Klimaatstress

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:01

Inderdaad eerst zien dan geloven.
Het is sowieso tegenstrijdig wat er allemaal geroepen en geschreven word:

„According to the EIA’s latest report, by 2050, consumption of coal, natural gas and oil will still make up the majority of where Americans get their energy from. In 2022, 79% of our energy came from fossil fuels, and according to the EIA that will fall to 65% by 2050.“

Pandora2
Berichten: 19859
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:25

65% is nog steeds het hoofdaandeel, toch ? O:)

Maar inderdaad die tegenstrijdigheden, daar zou een mens pas stress van krijgen :')

Hier in België is er bijv windenergie vanop zee, maar ze krijgen het niet aan land. Dus Ventilus moet de volgende jaren nog beginnen met hoogspanningslijnen te zetten...
De groenen willen kerncentrales dicht maar wel nieuwe gascentrales bouwen.
Een franstalige rechter heeft van de week beslist dat België, Vlaanderen en Brussel tegen 2030 55% minder Co2 uitstoot moet hebben. De vlaamse bevoegde minister trekt nu natuurlijk naar cassatie :+
Het lijstje is eindeloos, en dat voor zo'n klein landje :7

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:32

Sizzle schreef:
Het is toch sowieso een feit dat de wereld ervan uit gaat dat de fossile brandstof piek nog tot 2025 groeit en dan pas op zijn retour gaat? Dat is niet enkel voor China. Daar zijn heel veel grafiekjes van.


... het is niet de afspraak en ik moet er ook niet aan denken.

Maar qua gedrag gaat het helaas die kant op.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:40


Dorine92
Berichten: 5347
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 03:47

ikke schreef:
Andere kijk op energie:
Volgens het CBS https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84575NED is er in augustus 2023 9.890.000 MWh elektriciteit opgewekt en dus ook verbruikt. Immers, elektriciteit kun je niet opslaan.

De andere kant: NL heeft 9 milj huizen, aldus datzelfde CBS.
Een huis zou 17kW elektriciteit op kunnen wekken. Stel dat dat in augustus 4uur per dag lukt (gemiddeld).
31 dagen x 4u x 17kW is 2.108 kWh in een maand.

Als 1 huis 2.108kWh opwekt, doen 9 milj huizen 18.972.000 MWh.

Conclusie: als we alle huizen in NL, gemiddeld, vol leggen met die 17kW aan PV=panelen, kunnen we met weinig moeite 2x de benodigde elektriciteit opwekken die we als land nodig hebben.

Ik snap niet zo goed waar de stress vandaan moet komen......

Waarschijnlijk van het idee dat de overheid helemaal niet écht wil dat we dat gaan doen. Anders zouden ze de salderingsregeling niet afbouwen om burgers lekker te ontmoedigen zonnepanelen te nemen.
En dan zouden er sowieso hele andere keuzes gemaakt worden.

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 08:45


Eelmo

Berichten: 2951
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:28


Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:54

Dorine92 schreef:
ikke schreef:
Andere kijk op energie:
Volgens het CBS https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84575NED is er in augustus 2023 9.890.000 MWh elektriciteit opgewekt en dus ook verbruikt. Immers, elektriciteit kun je niet opslaan.

De andere kant: NL heeft 9 milj huizen, aldus datzelfde CBS.
Een huis zou 17kW elektriciteit op kunnen wekken. Stel dat dat in augustus 4uur per dag lukt (gemiddeld).
31 dagen x 4u x 17kW is 2.108 kWh in een maand.

Als 1 huis 2.108kWh opwekt, doen 9 milj huizen 18.972.000 MWh.

Conclusie: als we alle huizen in NL, gemiddeld, vol leggen met die 17kW aan PV=panelen, kunnen we met weinig moeite 2x de benodigde elektriciteit opwekken die we als land nodig hebben.

Ik snap niet zo goed waar de stress vandaan moet komen......


Waarschijnlijk van het idee dat de overheid helemaal niet écht wil dat we dat gaan doen. Anders zouden ze de salderingsregeling niet afbouwen om burgers lekker te ontmoedigen zonnepanelen te nemen.
En dan zouden er sowieso hele andere keuzes gemaakt worden.


De salderingsregeling er af kan ik ook echt niet begrijpen..

De rest, moeten ze wel eerst het stroomnetwerk toereikend maken want dat is het nu niet.

