voormalig beste vriendin negeert me volkomen. Hoe deal ik daarmee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: voormalig beste vriendin negeert me volkomen. Hoe deal ik daarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 20:04

thnx. Ik ga haar man een appje sturen met de melding dat het hier staat.
Ophalen hoeft van mij niet. Ze doen dienst als nachtkastjes in de vakantiewoning, dus mogen best blijven staan. maar idd heb ik dan wel naar eer en geweten gehandeld

Goof

Berichten: 28933
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: voormalig beste vriendin negeert me volkomen. Hoe deal ik daarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 20:05

Top. Altijd netjes blijven handelen.

jiehaaa

Berichten: 5073
Geregistreerd: 28-08-05

Re: voormalig beste vriendin negeert me volkomen. Hoe deal ik daarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 20:40

Ik zou de spullen laten ophalen of wegdoen TS. Anders wordt je toch weer met de herinneringen geconfronteerd als je ze tegenkomt. Dan kan je het niet goed afsluiten.
Sterkte!

BigOne
Berichten: 38399
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 21:10

IHN schreef:
thnx. Ik ga haar man een appje sturen met de melding dat het hier staat.
Ophalen hoeft van mij niet. Ze doen dienst als nachtkastjes in de vakantiewoning, dus mogen best blijven staan. maar idd heb ik dan wel naar eer en geweten gehandeld

Straks heb je haar ineens aan de deur staan, weg met die spullen ook al komen ze je goed uit.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 21:17

BigOne schreef:
IHN schreef:
thnx. Ik ga haar man een appje sturen met de melding dat het hier staat.
Ophalen hoeft van mij niet. Ze doen dienst als nachtkastjes in de vakantiewoning, dus mogen best blijven staan. maar idd heb ik dan wel naar eer en geweten gehandeld

Straks heb je haar ineens aan de deur staan, weg met die spullen ook al komen ze je goed uit.


welnee, joh... zij wilde me uit haar leven, he. Ik denk dat ze helemaal niet terug wil en anders laat ze het ws haar dochter meenemen als die hier nog eens komt.

Dorine92
Berichten: 5347
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 22:49

Dit topic bevestigt wel weer mijn theorie over therapeuten... Dat het vrij vaak juist mensen zijn die zelf issues hebben en daarom therapeut zijn geworden :=

En TS.. ik zou jou willen aanraden om te beginnen met het opschrijven van je gedachten en gevoel bij dingen. Dit om jezelf beter te leren kennen en ook je valkuilen te ontdekken. Als je vandaag in je emotie zit, en je schrijft je gevoel erover op, ben je het er dan morgen en over een week nog steeds mee eens? Als je vandaag een heldere mening hebt en je zit morgen of over een week in je emotie, denk je er dan weer anders over?
Verandert jouw mening nadat je met een ander erover hebt gepraat? Snap je dan je oude "logica" nog of kun je dan ineens helemaal niet meer begrijpen hoe het kan dat je er toen zo over dacht?

Ik vind het bijvoorbeeld persoonlijk erg raar dat jij een vriendschap hebt met iemand die samen met haar vriend jouw auto heeft gestolen. En ik vind het ook raar dat je iemand die jouw zwaar onprofessioneel behandelt tijdens therapie, uitnodigt om te gaan koffiedrinken. Ik snap ook niet dat je na die gebeurtenis toch nog kunt concluderen dat het een leuk mens is. Dan gaat er naar mijn idee iets in jouw gedachtengang niet helemaal goed, want normaal gesproken hoor je rotgedrag aan de persoon te koppelen, waardoor je niet meer met diegene wilt omgaan. Zelfde tijdens die vakantie. Als jij elke dag weer opnieuw opgeschreven zou hebben: "ik wil niet zo veel geld uitgeven en ik geef dat ook duidelijk aan, maar zij hebben daar schijt aan, en dat frustreert mij"... dan moet jij toch op dag 4, of desnoods pas 2 weken of een maand na de betreffende vakantie, een keer gaan denken van goh, ik denk eigenlijk dat ik deze mensen helemaal niet zo leuk vind :=

