[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femke_harley

Berichten: 3161
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 07:48

@Licor: Ik heb wel getwijfeld over de Pien, maar vanwege de problemen met de ellen heb op save gespeeld. Ik had geen zin in weer een wagen met problemen met de remmen of rolweerstand.

@MaritB het klopt inderdaad dat de lamoenen grof en dik zijn. De vloerplaat is ook erg zwaar. Ik moest zeggen toen ik hem ophaalde, dat ik schrok van het gewicht.
Toen ik de wagen bestelde was ik een leek, en dacht me goed te laten informeren. Achteraf voor ons niet de passende wagen.

Horsejansdam
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:17

femke_harley schreef:
Ik ben zelf van de ellen naar de HCA overgestapt. Mijn pony is 1.05m maar heel slank gebouwd en weegt 170kg. Ik vond de rolweerstand van de ellen te zwaar, problemen gehad met de remmen etc. Wel iets wat ik van meer mensen heb gehoord. Hij weegt ongeveer 90/95kg.

Voor het oog zeker een mooie sulky, maar uiteindelijk blij met mijn overstap. Ik zou niet meer terug gaan.


Ik heb idd van meer mensen gehoord dat de ellen zwaar is, vandaar mijn twijfels... heb je nu een 19 of 16 inch HCA? En mis je het niet dat je samen met iemand anders kan mennen (kan natuurlijk op een bankje wel, maar op een hca of pien niet).

Hoe bevalt de zithouding van de hca jou?

Horsejansdam
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:19

Licor schreef:
femke_harley schreef:
Ik ben zelf van de ellen naar de HCA overgestapt. Mijn pony is 1.05m maar heel slank gebouwd en weegt 170kg. Ik vond de rolweerstand van de ellen te zwaar, problemen gehad met de remmen etc. Wel iets wat ik van meer mensen heb gehoord. Hij weegt ongeveer 90/95kg.

Voor het oog zeker een mooie sulky, maar uiteindelijk blij met mijn overstap. Ik zou niet meer terug gaan.


Ik snap je keuze om van een tweewieler naar een sulky te gaan ivm gewicht idd.. maar ik vind dan qua sulky zelf de pien weer prettiger qua model dan de HCA.. als menner kun je op de pien echt prettiger zitten vind ik persoonlijk.. en de ponys hier lopen er ook echt makkelijk mee weg


Verder nooit problemen met boutjes of de remmen oid? Wat Femke Harley fus wel had met de ellen (enkel de remmen, boutjes hoorde ik van iemand anders :) )?

Horsejansdam
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:21

MaritB schreef:
Ik heb de Ellen niet gereden maar wel gezien en gevoeld en vond m echt een afknapper.. op de foto leek het een fijnere.. ik vind het lamoen echt heel grof en dik, de wagen voelde lomp en zwaar. En nog wat dingen hoorde ik van de eigenaar die niet klopte of goed waren.

Ik heb zelf inmiddels een hele fijne cavalier tweewieler, die is heel licht, rijd super makkelijk een heel goed zwevend (19” en m’n shet van 97-1m) loopt er fijn voor. Is ook zeer geschikt voor de grotere pony’s.

Ook heb ik een HCA, helaas krijg ik op langere afstanden of heel oneven terrein last van m’n heup.. dus ik rij vooral nog met de tweewieler.

Voor mijn pony vind ik de HCA wel een fijne wagen.. en als ik geen 5x per week 2u rijd, dan kan t wel.


Thanks, Marit! Bestaan de cavaliersulky's nog? Ik kan ze op internet niet zo snel terugvinden!

AVdB96
Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:47

Met mijn pony van 1m15 wel ik het mennen opnemen. Heb reeds al wat gelezen en ervaringen gezocht en ivm vervoer en een blessure aan mijn schouder wil ik gaan voor een lichte sulky en geen tweewieler of vierwieler. Nu twijfel ik vooral nog tussen de HCA en de Pien. Wat zijn jullie ervaringen voor een pony van die hoogte? Tweedehands zijn beide moeilijk te vinden (maar tips zijn zeker welkom), dus zou waarschijnlijk nieuw besteld worden.

