen ook de staand-poppetje-naar-rechts-kijkend-variant en de scarabeevariant zijn opgedoken."


Veeg me op! _O-

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 06:44


Mando

Berichten: 15721
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 06:56

Niwla schreef:
Wat gebeurt er met je woning (huur of koop) als je in de gevangenis komt?


Bij huurwoningen wordt in de meeste gevallen eenzijdig het contract opgezegd.
Ligt aan de duur van de straf en ook of er overlast is geweest.
Als mensen hun huur betalen en geen overlast gegeven hebben blijft de woning van diegene die vast zit.
De meeste die in de bak komen hebben een uitkering dus dan blijven
ze de huur betalen.
Ligt echt aan de situatie.
Woningen moeten bewoond blijven dus als het langere tijd is dan eenzijdige opzegging.

Anoniem

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:07

Ik vraag me af of er meer bokkers zijn, die bij het legen van de vuilnisbak. (Zak uit de pedaalemmer trekken aan de koortjes) Moeten denken aan de geboorte van een kalfje. 8)7

leintje_

Berichten: 4209
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:09

Ik in ieder geval niet :Y)

Roihi

Berichten: 2903
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:10

Alou: haha nee maar vanaf nu waarschijnlijk wel. Bedankt om het in mijn hoofd te steken :')

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:12

Alou schreef:
Ik vraag me af of er meer bokkers zijn, die bij het legen van de vuilnisbak. (Zak uit de pedaalemmer trekken aan de koortjes) Moeten denken aan de geboorte van een kalfje. 8)7


En vanaf nu word ik bij iedere aflevering van Dr. Pol er aan herinnerd dat ik het vuil nog buiten moet zetten! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:15

axel_1997 schreef:
[***] schreef:
Ik vraag me af of er meer bokkers zijn, die bij het legen van de vuilnisbak. (Zak uit de pedaalemmer trekken aan de koortjes) Moeten denken aan de geboorte van een kalfje. 8)7


En vanaf nu word ik bij iedere aflevering van Dr. Pol er aan herinnerd dat ik het vuil nog buiten moet zetten! :+


Ja ik zie dan ook echt zo een Dr. Pol verlossing voor me met ketting om de hoefjes }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:27

Rocamor schreef:
Mkango schreef:
Waarom werken ze trouwens niet gewoon het alfabet in de juiste volgorde af met die benamingen? :') We gaan van alfa naar beta naar delta naar omikron, hoe dan?! :')


Hóe sneller we bij z zijn ded te sneller zijn we van die k corona af?
De zèta komt voor omikron. :)) Het Griekse alfabet eindigt op omega. :D

oomens schreef:
Dilan93 schreef:
Nee joh, dan gaan ze verder met het Egyptisch alfabet :+

"In de laatste maanden van 2023 heeft de papyruspluimenvariant de watergolfjesvariant grotendeels verdrongen. Het RIVM maakt zich zorgen omdat op diverse plaatsen ook de staand-poppetje-naar-rechts-kijkend-variant en de scarabeevariant zijn opgedoken."

_O- _O- _O-

c_alsemgeest

Berichten: 20700
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 12:42

Alou schreef:
Ik vraag me af of er meer bokkers zijn, die bij het legen van de vuilnisbak. (Zak uit de pedaalemmer trekken aan de koortjes) Moeten denken aan de geboorte van een kalfje. 8)7


Nu wel :')

RanjaRietje

Berichten: 587
Geregistreerd: 04-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:00

Alou schreef:
Ik vraag me af of er meer bokkers zijn, die bij het legen van de vuilnisbak. (Zak uit de pedaalemmer trekken aan de koortjes) Moeten denken aan de geboorte van een kalfje. 8)7


Haha hoe kom je erbij :') ik zal er vanaf nu aan denken :D

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:35

Ik gebruik nooit een krik om de vuilniszak er uit te trekken... Misschien een idee voor de standvastige zakken die door vacuum vast zitten _O-

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 15:19

axel_1997 schreef:
Hoe zijn de japanners ooit op het recept voor kogelvis gekomen?
Geen eten weggooien snap ik.
Maar na de derde poging en de derde begrafenis is de conclusie toch dat het geen eten is?
Misschien een mislukte moordpoging?


Door deze vraag begon ik me weer af te vragen hoe men kaas ooit heeft ontdekt... Of nog belangrijker, stremsel...