Schrijven schrijven schrijven. Teruglezen. Nadenken. Conclusie weer opschrijven. Zo krijg je inzicht in jouw gedachten en kom je hopelijk weer op 1 lijn met jouw intuïtie, in plaats van dat je je door andere mensen laat wegtrekken van je intuïtie. Ergens diep van binnen weet jij precies wat normaal gedrag is en wat niet. Dat blijkt wel uit je tegenstrijdige verhaal. Ergens komt telkens het "dit is niet leuk/niet goed/niet netjes/niet eerlijk" duidelijk naar boven, maar ergens negeer je dat steeds en daardoor laat je jezelf (af)leiden door je emoties of je laat jezelf afleiden/ompraten door meningen van anderen. Niet doen. Zoek de antwoorden in jezelf. Er is niks mis met jouw intuïtie. Het is soms even puzzelen om door alle ruis nog goed te snappen wat je aan het doen bent, maar daarom opschrijven. Dat maakt dingen helder en inzichtelijk, en dan kan je er wat mee.

Korte samenvatting:
De therapeute: Zij heeft issues en jij hebt alarmbel 1 tm 6000 genegeerd. Ook heb jij zelf fouten gemaakt, want jij moet zelf duidelijk zijn in wat je wel en niet wilt (voorbeeld: de dure vakantie) en ook helder blijven nadenken. "Zij negeren mijn wensen en willen me financieel naaien" is een reden om te kunnen concluderen dat deze mensen geen vrienden zijn. Sterker nog, die conclusie had je al tijdens je therapie kunnen trekken vanwege haar rare gedrag. Uberhaupt haar uitnodigen op de koffie na haar rare gedrag tijdens de therapie is in mijn ogen onbegrijpelijk, en wellicht kun je hier eens over nadenken. Misschien krijg je hiermee alvast 1 van je eigen valkuilen helder
Therapeut 2: Die hoort niet te roddelen over collega 1, en hoort haar al helemaal geen gestoord wijf te noemen, en is dus ook geen professional. Ik zou dan ook op zoek gaan naar een andere therapeut mocht je nog bij deze persoon zitten.

Begin gewoon eens met opschrijven wat aan jou knaagt, waar je mee zit, waar je over piekert, waar je over twijfelt. Probeer het zo op te schrijven dat een ander jou kan volgen. En onthoud: je begrijpt jezelf pas echt als je in staat bent het op een begrijpelijke, logische en overzichtelijke manier uit te leggen aan een ander, en bij vragen van de ander overal een begrijpelijk, logisch en overzichtelijk antwoord op hebt.
Tegen de tijd dat je dit kunt, sta je helemaal in lijn met je intuïtie en overkomen dit soort rare situaties jou niet meer

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 22:52

Dorine92 schreef:
Dit topic bevestigt wel weer mijn theorie over therapeuten... Dat het vrij vaak juist mensen zijn die zelf issues hebben en daarom therapeut zijn geworden :=


Met alle respect: dit klinkt om meerdere redenen als een "therapeut" uit het alternatieve circuit. Zie dit alsjeblieft niet als voorbeeld van therapeuten in de gemiddelde GGZ-instelling :P

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: voormalig beste vriendin negeert me volkomen. Hoe deal ik daarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 23:32

ze is hypnotherapeut. wel aangesloten bij de nbvh en skag ofzoiets. Dorine92, mooie oefening inderdaad.

paar dingen kan ik uitleggen. Van de vriendin vd auto heb ik het contact verbroken. En ja, tuurlijk was ze erbij en zat ze fout. Maar ik zag ook een ontzettend lief mens die slachtoffer was van haar narcistische man. Na aantal jaar is ze gevlucht. Heeft ze aan een gezamelijke vriendin gevraagd of ze dacht dat ik haar ooit kon vergeven. Die vriendin gaf aan:joh. dat heeft ze allang. ze maakte zich vooral zorgen. Ze heeft mij toen geappt en vergeving gevraagd. We hebben eens koffie gedronken. Af en toe contact. Dit is inmiddels ok alweer 2 jaar geleden en pas nu pakken we het echt weer op (ik was natuurlijk wel wat gereserveerd, maar voel aan alles dat ze echt totaal veranderd is).

