Waarop letten bij het huisbezichtiging

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:00

Ts vraag om tips over waar ze op moeten letten bij de bezichtiging. Niet hoe ze hun financiële situatie moeten regelen. Dat een keer benoemen als tip is prima natuurlijk. Maar nu gaat het bijna alleen maar daarom.
Als zij het op deze manier willen doen prima toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:05

Sure_lee schreef:
Ts vraag om tips over waar ze op moeten letten bij de bezichtiging. Niet hoe ze hun financiële situatie moeten regelen. Dat een keer benoemen als tip is prima natuurlijk. Maar nu gaat het bijna alleen maar daarom.
Als zij het op deze manier willen doen prima toch.


Wel mee eens. Ik denk dat iedereen nog op zijn achterste pootje staat vanwege het andere topic :D Maar als je het samenwonen eerst eens wil "uitproberen", of de relatie is nog ergens net niet helemaal geconsolideerd, is het wel echt een hele andere situatie en kan het zelfs onverstandig zijn om samen een hypotheek op je naam te laten zetten :D .

Het enige waar je dan voor moet waken is dat je niet verantwoordelijk gemaakt wordt voor onderhoud van het huis (Da's dan je vriends pakkie an, die zal daarin moeten investeren) en je moet goed regelen dat je niet op straat komt te staan als je vriend overlijdt :) De kans dat jij in je eentje de hypotheek over kunt nemen lijkt me n.a.v. dit verhaal klein, en dakloos worden als je partner overlijdt staat bij mij wel echt op nummer 1 van meest nare en gruwelijke scenario's. Dus zorg dat dat altijd geregeld is :) . Helemaal als je bedrijf daar ook nog zit. Want dan ben je potentieel in dat scenario ook nog werkeloos.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:10

Ik zou een aannemer meenemen die kan helpen inschatten hoever renoveren kost.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:18

Het is wel een beetje van belang omdat TS daar haar bedrijf wil gaan vestigen.
Als de financiële zaken niet goed geregeld zijn is ze haar huis en haar inkomen kwijt. Dat zou ik wel goed geregeld willen hebben als het mezelf betrof.

Maar veel is al gezegd.

@TS heb je eigen vervoer en hoe ver is het naar Harlingen? Als je voor elk pakje boter de fiets moet pakken en een half uur onderweg bent wordt je niet blij bijvoorbeeld.
Familie van mij verhuisde van een dorp met alle voorzieningen binnen handbereik naar een dorp zonder en daar heeft hij zich wel in vergist, hij mist dat enorm.

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:26

Bij bezichtigen moet je letten op hoe de buurt erbij ligt, hoe de mensen op straat zijn, wat de voorzieningen in de buurt zijn, welke locatie-voor- en -nadelen er zijn. Verder zou ik er met een bouwkundige doorheen gaan, zodat je weet wat je aan bouwkosten kwijt gaat zijn om het up to date te maken.

Het 'het wordt zijn huis'-verhaal vind ik echt ontzettend onverstandig van je. Als je dit zo sec mogelijk wil regelen, zeg je: joh: het huis wordt 50/50 van ons, maar piet levert de eerste ton uit eigen middelen aan, dat is 45% van de koopsom, als er verkocht wordt/uit elkaar gegaan wordt, dan wordt de verkoopopbrengst ook zo geregeld dat de eerste 45% van een eventuele positieve waarde naar hem gaat, en de rest 50/50, maar hij moet zich ook realiseren dat een eventueel tekort ook in die verhouding gedeeld wordt. Of (nog pragmatischer) je kiest er nu direct voor om de woning voor 75% zijn eigendom (of in welke inlegverhouding dan ook, ervan uitgaande dat wat je moet belenen, ook voor de verbouwing, 50/50 is, en je dus niet alleen naar 'hoeveel eigen geld breng je mee' moet kijken) en voor 25% jouw eigendom te maken. En dan ga je netjes in die verhouding de lopende lasten en de aflossingen betalen, en dan weet je allebei waar je aan toe bent. Hem iets laten opbouwen, terwijl jouw bedrijf in zijn eigendom gevestigd wordt, is echt het meest onverstandige wat je kan doen, maar daar ben je misschien al wel een paar keer voor gewaarschuwd.