Ik heb reeds fijn contact gehad met Tjeu en hij raadt de 21 inch aan. De Pien spreekt mij aan aangezien hij heel compleet is, de service goed lijkt en hij een rem heeft. Helaas is door de drukte de levertijd (begrijpelijk) wel wat langer.

HCA zegt dat de 19 inch prima is voor de schofthoogte. Zij zijn iets goedkoper, kunnen wat sneller leveren en ik vind het uitzicht met het rekje wat mooier.

Ik ben zelf maar 1m60, dus wil graag zeker zijn dat ik hoog genoeg zit om boven mijn pony uit te kijken.

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:20

Horsejansdam schreef:
Licor schreef:

Ik snap je keuze om van een tweewieler naar een sulky te gaan ivm gewicht idd.. maar ik vind dan qua sulky zelf de pien weer prettiger qua model dan de HCA.. als menner kun je op de pien echt prettiger zitten vind ik persoonlijk.. en de ponys hier lopen er ook echt makkelijk mee weg


Verder nooit problemen met boutjes of de remmen oid? Wat Femke Harley fus wel had met de ellen (enkel de remmen, boutjes hoorde ik van iemand anders :) )?


Met de remmen heb ik nog nooit problemen gehad. Ik heb ook een menwagen voor mn grote paard en daar heb ik ook nooit problemen met de remmen

Ik heb bij de pien een keer een boutje van de stoel los gehad.. overigens heeft Tjeu me gelijk t blokje dat ik kwijt was kosteloos toegestuurd..

maar dat t los ging was denk ik ook een beetje mijn eigen schuld omdat ik na t inrijden van mn nieuwe sulky nooit een beurt heb gedaan waarbij alle boutjes nog eens nagelopen worden.. dat is wel wat Tjeu adviseert omdat met het inrijden de coating op elkaar inspeelt en daarna soms nog strakker aangedraaid moeten worden.. en toen t stoeltje wat ging schuiven met t op de aanhanger zetten en de spanbanfen aantrekken, heb ik ook niet geschakeld om de boutjes na te lopen

Ik heb de sulky overigens nooit gewogen verder dus kan niet zeggen of het zwaardere, lichter of t zelfde is als de HCA.. maar mijn pony van 86 cm loopt met de 16 inch zo weg.. ook met mij op de sulky en ik ben zelf ook wat zwaarder.. dus heb nooit het idee gehad dat de sulky te zwaar is ofzo..

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:47

AVdB96 schreef:
Met mijn pony van 1m15 wel ik het mennen opnemen. Heb reeds al wat gelezen en ervaringen gezocht en ivm vervoer en een blessure aan mijn schouder wil ik gaan voor een lichte sulky en geen tweewieler of vierwieler. Nu twijfel ik vooral nog tussen de HCA en de Pien. Wat zijn jullie ervaringen voor een pony van die hoogte? Tweedehands zijn beide moeilijk te vinden (maar tips zijn zeker welkom), dus zou waarschijnlijk nieuw besteld worden.

Ik heb reeds fijn contact gehad met Tjeu en hij raadt de 21 inch aan. De Pien spreekt mij aan aangezien hij heel compleet is, de service goed lijkt en hij een rem heeft. Helaas is door de drukte de levertijd (begrijpelijk) wel wat langer.

HCA zegt dat de 19 inch prima is voor de schofthoogte. Zij zijn iets goedkoper, kunnen wat sneller leveren en ik vind het uitzicht met het rekje wat mooier.

Ik ben zelf maar 1m60, dus wil graag zeker zijn dat ik hoog genoeg zit om boven mijn pony uit te kijken.


Ik heb een 19 inch HCA en moet er niet aan denken dat ik hier een pony van 1.15 voor heb. Lijkt me echt heel weinig wagen voor zoveel pony. Die van mij is 1.04 en ik vind dat ik met dressuur wel al echt bewust m’n handen moet optillen om de leidsels niet op z’n kont te laten rusten.