Pandora2
Berichten: 19859
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:55

Het was vast een leuke praatbarak en de olieboys hebben zichzelf prima ingedekt. :+
Er is niks bindend aan zo'n slotakkoord dus iedereen zal ook nu weer de komende decennia ' naar eigen goeddunken ' handelen.

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:59

Eelmo schreef:
Hoe kijken jullie trouwens terug op de klimaattop en het slotakkoord?

Een soort samenvatting van de conclusies:
https://www.nationalgeographic.nl/weten ... op28-dubai

Ik ben er verre van gerust op eigenlijk. Maar we moeten het er (blijkbaar) mee doen.


Ik vind het allemaal veel te vaag en te weinig concreet. Ik mis echt: Hoe zaken dan aangepakt worden en met tijdsframe en stappenplan.

Geld naar arme landen is ook zoiets, dat geld verdwijnt waarschijnlijk in de zakken van corrupte politici. Beter kunnen ze iets op zetten in arme landen wat goed is voor die landen en de mensen daar.

Bovendien zijn er geen controles, bomen planten als fossiele brandstoffen gebruikt worden klinkt leuk. Maar wie gaat dat controleren?

Eelmo

Berichten: 2951
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:27

Elisa2 schreef:
Eelmo schreef:
Hoe kijken jullie trouwens terug op de klimaattop en het slotakkoord?

Een soort samenvatting van de conclusies:
https://www.nationalgeographic.nl/weten ... op28-dubai

Ik ben er verre van gerust op eigenlijk. Maar we moeten het er (blijkbaar) mee doen.


Ik vind het allemaal veel te vaag en te weinig concreet. Ik mis echt: Hoe zaken dan aangepakt worden en met tijdsframe en stappenplan.

Geld naar arme landen is ook zoiets, dat geld verdwijnt waarschijnlijk in de zakken van corrupte politici. Beter kunnen ze iets op zetten in arme landen wat goed is voor die landen en de mensen daar.

Bovendien zijn er geen controles, bomen planten als fossiele brandstoffen gebruikt worden klinkt leuk. Maar wie gaat dat controleren?


Eens dat het allemaal te vaag is. Daarnaast is 'bomen planten' greenwashing van hier tot ginder (tegen de tijd dat een boom voldoende CO2 compenseert ben je jaren verder) dus vind ik ook een beetje slap. Ik weet niet waarom ik er steeds weer een beetje hoop van krijg, want ik ben eigenlijk gewoon diep teleurgesteld.

Hoe zie jij het 'iets opzetten in arme landen' voor je? Want in deze gaat het niet om 'hier heb je 3 geitjes, nu kun je zelf voor je eten zorgen' maar om 'hier heb je een zak geld ter compensatie voor het feit dat je eiland in de oceaan zakt ten gevolge van onze overconsumptie in het rijke Westen'. Dat redt je niet met 'iets opzetten ter plekke' :o

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:45

Elisa2 schreef:
Eelmo schreef:
Hoe kijken jullie trouwens terug op de klimaattop en het slotakkoord?

Een soort samenvatting van de conclusies:
https://www.nationalgeographic.nl/weten ... op28-dubai

Ik ben er verre van gerust op eigenlijk. Maar we moeten het er (blijkbaar) mee doen.


Ik vind het allemaal veel te vaag en te weinig concreet. Ik mis echt: Hoe zaken dan aangepakt worden en met tijdsframe en stappenplan.

Geld naar arme landen is ook zoiets, dat geld verdwijnt waarschijnlijk in de zakken van corrupte politici. Beter kunnen ze iets op zetten in arme landen wat goed is voor die landen en de mensen daar.

Bovendien zijn er geen controles, bomen planten als fossiele brandstoffen gebruikt worden klinkt leuk. Maar wie gaat dat controleren?

Dat is het punt: je moet wat voor het uiterlijk vertoon want anders sta je elke dag voor het hekje door de volgende milieuterrorist die weer wat te janken heeft omdat ie weer even te weinig aandacht kreeg.

Die saldering moet eraf, dat is niet zo moeilijk om te onderbouwen. Wat ze dan weer vergeten is dat er wel een fatsoenlijke betaling voor terug moet komen, zodat er een economisch verantwoordt model ontstaat. Daarvoor moet echter een boel werk verzet worden (wetgeving aanpassen, tarieven inrichten, data verzamelen en bewerken voor die verrekening, enz enz) waar de beleidsmakers nog helemaal geen beeld bij hebben. Dit nog afgezien van de doorlooptijd van een gemiddelde wet....