AfricanLady

Berichten: 8010
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 16:59

Ik begrijp jullie insteek echt waar en daar ga ik het zeker nog met hem over hebben.
Ik heb een eigen auto, en Harlingen is dichtbij voor boodschappen etc.
Mijn werk zit in Makkum en hij werkt nu nog in Warmenhuizen maat heeft gesolliciteerd in sint annaparochie.

Ik ga sowieso meebetalen aan de vaste lasten zoals gwl en boodschappen en dan is het nog kijken hoe en wat met de hypotheek.

Dus in dit opzicht heb ik genoeg tips gekregen bedankt.
Dan zou ik het fijn vinden om weer op het oorspronkelijke onderwerp aan te haken

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:03

Hebben jullie genoeg aan 1 slaapkamer of heb je een kinderwens? Wil je een nieuwe keuken en badkamer? Wil je zelf klussen of uitbesteden?

Autumnn

Berichten: 8072
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:03

Hoe is de staat van de kozijnen, wanneer is het binnen/buiten schilderwerk gedaan? Hoe oud is de cv-ketel?

Roadracer

Berichten: 1812
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:07

Kozijnen / houtwerk goed controleren op staat van onderhoud / houtrot.
Je hebt veel ramen, welk glas zit erin (isolatiewaarde). Tocht?
Kijken of je ergens vochtplekken ziet.
Bij het terras zie ik verzakkingen op de foto - oorzaak?

Heb er verder totaal geen verstand van hoor, maar dit zijn wel wat voor de hand liggende zaken om op te letten.

AfricanLady

Berichten: 8010
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 17:10

Ja klopt.
Voor nu heeft hij geen kinderwens, of dat gaat komen in de toekomst is onzeker.
Hij is heel erg wat kan ik mijn kind in de wereld bieden en alles is fiets duur komenteel.
Kan ik bij inkomen.

Ja ik zag aan de zijkant de verzakking ook.
Dus dat gaat zeker op het vragenboekje.

Selina

Berichten: 14343
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:16

Maar ik zie ook een kamer met een hometrainer. Dat zou toch een hobbykamer of kinderkamer kunnen worden? Of een washok.

Friesfanaat

Berichten: 1351
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:21

AfricanLady schreef:
Ja klopt.
Voor nu heeft hij geen kinderwens, of dat gaat komen in de toekomst is onzeker.
Hij is heel erg wat kan ik mijn kind in de wereld bieden en alles is fiets duur komenteel.
Kan ik bij inkomen.

Ja ik zag aan de zijkant de verzakking ook.
Dus dat gaat zeker op het vragenboekje.


TS, ik zie dat je in veel berichten voornamelijk hebt over wat hij wil, doet etc. Wat wil jij? Heb jij een kinderwens etc? Als je een stel bent en van plan bent samen te blijven moet je beide een goed gevoel over een huis en de daarbij behorende toekomstplannen hebben.

AfricanLady

Berichten: 8010
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 17:30

Friesfanaat schreef:
AfricanLady schreef:
Ja klopt.
Voor nu heeft hij geen kinderwens, of dat gaat komen in de toekomst is onzeker.
Hij is heel erg wat kan ik mijn kind in de wereld bieden en alles is fiets duur komenteel.
Kan ik bij inkomen.

Ja ik zag aan de zijkant de verzakking ook.
Dus dat gaat zeker op het vragenboekje.


TS, ik zie dat je in veel berichten voornamelijk hebt over wat hij wil, doet etc. Wat wil jij? Heb jij een kinderwens etc? Als je een stel bent en van plan bent samen te blijven moet je beide een goed gevoel over een huis en de daarbij behorende toekomstplannen hebben.


