Klimaatstress

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raineri
Berichten: 6270
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 22:42

Ja. De politiek/regering is verantwoordelijk voor versoepeling voor de bouwstop voor de netbeheerders. En zoals gezegd, we weten echt al ontzettend lang dat ons net verouderd is en niet klaar voor de toekomst. Die verruiming had 10 jaar terug moeten plaatsvinden.

Stop met deze aanklagers weg te zetten als zondebokken

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 22:53

Raineri schreef:
Ja. De politiek/regering is verantwoordelijk voor versoepeling voor de bouwstop voor de netbeheerders. En zoals gezegd, we weten echt al ontzettend lang dat ons net verouderd is en niet klaar voor de toekomst. Die verruiming had 10 jaar terug moeten plaatsvinden.

Stop met deze aanklagers weg te zetten als zondebokken

De regering laat zich adviseren door allerlei partijen waar de ACM er eentje van is. Die is vorig jaar met het advies gekomen dat de netbeheerders meer (wettelijke) ruimte moeten krijgen om hun netten aan te passen op de toenemende vraag.
Hoe had de regering dit zelf moeten bedenken? Denk je echt dat zij daar zelf verstand van hebben?
Dat kan niet en is ook niet realistisch. Daarvoor hebben ze adviesorganen.
Dus ook ophouden met de regering de schuld in de schoenen te schuiven die thuis hoort bij de adviesorganen!

Het enige wat het intussen oplevert is juist een bouwstop, en meer kosten.
En denk eraan dat jij (en verder iedereen met een aansluiting E en/of G) die kosten betaald. Check even je vaste kosten voor je aansluiting en let op wat je volgend jaar gaat betalen.
De 8 miljard die volgend jaar de grond in moet, dat gaan de aangeslotenen voor een belangrijk deel betalen.

Raineri
Berichten: 6270
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 23:04

Potentiële netcongestie problemen zijn al ontzettend lang bekend. Zelfde geldt voor stikstof. Maar het is gewoon constant vooruitgeschoven want “de grenzen dichtgooien” is nog altijd een betere publiekstrekker. Wij kiezers hebben ook niet slim gestemd, ik vind een zondebok te makkelijk. Dus nee ik geef niet louter de regering de schuld, ondanks dat ze wel een bepaalde verantwoordelijk hebben het land te sturen. De wereld is grijs, ondanks dat wij het makkelijk vinden als alles zwart wit zou zijn.

Daarnaast, watermanagement wordt ook geadviseerd/gestuurd vanuit een expertise commissie. Zou wat mij betreft wel voor meer domeinen mogen, waaronder het elektriciteitsnet.

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 23:10

Mazida schreef:
Ik heb zorgen over plannen van klimaatmensen.

-Onze prachtige ongerepte Noordzee veranderen in 1 groot windpark, terwijl nu al de dramatische gevolgen bekend zijn voor het leven in de zee en de vogels. En dan al die buizen en beton in de Noordzee. Doet me oprecht verdriet om de Noordzee zo kapot te maken.

Ehm, er staan ook boorplatforms.

En er werd zelfs gevist in natuurreservaten op de Noordzee.
Dus zo enorm ongerept was het al niet.
Citaat:
-Windmolens op land, verschrikkelijk. In ons dorp met minder dan 1000 inwoners staan nu 10 van die knoerten. Om dat mogelijk te maken is er asfalt door natuur aangelegd, een enorme fundering in de grond gestort. Dag en nacht hebben wij slagschaduw en geluidsoverlast. Als wij dat al hebben, hoe moet dat voor de dieren in het bos ernaast zijn?

De betere projecten hebben voorzieningen dat bij slagschaduw de molens een paar uur stil worden gezet.
Citaat:
-En groene weides en zelfs een bos heeft plaats moeten maken voor zonneparken.

Please mind : dat zijn commerciële beslissingen.