Over het netwerk, daar zou meneer Wilders een punt kunnen halen in z'n beleid dat weleens het succes en tevens de ondergang van meneer Wilders kan zijn (zou ie het daarom nooit voorgesteld hebben?)
De toestroom van "vluchtelingen" kun je vrij simpel indammen, maar dan moet je wel met een rechte rug consequent durven zijn. Stop elke gelukzoeker een schop in z'n handen en laat 'm mee graven aan ons netwerk (ja, dat is zwaar werk). De gelukzoekers die af komen op het verhaal dat in NL gratis geld te halen valt, die zijn dan in no-time weer weg.
Degenen die wel aan willen pakken, zullen de uitdaging aan nemen en hun best doen voor een beter bestaan.

https://www.alliander.com/nl/nieuws/der ... romonteur/

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:11

ikke schreef:
Dat is het punt: je moet wat voor het uiterlijk vertoon want anders sta je elke dag voor het hekje door de volgende milieuterrorist die weer wat te janken heeft omdat ie weer even te weinig aandacht kreeg.

Ja, zo kan het wel weer.

Jij hebt geen stress over het klimaat, zo te lezen.
(Misschien wel over het voortbestaan van de petrochemische industrie.)

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:21

Ik heb vanmorgen een interview gehoord met twee jonge Cop28 gangers.

Ze waren positief over het feit dat 'de olifant in de kamer' eindelijk benoemd is: fossiel moet worden uitgefaseerd.
Het was de ene laatste dag heel spannend 'olieman aan het hoofd' en een veel te slappe tekst.
Maar de olieman heeft Saoedi Arabië binnenboord gehouden.
En in de eindtekst staat 'transition away from fossils'.
Het kon beslist slechter.

En deze twee jongeren hadden elkaar niet gezien op de conferentie, maar beiden hadden veel genetwerkt met jongeren uit de ontwikkelingslanden. Uiterst nuttig.

Op de dag dat het zo spannend was, stonden de jongeren van alle landen hand in hand met elkaar rond de centrale conferentie ruimte: 'Jullie praten over onze toekomst...!'

Één van hen werkt bij ESA en gaat de methaanlekken opsporen.
Jongeren uit bijvoorbeeld Nigeria hebben hem verteld van de 'multiple' problemen rondom de vuilnisbelten: met klimaatgeld om de belten af te dekken of te saneren kan veel goeds gedaan worden.

Verder is er afgesproken dat de fossiele subsidies teruggedrongen moeten worden. (Accoord, geen specifiek target bijgeleverd, maar het staat er toch maar.)
...ik zie mij nog op de A12 staan.
"Er gebeurt iets."
(Of we nog op tijd zijn vraag ik me al een jaar of dertig af.)

En renewables moeten in no time verdrievoudigd worden.
Hoera!
Ik hoop dat dit een grote kans gaat worden voor alle landen rond de Evenaar.

En in Wageningen is men ook gematigd enthousiast.
Ik citeer
"Bij een van de evenementen was het citaat van de dag 'zonder aanpassing van het voedselsysteem zou zelfs volledig op duurzame energie draaien onvoldoende zijn om de opwarming van de aarde onder de 1,5 graden te houden.'
Er is dus een toegenomen besef dat het voedselsysteem een sleutelrol speelt.’
Deze rol werd zelfs meegenomen in de slotverklaring, zij het zonder concrete doelen of afspraken."

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:03

Janneke2 schreef:
ikke schreef:
Dat is het punt: je moet wat voor het uiterlijk vertoon want anders sta je elke dag voor het hekje door de volgende milieuterrorist die weer wat te janken heeft omdat ie weer even te weinig aandacht kreeg.

Ja, zo kan het wel weer.

Jij hebt geen stress over het klimaat, zo te lezen.
(Misschien wel over het voortbestaan van de petrochemische industrie.)

Nee, ik heb daar geen stress van; sterker nog, IK ben degene die de energietransitie bepaalt! En daarmee blijkbaar de klimaatverandering, volgens de combinatie-theorie.

Ik ben ook niet per se tegen de (petro-)chemische industrie. We gaan de kennis die daar aanwezig is namelijk nog heel erg hard nodig hebben!

Maar omdat ik midden in de energietransitie zit, als bepalende factor, heb ik ook het inzicht in de tijdspanne die nodig is om daar te komen waar iedereen nu nog denkt dat we naar toe moeten.