Edit: ik ben zelf 1.74.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:36

Iemand die ik help met mennen heeft een pony van 1.12/1.15 voor de HCA 19 en rijd er heerlijk mee.. vind het niet misstaan.

De tweewieler van Cavalier word inderdaad, helaas, niet meer gemaakt.
Mijn man is metaalbewerker en wil misschien in de toekomst ook wel zo'n wagen gaan maken. Hij heeft ook al 2x een wagen aangepast zodat deze beter in balans komt.. (ik weet wat er moet gebeuren en hij kan het uitvoeren haha.)

femke_harley

Berichten: 3161
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:53

@Horsejansdam: Ik heb zelf nu de 19 inch HCA. Ik mis het bankje niet, omdat ik de sulky te zwaar vond en de rolweerstand te hoog om er nog meer gewicht op te hebben van een tweede persoon. Ik twijfelde over de houding van de HCA waarin je zit, maar zelfs met mijn kapotte reuma lijf heb ik er geen last van.

Met de pien vind ik alleen het zeiltje ook geen prettig idee met eventueel het uitslaan van de achterbenen. De mensen die de pien hebben zeggen dat niet kan, maar ik vind het rekje zelf toch wat fijner. Daarbij vind ik het model pien ook niet heel mooi, maar dat is persoonlijk.

Wel of geen rem maakt met zo’n lichte sulky geen verschil. Daar trekken ze gewoon doorheen als ze gaan. Het zou eventueel een plus zijn als je in heel heuvelachtig gebied rijdt. Voor de veiligheid doet het niks.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:54

Ik heb de ellen gehad maar geen negatieve ervaring met dat ie zwaar was. Maargoed ik heb een stevige grote maat shet met veel go. Hij rolde superfijn.
Heb hem weggedaan wegens overgang naar 4wieler.

Een pony boven de 1.10 zou ik zelf voor 21 inch willen hebben, juist omdat je zelf ook wat wil zien, maar ik ben ukkie.

Horsejansdam
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:22

femke_harley schreef:
@Horsejansdam: Ik heb zelf nu de 19 inch HCA. Ik mis het bankje niet, omdat ik de sulky te zwaar vond en de rolweerstand te hoog om er nog meer gewicht op te hebben van een tweede persoon. Ik twijfelde over de houding van de HCA waarin je zit, maar zelfs met mijn kapotte reuma lijf heb ik er geen last van.

Met de pien vind ik alleen het zeiltje ook geen prettig idee met eventueel het uitslaan van de achterbenen. De mensen die de pien hebben zeggen dat niet kan, maar ik vind het rekje zelf toch wat fijner. Daarbij vind ik het model pien ook niet heel mooi, maar dat is persoonlijk.

Wel of geen rem maakt met zo’n lichte sulky geen verschil. Daar trekken ze gewoon doorheen als ze gaan. Het zou eventueel een plus zijn als je in heel heuvelachtig gebied rijdt. Voor de veiligheid doet het niks.


Helemaal duidelijk! Bedankt voor je uitgebreide reactie! Heb jij zelf met of zonder rem genomen? Woon niet in een heuvelachtig gebied, hier en daar enkel een stukje omhoog/omlaag om onder de trein door te gaan (viaducten). Zou het daar nog van toegevoegde waarde zijn of zou remmen op de broek voldoende zijn met zo'n licht wagentje (ik ben nog een echte leek haha, maar doe mijn best!)

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 07:21

Nee, geen meerwaarde. Echt zonde geld..
Een kennis van mij heeft m met rem gekocht en de rem is nog nooit gebruikt. (Nu al 3 jaar in gebruik)

Horsejansdam
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-11-22

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:55

Heel erg bedankt allemaal! Obv jullie advies gaat het een ongeremde HCA worden.

De wagen is 1m en kan evt verbreed worden naar 1.10, wat is daar nog de meerwaarde van? Doen of niet doen? ☺️

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:59

Horsejansdam schreef:
Heel erg bedankt allemaal! Obv jullie advies gaat het een ongeremde HCA worden.