Ik heb wel een kinderwens ja.
In augustus heb ik mijn bedrijf gestart dus ik wil eerst schuldvraag zijn voornik überhaupt over kinderen nadenk.
Dat zal over 5 jaar zijn is de verwachting.

Voor mij was het belangrijk bij een huis dat mijn hond in de tuin kan.
En niet ergens midden in het centrum
Er ligt een natuurgebied achter dus dat is erg fijn.
Ik blij dicht bij mijn moeder wonen dat was ook wel iets.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:32

Je kan altijd proberen te bedingen dat je een aankoopkeuring laat doen.
Dan kijken ze het hele huis na op verborgen gebreken. Komen er teveel verborgen kosten boven tafel dan kan je afzien van de koop.

Een huis kan je ook weer verkopen mocht je extra slaapkamers nodig hebben. Maar dan ga je waarschijnlijk wel anders om met de investeringen die je in het huis gaat doen. Er is een werkkamer die prima als babykamer kan fungeren.

Ik heb me vergist in een goede plek voor de wasmachine en droger. Die stonden in de (ongeïsoleerde ) schuur te roesten. Ik dacht daar dus niet bij na, maar toen moest ik kiezen of een vaatwasser of een wasmachine. Droger is helemaal geen plek voor. Let dus ook op dat soort dingen, waar zet je wat neer en hoeveel bergruimte heb je, zeker omdat er maar 1 slaapkamer is.

Verder kijk naar de indeling, zijn de looplijnen handig in het huis, keuken dichtbij de eetplek bijvoorbeeld. Let op de deuren, ik zag wanden met veel deuren en ramen er in, maar kan je dan nog goed een bank, kast of die grote TV kwijt die je wellicht wil hebben. Het eetgedeelte is nu echt klein, past daar de tafel met stoelen die in jullie hoofd zit ook?
Je kan op funda de plattegrond vinden en probeer die in te richten zoals jij het wil. Past alles dan nog?

Handig is om te weten of je zou kunnen uitbouwen indien je meer ruimte wil hebben.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 20-09-22 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk
Blogger

Berichten: 17905
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:33

Mijn tip: zoek een fijne aankoopmakelaar om je te helpen in het traject. Naar mijn idee is zijn/haar geld meer dan waard: zij kijken met hele andere ogen naar een huis. En kijken onafhankelijk mee of het huis past bij jullie wensen.

Suzanne F.

Berichten: 49367
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:04

Dus je hebt schulden op dit moment? En je hoopt over 5 jaar schuldenvrij te zijn?
Ik vind dat je je in een kwetsbare positie bevindt eerlijk gezegd. Je maakt jezelf heel afhankelijk van je vriend. Het voelt voor jou denk ik als ‘de’ oplossing en een geweldige kans. Maar kijk alsjeblieft uit.
En jij hebt een kinderwens en hij niet? Zorg goed voor jezelf, probeer inderdaad snel uit de schulden te komen en te gaan sparen. Blijf ook ingeschreven staan bij de woningbouw. En stop geen geld in zijn woning. Want dat zie je niet meer terug.

AfricanLady

Berichten: 8010
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 18:05

Suzanne F. schreef:
Dus je hebt schulden op dit moment? En je hoopt over 5 jaar schuldenvrij te zijn?
Ik vind dat je je in een kwetsbare positie bevindt eerlijk gezegd. Je maakt jezelf heel afhankelijk van je vriend. Het voelt voor jou denk ik als ‘de’ oplossing en een geweldige kans. Maar kijk alsjeblieft uit.
En jij hebt een kinderwens en hij niet? Zorg goed voor jezelf, probeer inderdaad snel uit de schulden te komen en te gaan sparen. Blijf ook ingeschreven staan bij de woningbouw. En stop geen geld in zijn woning. Want dat zie je niet meer terug.