Om op het laatste stuk van je bovenstaande post te reageren: Ja, alles hangt met alles samen, ook de voedselproduktie.

Maar het grootste probleem is dat die milieuterroristen in problemen blijven denken. Ik moet de eerste nog tegen komen die met degelijke, onderbouwde en werkbare oplossingen komt.
Laatst bijgewerkt door ikke op 17-12-23 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19859
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:06

Citaat:
China, India, Indonesië, Japan en Vietnam hebben plannen om in de komende jaren samen meer dan 600 nieuwe steenkoolcentrales te bouwen.

Evenals Afrika, waar de bouw van nieuwe kolencentrales grotendeels betaald wordt door China.

En hier in ons eigenste land bestaat de luchthaven van Deurne vooral dankzij vluchtjes met privéjets. Soms voor afstanden van minder dan 500km wordt zo'n vliegtuigje ingezet.
4u vliegen staat gelijk aan de uitstoot van een gezin op een heel jaar...

Onze premier is ook een paar dagen op die klimaattop geweest. O.a. om een ' milieuvriendelijk ' afvalverwerkingsbedrijf te bezoeken waar een belgische firma aan meewerkte.
Daarna is hij naar Texas gevlogen. Om de rollout van de eerste nieuwe F35 mee te maken waarvan België er een paar tientallen besteld heeft :+

Wel ja... :')

Eelmo

Berichten: 2951
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:36

Janneke2 schreef:
Ik heb vanmorgen een interview gehoord met twee jonge Cop28 gangers.

Ze waren positief over het feit dat 'de olifant in de kamer' eindelijk benoemd is: fossiel moet worden uitgefaseerd.
Het was de ene laatste dag heel spannend 'olieman aan het hoofd' en een veel te slappe tekst.
Maar de olieman heeft Saoedi Arabië binnenboord gehouden.
En in de eindtekst staat 'transition away from fossils'.
Het kon beslist slechter.

En deze twee jongeren hadden elkaar niet gezien op de conferentie, maar beiden hadden veel genetwerkt met jongeren uit de ontwikkelingslanden. Uiterst nuttig.

Op de dag dat het zo spannend was, stonden de jongeren van alle landen hand in hand met elkaar rond de centrale conferentie ruimte: 'Jullie praten over onze toekomst...!'

Één van hen werkt bij ESA en gaat de methaanlekken opsporen.
Jongeren uit bijvoorbeeld Nigeria hebben hem verteld van de 'multiple' problemen rondom de vuilnisbelten: met klimaatgeld om de belten af te dekken of te saneren kan veel goeds gedaan worden.

Verder is er afgesproken dat de fossiele subsidies teruggedrongen moeten worden. (Accoord, geen specifiek target bijgeleverd, maar het staat er toch maar.)
...ik zie mij nog op de A12 staan.
"Er gebeurt iets."
(Of we nog op tijd zijn vraag ik me al een jaar of dertig af.)

En renewables moeten in no time verdrievoudigd worden.
Hoera!
Ik hoop dat dit een grote kans gaat worden voor alle landen rond de Evenaar.

En in Wageningen is men ook gematigd enthousiast.
Ik citeer
"Bij een van de evenementen was het citaat van de dag 'zonder aanpassing van het voedselsysteem zou zelfs volledig op duurzame energie draaien onvoldoende zijn om de opwarming van de aarde onder de 1,5 graden te houden.'
Er is dus een toegenomen besef dat het voedselsysteem een sleutelrol speelt.’
Deze rol werd zelfs meegenomen in de slotverklaring, zij het zonder concrete doelen of afspraken."


Dank voor deze mild positieve insteek Janneke :)

Raineri
Berichten: 6270
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 19:39

ikke schreef:
Maar het grootste probleem is dat die milieuterroristen in problemen blijven denken. Ik moet de eerste nog tegen komen die met degelijke, onderbouwde en werkbare oplossingen komt.


Misschien ligt dat aan jouw kringen. Ken er zat :D en ook in dit topic zijn prima suggesties gegeven. Dit is nogal een generaliserende opmerkingen die ook alle discussie de deur wijst natuurlijk.

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 19:47

ikke schreef:
Maar het grootste probleem is dat die milieuterroristen in problemen blijven denken. Ik moet de eerste nog tegen komen die met degelijke, onderbouwde en werkbare oplossingen komt.


Het is al weer off topic, maar ik vind jouw insteek een probleem.