Het feit dat we over moeten op renewables wil niet zeggen dat het op landbouwgrond zou moeten of nota bene een bos.

Het kan prima op daken, dijken en langs de snelweg.
Citaat:
-En dan heb ik het nog nooit niet over de Amercentrale hier in de buurt, waar dagelijks een heel bos wordt opgefikt. En dat wordt als groene energie meegerekend.

Ja, idioot, hè?
(Laat het duidelijk zijn dat geen zichzelf respecterend groen denkend mens het hier mee eens is.
Commercie, hè.
Centjes levert het op.
Verder niet veel.)

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 23:19

Elisa2 schreef:
Eelmo schreef:
Hoe kijken jullie trouwens terug op de klimaattop en het slotakkoord?

Een soort samenvatting van de conclusies:
https://www.nationalgeographic.nl/weten ... op28-dubai


Ik vind het allemaal veel te vaag en te weinig concreet. Ik mis echt: Hoe zaken dan aangepakt worden en met tijdsframe en stappenplan.


Er zijn harde afspraken mbt een tijdsplan.
Vastgelegd in 2015 in Parijs.
Landen moeten nu een plan maken om ten eerste deze afspraken uit te voeren, dit wordt over 12 maanden geëvalueerd,
en een plan waarbij in 2040 75% reductie is bereikt.
Citaat:
Geld naar arme landen is ook zoiets, dat geld verdwijnt waarschijnlijk in de zakken van corrupte politici. Beter kunnen ze iets op zetten in arme landen wat goed is voor die landen en de mensen daar.

De wereldbank gaat het fonds beheren.
Ik hoop dat ze gaan samenwerken met organisaties zoals Oikocredit: die werken met kleine organisaties van bewoners zelf - die projecten opzetten waar het dorp etc behoefte aan heeft.
Citaat:
Bovendien zijn er geen controles, bomen planten als fossiele brandstoffen gebruikt worden klinkt leuk. Maar wie gaat dat controleren?

... je kunt stommere dingen doen dan bomen planten.
Ieder beetje groen groeit door kooldioxide te binden.
Ideaal: gaat de boom/plant dood, begraaf 'het ding' en laat het rusten 'tot het weer aardgas geworden is'.

Maar de afspraken gaan over 'transition away from fossils' - dat is iets anders dan compenseren.

Dorine92
Berichten: 5347
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 03:41

Janneke2 schreef:
Ja, idioot, hè?
(Laat het duidelijk zijn dat geen zichzelf respecterend groen denkend mens het hier mee eens is.
Commercie, hè.
Centjes levert het op.
Verder niet veel.)

Ja... Zo hebben wij op het werk klimaatneutrale ananassen _O-
Ik snap niet hoe ze het op de dozen durven te drukken. Kost nog inkt ook

Raineri
Berichten: 6270
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:21

In navolging van de leuke discussie over ons net:

https://app.electricitymaps.com/zone/NL

Vond toevallig vanochtend deze website. Enorm interessant.
FD had vanochtend ook nog een leuk artikeltje over hoe de bouw van datacenters wordt geremd ivm de beperking van de uitstoot NOx en hoe dit NL in de markt plaatst. Datacenters/digitalisering is een enorme paradox. Naast dat het een negatieve impact heeft, kan het ook een drager zijn in de transitie. Ik betreur ze rem van de bouw dan ook.

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:10

Raineri schreef:
In navolging van de leuke discussie over ons net:

https://app.electricitymaps.com/zone/NL

Vond toevallig vanochtend deze website. Enorm interessant.
FD had vanochtend ook nog een leuk artikeltje over hoe de bouw van datacenters wordt geremd ivm de beperking van de uitstoot NOx en hoe dit NL in de markt plaatst. Datacenters/digitalisering is een enorme paradox. Naast dat het een negatieve impact heeft, kan het ook een drager zijn in de transitie. Ik betreur ze rem van de bouw dan ook.