En deze vriendin. Financieel uitbuiten absoluut niet. Ik kreeg de aanhanger van ze, ik heb een paard gekregen (was van hun dochter) . Ze hebben houtpallets voor 500 euro gekocht en het er nooit meer over gehad. Ik heb ook veel betaald voor haar. En ik denk dat het punt hier vooral is dat we beiden niet durven/kunnen aangeven wat we nodig hebben of willen en dat hoopt op. Maar ik denk als we alles tegen elkaar wegstrepen het feitelijk aardig in balans is. Het punt met de vakantie was ook miscommunicatie. Ik vroeg hoe doen we het. Zij gaf aan:komt wel goed. Ik ging uit van we verrekenen alles nadien. Zij dacht:ach, we betalen altijd afwisselend, nooit gezeik. En haar man had bedacht dat ze gewoon alles zouden betalen. Maar toen ik erover bleef zeiken werd het voor haar natuurlijk ook een issue. echt gebrekkige communicatie. Geen valsigheid van niemand.

BigOne
Berichten: 38399
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 23:48

Geen misbruik gemaakt? Hebben ze gratis bij jou gelogeerd al die tijd? Gas water elektra enz.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 00:13

BigOne schreef:
Geen misbruik gemaakt? Hebben ze gratis bij jou gelogeerd al die tijd? Gas water elektra enz.


houtpellets dus zelf gekocht en nooit opgebruikt. En tuurlijk zitten daar wat kosten aan water en elektra. paard stond te koop voor 8000 euro. Heb ik gekregen. Daarbij vond ik het ook leuk als ze hier waren. Dus nee... ga me alsjeblieft nu niet aanpraten dat ik in dat opzicht misbruikt ben geweest. Daar ga ik absoluut niet in mee. Ik voelde me niet gehoord in mijn grenzen. De miscommunicatie is het probleem. Niet dat ze me financieel uitbuitten.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: voormalig beste vriendin negeert me volkomen. Hoe deal ik daarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 00:19

Ik denk dat je er verstandig aan doet om niet het hele hebben en houden van deze vergane vriendschap online te kwakken. Je zocht tips om om te gaan met verlies. Hou het daarbij en ga niet online alles open en bloot leggen om alles maar random strangers te verantwoorden.

BigOne
Berichten: 38399
Geregistreerd: 03-08-09

Re: voormalig beste vriendin negeert me volkomen. Hoe deal ik daarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 00:36

Oké duidelijk.

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 01:06

Dorine92 schreef:
Ik vind het bijvoorbeeld persoonlijk erg raar dat jij een vriendschap hebt met iemand die samen met haar vriend jouw auto heeft gestolen. En ik vind het ook raar dat je iemand die jouw zwaar onprofessioneel behandelt tijdens therapie, uitnodigt om te gaan koffiedrinken. Ik snap ook niet dat je na die gebeurtenis toch nog kunt concluderen dat het een leuk mens is. Dan gaat er naar mijn idee iets in jouw gedachtengang niet helemaal goed, want normaal gesproken hoor je rotgedrag aan de persoon te koppelen, waardoor je niet meer met diegene wilt omgaan. Zelfde tijdens die vakantie. Als jij elke dag weer opnieuw opgeschreven zou hebben: "ik wil niet zo veel geld uitgeven en ik geef dat ook duidelijk aan, maar zij hebben daar schijt aan, en dat frustreert mij"... dan moet jij toch op dag 4, of desnoods pas 2 weken of een maand na de betreffende vakantie, een keer gaan denken van goh, ik denk eigenlijk dat ik deze mensen helemaal niet zo leuk vind


Dit. Echt 100%.

Ik vind het eigenlijk allemaal nogal grensoverschrijdend. Therapeut geeft aan niet meer te willen mailen, en doet dat ook niet. Dat is een grens. Vervolgens dreig jij een klacht in te dienen..... waarom? Je had haar gekwetst, een terechte en professionele reactie is dan aangeven dat de therapie op deze manier niet werkt en contact verbreken.
Je hebt geen recht op een afsluiting als jij degene bent die een professionele relatie onmogelijk maakt, en vervolgens ga je koffie drinken?