Het punt is dat de Staat der Nederlanden haar handtekening onder een verdrag heeft gezet (meerdere, in feite)
en dat de Staat zich daar niet aan houdt.
Als iemand dan naar de rechter stapt
"Edelachtbare, dit kan niet"
is daar niets mis mee.

Jij noemt zo iemand een terrorist.

Ik vind dat uiterst kwalijk.

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 21:04

Janneke2 schreef:
ikke schreef:
Maar het grootste probleem is dat die milieuterroristen in problemen blijven denken. Ik moet de eerste nog tegen komen die met degelijke, onderbouwde en werkbare oplossingen komt.


Het is al weer off topic, maar ik vind jouw insteek een probleem.

Het punt is dat de Staat der Nederlanden haar handtekening onder een verdrag heeft gezet (meerdere, in feite)
en dat de Staat zich daar niet aan houdt.
Als iemand dan naar de rechter stapt
"Edelachtbare, dit kan niet"
is daar niets mis mee.

Jij noemt zo iemand een terrorist.

Ik vind dat uiterst kwalijk.

Terrorist = maatschappij ontwrichtend persoon of organisatie

Ze stappen naar de rechter omdat de staat zich niet aan afspraken houdt (NOx uitstoot bijvoorbeeld).
Ze dwingen de staat om te hanthaven op NOx uitstoot.
De concequentie is dat bedrijven (zoals de netbeheerders) veel meer moeite moeten doen en veel hogere kosten hebben om hun werk uitgevoerd te krijgen.

Dat betekend dat de voortgang van die zo gewenste energietransitie vertraagt wordt omdat de netwerkbedrijven minder werk (is meters kabel) kunnen uitvoeren omdat ze tegen gehouden worden door de regels van die afspraken.

Dus zeg het maar: jij gaat meer betalen voor je nutsaansluiting (elektra en gas) omdat de netwerkbedrijven meer kosten moeten maken en minder vlot hun werk uit kunnen voeren omdat de regels dit eisen, met "dank" aan de milieu-organisaties.
Dus duurt het langer voordat we daadwerkelijk kunnen werken aan de echte transitie en al die tijd blijven we fossiele energiedragers gebruiken.

Het zijn uiteindelijk jouw centen die zij erdoor jagen in hun hang naar aandacht (en inkomsten)

8nnemiek

Berichten: 43459
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 21:27

Iemand die mensen die het milieu proberen te redden 'terroristen' noemt, en mensen die het milieu naar de klote helpen niet, die kan ik überhaupt al niet serieus nemen. Ik ga daar dan ook niet meer op reageren.

Janneke, interessant stuk heb je geschreven over de COP gangers. Goed te lezen dat er toch wat bereikt is!
Ook goed dat er meer gesproken wordt over ons voedselsysteem.

Volgens de klimaatraad moet onze uitstoot in 2040 met 90 tot 95% omlaag. Dat wordt behoorlijk lastig. Zeker met een regering die het niks interesseert.
https://www.rtlnieuws.nl/klimaat/artike ... stoot-weer

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 21:49

8nnemiek schreef:
Iemand die mensen die het milieu proberen te redden 'terroristen' noemt, en mensen die het milieu naar de klote helpen niet, die kan ik überhaupt al niet serieus nemen. Ik ga daar dan ook niet meer op reageren.

Janneke, interessant stuk heb je geschreven over de COP gangers. Goed te lezen dat er toch wat bereikt is!
Ook goed dat er meer gesproken wordt over ons voedselsysteem.

Volgens de klimaatraad moet onze uitstoot in 2040 met 90 tot 95% omlaag. Dat wordt behoorlijk lastig. Zeker met een regering die het niks interesseert.
https://www.rtlnieuws.nl/klimaat/artike ... stoot-weer

Dus het is akkoord dat de voortgang vertraagd wordt; de uitdaging, die je hier zelf aan haalt, alleen maar groter wordt omdat mensen hun gelijk willen halen op twee regels in een afspraak waarmee ze minimaal 10 regels afspraak onhaalbaar maken.

Dat is wat er gebeurt door de organisaties die de staat elke keer voor de rechter dagen! Maar als je diezelfde mensen vraagt hoe het dan wel moet, krijg je geen antwoord.

Prima dat je mij niet serieus wil nemen maar hoe zou het dan wel moeten, in jouw optiek?