Ja, dat heb ik ook eens ergens beschreven toen dat datacenter in de noordoostolder niet door ging.

Daar had de gemeente een kans gehad om de warmte van dat center op te nemen en in te zetten voor, bijvoorbeeld, verwarming van huizen.

Maar ik vraag me ook af: kiezen die beheerders niet juist de kleinere gemeentes uit om minder gezeik te hebben, zoals van der Valk ook z'n hotels liefst in kleinere plaatsen had staan omdat die minder juridische kennis in huis hadden en dus lastiger "nee" konden zeggen tegen een aanvraag.

Het probleem is vooralsnog dat er technisch gezien een heleboel kan, maar de uitvoering is nogal eens verre van simpel. Wie heeft er dan wanneer het lef om z'n nek uit te steken?

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:16

In de Randstad is men volgens mij al jaaaren bezig lom een 'warmterotonde' op te zetten: de hitte komt uit de Rijnmond,
en half Zuid-Holland krijgt stadsverwarming.

"Als die hitte dan toch gemaakt wordt, gebruik m dan maar."
... maar het schijnt een moeizaam proces te zijn, om één of andere reden.

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:38

Janneke2 schreef:
In de Randstad is men volgens mij al jaaaren bezig lom een 'warmterotonde' op te zetten: de hitte komt uit de Rijnmond,
en half Zuid-Holland krijgt stadsverwarming.

"Als die hitte dan toch gemaakt wordt, gebruik m dan maar."
... maar het schijnt een moeizaam proces te zijn, om één of andere reden.

Ehm, kosten? Wellicht maakbaarheid?

Ik heb in het verleden wel wat facturen langs zien komen van onderhoud in de stadsverwarmingnetten, daar kon je een heel leuk huis voor kopen, zelfs in de stad.

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:00

Denkbaar.

Dus als we een groot datacenter neerzetten op een plek waar nog geen stadsverwarming is, gaat het ding 'voorlopig' geen huizen verwarmen.

Bah.

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:04

Janneke2 schreef:
Denkbaar.

Dus als we een groot datacenter neerzetten op een plek waar nog geen stadsverwarming is, gaat het ding 'voorlopig' geen huizen verwarmen.

Bah.

Nou nee, niet pr se maar je moet zoiets dan wel integreren in de bouw.
Dan zou dat een voorwaarde in de vergunning kunnen zijn: je mag bouwen mits je je restwarmte nuttig in zet.

Ik moet 'm nog door lezen maar er is een nieuwe warmtewet die handvaten biedt om deze combi af te dwingen.

Raineri
Berichten: 6270
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:17

Hallo, gelukkig nieuwjaar allemaal!!

https://open.spotify.com/episode/7FyznF ... 01971f4a2b

Werd van de week getipt op deze podcast. Ik ben nog mijn mening aan het vormen wat ik van de kwaliteit vind. Deze aflevering is maar 15 min en er wordt kort besproken wat op mondiale schaal de meest belangrijke ontwikkelingen zullen zijn voor 2024 mbt klimaatverandering. Er wordt in de korte tijd uiteraard geen grote analyse gedaan maar vanuit de verschillende aspecten die duurzaamheid kent worden punten genoemd. Denk aan: handel, atmosfeer, de geopolitieke situatie, kort stukje psychologie.

Ik wil dit jaar meer weten over de relatie tussen geopolitiek en duurzaamheid en ik hoopte dat deze podcast een eerste aanknopingspunt zou geven. TBC