De wagen is 1m en kan evt verbreed worden naar 1.10, wat is daar nog de meerwaarde van? Doen of niet doen? ☺️


Breeder kan meer stabiliteit geven als je harder door de bochten gaat zoals bij marathon wedstrijden. Voorheen moesten sulkys voor wedstrijden ook 1.10 zijn dacht ik maar volgensmij is die regel weer vervallen.
Hier gebruik ik de hca recreatief en genruik die spoorverbreders niet. Heb hem nu gewoon smal staan omdat je dan nog makkelijker tussen smalle doorhangetjes kan :Y)

Horsejansdam
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-11-22

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:05

Thanks! Ik heb zelf geen wedstrijdambitie haha!

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:09

Tweewielers moeten minimaal 90 cm zijn voor de vaardigheid. Marathons zou ik niet met een sulky rijden en voor de dressuur maakt het niet uit.
Het enige waar ik mijn rem echt voor gebruikt heb is bij het halthouden in de dressuurproeven, in het ZZ moeten ze vanuit uitgestrekte draf halthouden, toen remde ik bij.

Voor een beetje buitenrijden zou ik 100 cm nemen, des te meer plekken kun je door.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:31

Marathon mag dacht ik ook niet met sulky of tweewieler. Alhoewel ik sneller om lig met mijn vierwieler dan met de sulky voor mijn gevoel. Maar mijn vierwieler is dan ook erg smal en hoog, 95 breed, dus ook niet conform wedstrijden.

Dennis

Berichten: 31485
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:48

Marathon moet met een geremde 4wieler met een in het enkelspan een pony van minimaal 110cm.
Dus sulky's en shetten in het enkelspan mogen geen marathon lopen.

Al zijn er soms onderlinge wedstrijden waar het wel mag, zoals komende week in Barsingerhorn met de hemelvaarts oefen marathon.

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 20:49

Wij rijden model Ellen met een welshs ponys van 116 cm.

Wij zijn enorm fan van deze wagen. Hebben er dan ook 3 ☺️.
Deze wagen is zeker niet te zwaar. Ligt mooi in balans. Nooit lichamelijke problemen bij onze pony's.

Ook geen problemen net een te zwaar lamoen, of kapotte remmen of bouten.

Wij rijden er dagelijks mee. Buitenritten, dressuur en vaardigheid wedstrijden.

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 02:00

wat betreft dat zware lamoen. Dat lijkt wellicht zo als je de wagen oppakt. Maar zodra er iemand op de wagen gaat zitten zal je merken dat het lamoen gaat 'zweven' en nauwelijks meer iets weegt. De wagen komt mooi in evenwicht. En wanneer je gaat mennen zal er altijd iemand op de wagen zitten. Dus tijdens het mennen is er nauwelijks tot geen druk van het (zware??) lamoen, omdat de wagen door het gewicht van de menner super in evenwicht komt.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 13:35

Ik was een paar weken terug bij Tjeu en hij vertelde dat de mini een lamoen van aluminium heeft om gewicht te sparen zodat ie ook bij de kleinere pony’s beter in balans komt.

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 15:48

_Nelleke_ schreef:
Ik was een paar weken terug bij Tjeu en hij vertelde dat de mini een lamoen van aluminium heeft om gewicht te sparen zodat ie ook bij de kleinere pony’s beter in balans komt.


Tja zo had ik ook andere rvs boompjes opgehaald bij hem en het verf zat aan mn handen bij gebruik.
Weet niet hoe de modellen inmiddels zijn maar toen vond ik het echt een dikke miskoop van een sulky.

femke_harley

Berichten: 3161
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 21:52

_Margarita_ schreef:
wat betreft dat zware lamoen. Dat lijkt wellicht zo als je de wagen oppakt. Maar zodra er iemand op de wagen gaat zitten zal je merken dat het lamoen gaat 'zweven' en nauwelijks meer iets weegt. De wagen komt mooi in evenwicht. En wanneer je gaat mennen zal er altijd iemand op de wagen zitten. Dus tijdens het mennen is er nauwelijks tot geen druk van het (zware??) lamoen, omdat de wagen door het gewicht van de menner super in evenwicht komt.


