Bitloos mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanc1
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-11-11

Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 05:30

Hallo! Heeft iemand ervaring met bitloos mennen? Dat moet toch ook kunnen? Ik ben erg benieuwd! :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 07:09

Ja ik men een van mijn pony,s wel vaker bitloos dit met een gewoon halster dat dan wel goed om het hoofd zit,geen los zittend halster.zo heb je een sidepull werking.ik vind het erg fijn met deze pony.op ritten heb ik daardoor ook vaak bekijks,mensen snappen dit niet.maar denk ook dat het niet geschikt is om met iedere pony,paard te doen.

sanc1
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-11-11

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 07:20

Dank je wel! Daar ben ik blij mee... Onze Shet-kruizing is nog heel jong, 2,5 jaar, en wij oefenen nu sinds kort met een lange teugel aan het halster. Dat gaat erg goed, dus eigenlijk willen wij het ook straks bitloos proberen. Hij is nergens bang voor, en doet alles heel goed zo, dus waarom anders denk ik dan... Mag ik vragen hoe oud jouw pony is?

Anoniem

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:42

Mijn shetlander is 3 jaar.. Ze kent het hoofdstel, maar verder doe ik langelijnen met een sidepull. Ik wil ook gaan mennen, en het liefst bitloos :)) Bit kan er dan altijd nog in denk ik zo..

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:02

Mijn pony is nu 8jr ,heb haar gekocht toen ze 10mnd was,gewoon lekker oefenen aan de langelijnen lekker naar buiten gaan recht uit recht aan

sanc1
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-11-11

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 20:40

Dank jullie wel!! Ik ben zo blij dat ik niet de enige ben!! Dan gaan we lekker verder zoals we nu doen!

CharlottevdH
Berichten: 117
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:31

Ik men ook bitloos met mijn paardje bevalt mij ontzettend goed. Ideal equestrian heeft een fijne bitloze neusriem deze kun je bestellen via www.demenner.nl of www.ruitersport.com. Die van de menner is ietsjes goedkoper een tipje haha! Igor moest er eerst wel even aan wennen omdat de werking naar mijn idee iets trager is.

merelj93

Berichten: 235
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Rijen

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:32

Ik men bitloos met mijn ezeltje! Gaat supergoed en hij reageert heel goed op de teugelhulpen! Heb geen bitloos hoofdstel, maar een hoofdstel waar het bit vanaf gehaald is.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:10


kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:13

Er zijn ook bitloos menhoofdstellen te koop

Anoniem

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:15

Je kunt bij horsecharms nu ook een neusriem stukje bestellen voor aan je normale hoofdstel b

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:17

kiddokids schreef:
Er zijn ook bitloos menhoofdstellen te koop


En dan zou ik wel kijken naar welk hoofdstel en welk systeem de beste 'release' heeft. Je hebt kin- en kaakgekruist etc. Sidepull idee gaat niet werken voor de wagen, vanwege het feit dat je leidsels door de ogen aan schoftje en nekriem v/h borsttuig lopen.

Overigens, bedenk je wel dat bitloos mennen iets heel anders is dan bitloos wandelen/lange lijnen of rijden onder het zadel.

Daarnaast; een (stal)halster is hier niet voor bedoeld, hiermee kun je geen precieze hulpen geven en geeft geen verdeling van druk achter oren en op de neus, kan daardoor heel onduidelijk zijn.
Een simpel halster zou ik dus zowiezo niet gebruiken voor bitloze doeleinden.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:02

JoyCiej007 schreef:
kiddokids schreef:
Er zijn ook bitloos menhoofdstellen te koop


En dan zou ik wel kijken naar welk hoofdstel en welk systeem de beste 'release' heeft. Je hebt kin- en kaakgekruist etc. Sidepull idee gaat niet werken voor de wagen, vanwege het feit dat je leidsels door de ogen aan schoftje en nekriem v/h borsttuig lopen.

Overigens, bedenk je wel dat bitloos mennen iets heel anders is dan bitloos wandelen/lange lijnen of rijden onder het zadel.

Daarnaast; een (stal)halster is hier niet voor bedoeld, hiermee kun je geen precieze hulpen geven en geeft geen verdeling van druk achter oren en op de neus, kan daardoor heel onduidelijk zijn.
Een simpel halster zou ik dus zowiezo niet gebruiken voor bitloze doeleinden.

Gelukkig zijn wij het nog steeds niet eens.maar zal ook altijd zo blijven in praktijk gaat het prima

sanc1
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 06:36

FriesjeElske schreef:
Ik men ook bitloos met mijn paardje bevalt mij ontzettend goed. Ideal equestrian heeft een fijne bitloze neusriem deze kun je bestellen via http://www.demenner.nl of http://www.ruitersport.com. Die van de menner is ietsjes goedkoper een tipje haha! Igor moest er eerst wel even aan wennen omdat de werking naar mijn idee iets trager is.


Dank je wel, zag ik niet dat je die te koop aanbied? Te klein gekocht? :D

sanc1
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 06:37

merelj93 schreef:
Ik men bitloos met mijn ezeltje! Gaat supergoed en hij reageert heel goed op de teugelhulpen! Heb geen bitloos hoofdstel, maar een hoofdstel waar het bit vanaf gehaald is.

Wat leuk!! Gisteren hebben wij een tuig met hoofdstel gekocht, en het leek mij ook dat het hoofdstel gewoon zonder bit ook kan. Ik wou maar dat wij een ezeltje mochten, lijkt ons zo leuk! <3

sanc1
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-11-11

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 06:39

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Jullie helpen ons erg op weg zo!

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:05

JoyCiej007 schreef:
kiddokids schreef:
Er zijn ook bitloos menhoofdstellen te koop


En dan zou ik wel kijken naar welk hoofdstel en welk systeem de beste 'release' heeft. Je hebt kin- en kaakgekruist etc. Sidepull idee gaat niet werken voor de wagen, vanwege het feit dat je leidsels door de ogen aan schoftje en nekriem v/h borsttuig lopen.

Overigens, bedenk je wel dat bitloos mennen iets heel anders is dan bitloos wandelen/lange lijnen of rijden onder het zadel.

Daarnaast; een (stal)halster is hier niet voor bedoeld, hiermee kun je geen precieze hulpen geven en geeft geen verdeling van druk achter oren en op de neus, kan daardoor heel onduidelijk zijn.
Een simpel halster zou ik dus zowiezo niet gebruiken voor bitloze doeleinden.


Weet ik de ene heeft een sterkere inwerking dan de andere..

CharlottevdH
Berichten: 117
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:39

sanc1 schreef:
FriesjeElske schreef:
Ik men ook bitloos met mijn paardje bevalt mij ontzettend goed. Ideal equestrian heeft een fijne bitloze neusriem deze kun je bestellen via http://www.demenner.nl of http://www.ruitersport.com. Die van de menner is ietsjes goedkoper een tipje haha! Igor moest er eerst wel even aan wennen omdat de werking naar mijn idee iets trager is.


Dank je wel, zag ik niet dat je die te koop aanbied? Te klein gekocht? :D


Klopt! Je mag hem overkopen haha. Mijn shetlander heeft een belachelijk groot hoofd voor een shetlander dus ga hem een maatje groter kopen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 05:34

Joyciej: ik ken toch verschillende combinanties die met een sidepull mennen en dat gaat prima.

Ik men zelf met de kaakgekruisde ideal neusriem, maar hij ligt mij soms wat zwaar(der) op mn rechterhand. Maar dat is denk ik mijn schuld omdat ik te grove bewegingen maak.

sanc1
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-11-11

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 07:11

Dank je, we gaan beide proberen!