Dan nog een artikel uit de Volkskrant over netcongestie. Ander nieuw favoriet onderwerp

https://www.volkskrant.nl/economie/het- ... ~bf0332a5/

Mij is opgevallen dat er een enorme groei is in de vraag naar dit soort slimme bedrijfjes die een oplossing heeft voor dit probleem. Ik werk zelf ook voor een IT bedrijf die hier een aantal oplossingen voor heeft en het is een hot topic. Ik vind het wel een zorgelijke ontwikkeling dat iets wat in mijn ogen een collectief goed is, nog een nieuwe laag krijgt waarmee het afhankelijk is van private ondernemingen. Tuurlijk, het is een korte termijn oplossing want nou ja, het net drastisch vernieuwen is wat enthousiast. Je kunt je afvragen wat we geleerd hebben van het afhankelijk zijn van een partij die een primair goed levert waarbij de Nederlandse burger niet de primaire aandacht heeft. Nu is het allemaal nog onschuldig en hartstikke mooi. Maar vind dat bij dit soort voorzieningen het principieel niet bij een winstgevende partij mag liggen.

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:09

Ik pik één citaat uit het Volkskrant artikel:
"Het ingewikkeldste is wat hij de sociale transitie noemt. ‘Hoe verdeel je de kosten wanneer één bedrijf de batterij bezit waar alle buren zo nu en dan gebruik van maken. Hoe doe je dat met de stroom die door een van de deelnemers met zijn zonnepanelen wordt opgewekt? En hoe past dat allemaal binnen de wet- en regelgeving?’"

Ik vind het wat, dat de netcapaciteit zo krap is. (En dat is al jaren zo.)

En dan inderdaad batterijen, software - en goede afspraken /juridische constructies.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:35

Hoe je de stroom verdeelt is vastgelegd (in iedergeval bij ons is dat zo), hoe je het regelt als je buren problemen krijgt, of degene met de panelen en de batterij gaat verhuizen…..is een ander probleem.

Hier is het zo dat als je met de buren samen wilt dat dan 1 van de partijen van het vaste netwerk afgekoppelt moet worden en alle stroom dan via de „leverancier-buur“ loopt. Je ontvangende buur betaald een bepaald vast tarief.
Al met al ingewikkeld om te zetten of vaak ook gewoon niet betaalbaar of niet mogenlijk.

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:42

Sizzle schreef:
Hoe je de stroom verdeelt is vastgelegd (in iedergeval bij ons is dat zo), hoe je het regelt als je buren problemen krijgt, of degene met de panelen en de batterij gaat verhuizen…..is een ander probleem.

Hier is het zo dat als je met de buren samen wilt dat dan 1 van de partijen van het vaste netwerk afgekoppelt moet worden en alle stroom dan via de „leverancier-buur“ loopt. Je ontvangende buur betaald een bepaald vast tarief.
Al met al ingewikkeld om te zetten of vaak ook gewoon niet betaalbaar of niet mogenlijk.

Dat is in NL ook wel vast gelegd maar het punt is dat die wetgeving best rigide is, wat op dit moment een aantal ontwikkelingen blokkeert. Daar zal de wetgever iets van moeten vinden, daar vervolgens iets aan doen en dan zijn we weer een stapje verder.


Raineri schreef:
Hallo, gelukkig nieuwjaar allemaal!!

Mij is opgevallen dat er een enorme groei is in de vraag naar dit soort slimme bedrijfjes die een oplossing heeft voor dit probleem. Ik werk zelf ook voor een IT bedrijf die hier een aantal oplossingen voor heeft en het is een hot topic. Ik vind het wel een zorgelijke ontwikkeling dat iets wat in mijn ogen een collectief goed is, nog een nieuwe laag krijgt waarmee het afhankelijk is van private ondernemingen. Tuurlijk, het is een korte termijn oplossing want nou ja, het net drastisch vernieuwen is wat enthousiast. Je kunt je afvragen wat we geleerd hebben van het afhankelijk zijn van een partij die een primair goed levert waarbij de Nederlandse burger niet de primaire aandacht heeft. Nu is het allemaal nog onschuldig en hartstikke mooi. Maar vind dat bij dit soort voorzieningen het principieel niet bij een winstgevende partij mag liggen.

Maar wie zou al die software dan moeten ontwikkelen?

Er zijn, enigszins platgeslagen, twee uitdagingen in de energietransitie: het fysieke net voor het transport en de software voor de sturing en controle.
Dat fysieke net is al jaren geregeld maar werd constant geblokkeerd door kortzichtige wetgeving en over software werd tot voor kort helemaal niet nagedacht.

Ik wens je goede vingertraining toe, dan zal ik zorgen voor het fysieke net (met 20.000 collega's)

Raineri
Berichten: 6270
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:02

Mee eens ikke. Zo zie ik het probleem ook. En omdat het fysieke net tekort schiet leunen we op de “slimme oplossingen” om beter te benutten wat er ligt. Noodzakelijk voor de korte termijn en bovendien - zoals je zelf ook aangeeft- onontkomelijk. Je benaderd het nu vanuit pragmatisme, wat volledig correct is. En noodzakelijk. Maar op de lange termijn lijkt het me niet wenselijk. We hebben allemaal gezien wat gebeurd is bij de privatisering van collectieve voorzieningen. Het creëert een spanning (HA) in de samenleving omdat het niet de gevolgen heeft waarvan we dachten dat het zou hebben. Ik zou niet graag willen dat (een groot gedeelte van) de verantwoordelijkheid van de energietransitie bij bv Nederland ligt. Voor nu ok om even snel gas te geven.

Kijkend naar de structuur en eigenaarschap van het net in NL denk ik dat daar de oplossing ligt. Denk dat een eerste stap is om een PPS contract in goede banen te begeleiding waarbij de financiële incentive op de juiste onderdelen ligt. Ik krijg niet de indruk dat dit momenteel altijd slim gebeurd.
Het zijn vaak nog contracten waarbij de nadruk ligt op meer verpatsen = meer euro’s.

Wens ik jou ook een goede vingertraining toe om hierop te antwoorden

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:20

Raineri schreef:
Mee eens ikke. Zo zie ik het probleem ook. En omdat het fysieke net tekort schiet leunen we op de “slimme oplossingen” om beter te benutten wat er ligt. Noodzakelijk voor de korte termijn en bovendien - zoals je zelf ook aangeeft- onontkomelijk. Je benaderd het nu vanuit pragmatisme, wat volledig correct is. En noodzakelijk. Maar op de lange termijn lijkt het me niet wenselijk. We hebben allemaal gezien wat gebeurd is bij de privatisering van collectieve voorzieningen. Het creëert een spanning (HA) in de samenleving omdat het niet de gevolgen heeft waarvan we dachten dat het zou hebben. Ik zou niet graag willen dat (een groot gedeelte van) de verantwoordelijkheid van de energietransitie bij bv Nederland ligt. Voor nu ok om even snel gas te geven.

Kijkend naar de structuur en eigenaarschap van het net in NL denk ik dat daar de oplossing ligt. Denk dat een eerste stap is om een PPS contract in goede banen te begeleiding waarbij de financiële incentive op de juiste onderdelen ligt. Ik krijg niet de indruk dat dit momenteel altijd slim gebeurd.
Het zijn vaak nog contracten waarbij de nadruk ligt op meer verpatsen = meer euro’s.

Wens ik jou ook een goede vingertraining toe om hierop te antwoorden

Heel eerlijk: nee. Tegen de tijd dat de hele transitie echt op stoom komt, laat ik het aan de jongere collega's over.

De andere kant: als de overheid zelf voor die software gaat zorgen, wordt het helemaal een ramp; dat heeft men al diverse keren laten zien. Software doe je er niet even bij, dat is een vak. Ik hoef jou niet uit te leggen waar 'm dat zit maar voor de meelezers: Je hebt ze beide nodig; zowel die hardware engineer als de software engineer. Ook in ons netwerk.

https://alfen.com/nl/energieopslag?utm_ ... rnEALw_wcB
Mooi voorbeeld wat totaal niet werkt omdat de omstandigheden niet mee doen, niet omdat het idee niet kan.

Het probleem zit 'm in torenhoge netkosten (wettelijk bepaalt) waardoor je weliswaar een systeem kunt ontwikkelen wat uitstekend allerlei pieken en dalen uit het net kan halen maar wat je economisch met de huidige regelgeving nooit verantwoordt van de grond krijgt.
Ook hier speelt software en databeheer een grote en belangrijke rol om het systeem goed te laten werken.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:22


herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:49

Ja, ik maak me zorgen. Niet om de aarde, niet om de mensen, wel de planten en dieren die nu bestaan en ten onder gaan doordat zij zich niet snel genoeg kunnen aanpassen aan de veranderende omstandigheden.
En hoelang ik me al zorgen maak over milieuvervuiling en klimaatverandering? Minstens 30 jaar. En trouwens niet met de grens aarde maar ook buiten onze dampkring. Precies een van de redenen (de belangrijkste) waarom ik geen kinderen wilde krijgen want ik heb er nooit vertrouwen in gehad dat het wel goed zou komen. De laatste tijd valt me op dat mensen met jonge kinderen vaak zeggen dat ze zich zorgen maken over de toekomst van hun kinderen. Ik kan regelmatig niet nalaten te zeggen dat ik precies om die reden kinderloos ben gebleven ondanks de druk van buitenaf.
Vlieg- (vaar- en autorijden)schaamte had ik al voor die woorden ontstonden.
Ooit was ik nog een beetje naïef om te denken dat de overheid genoeg verstand heeft dat sommige dingen nog enigszins gereguleerd worden maar die naïveteit ben ik al lange tijd kwijt.

Wat mij bij tegenstanders van veranderingen tbv milieu en klimaat opvalt is het gekat op bijvoorbeeld China. Maar wel allerlei troep uit China kopen want het is zo lekker goedkoop... Daarbij, China is ook het land dat op voorspraak van een NLse bioloog een heel gebied (het plan was economische ontwikkeling) tot natuurreservaat heeft verklaard voor vogels, een ontstane woestijn herbeplant (eerste poging van de 'groene muur' was een mislukking want monocultuur maar ze beginnen gewoon weer van voren), een 25MW Vault Energy Storage bouwt en zo zijn er nog wel wat zaken die voortuitstrevener zijn dan wat we in welvarend NL bereidt zijn te doen.

De westerse landen hebben de grootste voetprint van de hele wereld en Nederlanders van heel Europa. Dus niet zeuren maar poetsen.

Wij (mijn partner en ik) zijn niet heilig maar wij proberen als wij iets kopen erop te letten dat het in Europa is geproduceerd. Zowel spullen als voedsel. En ik kan uit ervaring vertellen dat het je niet makkelijk gemaakt wordt, dat het een hogere prijs heeft maar dat de kwaliteit grosso modo heel erg veel beter is.
Als ik moet kiezen tussen geen kiwi's of uit NZ, kies ik voor geen, zijn er uit Zuid-Europa beschikbaar dan trakteer ik ons daar eens op. Avocado? Ook alleen als ze uit de EU komen. En ja echt, ze zijn er, biologisch zelfs. Helaas is ook dat niet zaligmakend; het beste alternatief is een appel of peer uit NL maar ik wil ons niet alles ontzeggen.
En als er dan toch iets van ver moet komen dan graag verantwoord geproduceerd (milieu- en arbeidstechnisch).

Eigenlijk hoop ik dat de mensheid zichzelf sneller kapot heeft gemaakt dan al het andere leven op de aarde maar ik vrees dat eerst al het andere kapot is.