Ik kreeg hem moeilijk in balans. Ik moest er extra gewicht aan hangen, want met mijn eigen 65kg kreeg ik hem niet voldoende zwevend. Lamoen icm de zware vloerplaat was hier wel de reden helaas. Met de HCA geen last van. Maar ik als ik voor een wagen van Tjeu zou kiezen, dan eerder de Ellen van aluminium of de Pien. Ik heb daar nog wel over getwijfeld, maar hier uiteindelijk de HCA aangeschaft.

Het zal per combinatie verschillen en wat iedereen prettig vind. Nu heb ik een zeer slanke pony, heeft wel wat hoogte (1.05m) maar meer mini paard type en vrij kort. Dat is toch anders dan een flinke shet of welsh.

Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:59

ik kom ook weer even aanwaaien hier.

Ik ben voorzichtig aan het rondkijken naar een tweewieler voor erbij zodat ik mijn hond vaker mee kan nemen. Hond is heel braaf maar weegt wel zo rond de 23 kilo.

Ik ben héél tevreden met mijn 16inch hca die ik goed zwevend heb:)
De 19 inch lukte niet voor mij met 1,63 en amper 50 kilo. Pony is 1.03.
Ik zat met de 19 inch ietsje hoger maar dat weegt totaal niet op tegen de fijne balans van nu.

Liefst zou ik de hond dan tussen mijn benen zetten, naast mij kan hij denk ik sowieso niet goed zitten, daar is ie wat te groot voor denk ik, maar heb het ook nooit geprobeerd.

Tjeu vandaag gebeld, laat ik voorzichtig zeggen dat ik het toch niet een al te fijn gesprek vond. Het kwam er op neer dat ik geen idee had hoe goed de Pien was tov de HCA (het zal best, maar daar belde ik niet voor). Hij was er steevast van overtuigd dat ik met deze wens een aangepaste Ellen mini moet hebben met 18 inch wielen. Ik heb gevraagd of ik een wagen kan testen, ik ga echt niet zomaar even een wagen van dat gedrag kopen en hopen dat het lekker zit met de hond erbij. Dat was maar een vreemde vraag, hij is geen testcentrum en zijn wagens hebben zich allang bewezen.

Dus nu de vraag, wie rijdt er met een pony rond de meter met een tweewieler? En welk merk of model heb je dan? Wie heeft er ervaring met een hond er ook bij? Mocht iemand een model Ellen of andere tweewieler hebben waar ik is mag proefrijden met pony en hond dan hoor ik dat natuurlijk ook heel graag!

Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:00

femke_harley schreef:
_Margarita_ schreef:
wat betreft dat zware lamoen. Dat lijkt wellicht zo als je de wagen oppakt. Maar zodra er iemand op de wagen gaat zitten zal je merken dat het lamoen gaat 'zweven' en nauwelijks meer iets weegt. De wagen komt mooi in evenwicht. En wanneer je gaat mennen zal er altijd iemand op de wagen zitten. Dus tijdens het mennen is er nauwelijks tot geen druk van het (zware??) lamoen, omdat de wagen door het gewicht van de menner super in evenwicht komt.


Ik kreeg hem moeilijk in balans. Ik moest er extra gewicht aan hangen, want met mijn eigen 65kg kreeg ik hem niet voldoende zwevend. Lamoen icm de zware vloerplaat was hier wel de reden helaas. Met de HCA geen last van. Maar ik als ik voor een wagen van Tjeu zou kiezen, dan eerder de Ellen van aluminium of de Pien. Ik heb daar nog wel over getwijfeld, maar hier uiteindelijk de HCA aangeschaft.

Het zal per combinatie verschillen en wat iedereen prettig vind. Nu heb ik een zeer slanke pony, heeft wel wat hoogte (1.05m) maar meer mini paard type en vrij kort. Dat is toch anders dan een flinke shet of welsh.



Precies dat extra gewicht had ik ook nodig met de 19inch hca.
Welke hca heb jij nu en welke Ellen had jij precies?