Ik sta al jaren bij meerdere huurverenigingen ingeschreven dus dat loopt prima

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:17

Ik snap de zorgen en tips, maar zullen we het andere topic even loslaten en bij de vraag van TS blijven? :D

Dat ze zich goed moet laten informeren is nu meermaals benoemd. Wat ze daar mee doet moet TS zelf weten.

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:18

Eens.

marleen_88

Berichten: 14098
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:30

Ik zou ook een aankoopmakelaar meenemen.

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:41

Als je iets moet verbouwen tot trimsalon, wat is daar dan voor nodig? Isolatie, water, stroom, wat nog meer? Is dat er deels al of nog niet? Kan je een vergunning krijgen (check dat bij de gemeente) voor bedrijf aan huis?

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:45

Ik ga altijd een paar keer langs. Keertje doordeweeks en in het weekend. Kijken wat voor auto’s er staan, of zit de hele buurt zaterdagmiddag in de straat tv te kijken? Kan heel gezellig zijn, maar dat zoek ik niet.

Verder in het huis. Wat is gemoderniseerd en wat moet nog? Hoe zie ik mezelf zitten? Passen de meubels? Zie ik opties voor inrichting of toffe ideeen?

Ik vind de tuin super belangrijk, dus ik wil eigenlijk altijd daar beginnen.
Indeling van het huis is op een plattegrond soms prima, maar ik was ergens met een levensgevaarlijke trap. Ja, dat zou ik wel anders willen, want het toilet was ook beneden. Je breekt je nek s nachts joh! Dus dat zijn dingetjes waar ik op let.

Zit er nog asbest in? Heb ik daar last van? De kozijnen, is dat hout of kunststof? Is er zonwering? Kan ik evt een airco plaatsen?
Ik wil graag vensterbanken voor de kat en radiatoren zou zij ook leuk/fijn vinden, dus dat is voor mij een plus. Vloerverwarming ben ik niet zo van, is soms echt warm voor je hond in de winter.

Hoe is de inkijk? En hoe los je dat op met raamdecoratie? Zo had ik een huis gezien op een kruising, alle auto’s komen over een drempel en dat schijnt dan in je woonkamer. Tuin was geschikt voor een strategisch bosje, dus daarmee los je dat op.

Zo bekijk ik de huizen eigenlijk. De rest kan je goed afleiden van de brochure meestal.
Vooral de wijk/mensen/ligging in de wijk vindt ik belangrijk.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:06

Ik zie in de informatie dat er nog zeker verbetering in de isolatie mag gebeuren. Let vooral op wanneer er buitenmuren enkel steens zijn, deze moet je zsm isoleren, ivm de belachelijke gasprijzen.
Vraag of je de kruipruimte mag bekijken, kijk of deze droog is, veel vochtproblemen in een huis komen door vocht in de kruipruimte, door te weinig isolatie en ventilatie.

Bekijk goed alle kozijnen, ramen en deuren na, of hier lekkage en rotterij in zit.

Verstandigste is om iemand mee te nemen die verstand van zaken heeft. Net als bij een paard kopen, is het risico groot bij miskoop als je er geen verstand van hebt.
Dus speur in je familie/ vriendenkring na of er iemand in de bouw van woningen zit, vaak hebben ze net meer inzichten in hoe het zou moeten zijn.

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:10

Neem iemand mee idd met kennis van zaken. Een extra paar ogen is altijd beter, zeker als je enthousiast wordt.

Kijk ook goed naar de buren: hoe onderhouden zij hun perceel? Staan er zaken op of aan de grens? Vraag wat op de grens staat, of wat op welke grond. Als er een bijgebouw of zo staat, vraag of dat vergund is.

Als je kan, bel dan ook eens aan bij de buren om kennis te maken. Ik wou dat ik dat zo veel jaar geleden gedaan had, dat had veel leed bespaard.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:14

Ga ook op verschillende tijden even rond rijden in de straat, wat overdag een rustige straat kan lijken, kan in de avond gigantisch druk zijn, of andersom. Denk maar eens als er een (basis)school vrij dicht in de buurt zit, overdag heb je daar best wel geluid van.