Raineri
Berichten: 6270
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:08

Een blogpost over de culturele perceptie op natuur en de relatie met mensenrechten

https://pellathiel.substack.com/p/human ... ss-as-long

Vind het een tikkeltje suggestief. Vraag me af of deze relatie met een onderzoek is aangetoond. Dat er een systemische relatie is tussen natuur en mensenrechten lijkt me aannemelijk. En ook dat het cultuur hier een grote invloed op heeft. Het mooie vind ik wel, dat het benadrukt dat wij de kern van het probleem zijn. De kern van de oplossing is sociaal. Dergelijke klimaatinnovaties zijn alleen een invulling van een systeem waar wij zelf richting aangeven.

Raineri
Berichten: 6270
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:31

ikke schreef:
Raineri schreef:
Mee eens ikke. Zo zie ik het probleem ook. En omdat het fysieke net tekort schiet leunen we op de “slimme oplossingen” om beter te benutten wat er ligt. Noodzakelijk voor de korte termijn en bovendien - zoals je zelf ook aangeeft- onontkomelijk. Je benaderd het nu vanuit pragmatisme, wat volledig correct is. En noodzakelijk. Maar op de lange termijn lijkt het me niet wenselijk. We hebben allemaal gezien wat gebeurd is bij de privatisering van collectieve voorzieningen. Het creëert een spanning (HA) in de samenleving omdat het niet de gevolgen heeft waarvan we dachten dat het zou hebben. Ik zou niet graag willen dat (een groot gedeelte van) de verantwoordelijkheid van de energietransitie bij bv Nederland ligt. Voor nu ok om even snel gas te geven.

Kijkend naar de structuur en eigenaarschap van het net in NL denk ik dat daar de oplossing ligt. Denk dat een eerste stap is om een PPS contract in goede banen te begeleiding waarbij de financiële incentive op de juiste onderdelen ligt. Ik krijg niet de indruk dat dit momenteel altijd slim gebeurd.
Het zijn vaak nog contracten waarbij de nadruk ligt op meer verpatsen = meer euro’s.

Wens ik jou ook een goede vingertraining toe om hierop te antwoorden

Heel eerlijk: nee. Tegen de tijd dat de hele transitie echt op stoom komt, laat ik het aan de jongere collega's over.

De andere kant: als de overheid zelf voor die software gaat zorgen, wordt het helemaal een ramp; dat heeft men al diverse keren laten zien. Software doe je er niet even bij, dat is een vak. Ik hoef jou niet uit te leggen waar 'm dat zit maar voor de meelezers: Je hebt ze beide nodig; zowel die hardware engineer als de software engineer. Ook in ons netwerk.

https://alfen.com/nl/energieopslag?utm_ ... rnEALw_wcB
Mooi voorbeeld wat totaal niet werkt omdat de omstandigheden niet mee doen, niet omdat het idee niet kan.

Het probleem zit 'm in torenhoge netkosten (wettelijk bepaalt) waardoor je weliswaar een systeem kunt ontwikkelen wat uitstekend allerlei pieken en dalen uit het net kan halen maar wat je economisch met de huidige regelgeving nooit verantwoordt van de grond krijgt.
Ook hier speelt software en databeheer een grote en belangrijke rol om het systeem goed te laten werken.



Ja en is een overheid wendbaar genoeg om ook adequaat te kunnen ontwikkelen obv de actualiteiten? Ik denk het niet. Een goede samenwerking met fatsoenlijke kaders is nodig tussen opdrachtgever en aannemer. Tot nu toe is mijn indruk van dergelijke samenwerking: leuk voor leveranciers want de contracten zijn lang. Maar zeer risico avers. Wat begrijpelijk is.
Een publiek-private samenwerking lijkt me geen probleem, maar wel op een duurzame (meerdere wijze te interpreteren) manier.