Heeft iemand ooit een kalvermaagje in de melk geflikkerd, geroerd en gedacht: Ah, dit wil ik opeten?

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 15:22

Zo vraag ik me al lang af wat iemand heeft bezield om muziekinstrumenten te ontwerpen en vervolgens hoe besloten is dat dat ene muziekstuk toch echt 7 violisten nodig heeft en geen 6, 8 of 10.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 15:57

Dat zal @musiqolog wel kunnen beantwoorden.

Maar mensen kunnen ook muziek maken zonder instrument.
Dus instrumenten in het algemeen zullen wel ontstaan zijn uit potten, pannen en andere voorwerpen die een geluid konden voortbrengen en dus iets bijdroegen aan de muziek. Na een paar duizend jaar experimenteren heb je een viool.

Het aantal instrumenten werd waarschijnlijk meestal bepaald door de verwachte beschikbaarheid en de gewenste prestige. Orkesten voor zeer oude muziekstukken zijn meestal een stuk kleiner dan die voor nieuwere muziek. Een luit heb ik gelezen was een gruwelijk duur, moeilijk te maken en moeilijk te leren spelen instrument. Dus het was onnodig-duur en vrij onzinnig om zes luitspelers in een orkest te hebben.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 16:07

Waarom is de N van Nutella zwart?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 16:11

Janine1990 schreef:
axel_1997 schreef:
Hoe zijn de japanners ooit op het recept voor kogelvis gekomen?
Geen eten weggooien snap ik.
Maar na de derde poging en de derde begrafenis is de conclusie toch dat het geen eten is?
Misschien een mislukte moordpoging?


Door deze vraag begon ik me weer af te vragen hoe men kaas ooit heeft ontdekt... Of nog belangrijker, stremsel...

Heeft iemand ooit een kalvermaagje in de melk geflikkerd, geroerd en gedacht: Ah, dit wil ik opeten?

Hier doet een vriendin wat onderzoek naar. Superinteressant! Ik begreep van haar dat de gangbare theorie (niet door haar bedacht) is dat het precies andersom ging. Magen en blazen werden/worden vaak gebruikt als zak om iets in te bewaren en/of vervoeren, zoals ook melk. Mogelijk heeft dat toevallig geleid tot de ontdekking van zachte kaas. En later harde kazen: gemakkelijker te bewaren, te vervoeren en ze blijven lang houdbaar!

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 16:24

Nog een in het thema fermentatie en recepten.
Hoe zijn ze aan de yoghurt-bacteriën gekomen?

marley93

Berichten: 6046
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 16:37

We hebben sinds kort een paar geitjes op stal ( <3 ) en nu vraag ik me dus af waarom sommige geiten van die flubbertjes aan de keel hebben hangen? Heeft het ooit nut gehad, of is het een toevallige bijkomst van selectief fokken op een andere eigenschap?
Fascinerend vind ik ze. :')

Castilja

Berichten: 2511
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 16:52

marley93 schreef:
We hebben sinds kort een paar geitjes op stal ( <3 ) en nu vraag ik me dus af waarom sommige geiten van die flubbertjes aan de keel hebben hangen? Heeft het ooit nut gehad, of is het een toevallige bijkomst van selectief fokken op een andere eigenschap?
Fascinerend vind ik ze. :')


Fashion

Stal_Fiore

Berichten: 9366
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 16:58

Ik vraag me af wat alle zaken, die kerstbomen verkochten, met alle kerstbomen gaan doen nu de harde lockdown is ingegaan.

Best wel zonde van al die gekapte bomen…

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18031
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 17:07

Stal_Fiore schreef:
Ik vraag me af wat alle zaken, die kerstbomen verkochten, met alle kerstbomen gaan doen nu de harde lockdown is ingegaan.

Best wel zonde van al die gekapte bomen…

Gamma hier had zaterdagochtend om 11 uur nog naar een paar staan, die ze in de aanbieding gedaan hebben voor 10 euro. Ik verwacht dat zij maar heel weinig kerstbomen over gehouden hebben en dat dat voor de meeste winkels geld, eigenlijk.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 17:07

Plus dat je nog gewoon mag afhalen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 17:11

Appeltje_1 schreef:
Waarom is de N van Nutella zwart?

"It’s black because there was already a trademark for the Nutella all in red. Two people went into business together and the second person had the idea to make the n black but the first one wanted to keep it red. Essentially, it was a matter of personal preference. Since the two couldn’t reconcile or compromise they split off into two companies."