En dan op vakantie, waar jij buitengesloten wordt maar ze wel veel meer geld uitgeven dan voor jou kan, maar dat is geen financiële uitbuiting? Het is financiële uitbuiting volgens het boekje.....

En dan krijg je een paard. En er gaat niet ergens een lampje branden dat dat een idioot groot cadeau is, zeker van een therapeut?

Volgens mij is het een heel goed idee als je therapie volgt waarbij je zelf grenzen leert stellen én grenzen respecteren. Ik vind het echt heel raar, heel onprofessioneel, en heel, heel grenzeloos gedrag. Waardoor niemand meer weet wat wel en niet ok is. Heel ongezond.

Ik vind het strooien met narcisme ook nogal vreemd. NPD is een psychiatrische stoornis, en jij bent niet de psychiater die dat met zekerheid vast kunt stellen. Je kunt ten eerste niet objectief naar deze mensen kijken, wat nodig is voor een correcte diagnose, en ten tweede heb je de kennis niet. Dus ook daarin ga je buiten je boekje.

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Re: voormalig beste vriendin negeert me volkomen. Hoe deal ik daarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 01:18

Hmmm nou ja, wat TS precies gezegd of gedaan heeft en therapeut gekwetst heeft en wat de intentie was, weten we niet. Het kan altijd, bedoeld of onbedoeld gebeuren dat een cliënt een therapeut kwetst. Professioneel is dan niet aangeven dat therapie zo niet werkt en contact verbreken, professioneel is dan wel in inter- of supervisie nagaan wat er gebeurt, wat je zo geraakt heeft en waarom en zoeken naar een manier om al dan niet de therapie verder terzetten.
Geen recht op afsluiting als je de professionele relatie onmogelijk maakt… ook hier weet je niet wat er exact gebeurd is. Het kan ook zijn dat TS iets gezegd heeft dat therapeut geraakt heeft zonder dat TS zich daar bewust van is of dat therapeut ietwat TS gezegd heeft anders geïnterpreteerd heeft dan hoe TS het bedoelde.
Maar dat er langs beide kanten over grenzen is gegaan, dat lijkt me idd wel het geval.

Mondy

Berichten: 11876
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 01:24

VogeltjeM schreef:
Dorine92 schreef:
Dit topic bevestigt wel weer mijn theorie over therapeuten... Dat het vrij vaak juist mensen zijn die zelf issues hebben en daarom therapeut zijn geworden :=


Met alle respect: dit klinkt om meerdere redenen als een "therapeut" uit het alternatieve circuit. Zie dit alsjeblieft niet als voorbeeld van therapeuten in de gemiddelde GGZ-instelling :P


Heel eerlijk betwijfel ik of het een officiële therapeute is geweest... in deze tijd maar 1 cliënt hebben, welke richting ze ook zit, is erg twijfelachtig.

Ts wat is nu precies je bedoeling van het topic ? Het wordt steeds onduidelijker zo.

Dorine92
Berichten: 5347
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 01:34

VogeltjeM schreef:
Dorine92 schreef:
Dit topic bevestigt wel weer mijn theorie over therapeuten... Dat het vrij vaak juist mensen zijn die zelf issues hebben en daarom therapeut zijn geworden :=


Met alle respect: dit klinkt om meerdere redenen als een "therapeut" uit het alternatieve circuit. Zie dit alsjeblieft niet als voorbeeld van therapeuten in de gemiddelde GGZ-instelling :P

Nooit geweest dus geen ervaring mee. Maar ik hoor wel soms verhalen van mensen dat ik denk van damn die mensen zijn zelf niet stabiel.
Overigens vind ik dat ook van al die goeroes en motivational speakers op insta enz waar iedereen zo lyrisch over is. Ik zie zowat op hun voorhoofd staan dat ze zelf hartstikke instabiel zijn. Ik snap niet dat andere mensen zo fan ervan zijn

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 01:38

Avalanche schreef:
Dorine92 schreef:
Ik vind het bijvoorbeeld persoonlijk erg raar dat jij een vriendschap hebt met iemand die samen met haar vriend jouw auto heeft gestolen. En ik vind het ook raar dat je iemand die jouw zwaar onprofessioneel behandelt tijdens therapie, uitnodigt om te gaan koffiedrinken. Ik snap ook niet dat je na die gebeurtenis toch nog kunt concluderen dat het een leuk mens is. Dan gaat er naar mijn idee iets in jouw gedachtengang niet helemaal goed, want normaal gesproken hoor je rotgedrag aan de persoon te koppelen, waardoor je niet meer met diegene wilt omgaan. Zelfde tijdens die vakantie. Als jij elke dag weer opnieuw opgeschreven zou hebben: "ik wil niet zo veel geld uitgeven en ik geef dat ook duidelijk aan, maar zij hebben daar schijt aan, en dat frustreert mij"... dan moet jij toch op dag 4, of desnoods pas 2 weken of een maand na de betreffende vakantie, een keer gaan denken van goh, ik denk eigenlijk dat ik deze mensen helemaal niet zo leuk vind


Dit. Echt 100%.

Ik vind het eigenlijk allemaal nogal grensoverschrijdend. Therapeut geeft aan niet meer te willen mailen, en doet dat ook niet. Dat is een grens. Vervolgens dreig jij een klacht in te dienen..... waarom? Je had haar gekwetst, een terechte en professionele reactie is dan aangeven dat de therapie op deze manier niet werkt en contact verbreken.
Je hebt geen recht op een afsluiting als jij degene bent die een professionele relatie onmogelijk maakt, en vervolgens ga je koffie drinken?

En dan op vakantie, waar jij buitengesloten wordt maar ze wel veel meer geld uitgeven dan voor jou kan, maar dat is geen financiële uitbuiting? Het is financiële uitbuiting volgens het boekje.....

En dan krijg je een paard. En er gaat niet ergens een lampje branden dat dat een idioot groot cadeau is, zeker van een therapeut?

Volgens mij is het een heel goed idee als je therapie volgt waarbij je zelf grenzen leert stellen én grenzen respecteren. Ik vind het echt heel raar, heel onprofessioneel, en heel, heel grenzeloos gedrag. Waardoor niemand meer weet wat wel en niet ok is. Heel ongezond.

Ik vind het strooien met narcisme ook nogal vreemd. NPD is een psychiatrische stoornis, en jij bent niet de psychiater die dat met zekerheid vast kunt stellen. Je kunt ten eerste niet objectief naar deze mensen kijken, wat nodig is voor een correcte diagnose, en ten tweede heb je de kennis niet. Dus ook daarin ga je buiten je boekje.


ok. maar je maakt er je eigen verhaal van. Narcisme geeft hij zelf aan. niet ik. Rest zit ook verhaal achter, maar wat hierboven al gezegd wordt:ik wilde wat adviezen over hoe ermee om te gaan. Die heb ik gehad. dank daarvoor.

de rest hoeft idd niet op een forum. Dat geef ik ook al eerder aan. Dus dan vraag ik nu ook om dan mijn grenzen hier te respecteren en gewoon te antwoorden op mijn vraag en niet onze hele relatie te ontleden (al besef ik dat ik daar zelf ook deel aan heb gehad door de manier waarop ik het beschreven heb. heb geprobeerd aan te passen, maar dat lukte niet meer).

Dorine92
Berichten: 5347
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 01:50

IHN schreef:
.

En ik denk dat het punt hier vooral is dat we beiden niet durven/kunnen aangeven wat we nodig hebben of willen en dat hoopt op. Maar ik denk als we alles tegen elkaar wegstrepen het feitelijk aardig in balans is.

Als het in balans is, heb je het dan over geld of gedrag? Want als het gedrag ook in balans is, dan mag je ook wel even bij jezelf te rade gaan. Want als jij je net zo achterlijk tegen haar hebt gedragen als zij tegen jou, dan ligt daar een werkpuntje voor jou. En als je dat niet hebt gedaan, dan ligt er ook een werkpuntje voor jou, namelijk waarom the f heb je dit gedrag van haar geaccepteerd?
Dus of zij nou wel of niet knetter gestoord is, hoe dan ook heb jij werk te doen aan jezelf. Ofwel 1.) omdat de dynamiek tussen jullie in balans was, en dat betekent dat jij dingen in dezelfde orde van grootte terug hebt gedaan (en dat zou betekenen dat je zelf net zo gek bent als zij... maar hier gaan we maar even niet vanuit :D :D) ofwel 2.) omdat je haar gestoorde gedrag niet hebt herkend, of hebt genegeerd, of hebt geaccepteerd. Het laatste lijkt me aannemelijker dat dit gebeurd is. En daar moet je dan eigenlijk wel aan werken. Want je hoort het gedrag te (leren) herkennen. Volgens mij hoor ik overigens aan jouw verhaal dat je het gestoorde gedrag wel degelijk herkend hebt, alleen je hebt het genegeerd/gedaan alsof het niet bestond, en vervolgens geaccepteerd. Ondertussen komt je intuïtie/geweten telkens wel naar boven, van hee hallo dit is niet oke! En dan druk je dat weg. Ik zou je aanraden om daarmee te stoppen. Je intuïtie heeft gelijk, en niet de mensen die op je inpraten.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: voormalig beste vriendin negeert me volkomen. Hoe deal ik daarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 02:08

Dorine92. Maar nogmaals was dit niet mijn vraag. In haar ogen heb ik me misschien ook gestoord gedragen. Ze zal niet om niks ineens al het contact verbreken natuurlijk. Dat ik het niet zie, wil niet zeggen dat het er niet is. Dus tja. misschien heb ik me wel degelijk even gestoord gedragen. Ze praat er niet over, maar misschien vind ze me zo gestoord dat ze het nieteens probeert.. wild guess, haha.

Ik vind het enigszins vervelend worden dat alles nu tot in den treure geanalyseerd wordt. Ik krijg nu ook het gevoel dat ik mijn voormalige vriendin moet verdedigen, want echt... we hebben ook echt ontzettend fijne momenten gehad. En denk dat we het allebei graag anders hadden gewild.

Ik weet dat iedereen het heel goed bedoelt en voel me enorm gesteund (en ja, ook door de kritischere reacties. Misschien juist wel). Maar ik heb genoeg tips gekregen. Kan daarmee vooruit. Dus ik wil iedereen bedanken. En vanaf nu zal ik niet meer reageren. Dankjulliewel allemaal!

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: voormalig beste vriendin negeert me volkomen. Hoe deal ik daarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 08:25

Ik heb je ook adviezen gegeven toch? Grenzen leren stellen en bewaken en grenzen respecteren.

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:14

Nog even iets over het verschijnsel 'klacht indienen'.

TS: de vraag OF je dit wil is natuurlijk reëel. (En soms gelden er termijnen, bijvoorbeeld 'binnen een jaar'.)

Practisch: iedere hulpverlener met een website hoort de informatie over de klachtenprocedure op de website te hebben.
Heeft ze geen website: kijk op die van haar beroepsvereniging.

Hoe het gaat: jij schrijft naar de klachtencommissie. Wat er is gebeurd, en vaak zijn er (op de website van de tuchtcommissie) nog wat aanvullende vragen.
Bijvoorbeeld 'wat wil je?' (Bemiddeling om de relatie te herstellen, bemiddeling voor een andere therapeut - dat soort dingen.)
Hier kun je op antwoorden dat je vooral wil dat haar organisatie dit weet, en dat er met haar wordt gesproken over haar professioneel handelen.

Nadat je de brief hebt geschreven, krijg je nog een gesprek met 'de klachtenfunctionaris' - en doorgaans heeft deze zelfde klachtenfunctionaris ook een gesprek met de therapeute.
Soms is de zaak daarmee voor jou klaar, soms volgen er nog één of twee gesprekken.

Voor jou is de afronding dat je het eindoordeel van de klachtencommissie te horen krijgt.

Voor jou kan dit dus een onderdeel zijn van grenzen stellen en van helder krijgen 'wat en waar en hoe' er dingen ontspoord zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:34

Ik vind een klacht indienen nu echt raar. Daar lijkt mij teveel tijd voor versterken.

TS vraagt zelf de therapeut voor koffie.
Ja daar had therapeut moeten zeggen doe ik niet.

Maar vervolgens gaat het over gezamenlijke vakantie dus niet alleen met de therapeut. Paarden auto's en hout geschonken.
Dat heeft toch niks meer te maken met grensoverschrijdend vanuit therapie.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 11:43

Janneke2. alleen hier nog even een reactie op.
Ik ken de klachtenprocedure. En los vd termijn kan je natuurlijk altijd nog iets laten weten. Maar:

dat ga ik absoluut 100% NIET doen.

Het is voor mij heel rot geen reden te hebben. Daar moet ik mee dealen. Ik voel al dat de start dit einde al in zich had anders had ik het feit dat ze eerst mijn peut was nieteens genoemd denk ik.

Ik weet niet wat er bij haar speelt. Wie weet neemt ze ooit nog wel contact op om het uit te leggen en heeft ze tijd nodig. Misschien ook niet. Maar haar na 5 jaar vriendschap wat echt ook mijn keuze was en met jaren die ik, zelfs nu terugkijkend, absoluut niet had willen missen, nog een klacht indienen zou me echt een naar mens maken.

Dat had ik dan 5 jaar geleden moeten doen. Maar toen kwam het me bijzonder goed uit dat ze niet professioneel handelde.

nee. ik zou me nog veel rotter voelen als ik dat zou doen. In een vriendschap hebben mensen het recht hun eigen keuzes te maken. En dat is wat ze gedaan heeft. Klacht indienen zou daarbij ook voelen als kleutertje wat naar mama rent. En doet geen recht aan hoe ik me de afgelopen jaren heb ontwikkeld.(al val ik af en toe nog ff terug, maar dat is niet erg).

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:35

Uiteraard is het je volste recht om geen klacht in te dienen.
Juridisch is een termijn van 'vijf jaar geleden was zij mijn therapeut' best lang.
En als het voor jou inmiddels vooral voelt als vriendschap en het therapeuten'stuk' vervaagd is, is het inderdaad raar.

Maar ik vind het geen kwestie van kleutertje dat naar mama rent.
Een klacht indienen geen kwestie van wraak oid. (Voor sommigen wel, maar zo hoeft het echt niet te zijn.)
Het is een kwestie van als volwassen persoon annex cliënt een (ex) therapeut indirect, dwz via een procedure ergens op aanspreken.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 12:47

Janneke2 schreef:
Uiteraard is het je volste recht om geen klacht in te dienen.
Juridisch is een termijn van 'vijf jaar geleden was zij mijn therapeut' best lang.
En als het voor jou inmiddels vooral voelt als vriendschap en het therapeuten'stuk' vervaagd is, is het inderdaad raar.

Maar ik vind het geen kwestie van kleutertje dat naar mama rent.
Een klacht indienen geen kwestie van wraak oid. (Voor sommigen wel, maar zo hoeft het echt niet te zijn.)
Het is een kwestie van als volwassen persoon annex cliënt een (ex) therapeut indirect, dwz via een procedure ergens op aanspreken.


Janneke2, als ik client was ben ik het helemaal met je eens. En stel, therapie is beeindigd en je denkt jaar later:dit ging niet goed. Dan is het natuurlijk logisch.

Maar dit was echt vriendschap. Het was ook geen eenzijdige vriendschap. Zij deelde lief en leed met mij. Ik met haar. En die vriendschap heeft ze beeindigd. Zonder reden en dat vind ik naar en kinderachtig.En hrb moeite daarmee te dealen.

maar nu ineens zeggen:ooit was ik je client, dus ga ik nu alsnog een klacht indienen. Nee. Niet ok.

In een situatie client hulpverlener is het natuurlijk volledig ok. Daarvoor zijn die regelingen.

Wij waren vriendinnen. Daar heb ik ook voor gekozen. Ik kan niet naar believen gaan switchen naar wat mij het beste past.