Aan de andere kant, los van mijn zure commentaar dat ik het een collectief goed vind waar BV Nederland niet teveel invloed op mag uitoefenen, is het een prachtige kans voor onze economie. Steeds meer bedrijven veranderen hun corebusiness en passen hun producten. Dit soort software matige oplossingen is daar perfect voorbeeld van.
De linkt die stuurt. Is dit hetzelfde principe als wat wel eens voor festivals wordt ingezet? Mooi voorbeeld. Windmolens zijn ook leuk. Recentelijk had ik het genoegen zo’n overleg bij te wonen. Veel tech jargon := maar enorm interessant. Het windmolenpark van de toekomst wordt steeds interessanter, ook op ecologisch vlak :j zeg ik wel direct eerlijk bij, dat hier een mega zak met geld achter zit. Ik kan me voorstellen dat dergelijke projecten zoals jij stuurt heel makkelijk mislukken. Maar ook dat is innovatie uiteindelijk.
Hoe zitten de netkosten exact in elkaar Ikke?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:40

herr_balou schreef:
De westerse landen hebben de grootste voetprint van de hele wereld en Nederlanders van heel Europa. Dus niet zeuren maar poetsen.

Zijn daar bronnen van?
Ik googlede een beetje maar op CO2 uitstoot vond ik:

Welk land in Europa stoot het meeste CO2 uit?
In 2019 waren in de EU de top vijf broeikasgas uitstoters Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen en Spanje.
(website europees parlement)

Duitsland is in Europa verreweg de grootste uitstoter van CO2, gevolgd door Polen, Italië en Frankrijk. Nederland is de op vijf na grootste uitstoter van CO2 binnen de EU. Duitsland was de grootste uitstoter van CO2 in 1990 en dit is ook het geval in 2021
(website ABN Amro)

Is Nederland een vervuilend land?
De uitstoot van broeikasgassen is in Nederland relatief hoog. Nederland draagt 4,5 procent bij aan de EU-uitstoot. Een Nederlander zorgt voor 34 procent meer uitstoot dan een gemiddelde Europeaan. Slechts vier EU-landen doen het op dit punt slechter.
(website CBS)

Wat is het meest vervuilde land van Europa?
Bosnië is het meest vervuilde land van Europa. Volgens een recent rapport van de Europese milieuorganisatie EEA zijn ook andere Oost-Europese landen en Noord-Italië sterk vervuild met PM2,5.29 aug 2023
(website scientias)

Per EU-inwoner is gemiddeld 4,9 hectare nodig voor energie, voeding en andere grondstoffen. Nederland zit met een voetafdruk van 4,7 net onder het Europese gemiddelde. Europese landen met de grootste voetafdruk zijn: Zweden (7), Finland (7), Estland (6,9) en Denemarken (6,4).
(website Sustainable footprint)

Wat bedoel je met Voetprint?

Raineri
Berichten: 6270
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:03

Herr Balou bedoelde denk ik de footprint per hoofd.
Het is heel lastig ons ergens te plaatsen. We staan hoog in ieder geval. Maar USA bijvoorbeeld gaat ons wel voorbij.

De cbs bron die je gebruikt geeft eigenlijk wel een antwoord hierop.

Voor het bepalen van de impact per hoofd worden “Carbon accounting frameworks” gebruikt. Net zoals de finance standaarden heb je deze ook voor broeikasgassen. In principe kom je altijd wel op hetzelfde antwoord uit maar soms zijn er twijfel gevallen waardoor er ruimte is voor eigen interpretatie. Hierdoor kan er dus per bron een kleine variatie zijn. Toevallig werk ik vandaag aan zo’n grijs gebied. Ik ben er al een week mee bezig eerlijk gezegd en heb nog steeds geen sluitend antwoord :=

De sustainable footprint (een van je bronnen) neemt weer een hoop andere aspecten mee in haar methodologie waardoor je weer op een heel ander soort getal uitkomt. Vandaar dat deze in hectare is uitgedrukt.
De eerste drie links die je noemt hebben het over hetzelfde. De enige variatie is het uitdrukken van een absolute tov relatieve (per hoofd) uitstoot per land.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:08

Herr Balou plaatst Nederland op 1 van Europa, dus dat zal toch ergens vandaan komen?