Raineri
Berichten: 6270
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 22:27

Ja of je kijkt naar je het bredere plaatje. De politiek vond populistische onderwerpen belangrijker vonden dan de netcongestie de afgelopen 15(?) jaar. Lekker makkelijk om van de aanklagers de zondebok te maken terwijl we al heel lang weten dat de problemen zouden krijgen met het elektriciteitsnet. Nu is de zaak prangend ja….

Mazida
Berichten: 1391
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 22:29

Ik heb zorgen over plannen van klimaatmensen.

-Onze prachtige ongerepte Noordzee veranderen in 1 groot windpark, terwijl nu al de dramatische gevolgen bekend zijn voor het leven in de zee en de vogels. En dan al die buizen en beton in de Noordzee. Doet me oprecht verdriet om de Noordzee zo kapot te maken.
-Windmolens op land, verschrikkelijk. In ons dorp met minder dan 1000 inwoners staan nu 10 van die knoerten. Om dat mogelijk te maken is er asfalt door natuur aangelegd, een enorme fundering in de grond gestort. Dag en nacht hebben wij slagschaduw en geluidsoverlast. Als wij dat al hebben, hoe moet dat voor de dieren in het bos ernaast zijn?
-En groene weides en zelfs een bos heeft plaats moeten maken voor zonneparken. Zonneparken, noem het liever zonnepaneelindustrieparken. En inmiddels worden hier ook de negatieve gevolgen van bekend.
-En dan heb ik het nog nooit niet over de Amercentrale hier in de buurt, waar dagelijks een heel bos wordt opgefikt. En dat wordt als groene energie meegerekend.

Alsof dit beter is dan fossiel! We zijn in dit land totaal de weg kwijt!

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 22:38

Raineri schreef:
Ja of je kijkt naar je het bredere plaatje. De politiek vond populistische onderwerpen belangrijker vonden dan de netcongestie de afgelopen 15(?) jaar. Lekker makkelijk om van de aanklagers de zondebok te maken terwijl we al heel lang weten dat de problemen zouden krijgen met het elektriciteitsnet. Nu is de zaak prangend ja….

Ehm, wacht, de ACM heeft tot vorig jaar als adviserende partij aan de regering het pro-actief opbouwen van de netten tegen gehouden door geen/onvoldoende advies te geven om wetgeving aan te passen zodat pro-actieve netopbouw en -uitbreiding mogelijk werd.
En nu heeft de regering geen aandacht gehad voor de netcongestie? Leg eens uit.

Mazida schreef:
Ik heb zorgen over plannen van klimaatmensen.

-Onze prachtige ongerepte Noordzee veranderen in 1 groot windpark, terwijl nu al de dramatische gevolgen bekend zijn voor het leven in de zee en de vogels. En dan al die buizen en beton in de Noordzee. Doet me oprecht verdriet om de Noordzee zo kapot te maken.
-Windmolens op land, verschrikkelijk. In ons dorp met minder dan 1000 inwoners staan nu 10 van die knoerten. Om dat mogelijk te maken is er asfalt door natuur aangelegd, een enorme fundering in de grond gestort. Dag en nacht hebben wij slagschaduw en geluidsoverlast. Als wij dat al hebben, hoe moet dat voor de dieren in het bos ernaast zijn?
-En groene weides en zelfs een bos heeft plaats moeten maken voor zonneparken. Zonneparken, noem het liever zonnepaneelindustrieparken. En inmiddels worden hier ook de negatieve gevolgen van bekend.
-En dan heb ik het nog nooit niet over de Amercentrale hier in de buurt, waar dagelijks een heel bos wordt opgefikt. En dat wordt als groene energie meegerekend.

Alsof dit beter is dan fossiel! We zijn in dit land totaal de weg kwijt!

En hoe dan wel? Ligt jouw dak al voor 17kWp vol aan panelen (zie mijn berekening enkele pag. terug)

Bedrijven staan al minder in de rij om hun dak vol te leggen, mede vanwege brand in PV-installaties doordat die PV-cowboys onvoldoende kennis hebben over een goede installatie van PV-panelen.

Het is dus niet alleen regelgeving over waar die panelen moeten komen maar ook HOE die panelen geplaatst moeten worden.

Maar juist omdat er nog lang niet bij alles een goed beeld is, zijn we nog helemaal niet bezig met de energietransitie, we zijn nog volop bezig met de engineering, de voorbereiding zo je wil, om te komen tot een werkend pakket maatregelen die "energietransitie" kan heten.
Laatst bijgewerkt door ikke op 17-12-23 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt