Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
femke_harley schreef:Ik ben zelf van de ellen naar de HCA overgestapt. Mijn pony is 1.05m maar heel slank gebouwd en weegt 170kg. Ik vond de rolweerstand van de ellen te zwaar, problemen gehad met de remmen etc. Wel iets wat ik van meer mensen heb gehoord. Hij weegt ongeveer 90/95kg.
Voor het oog zeker een mooie sulky, maar uiteindelijk blij met mijn overstap. Ik zou niet meer terug gaan.
Licor schreef:femke_harley schreef:Ik ben zelf van de ellen naar de HCA overgestapt. Mijn pony is 1.05m maar heel slank gebouwd en weegt 170kg. Ik vond de rolweerstand van de ellen te zwaar, problemen gehad met de remmen etc. Wel iets wat ik van meer mensen heb gehoord. Hij weegt ongeveer 90/95kg.
Voor het oog zeker een mooie sulky, maar uiteindelijk blij met mijn overstap. Ik zou niet meer terug gaan.
Ik snap je keuze om van een tweewieler naar een sulky te gaan ivm gewicht idd.. maar ik vind dan qua sulky zelf de pien weer prettiger qua model dan de HCA.. als menner kun je op de pien echt prettiger zitten vind ik persoonlijk.. en de ponys hier lopen er ook echt makkelijk mee weg
MaritB schreef:Ik heb de Ellen niet gereden maar wel gezien en gevoeld en vond m echt een afknapper.. op de foto leek het een fijnere.. ik vind het lamoen echt heel grof en dik, de wagen voelde lomp en zwaar. En nog wat dingen hoorde ik van de eigenaar die niet klopte of goed waren.
Ik heb zelf inmiddels een hele fijne cavalier tweewieler, die is heel licht, rijd super makkelijk een heel goed zwevend (19” en m’n shet van 97-1m) loopt er fijn voor. Is ook zeer geschikt voor de grotere pony’s.
Ook heb ik een HCA, helaas krijg ik op langere afstanden of heel oneven terrein last van m’n heup.. dus ik rij vooral nog met de tweewieler.
Voor mijn pony vind ik de HCA wel een fijne wagen.. en als ik geen 5x per week 2u rijd, dan kan t wel.
Horsejansdam schreef:Licor schreef:
Ik snap je keuze om van een tweewieler naar een sulky te gaan ivm gewicht idd.. maar ik vind dan qua sulky zelf de pien weer prettiger qua model dan de HCA.. als menner kun je op de pien echt prettiger zitten vind ik persoonlijk.. en de ponys hier lopen er ook echt makkelijk mee weg
Verder nooit problemen met boutjes of de remmen oid? Wat Femke Harley fus wel had met de ellen (enkel de remmen, boutjes hoorde ik van iemand anders )?
AVdB96 schreef:Met mijn pony van 1m15 wel ik het mennen opnemen. Heb reeds al wat gelezen en ervaringen gezocht en ivm vervoer en een blessure aan mijn schouder wil ik gaan voor een lichte sulky en geen tweewieler of vierwieler. Nu twijfel ik vooral nog tussen de HCA en de Pien. Wat zijn jullie ervaringen voor een pony van die hoogte? Tweedehands zijn beide moeilijk te vinden (maar tips zijn zeker welkom), dus zou waarschijnlijk nieuw besteld worden.
Ik heb reeds fijn contact gehad met Tjeu en hij raadt de 21 inch aan. De Pien spreekt mij aan aangezien hij heel compleet is, de service goed lijkt en hij een rem heeft. Helaas is door de drukte de levertijd (begrijpelijk) wel wat langer.
HCA zegt dat de 19 inch prima is voor de schofthoogte. Zij zijn iets goedkoper, kunnen wat sneller leveren en ik vind het uitzicht met het rekje wat mooier.
Ik ben zelf maar 1m60, dus wil graag zeker zijn dat ik hoog genoeg zit om boven mijn pony uit te kijken.
femke_harley schreef:@Horsejansdam: Ik heb zelf nu de 19 inch HCA. Ik mis het bankje niet, omdat ik de sulky te zwaar vond en de rolweerstand te hoog om er nog meer gewicht op te hebben van een tweede persoon. Ik twijfelde over de houding van de HCA waarin je zit, maar zelfs met mijn kapotte reuma lijf heb ik er geen last van.
Met de pien vind ik alleen het zeiltje ook geen prettig idee met eventueel het uitslaan van de achterbenen. De mensen die de pien hebben zeggen dat niet kan, maar ik vind het rekje zelf toch wat fijner. Daarbij vind ik het model pien ook niet heel mooi, maar dat is persoonlijk.
Wel of geen rem maakt met zo’n lichte sulky geen verschil. Daar trekken ze gewoon doorheen als ze gaan. Het zou eventueel een plus zijn als je in heel heuvelachtig gebied rijdt. Voor de veiligheid doet het niks.
Horsejansdam schreef:Heel erg bedankt allemaal! Obv jullie advies gaat het een ongeremde HCA worden.
De wagen is 1m en kan evt verbreed worden naar 1.10, wat is daar nog de meerwaarde van? Doen of niet doen? ☺️
_Nelleke_ schreef:Ik was een paar weken terug bij Tjeu en hij vertelde dat de mini een lamoen van aluminium heeft om gewicht te sparen zodat ie ook bij de kleinere pony’s beter in balans komt.
_Margarita_ schreef:wat betreft dat zware lamoen. Dat lijkt wellicht zo als je de wagen oppakt. Maar zodra er iemand op de wagen gaat zitten zal je merken dat het lamoen gaat 'zweven' en nauwelijks meer iets weegt. De wagen komt mooi in evenwicht. En wanneer je gaat mennen zal er altijd iemand op de wagen zitten. Dus tijdens het mennen is er nauwelijks tot geen druk van het (zware??) lamoen, omdat de wagen door het gewicht van de menner super in evenwicht komt.
femke_harley schreef:_Margarita_ schreef:wat betreft dat zware lamoen. Dat lijkt wellicht zo als je de wagen oppakt. Maar zodra er iemand op de wagen gaat zitten zal je merken dat het lamoen gaat 'zweven' en nauwelijks meer iets weegt. De wagen komt mooi in evenwicht. En wanneer je gaat mennen zal er altijd iemand op de wagen zitten. Dus tijdens het mennen is er nauwelijks tot geen druk van het (zware??) lamoen, omdat de wagen door het gewicht van de menner super in evenwicht komt.
Ik kreeg hem moeilijk in balans. Ik moest er extra gewicht aan hangen, want met mijn eigen 65kg kreeg ik hem niet voldoende zwevend. Lamoen icm de zware vloerplaat was hier wel de reden helaas. Met de HCA geen last van. Maar ik als ik voor een wagen van Tjeu zou kiezen, dan eerder de Ellen van aluminium of de Pien. Ik heb daar nog wel over getwijfeld, maar hier uiteindelijk de HCA aangeschaft.
Het zal per combinatie verschillen en wat iedereen prettig vind. Nu heb ik een zeer slanke pony, heeft wel wat hoogte (1.05m) maar meer mini paard type en vrij kort. Dat is toch anders dan een flinke shet of welsh.